عمومیمدیریت کسب و کار

چگونه از گردو نهال بگیریم

صفر تا صد کاشت گردو در گلدان:

اگر شما هم از امسال تصمیم احداث باغ گردو؛ را دارید تا  یکی از تولید کنندگان گردو در ایران باشید، لازم است با تمام نکات کاشت نهال گردو؛ آشنا شوید. چرا که درخت گردو دارای شرایط و ویژگی های منحصر به فردی است که با در نظر گرفتن ویژگی ها و همچنین رعایت تمامی نکات در حین پرورش گردو؛ تنها می توان به حداکثر سود آوری رسید.

در این مقاله قصد داریم تمام نکات لازم جهت احداث باغ گردو و همچنین خرید اینترنتی نهال گردو را عنوان کنیم. همچنین ویژگی های هر یک از را توضیح دهیم تا شما به انتخاب درستی برسید.

؛ در ایران جزو مشاغل پر بازده قرار گرفته است؛ به این معنا که ۱ باغ گردو تعداد افراد زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می کند. در حال حاضر این موضوع به بسیاری از جوانان فعال ایرانی کمک کرده است تا فعالیت خود را بتوانند آغاز کنند. در نظر داشته باشید احداث باغ گردو؛ آگاهی می خواهد. در این صورت با رعایت نکات پرورش و باردهی درخت گردو؛ شما به یک نهالستان برتر در سطح کشور تبدیل می شود.

کاشت گردو در گلدان به چه صورتی می باشد :

پرورش و کاشت گردو و خرید اینترنتی نهال گردو می تواند به ۲ روش کلی انجام گیرد که برای باغدارانی که می خواهند در ابعاد گسترده تری پرورش گردو را انجام دهند، پیشنهاد می شود که از کاشت نهال گردو شروع کنند. افرادی که در ابعاد خانگی می خواهند این پرورش را انجام دهند بهتر است که از کاشت بذر گردو؛ شروع به کار کنند. کاشت بذر ؛ هم کار آسان تری برای همه ی افراد می باشد هم به همین نسبت نیاز به تخصص خاصی ندارد.

مراحل کاشت گردو در گلدان :

برای کاشت گردو در گلدان؛ بهتر می باشد که در ابتدا گردوهایی سالم انتخاب کنید و تعدادی از آن ها را به مدت ۴۸ ساعت یا ۲ روز داخل آب نگهداری کنید. پس از ۲ روز هم در بالای گردوها یک شکاف ایجاد کنید و این کار را برای تمامی گردوهایی که داخل آب بوده اند باید انجام دهید.

چگونه از گردو نهال بگیریم

پس از این کار به مرحله ی انتقال گردوها در داخل یک ظرف می رسید. در ابتدا لازم است که کف ظرف را با سنگ ریزه ها پر کنید و بعد از آن گردوهای مرطوب را روی سنگ ریزه ها بگذارید، روی گردوها یک دستمال نم دار قرار دهید و برای این که مطمئن شوید رطوبت به کل گردوها منتقل شده کمی هم آب بر روی دستمال اسپری کنید.

در این جا شما یک ظرفی دارید که گردوهایی مرطوب داخل آن قرار گرفته و سطح کل آن ها را یک دستمال پوشش می دهد، اما لازم است که این ظرف تا چندین روز کنار گذاشته شود به طور مثال می توانید ۱ ماه تا ۴۵ روز گردوها را کنار بگذارید و به آن ها فرصت رشد جوانه ها را بدهید.

پس از سپری شدن این مدت می توانید آن ها را بررسی کنید و ببینید به مرحله ی رشد جوانه ها رسیده اند یا خیر. پس از رشد جوانه ها زمان آن رسیده که گردوها به داخل خاک منتقل شوند و عملیات کاشت گردو در گلدان؛ را انجام دهید.

در ابتدا برای کاشت نهال گردو؛ لازم است انواع گردو را بشناسید. با ویژگی ۲ گونه ی گردو آشنایی پیدا کنید. چرا که کاشت گردو؛ مانند سایر نهال ها و گیاهان نیاز به ۱ محیط با آب و هوایی ثابت دارند. همانطور که می دانید از میان ۲۸ رقم از انواع نهال گردو، گونه هایی را باید انتخاب کنید که مناسب برای احداث باغ گردو؛ در مناطق سردسیر باشند. مناطق سردسیر دارای بافت متفاوتی هستند. جغرافیای مناطق سردسیر به گونه ای است که در فصل پاییز بادهای سرد شروع به وزیدن می کنند.

این بادهای سرد پاییزی قابلیت این را دارند که درختان پر بار گردو را نیز از بین ببرند. اگر در این مناطق به اشتباه گونه ای از کاشت گردو؛ را انتخاب کنید، که مناسب این شرایط نیست و در مناطق سرد به میوه دهی نمی رسد، باعث می گردد که باغ گردوی شما از بین برود و به باردهی درختان گردو دست پیدا نکنید.

چرا که نهال ها حساس به دمای محیط و اطراف خود هستند. در صورت کاشت درخت گردو ها در این مناطق، پدیده ی یخ زدگی اتفاق می افتد و این عامل در ابتدا می تواند به نابودی نهال و سرانجام باغ گردو؛ شما منجر شود.

انواع نهال های گردو مناسب کاشت مناطق سردسیر:

  1. مناسب ارتفاع تا ۲۳۰۰ متر
  2. گردو فرنور مناسب ارتفاع تا ۲۳۰۰ متر
  3. گردو چندلر مناسب ارتفاع تا ۱۵۰۰ متر

احداث باغ گردو؛ در مناطق گرمسیر کشور، مانند مناطق سردسیر نیاز به آگاهی دارد. گونه های نهال گردو مناسب برای این مناطق تحمل هوای سرد را ندارند و اصطلاحا مقاوم به سرما نیستند. در مناطق گرمسیر ممکن است با کم آبی مواجه شوید و کم آبی در شهر های جنوب ایران مانند: کیش، قشم، هرمزگان و… بسیار مشهود است.

میزان بارش نیز عاملی است که هر ساله نمی توان به آن اکتفا کرد. چرا که ۱ سال ممکن است میزان بارش در حد مطلوبی باشد اما سال بعد این میزان به کمترین حد خود برسد.

از بین ۲۸ رقم از انواع نهال گردو؛ هر نهال نیاز به ۱ میزان آب دهی دارد و اگر گونه ای را انتخاب کنید که در شرایط درستی قرار نگرفته است و جزو نهال هایی باشد که به سرما و میزان آب دهی زیاد احتیاج داشته باشد؛ ممکن است بار دهی میوه های آن به زمان دیرتری موکول شود. که در نهایت این عامل می تواند سود دهی حاصل از باغ گردوی شما را به تعویق اندازد.

نکته ای که برای کاشت درخت گردو در مناطق گرمسیر حائز اهمیت است؛ این است که نسبت به مناطق سردسیر دارای تنوع زیادی از گونه های نهال گردو نیستید. در نتیجه انتخاب های محدود تری دارید.

انواع گردو مناسب کاشت مناطق گرمسیر:

کاشت گردو و یا احداث باغ گردو در بیشتر استان های ایران امکان پذیر می باشد.

نهال گردو زود بازده:

انواع و گوناگونی نهال های گردو این مزیت را دارند تا باتوجه به خواسته شما، نوع زود بازده یا دیر بازده بودن آن را در نظر بگیرید سپس اقدام به احداث باغ گردو کنید. گردو زود بازده به نهالی گفته می شود که رسیدن به محصول یا گردو آن در ۱ بازه زمانی مناسب و کوتاه تری نسبت به گردو دیرگل ممکن خواهد بود.

این ویژگی خود می تواند از سایر عوامل مهم در کاشت گردو؛ پیروی کند. احداث باغ گردو تنها بر پایه ی این عامل انتخاب عاقلانه ای نیست، به دلیل آنکه شما برای بارور کردن ۱ درختگردو باید تمام نکات را رعایت کنید تا بتوانید به درختی پر باری برسید.

نکته ای که در احداث باغ گردو وجود دارد این است که؛ در اینجا شما تنها با ۱ نهال سروکار ندارید. درخت زود بازده؛ به محض رسیدن گردوهایش در زمان مقرر نیازمند است تا اقدام به چیدن و برداشت میوه هایش کنید. زمان مناسب در برداشت میوه گردو زود بازده؛ عاملی است که به آن باید توجه داشته باشید. همچنین شرایط آب و هوایی منطقه تاثیر مستقیمی بر روی رسیدن گردوها می توانند داشته باشند.

انواع گردو زود بازده:

انتخاب نهال گردو مناسب منطقه شما:

کاشت گردو؛ همانطور که در بالا اشاره کردیم، مناسب برای کاشت در یک منطقه ی به خصوص می باشد. احداث باغ گردو مستلزم این است که؛ ویژگی های جغرافیایی شهر خودتان را بشناسید. این ویژگی ها برای انتخاب نوع نهال به شما کمک می کند و باتوجه به انواع گردو شما پس از بررسی های کامل به انتخاب درستی می توانید برسید.

تنوع در ارقام گردو برای شما ۱ مزیت می تواند باشد. چرا که با تعداد بالای ۲۸ گونه از نهال گردو در آخر به گونه ی مورد نظر در منطقه و شهر خودتان می رسید و این انتخاب آگاهانه شما را به تصمیم درستی از کاشتن نهال گردو؛ می رساند.

مهم ترین عوامل انتخاب نهال گردو مناسب منطقه شما:

احداث باغ گردو؛ نیازمند ۲ عامل کلی است. این عوامل به شما اجازه می دهند تا باغ گردو پر باری داشته باشید. این عوامل مهم عبارتند از :

  1. دما : این عامل در رشد و پرورش گردو نقش مهمی دارد. هر گونه از نهال های گردو در ۱ شرایط دمایی به میوه دهی محصولات خود نزدیک می شوند. شما برای کاشت گردو ابتدا نیاز دارید تا شرایط آب و هوایی و همچنین میانگین دمای شهر خودتان را بدانید.
  2. در این صورت می توانید گونه ی مورد نظر از درخت گردو را انتخاب کنید. چرا که نهال گردو مناسب برای مناطق خشک با درخت گردو مناسب کاشت در مناطق معتدل دارای بارش باران های زیاد؛ تفاوت دارد. اگر در یک منطقه گرم و خشک هستید مثل شهر قم؛ شرایط شما برای احداث باغ گردو با کسی که در شهر معتدل و پر بارشی مثل شهر رامسر؛ قرار دارد تفاوت زیادی دارد.

چرا که گردوی کاشت در شهر قم باید از گونه های گردو گرمسیری انتخاب شود. و نهال جهت کاشت در شهر رامسر نیز از گونه های نهال گردو معتدل و سردسیری باید انتخاب گردد.

  1. ارتفاع مناسب از سطح دریا : دومین عامل مهم در کاشت نهال گردو؛ میزان ارتفاع از سطح دریا می باشد. این میزان برای هر شهر یک عدد ثابت و مشخصی است. چرا که در این عامل سطح شهر نسبت به سطح دریا سنجیده می شود. درنتیجه برای احداث باغ گردو؛ پس از آگاهی از شرایط دمایی، لازم است میزان ارتفاع از سطح دریا منطقه و شهرتان را نیز جویا شوید.

در شهرهای شمالی کشور، با نزدیک بودن به سطح دریا گونه هایی از نهال گردو جهت کاشت باید انتخاب گردد که مناسب شرایط معتدل و سردسیری باشند. اما انتخاب مناسب درخت گردو؛ در شهرهای جنوبی کشور جهت کاشت گردو؛ نیازمند گردو گرمسیری می باشد که در سایت wikihow مطالب خوبی در این زمینه منتشر شده است.

تشخیص نهال گردو مناسب:

نهال گردو مناسب برای کاشت گردو؛ گزینه ای می تواند باشد تا شما را از پرداخت هزینه های گزاف بعدی در جهت اصلاح درخت گردو، کمک کند. چرا که اگر نهال گردو ناسالم باشد مدت زمان بیشتری را باید صرف کنید تا به باردهی درختان گردو برسید. نکته ای که در نهال های گردو ناسالم وجود دارد این است که، ۱ نهال ناسالم می تواند باعث خرابی باغ گردو شما شود. احداث باغ گردو بهتر است زیر نظر مشاوران و متخصصان آشنا به حوزه کشاورزی انجام گیرد. در این صورت شما به حداکثر سود آوری خواهید رسید.

ویژگی های یک نهال گردو مناسب:

عواملی مثل شرایط دمایی و ارتفاع از سطح دریا را جزو عوامل خارجی نهال گردو می توانیم دسته بندی کنیم. اما هر نهال باید دارای شرایط مناسب داخلی نیز باشد. عامل داخلی در درخت گردو، سالم بودن نهال از ریشه تا تنه آن خواهد بود. این عامل داخلی قبل از احداث باغ گردو؛ باید بررسی گردد.

درصورت تشخیص ندادن درست نهال های گردو سالم از ناسالم چه اتفاقی برای باغ گردو شما خواهد افتاد؟ در این صورت شما درکنار تمام رسیدگی های لازم برای نهال های گردو و پرداخت هزینه و همچنین صرف وقت، امکان ندارد تا به ۱ باغ گردو پرباری برسید. هر نهال ناسالم مثل آفت مخرب برای باغ گردو می تواند عمل کند. ناسالم بودن ریشه های گردو بعد از کاشت گردو؛ در ظاهر آن می تواند مشخص باشد.  نهال گردو ناسالم علاوه بر ریشه هایش؛ باید دارای تنه ای سالم نیز باشد.

دکمه بازگشت به بالا