اقتصادی

نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های ناتراز باید ادامه‌دار باشد

نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های ناتراز باید ادامه‌دار باشد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها یک‌شبه و یک ساله ناتراز نشدند، گفت: اگر نظارت بانک مرکزی مثل شرایط فعلی ادامه‌دار باشد، باید شاهد کاهش ناترازی‌ها باشیم و اگر این اصلاحات رخ نداد، در آخر بحث ادغام و انحلال مطرح می‌شود. 

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایواره با اشاره به ناترازی بانکی بیان کرد: در این سال‌ها بانک‌ها منابع خود را بدون ضامن و وثیفه کافی وام‌های کلان دادند و برنگشته، یا منابع را داخل املاک، مراکز تجاری و مسکونی بردند و بنگاه‌داری خود را گسترش دادند و به‌نوعی منابعشان بلوکه شده است و الان هم به دلیل قیمت پایین عرضه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط نسبت‌هایی که باید در بانک‌ها رعایت شود برای اینکه ترازنامه آن‌ها منفی نشود، به هم خورده است. درواقع بانک‌ها از نظر ترازنامه‌ای ناتراز نیستند، چون منابع ملکی دارند، اما از نظر نقدینگی در مضیقه‌اند. آن قسمت‌هاست که بانک را مشرف به ورشکستگی می‌کند.

این کارشناس بانکی اظهار کرد: به همین دلیل وقتی که مردم برای گرفتن پول‌هایشان به بانک هجوم می‌برند، بانک به اندازه کافی ریال و ذخیره نقدینگی ندارد،‌ از طرف دیگر وجه نقد خود را نگه نداشته و وام دادند و این منابع قفل شده است.

بغزیان درباره تاکید دولت برای ساماندهی ناترازی بانک‌ها بیان کرد: انحلال موسسه‌ها و بانک‌های ناتراز در مرحله آخر است. پیش از آن باید ادغام و فرجه دادن به بانک‌ها باشد و یک حد فاصل زمانی برای اینکه بانک‌ها ناترازی خود را بهبود ببخشند.

 دولت باید جدی باشد، بانک مرکزی هم جدیت به خرج دهد، در حالی‌که در مدیریت قبلی چنین جدیتی وجود نداشت، اگر این جدیت در بانک مرکزی وجود داشت، آن‌ها وضعیت ناترازی خود را بررسی و اصلاح می‌کردند، بانک‌ها هم یک‌شبه و یک‌ساله به این وضعیت نیفتادند. اگر نظارت بانک مرکزی مثل شرایط فعلی ادامه‌دار باشد، باید شاهد کاهش ناترازی‌ها باشیم و اگر این اصلاحات رخ نداد، در آخر بحث ادغام و انحلال مطرح می‌شود. 

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا