اجتماعی

ساخت ۱۲۷۳ کلاس درس در قالب ۱۱۱ مدرسه در تهران در سال گذشته

ساخت ۱۲۷۳ کلاس درس در قالب ۱۱۱ مدرسه در تهران در سال گذشته

مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران گفت: سرانه فضاهای آموزشی استان تهران پیش از سال گذشته ۳.۸۰ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بود که با کار جهادی انجام شده و افزایش ساخت فضای آموزشی و پرورشی ‌های آموزشی، این سرانه به ۴.۷۴ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به گزارش ایواره، عباس زارع ضمن ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران، گفت: تهران به عنوان پایتخت کشورمان از اهمیت خاص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … برخوردار است و تأمین فضاهای آموزشی مناسب در این استان نیز حائز اهمیت بوده و به صورت روزانه رصدهای میدانی از آخرین وضعیت مدارس دایر و در حال احداث انجام می‌پذیرد. هم‌ اکنون استان تهران دارای ۶۵۰۰ مدرسه دایر با جمعیت دانش‌آموزی حدود ۲ میلیون نفر است که به عنوان بزرگترین استان کشورمان در حوزه فضاهای آموزشی و دانش‌آموزان مشغول تحصیل محسوب می‌شود.

وی افزود: با عنایت و لطف پروردگار متعال این مسیر همچنان با قدرت و دقت در حال انجام است و با استفاده از ظرفیت بالقوه مهندسان ایرانی در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ایجاد فضاهای آموزشی با معماری ایرانی اسلامی و مطابق با منویات مندرج در اسناد بالادستی اعم از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری فعالیت‌ها دنبال می‌شود.

زارع ادامه داد: یکی از اقدامات قابل توجه در سال ۱۴۰۲، ساخت ۱۱۱ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۱۲۷۳ کلاس درس در زیربنایی بالغ بر ۱۶۲ هزار مترمربع برای بهره‌مندی ۳۸۰۰۰ دانش‌آموز به صورت تک شیفته در سطح استان تهران بوده است که در این بین رکورددار ساخت کلاس‌های درس در میان استان‌های کشور هستیم.

زارع با اشاره به مجموع اقدامات انجام شده از زمان آغاز به فعالیت دولت مردمی سیزدهم تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: ۲۳۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۲۴۳۲ کلاس درس در زیربنایی بالغ بر ۳۱۵ هزار و ۲۸۲ مترمربع برای بهره‌مندی ۷۳ هزار دانش‌آموز در مناطق ۴۰ گانه آموزش و پرورش شهرتهران و شهرستان‌های استان تهران در حدود ۲.۵ سال گذشته ساخته شده است.

احداث ۲۳۰ مدرسه با ۲۴۳۲ کلاس درس در استان تهران طی دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به مدارسی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ احداث شد اشاره داشت و گفت: تعداد ۲۶ مدرسه با ۲۶۹ کلاس درس در زیربنایی بالغ بر ۳۳ هزار و ۱۲۲ مترمربع برای بهره‌مندی بیش از ۸۰۰۰ دانش‌آموز بین آنلاین تا اسفندماه ۱۴۰۰ احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد قابل توجهی فضای آموزشی و پرورشی  آموزشی به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: تعداد ۹۳ مدرسه با ۸۹۰ کلاس درس با زیربنایی بالغ بر ۱۲۰۱۶۰ مترمربع برای استفاده ۲۶ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز استان تهران تا پایان سال ۱۴۰۱ ساخته و در اختیار پسران و دختران محصل قرار گرفته است.

زارع سال ۱۴۰۲ را یک انقلاب در عرصه مدرسه‌سازی استان تهران اعلام و تصریح کرد: تعداد ۱۱۱ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۱۲۷۳ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۱۶۲ هزار مترمربع برای بهره‌مندی حدود ۳۸ هزار دانش‌آموز در سراسر استان تهران احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده است که در قیاس با سال‌های اخیر شاهد یک جهش قابل توجه بوده‌ایم.

افزایش سرانه فضاهای آموزشی در استان تهران

زارع با بیان اینکه فعالیت شبانه‌روزی در عرصه ساخت فضاهای آموزشی به لطف خداوند متعال مورد تأکید بوده است، گفت: سرانه فضاهای آموزشی استان تهران پیش از سال گذشته ۳.۸۰ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بود که با کار جهادی انجام شده و افزایش ساخت فضای آموزشی و پرورشی ‌های آموزشی، این سرانه به ۴.۷۴ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ اما همچنان تا رسیدن به سرانه میانگین کشوری ۵.۲ مترمربع فاصله دارد.

وی اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی در شهرستان‌های استان تهران ۲.۸۴ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بود که با احداث چشم‌گیر فضای آموزشی و پرورشی ‌های آموزشی و تحویل آنها به ادارات آموزش و پرورش، این سرانه به ۳.۳۸ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است. سرانه فعلی فضاهای آموزشی در شهرتهران نیز به ازای هر دانش‌آموز ۶.۱۰ متر مربع است.

بهسازی آسفالت و ایزوگام ۷۳۰ مدرسه استان تهران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینکه بهسازی آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس دایر یکی از موضوعات مهمی است در دستور کار جدی این اداره کل بوده است، اظهارداشت: طی دو سال اخیر یک میلیون مترمربع آسفالت محوطه و ایزوگام در مدارس دایر استان تهران استفاده شد و بسیاری از مشکلات این بخش مرتفع گشت. در این بین «آسفالت محوطه» ۳۶۰ مدرسه با ۷۰۰ هزار مترمربع و «ایزوگام» ۳۷۰ مدرسه با ۳۰۰ هزار مترمربع در حوزه استان تهران بهسازی، بازسازی و تعویض شده است.

استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ۶۰۰ مدرسه استان تهران/ به صفر رسیدن بخاری‌های خطرآفرین

زارع استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس را یکی دیگر از موارد قابل اهمیت در سال‌های اخیر عنوان و بیان کرد: استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس استان تهران به صورت جدی، با سرعت و دقت فراوان دنبال شده است. به طوری که از ابتدای شروع به فعالیت دولت مردمی سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، استانداردسازی و تعمیرات سامانه‌های گرمایشی تعداد ۶۰۱ مدرسه با ۷۲۸۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان اجرایی شده است.

وی افزود: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و شروع دولت سیزدهم، استانداردسازی و تعمیرات سیستم‌های گرمایشی تعداد ۲۰۱ مدرسه با ۲۵۹۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان اجرایی شد. در سال ۱۴۰۱ نیز استانداردسازی و تعمیرات سیستم‌های گرمایشی تعداد ۲۵۵ مدرسه با ۳۱۲۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان به انجام رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با همت و تلاش مضاعف، استانداردسازی و تعمیرات سیستم‌های گرمایشی تعداد ۱۴۵ مدرسه با ۱۵۷۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عملیاتی و اجرایی شده است.

توزیع ۲۴۵ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی در مدارس استان تهران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینکه توجه به تأمین تجهیزات مناسب برای کلاس‌های درس در حوزه استان تهران از اهمیت بسزایی برخودار است، اظهارکرد: در دو سال اخیر ۱۸۴ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان تجهیزات کلاسی نیز همراه با فضای آموزشی و پرورشی ‌های آموزشی جدید تأمین و تحویل دانش‌آموزان عزیز شده است.

وی اضافه کرد: در بخش تأمین تجهیزات هنرستانی نیز، مجموعا ۶۱ میلیارد تومان طی دو سال اخیر تأمین و در اختیار هنرستان‌های حوزه استان تهران قرار گرفته است. به طور کلی، مجموعا ۲۴۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی طی دو سال اخیر تهیه و در مدارس حوزه استان تهران توزیع شده است.

 عملیاتی شدن ۲۲ مدرسه برای دانش‌آموزان جنوب استان تهران از محل مصوبات سفر هیات وزیران

زارع به سفر استانی ریاست جمهوری کشورمان که در آذر و دی‌ماه سال ۱۴۰۱ به برخی شهرستان‌های استان تهران انجام شد، اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد حضور دکتر رییسی در شهرستان‌های حاشیه‌ای استان تهران بودیم. رییس جمهوری کشورمان از چهار شهرستان پاکدشت، اسلامشهر، رباط‌کریم و بهارستان بازدیدی داشتند که بنا بر نیاز منطقه به فضاهای آموزشی نوساز، دستوراتی صادر کردند که هرچه سریعتر مدارس مورد نیاز در این شهرستان‌ها تأمین گردد.

وی افزود: با دریافت دستورات ریاست جمهور و تأکیدات رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، عملیات عمرانی ساخت ۲۲ مدرسه با ۲۹۵ کلاس درس آغاز شد و با صرف زمان چهار ماه عملیات عمرانی به صورت جهادی، بسیاری از این فضاهای آموزشی و پرورشی ‌تکمیل و تحویل دانش‌آموزان عزیز شد و برخی نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد در ماه‌های آینده تحویل می‌شود.

مدیر کل نوسازی مدارس تهران ادامه داد: یکی از تأکیدات ریاست جمهوری، ساخت ۱۰ مدرسه با ۱۵۰ کلاس درس در شهرستان بهارستان بود که عملیات عمرانی آنها با سرعت آغاز و در اول مهرماه جاری و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، جناب آقای دکتر رییسی با حضور در شهرستان بهارستان و یکی از همین مدارسی که از محل مصوبات سفر هیات وزیران ساخته شده بود، زنگ آغاز سال تحصیلی را هم نواختند.

زارع تصریح کرد: مجموعا ۲۲ مدرسه با ۲۹۵ کلاس درس از طریق مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استان تهران عملیاتی شده است که در شهرستان اسلامشهر پنج مدرسه با ۷۰ کلاس درس، در شهرستان رباط‌کریم پنج مدرسه با ۷۰ کلاس درس، در شهرستان بهارستان ۱۰ مدرسه با ۱۵۰ کلاس درس و در چهاردانگه دو مدرسه با ۳۰ کلاس درس هستند.

بازسازی ۵۰۰ کلاس درس فرسوده استان تهران در سال ۱۴۰۲

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به اهمیت بازسازی مدارس فرسوده در تهران اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ با یک برنامه‌ریزی دقیق مجموعا ۴۳ مدرسه فرسوده که نیازمند «تخریب و بازسازی» و «مقاوم‌سازی» بودند، بهسازی شدند. قابل ذکر است، عملیات بازسازی مدارس فرسوده به علت کمبود زمین مناسب و فشردگی ساختمان‌های اطراف مدارس با سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات بازسازی مدارس فرسوده مطابق اولویت‌های اعلامی از سوی ادارات آموزش و پرورش دنبال می‌شود، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۳۸ مدرسه تخریب و بازسازی شدند که ۱۹ مدرسه با ۲۱۹ کلاس درس در شهرتهران و ۱۹ مدرسه با ۱۹۹ کلاس درس در شهرستان‌های استان تهران بود. همچنین، پنج مدرسه مقاوم‌سازی شدند که سه مدرسه در شهرستان‌های اسلامشهر و فیروزکوه و دو مدرسه در مناطق ۱۱ و ۱۶ تهران بود.

زارع تصریح کرد: همکاران پرتلاشم در نوسازی مدارس تهران موفق شدند در سال جاری، ۶۰ هزار مترمربع از فضاهای آموزشی فرسوده استان تهران را بازسازی کنند که یک کار جهادی و به امید خدا ادامه‌دار خواهد بود.

بهسازی و بازسازی ۳۳۰۵ کلاس درس در طرح شهید عجمیان

زارع یکی از برنامه‌های راهبردی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را «طراح شهید عجمیان» عنوان کرد و گفت: مطابق اسناد بالادستی در سازمان متبوع، طرح شهید عجمیان در سال ۱۴۰۱ به صورت پایلوت از تهران آغاز و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۷۹ مدرسه با ۳۳۰۵ کلاس درس در زیربنایی بالغ بر ۴۷۰ هزار و ۶۱۰ مترمربع مورد بهسازی، بازسازی و یا تعمیرات اعم از رنگ‌آمیزی، تعویض رویه‌های میز و صندلی‌ها و … قرار گرفت.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد هفت مدرسه با ۱۰۵ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۱۳ هزار و۶۵۰ مترمربع مورد بهسازی، بازسازی و برخی تعمیرات قرار گرفت. در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۷۲ مدرسه با ۳۲۰۰ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۴۵۶ هزار و ۶۹۰ مترمربع بهسازی و بازسازی شد.

مشارکت همه‌جانبه خیرین مدرسه‌ساز در احداث مدارس استان تهران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ضمن تقدیر و تشکر از حضور ارزشمند خیرین نیک‌اندیش مدرسه‌ساز در عرصه ساخت فضاهای آموزشی، اظهارداشت: خیرین مدرسه‌ساز در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰۸ میلیارد تومان تعهدات در امر مدرسه‌سازی داشتند که تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد از این تعهدات اجرایی و عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ خیرین گرانقدر استان تهران یک هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان تعهد در بخش مدرسه‌سازی داشته‌اند که یک حرکت عظیم و یک جهش امیدآفرین در این بخش تلقی می‌شود. همچنین، در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز تعهدات خیرین حقوقی به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است که در مجموع حدود ۵۳ درصد از تعهدات خیرین، محقق شده است.

ایجاد نظم بودجه‌ای، بهره وری منابع و سرمایه انسانی

زارع در خصوص بهره‌وری منابع انسانی، امور اداری و حوزه پرسنلی، تصریح کرد: در بخش اعتبارات توانستیم با برنامه ریزی دقیق یک نظام بودجه ای موثر ایجاد کنیم. همچنین با فعالیت‌هایی انجام شده در سطح اداره کل، تلاش کردیم اقدامات لازم را در راستای افزایش انگیزه و ارتقای بهره وری نیروهای پرتلاش و متخصص این اداره کل داشته باشیم و تمام ظرفیت ها در این موارد به کار گرفته شد که جا دارد از همکاری ارزنده رئیس سازمان تشکر ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا