عمومی

خطر سیل و ویرانی قابل توجه سازمان هواشناسی !

اول برای کنترل صحت موضوع به اصل مصاحبه نگارنده با خبرگزاری به آدرس زیر و تاریخ دقیق آن اشاره می کنم ؟

https://www.iscanews.ir/news/1208999/ احتمال-افزایش-بارش-ها-در-اواخر-پاییز-و-لزوم-آمادگی-در-برابر-سیل

چند هفته پیش در مجمع ملی مدیریت بحران کشور، نماینده و ریس سازمان هواشناسی به نداشتن رادارهای بیشتر و پیشرفته تر اشاره فرمودند و علت اصلی پیش بینی های مکرر غلط را تلویحا آن بیان فرمودند. نمی دانم چرا در کشور همه بدنبال خرید تجهیزات گران قیمت تر و بیشتر هستند !

یادم می آید زمانی که برای راه اندازی اولین آزمایشگاه دینامیکی و میز لرزه کشور برای تهیه چند قطعه به آلمان رفته بودم پس از جلسات متعدد با مهندسان شرکت خارجی، سوگند می خورم، مسئول شرکت فرمودند عینا ترجمه ” شما اولین ایرانی هستی که دقیقا می دانی چه می خواهی ! ما مشتری های زیادی از ایران داریم و عموما فقط دستگاه گرانتر را می خواهند، برای مثال یک خودرو ساز کشور شما سفارشی برای ما داد که شرکت بوینگ از آن استفاده می کند ! وقتی پرسیدم شما برای چه آزمایشاتی می خواهید استفاده کنید گفت کشیدن یک پیچ !” خاتمه ترجمه

حال داشتن رادارهای پیشرفته و مجهز تر به تعداد بیشتر مسلما ضرری ندارد ولیکن آیا لازم است در این شرایط اقتصادی کشور فقط بخریم و حتی توان استفاده از آنها را هم نداشته باشیم ! در ادامه همین موضوع، بنده وقتی در ابتدا عرض کردم باید نگران اواخر پاییز و اسفند باشیم فقط با مرور نقشه های پیش یابی مرکز هواشناسی کارولینای شمالی در امریکا که در دوران تحصیل در امریکا اطلاعات آنها را برای تعیین آسیب پذیری هواپیما ها و فرودگاه ها و ساختمانهای مسکونی دریافت و استفاده می کردم رجوع کردم ! به همین سادگی !

اینهم اصل مقاله و داده های مورد استفاده در فرودگاهی در امریکا، فقط ٣٦ سال پیش !؟

خطر سیل و ویرانی قابل توجه سازمان هواشناسی !

در انتها مجدادا عرض می کنم مراقب سیل و مردم در این ایام باشیم !؟

* استاد نمونه کشور

دکمه بازگشت به بالا