فرهنگ و هنر

آرزوی بازیگر «متهم گریخت» و «خانه به دوش» برای ایفای نقش حضرت عباس(ع)

مجید شهریاری، بازیگر سینما و تلویزیون خودش را امام حسینی می‌داند و می‌گوید: از ۱۳ سالگی برای امام حسین (ع) خوانده‌ام و هروقت مشکلی برایم پیش بیاید ایشان را صدا می‌زنم.
به گفته این بازیگر طنز، بازی در نقش حضرت عباس(ع) آرزویش است و علاقه دارد در صورت بازی در صحرای کربلا بتواند در این نقش مقابل دوربین قرار بگیرد. 

به گزارش ایواره، شهریاری با اشاره به اینکه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده است، از حضور مادرش در حسینه ارشاد همراه با علی شریعتی گفت و یادآور شد: شاید باور آن به دلیل سبک بازیگری من که در ژانر کمدی بیشتر بازی کرده‌ام دشوار باشد اما من در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده‌ام و مادرم در حسینه ارشاد با علی شریعتی سخنرانی می‌کرد. دخترم هم در حال حاضر فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی دارد.»

شهریاری با بیان اینکه از ۱۳ سالگی برای امام حسین(ع) خوانده است، اظهار کرد: به دلیل آنکه در یک خانواده مذهبی بزرگ شده‌ام، از همان کودکی با امام حسین (ع) و پیامبر اکرم (ص) آشنا شدیم. به طوری که وقتی ۱۳ ساله بودم به دلیل ته صدایی که داشتم برادر بزرگ‌ترم میفکروفن را به من داد تا در هیأت محله‌مان بخوانم. در حالی که دست‌هایم می‌لرزید شروع به خواندن کردم و دیگر از همان زمان تا به امروز در خدمت امام حسین (ع) هستم.

بازیگر سریال های «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین»، «سه در چهار»، «ساختمان پزشکان» و «سه دونگ سه دونگ» با تاکید بر اینکه امام حسینی است، ادامه داد: هرکس ممکن است از میان اهل بیت (ع) به یکی از آن بزرگواران نزدیک‌تر باشد و من امام حسینی‌ام. مشکلی داشته باشم، مریض داشته باشم، هر کاری داشته باشم امام حسین (ع) را صدا می‌زنم. امام حسین (ع) در هر شرایطی دست‌مان را می‌گیرد. برای همین هر اتفاقی رخ می‌دهد امام حسین (ع) را صدا می‌زنیم و از او کمک می‌خواهیم. امام حسین (ع) برای ما همه چیز دارد. آنوقت ما برای امام حسین (ع) چه کار کرده‌ایم؟

نمی‌دانم امام حسین(ع) نمی‌طلبد یا من کاهلی می‌کنم 

او با بیان خاطره‌ای اشاره کرد: هیات که می‌رفتم هر شب به آشپز با توجه به اینکه چه تعداد مهمان داشتم می‌خواستم مثلا ۳۰ ـ ۴۰ غذا برای من کنار بگذارد تا آخر شب با خودم ببرم. یک شب تعداد مهمان‌هایم کم بود و ۱۰ غذا درخواست کردم. وقتی از در آشپزخانه بیرون آمدم مردمی که در طلب غذای متبرک بودند از من درخواست غذا داشتند. من ۶ غذا از ۱۰ غذا را به آنها دادم و وقتی که می‌خواستم به سمت ماشین بروم پیرزنی که شاید ۸۰ سال سن داشت جلو آمد و گفت پسر من فوت کرده و همسر و ۳ فرزندش گرسنه هستند. من هم آن ۴ غذای باقی مانده را به او دادم. بعد از آن تماس گرفتم و بدون آنکه ماجرا را تعریف کنم گفتم غذا همراهم نیست. هنوز ماشین را روشن نکرده بودم که تلفنم زنگ خورد و به من گفتند به هیات تهرانپارس بروم و آنجا دور هم جمع شده‌اند و من هم بروم. ما صاحب داریم و صاحب‌مان امام حسین (ع) است.

شهریاری سپس با تاکید بر اینکه به دلیل مشکلی که در زانویش وجود دارد سعادت رفتن به کربلا را نداشته است، گفت: تا امروز سعادت مشرف شدن به کربلا را نداشته‌ام چون زانوی چپ من مینیسک‌اش پاره شده و هرچند وقت یک بار باید ژل به زانویم تزریق شود. برای همین پیاده‌روی برای من دشوار است و نمی‌توانم. معمولا هم روزهای اربعین هر سال سر کار هستم. نمی‌دانم چرا امام حسین (ع) من را نمی‌طلبد. شاید هم خودم کاهلی می‌کنم و تمارض می‌کنم که به این بیماری مبتلا هستم و نگران راهم. در صورتی که در این مسیر می‌بینم که پیر و جوان سالم و معلول در حال حرکت هستند و به سمت حرم با پای پیاده می‌روند.

قسم ارامنه، امام حسین (ع) است

این بازیگر با بیان اینکه مدتی در محله ارمنی نشین نارمک زندگی می‌کرده و آنها نیز به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) اردات دارند توضیح داد: مدتی که در محله ارمنی نشین نارمک زندگی می‌کردم باور می‌کنید آنها برای حضرت ابوالفضل (ع) سفره می‌انداختند و با همان لهجه ارمنی‌ قسم‌شان امام حسین (ع) بود؟ آنها هم به امام حسین(ع) ارادت دارند و هر کس به نوبه خودش تلاش می‌کند تا به ایشان خدمت کند.

مجید شهریاری سپس با قدردانی از زحماتی که جوان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام می‌دهند، گفت: در بارگاه‌های ائمه، هنرهای ایرانی غوغا می‌کند. از آثار استاد فرشچیان گرفته تا معرق کاری، منبت کاری، آیینه کاری و… تماما آثار و کارهای هنرهای ایرانی است. دعا کنید امسال لیاقت زیارت ایشان را داشته باشم. پسر برادر من وسع مالی آنچنانی ندارد با این حال می‌گوید ماهی یک میلیون تومان کنار می‌گذارد تا بتواند کربلا برود.

این بازیگر سینما و تئاتر که در برنامه «نشان ارادت» حضور داشت با برداشتن قرآنی که در مقابلش قرار داشت در پاسخ به این سوال که چرا یکسری در برخی کشورها به قرآن بی‌احترامی می‌کنند در صورتی که در کنارمان ارامنه‌ای هستند که عاشق حضرت عباس (ع) هستند هم گفت: چرایی‌اش را باید از خودشان بپرسیم. اما قرآن تنها کتابی است که راهنمای ماست و می‌توان تمام زندگی روزمره‌مان را از این کتاب درس بگیریم. قرآن آخرین کتاب آسمانی ماست و مکمل تمام ادیان و کتاب‌های اسلام است. آنقدر در اطرافمان جریانات مذهبی و عشق به خدا و ائمه وجود دارد که ناخودآگاه نوکرش هستیم.

به گفته مجید شهریاری بازی در نقش حضرت عباس (ع) آرزویی است که او دارد و علاقه دارد در صورت بازی در صحرای کربلا بتواند در این نقش مقابل دوربین قرار گیرد. 

آرزوی بازیگر «متهم گریخت» و «خانه به دوش» برای ایفای نقش حضرت عباس(ع)

اثر انگشتم را بر ریشه درخت می‌زنم 

شهریاری با در دست گرفتن بوم نقاشی که در آن یک درخت بر روی آن نقاشی شده و اردات برنامه «نشان ارادت» به سیدالشهدا (ع) را نشان می‌دهد اثر انگشت خود را بر ریشه درخت زد و گفت: من اثر انگشتم را بر روی ریشه درخت ثبت می‌کنم چون همه چیز از ریشه گرفته می‌شود و بالا می‌آید. خودشان هم همینطور بوده‌اند.

در ادامه با آوردن مسافری از کربلا که پرچم سرخ رنگ بارگاه امام حسین (ع) است مجید شهریاری با دیدن آن گفت: همه پرچم‌ها جلوه‌گر ضریح آقاست. پرچم، نمادی از اسلام است و قرمزی‌اش نمادی از خون آقا امام حسین (ع). پرچم وصل به ضریح و آقاست و برای همین برای ما خیلی ارزشمند است. فُطْرُس فرشته رانده شده از درگاه الهی است که به هنگام ولادت امام حسین(ع) بال و پر خود را به قنداقه ایشان مالید و مورد بخشش خداوند قرار گرفت. شاید برخی به این روایت‌ها عقیده نداشته باشند اما روایت مستدل شیعی است و ما آن را قبول داریم. امیدوارم هر کس هر اعتقادی دارد اعتقادش نسبت به ائمه محکم‌تر شود، برایشان بماند و کمک حالشان شود.

اگر امام حسین (ع) دست روی شانه ام بگذارد …

در پایان تربت قتلگاه سیدالشهدا (ع) به همراه آب سرد آب مطهر حضرت عباس (ع) و انگشتری از سنگ اطراف ضریح سیدالشهدا (ع) که سال‌ها در جوار آقا بوده و زیارت زائران را دیده است به مجید شهریاری اهدا شد.

سپس از این بازیگر خواسته شد تصور کند با همه عشقی که به امام حسین (ع) دارد اگر یک لحظه سیدالشهدا (ع) از پشت سر، دست روی شانه او بگذارد و بگوید پسرم چقدر از تو راضی هستم، چقدر حال مردم را خوب کردی و چقدر خوب می‌خوانی چه حالی به او دست خواهد داد؟ گفت: ما که رو سیاه هستیم. وقتی می‌خواهم با خدا صحبت کنم از آنها کمک می‌گیرم و می‌گویم شفاعت من را پیش خدا کنند چون آنها نزد خدا آبرو دارند. ما هیچ کاری برای امام حسین (ع) نتوانستیم بکنیم. حداقل اگر پخت و پزی هست، خواندنی هست، سینه زدن، زنجیر زدن، سیاهی زدن هست این کارها را انجام می‌دهیم. اگر امام حسین (ع) دست روی شانه من بگذارد از کفشش شروع به بوسیدن خواهم کرد و بالا می‌آیم. گریه‌ام کنترلی نیست و قشنگ ایشان را حس کردم. ان‌شاءالله شفیع همه‌مان شود.

شفای برادرم را از امام حسین (ع) می‌خواهم

در پایان با تقدیم لوح سبزرنگی که در آن مجید شهریاری خادم افتخاری حرم‌های کربلا، نجف، کاظمین و سامرا شده است و او در این زمینه گفت: ما کارمان از ابتدا هم معلوم بود. ما خدمت‌گذار آقا هستیم. حالا مکتوب شده است.

شهریاری در پایان گفت: با خودش حرف دارم. خیلی خواسته از او دارم و امیدوارم کمک‌مان کند. برادر بزرگم که نزدیک به ۵۰ سال برای امام حسین (ع) خوانده سرطان حنجره گرفته است و حالش خوب نیست. امیدوارم آقا خودش به او کمک کند. 

به گزارش ایواره، برنامه «نشان ارادت» به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی هر روز ساعت ۱۷ از شبکه دو سیما با حضور هنرمندان، چهره‌های به‌نام، سوژه‌های اجتماعی، نخبگان، پیرغلامان، دختران قهرمان، کارآفرینان، خیرین و به همراه مردم عادی به مدت ۳۰ شب که از ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ آغاز شده است پخش می‌شود.

انتهای ‌پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا