علمی و پزشکی

امحاء ۲.۸ میلیون دُز واکسن کووید در بلغارستان

امحاء ۲.۸ میلیون دُز واکسن کووید در بلغارستان

به گزارش شفاف به نقل از آسوشیتدپرس، «آسن میسیدیف»، وزیر بهداشت بلغارستان در توضیحاتی در همین رابطه به مطبوعات گفت: علاقه‌ای به واکسیناسیون وجود ندارد و ما ناچاریم ۲.۸ میلیون دز واکسن را که در آستانه انقضا هستند، امحاء کنیم.

میسیدیف اعلام کرد که پس از کاهش شدت اپیدمی، آنها واحدهای تزریق واکسیناسیون را در بیمارستان‌های اصلی کشور که تقریبا هیچ کس دیگر به آنها مراجعه نمی‌کند، تعطیل کردند.

وی اظهار داشت: پس از نابودی دو میلیون دز واکسن که تاریخ مصرف آنها سال گذشته منقضی شد، امسال نیز تاریخ انقضای دو میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن در شرف اتمام است.

با توجه به اینکه بر اساس سیاست مبارزه هماهنگ اتحادیه اروپا در دوره پاندمی کووید-۱۹، این کشور تا پایان سال جاری باید هشت میلیون دز واکسن دیگر وارد کند، در اطلاعیه وزارت بهداشت بلغارستان آمده است که مبلغ برخی از این واردات قراردادی، پیش‌پرداخت شده است.

وزیر میسیدیف در این رابطه تاکید کرد: این واردات یک «هزینه غیرضروری» است و نابودی اجباری این واکسن‌های بی اثر علیه نسخه‌های جدید کووید-۱۹ در واقع یک هزینه اضافی غیرقابل اجتناب خواهد بود.

این مقام رسمی همچنین اظهار داشت که آنها با جدیت تمام این مشکل را به کمیسیون اتحادیه اروپا گزارش کردند، اما هنوز هیچ پاسخی از آنجا دریافت نشده است.

بلغارستان جزو کشورهایی است که کمترین میزان واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را در اتحادیه اروپا دارد و همچنین حدود ۳۹ هزار نفر در این اپیدمی در این کشور جان باختند.

 

دکمه بازگشت به بالا