علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

از تفاوت لمینیت و کامپوزیت چه میدانید؟

لبخند زیبا یکی از جنبه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تاثیر بسزایی بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد. در عین حال شما را جذاب تر و جوان تر نشان می دهد. اگر به دلیل فضای ناهموار بین دندان هایتان احساس خوبی ندارید، مشکلی نیست که قابل حل نباشد.

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله راهکارهای زیبایی دندان در دندانپزشکی است. این دو روکش نازک همرنگ دندان هستند که در جلوی دندان شما قرار می گیرند و انواع مشکلات را حل می کنند. انتخاب روش پوشش لمینت و کامپوزیت به مجموعه دیگری از معیارهای مختلف بستگی دارد. قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش دندان، ابتدا باید بدانید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت. انتخاب معیارهای مناسب عامل بسیار مهمی در موفقیت استفاده از روش های لمینت و کامپوزیت است. در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب هر یک از این روش ها بیشتر آشنا شوید.

مزایای لمینت دندان و کامپوزیت ونیر

پوشش کامپوزیت کم هزینه

یکی از مهم ترین عوامل در تفاوت هزینه بین لمینت و کامپوزیت، انتخاب روکش دندان مناسب است. مزیت اصلی پوشش کامپوزیت نسبت به لمینت هزینه کمتر آن است. به طور متوسط، تفاوت هزینه لمینت ها دو برابر ونیرهای کامپوزیت است که برای برخی افراد نگرانی عمده است زیرا اکثر درمان ها تحت پوشش بیمه نیستند.

تفاوت دیگر لمینت دندان با کامپوزیت دندان در مراحل و مدت زمان آن است.

دوام لمینت و دکینگ کامپوزیت نیز متفاوت است. ونیرهای کامپوزیت معمولاً به طور کامل در یک جلسه انجام می شود. برای این منظور دندانپزشک روی دندان ها را با روکشی از رزین می پوشاند، لایه های اضافی رزین اعمال و اعمال می شود. سپس رزین از طریق نور شدید سخت می شود و در نهایت روکش ها صیقلی می شوند. برای داشتن ظاهری طبیعی، رزین باید صیقل داده شود تا شبیه دندان واقعی شود. برای انجام این درمان نیازی به تراشیدن دندان ها نیست.

اما برای گچ دندان دو تا سه هفته نیاز است. ابتدا دندانپزشک مقداری از قالب های دندان را برمی دارد، سپس ایجاد می شود و قالب ها برای ایجاد قالب دندانی به آزمایشگاه ارسال می شود. بعد از دو هفته گچ ها آماده شده و برای قرار دادن به دندانپزشک ارسال می شوند. اکنون دندانپزشک لمینت را به دندان های شما متصل می کند.

برگشتن

مواد لمینت و کامپوزیت نیز از نظر دوام متفاوت هستند. شایان ذکر است که بزرگترین مزیت عرشه کامپوزیت نسبت به لمینت برگشت پذیری آن است. از آنجایی که برای باندینگ (کامپوزیت) نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست، می‌توانید پس از مدتی روکش‌ها را از روی دندان‌های خود جدا کرده و از دندان‌های طبیعی خود استفاده کنید، اما با درمان لمینت تراشیدن، دیگر نمی‌توانید از دندان‌های خود استفاده کنید. دندان های طبیعی .مزایا در واقع تکنیک لمینت دندان (ونیر چینی) برگشت ناپذیر است.

عمر طولانی لمینت و کامپوزیت

به نظر شما کدامیک از نظر طول عمر لمینت در مقابل کامپوزیت برای شما بهترین است؟ اگرچه کامپوزیت دکینگ مزایای زیادی دارد، اما از نظر دوام نمی توان آن را با روش لمینت مقایسه کرد. علیرغم پیشرفت های حاصله در مواد رزین در طول سالیان، مواد مورد استفاده در روش لمینت بسیار قوی تر از رزین های کامپوزیت است. لازم به ذکر است که میانگین ماندگاری لمینت 15-10 سال است اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت دستورات دندانپزشک می توان از آن حتی بیشتر استفاده کرد. پوشش کامپوزیت حدود نیمی از زمان، یعنی 5-7 سال طول می کشد.

همانطور که گفته شد، اگر قصد نصب عرشه را دارید، مهم است که تفاوت عمر و قیمت بین لمینت و کامپوزیت را در نظر بگیرید. در واقع، در حالی که کامپوزیت ها می توانند نصف قیمت لمینت را داشته باشند، تنها نیمی از طول عمر لمینت را دارند.

پیچیدگی های لمینت و کامپوزیت

اکثر دندانپزشکان موافقند که روش لمینت زیبایی طبیعی را درست مانند دندان های اصلی شما ارائه می دهد. این روش دندانپزشکی زیبایی از نظر کیفیت همان شفافیت مینای دندان شما را دارد. همچنین به دلیل استحکام بالای مواد و لعاب استفاده شده پس از درمان، روش لمینت در برابر لک و خراش بسیار مقاوم است. در این میان روش پوشش کامپوزیت دارای تخلخل بالایی است. از این رو، این پوشش مستعد لکه شدن است. بنابراین، برای جلوگیری از ایجاد لکه های ناشی از برخی مواد غذایی که دندان ها را لکه دار می کنند، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. علاوه بر این باید هزینه کامپوزیت ونیر پرداخت شود تا دندان ها به زیبایی دندان های اصلی باشند.

در روش پوشش بیماران ممکن است بیشتر از رویکرد ترکیبی درگیر باشند. و اغلب افراد از خستگی مفرط در انتظار ونیر در آزمایشگاه رنج می برند، با این حال، دندانپزشکان سعی می کنند از فناوری CAD/CAM برای تولید استفاده کنند. اگر می خواهید از روش های پوشش لمینت و کامپوزیت استفاده کنید. باید بدانید که انواع مختلف چک های تکنولوژی آنچه دندانپزشک شما می تواند استفاده کند بسیار مهم است.

انواع مختلف دندان مصنوعی و مزایای آنها

روش های پوشش کامپوزیت دندان انواع مختلفی از جمله درشت، درشت، هیبریدی، نانو کامپوزیت و … می باشد که در ادامه به اختصار توضیح داده شده است.

کامپوزیت های درشت دانه یا ماکروفیل ها دارای ذراتی با ابعاد 10 تا 50 میکرون هستند و اندازه ذرات تاثیر بسزایی بر استحکام کامپوزیت دارد. این در حالی است که در روش میکروفیل اندازه ذرات به 100 نانومتر می رسد. در این روش ماندگاری مواد کامپوزیت کمتر از روش دانه درشت است اما سهولت پرداخت یکی از مزایای آن است. در روش ترکیبی یا ترکیبی، اندازه ذرات ما بین دو روش قبلی است که حدود 10 تا 50 میکرومتر و تا 40 نانومتر است. محتوای پرکننده بالای فیلرها مقاومت سایشی را افزایش می دهد. اما عیب این روش این است که زیبایی پوشش با گذشت زمان و استهلاک کم می شود. یکی از روش های جدید پوشش، نانوکامپوزیت با اندازه ذرات حدود 20 نانومتر است. به دلیل تجمع ذرات ریز و تشکیل ذرات بزرگتر، مقاومت سایشی، امکان پرداخت و استحکام کامپوزیت افزایش می یابد. در بین روش های ذکر شده، پوشش نانو کامپوزیت بهترین گزینه خواهد بود.

انواع لمینت دندان و مزایای آن

انواع روش های پوشش لمینت دندان شامل لمینت دندان سرامیکی، کامپوزیت، مستقیم، متحرک و غیره می باشد. با روش سرامیکی، درخشندگی و شفافیت لایه دندان یکنواخت به نظر می رسد. این روکش بسیار محکم و مقاوم در برابر اصلاح است اما قیمت بالایی دارد. در این میان روش لمینت کامپوزیت ارزانتر است و با پنهان کردن عیوب دندانی لبخند زیبایی ایجاد می کند. کفپوش‌های لمینت قبلاً ساخته شده‌اند و نسبت به سایرین ارزان‌تر هستند، اما دوام کمتری دارند. روکش لمینت متحرک نیز از رزین سخت ساخته شده و کاملا طبیعی است. این روش یکی از جدیدترین روش های روکش دندان است که کار با آن آسان است.

اگر موهای شما به طور کامل از بین رفته است و نمی توان با تمیز کردن دندان ترمیم کرد، ممکن است لازم باشد درمان هایی مانند کاشت را در نظر بگیرید.

دوام و ماندگاری

پایداری هر دو به شدت به نگهداری انسان بستگی دارد. با این حال، طول عمر لمینت دو برابر کامپوزیت است و حدود 10 تا 15 سال است. طول عمر کامپوزیت های دندانی حدود 5 تا 7 سال است.

ثبات

با توجه به اینکه لمینت سرامیکی در فر دندانپزشکی با دمای بالای 700 درجه سانتیگراد پخته می شود، ذرات چینی در کنار هم ساختاری مستحکم و پایدار را تشکیل می دهند.

این یک درمان ترکیبی در دهان با استفاده از نور آبی است، اما این بخشی از استحکام پرسلن است.

از تفاوت لمینیت و کامپوزیت چه میدانید؟

تفاوت در طراحی (لمینت ظریف تر است یا فشرده؟)

با توجه به اینکه نور بهتر از کامپوزیت ها در ذرات سرامیک نفوذ کرده و از آن عبور می کند و سطح لعابدار روی لمینت سرامیکی اعمال می شود و سپس در فر پخته می شود، روکش های چینی ظاهری زیبا و پر جنب و جوش دارند. از نظر دندانپزشکی زیبایی این مهم ترین تفاوت لمینت و کامپوزیت است.

دقت

آنچه مسلم است هر دو روش یک هنر محسوب می شود و دقت و هنرمندی دندانپزشک در کیفیت و نتیجه نهایی کار تاثیر بسزایی دارد. اما به دلیل اینکه این ترکیب در شرایط سخت در دهان بیمار ساخته می شود، خستگی بیمار و دندانپزشک اجتناب ناپذیر است. اما لمینت آزمایشگاهی در محیطی کنترل شده خارج از دهان انجام می شود. این مجموعه عوامل برای چسب سرامیکی دقیق تر مفید است.

درمان و بازسازی ترک های کاشی و سرامیک و کامپوزیت

یکی از بدترین شرایط مرتبط با یخ زدن، ترک خوردن یا ترک خوردن لب است. این معمولا به دلیل بی احتیاطی بیمار است. در مورد ونیرهای کامپوزیت می توان فضای داخلی دهان را ترمیم کرد. اما در مورد روکش های چینی باید یک واحد جدید مشابه ساخته شود. بنابراین اگر روکش سرامیکی آسیب دیده باشد نیاز به تعویض دارد اما می تواند ترک های کامپوزیت را ترمیم کند.

نیاز به تراش دندان های پایه در لمینت ها و کامپوزیت ها

کامپوزیت ماده ای خمیر مانند است که روی سطح دندان قرار می گیرد و تحت تأثیر نور به شکل و سختی در می آید. این ویژگی به آن اجازه می دهد تا به هر شکلی باشد و می توان آن را در هر جایی بدون نیاز به تراشیدن سطح دندان زیرین اضافه کرد.

اما نکته مهم شبیه سازی تمام سطوح دندان های در معرض دید است. یا با افزودن یک ترکیب، دندان ماندگاری بیشتری خواهد داشت. نکته حساس و مهم دیگر خط تماس دو دندان مجاور است که اگر ترکیب بدون ساییدن اضافه شود شکل خط تماس تغییر می کند و غذا در این محل باقی می ماند، به مرور زمان شاهد تغییر رنگ خواهیم بود. ، بسیار شبیه.

قسمت دیگری که کامپوزیت را نمی توان بدون تراش قرار داد، قسمت بالایی دندان های پایینی است. قرار دادن یک لایه در این ناحیه و این ناحیه قبل از بقیه دندان‌ها به پشت دندان‌های بالا می‌رسد، هر چه فرد طولانی‌تر باشد، دندان‌پزشک کامپوزیت را بیشتر می‌تراشد، سایه‌ها بد به نظر می‌رسند. این منطقه…

اما اگر دندانپزشک مهارت کافی برای لمینت سرامیکی دندان داشته باشد و با یک لابراتوار حرفه ای کار کند، می تواند میزان تراش دندان را به حداقل و بدون آسیب کاهش دهد که برای بیمار بسیار مفید است.

جمع بندی

اگر قصد لیمنیت یا کامپوزیت دندانهایتان را دارید حتما به بهترین دندانپزشک شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا