چکاپ بدن شامل چه مواردی است؟

آزمایش چکاپ هر چند وقت یک بار باید انجام شود

به صورت کلی همه افراد با توجه به شرایط سنی و جسمانی که دارند، باید هر 12 ماه یک بار آزمایش چکاپ داشته باشند. با این حال در برخی موارد خاص و با بروز برخی علائم، این مدت می تواند کوتاه تر نیز باشد. ما در دکتر تسکین به شرح کامل این موضوع پرداخته ایم.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد قصد انجام آزمایش برای بررسی وضعیت عمومی بدنتان را داشته باشید ولی به علت مشغله ی کاری، ترافیک، آلودگی هوا ، هزینه های بالای رفت و آمد، بیماری های واگیردار و غیره انجام این کار برایتان بسیار سخت شده باشد. برای حل این موضوع، آزمایشگاه آنلاین آنی آزما تاسیس شده است تا با پذیرش غیر حضوری بیماران و انجام خون گیری در محل زندگی یا محل کار فرد، این مشکلات را به حداقل برساند و با ارائه جواب های آزمایش به صورت آنلاین و اینترنتی، روند انجام این آزمایشات را تسریع بخشد.

آزمایش چکاپ پزشکی ممکن است از نمونه های خون، ادرار، مدفوع انجام شود. آزمایشاتی که در هر یک از این نمونه ها قابل انجام است، متفاوت می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

آزمایش خون

آزمایش خون به عنوان یکی از مهم ترین و رایج ترین آزمایشاتی است که در بین افراد مختلف صورت می گیرد. در بسیاری از موارد بهترین زمان برای انجام آزمایش خون صبح ها می‌ باشد. برای انجام این آزمایش تنها ۲ الی ۱۰ سی سی کافی است. ( برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی مراجعه شود.) در ادامه به آزمایشات خونی که در آزمایش چکاپ درخواست می شود، می پردازیم:

آزمایش شمارش سلول های خونی CBC

آزمایش CBC یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین تست های آزمایش چکاپ می باشد. در این آزمایش تعداد کلی گلبول های سفید و تعیین افتراقی انواع گلبول سفید، تعداد گلبول های قرمز، متوسط گلبول های قرمز، غلظت هموگلوبین، حجم متوسط هموگلوبین ها و تعداد پلاکت ها بررسی می شود. افزایش گلبول های سفید می تواند نشانگر عفونت در بدن باشد. کاهش پلاکت خون باعث ایجاد مشکل در لخته شدن خون می شود. کاهش تعداد گلبول های قرمز و هموگلوبین یکی از نشانه های آنمی (علائم کم خونی) است.

آزمایش CBC برای مرحله ی اول غربالگری تالاسمی در آزمایشات قبل ازدواج درخواست می شود. تالاسمی یک بیماری کم خونی ژنتیکی می باشد که با استفاده از پارامتر های MCV و MCH موجود در آزمایش CBC و آزمایشات دیگر درخواستی می توان بیماری را تشخیص داد. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله با آزمایش CBC و هموگلوبین الکتروفورز Hb elect و می توانید مراجعه کنید.)

 

آزمایش چکاپ کبد:

کبد یکی از عضوهای حیاتی بدن و دارای ۲ لوب می باشد . این ارگان نقش‌های مهم و مختلفی را در بدن ایفا می‌کند؛ از جمله این نقش‌ها می‌توان به شرکت در فعالیت‌های سوخت و ساز بدن مانند گوارش، متابولیسم داروها و پاک کردن بدن از سموم مختلف (سم زدایی) اشاره کرد. در بیماری های کبدی و عواملی که موجب آسیب کبدی می شود، آنزیم های کبدی تغییر می یابند. بنابراین با اندازه گیری این آنزیم ها می توان به عملکرد کبد پی برد. این آزمایشات در آزمایش چکاپ شامل موارد زیر می شود:

ALT یا آلانین ترانسفراز (Alanine transaminase ) یکی از آنزیم‌های کبد است که در متابولیسم پروتئین نقش دارد. این آنزیم در درون کبد فعالیت می کند و در صورتی که کبد با مشکلی مواجه شود مقداری از آن از کبد بیرون آمده و وارد خون می‌شود. بنابراین در صورتی که در آزمایش آنزیم های کبدی میزان این آنزیم بالا باشد احتمال وجود بیماری در کبد وجود دارد.

AST آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز (aspartate aminotransferase به غیر از کبد ممکن است در قلب و یا سایر نقاط بدن نیز یافت شود. این آنزیم در صورت بروز مشکل در کبد وارد خون شده و بنابراین در آزمایش آنزیم های کبدی سطح آن بالا می رود. اندازه گیری این آنزیم به تنهایی کاربردی ندارد و بنابراین معمولا با آزمایش ALT درخواست می شود.

ALP آنزیم الکالن فسفاتاز (Alkaline phosphatase) نیز فقط در کبد یافت نمی‌شود بلکه در استخوان و مجرای صفراوی نیز وجود دارد. سطح بالای این آنزیم به همراه سایر آنزیم های کبدی خصوصا ALT در آزمایش آنزیم های کبدی می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری در کبد و یا استخوان باشد. لازم به ذکر است از ان جا که بدن کودکان و نوجوانان در حال استخوان سازی است احتمال آن که در آزمایش این افراد سطح این آنزیم بالا باشد وجود دارد. همچنین در بدن زنان باردار نیز احتمالاً سطح این آنزیم بیش تر از سایر افراد معمولی است.

GGT آنزیم گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز (Gamma-glutamyl transpeptidase) یکی دیگر از آنزیم‌های کبدی است که معمولاً آن را نیز در آزمایش آنزیم های کبدی همراه با سایر آنزیم‌ها در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال در صورتی که سطح این آنزیم معمولی باشد ولی سطح آنزیم ALP بالا باشد احتمال وجود بیماری های استخوانی زیاد است. در کل از آزمایش این آنزیم برای تشخیص بیماری های کبدی، بیماری‌های استخوانی و بیماری های صفراوی استفاده می‌ شود. توجه داشته باشید مصرف حتی مقدار بسیار کمی از الکل در روز قبل از انجام این آزمایش می تواند سطح آنزیم گاما گلوتامین ترانس پپتیداز را بیش تر نشان دهد. همچنین مصرف سیگار نیز می تواند در بالا رفتن این آنزیم نقش داشته باشد.

آزمایشهای پزشکی لازم برای چکاپ کامل

به دلیل گستردگی آزمایشات تشخیصی، ، برای کمک به درک بهتر انواع آزمایشات تشخیصی و تفسیر آن ها، تصمیم به گردآوری یک راهنمای کامل درباره این آزمایش‌ها کرده است؛ آزمایش‌هایی که بخشی از چکاپ کامل هستند. لطفا توجه داشته باشید که تفسیر دقیق و تخصصی نتایج ‌ازمایش‌ها باید توسط پزشک انجام شود و این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزشی و افزایش اطلاعات برای شما عزیزان دارد.

آزمایش خون

۱آزمایش خون (شمارش کامل سلولهای خونی CBC)

یا شمارش کامل سلول های خونی که به آن CBC یا Complete Blood Count هم گفته می‌شود، متداول‌ترین آزمایش خون و از بخش‌های اصلی چکاپ کامل است. این همان آزمایشی است که به صورت عامیانه به آن آزمایش خون می‌گوییم.

کاربرد آزمایش خون: آزمایش شمارش کامل سلول های خونی برای تعیین وضعیت سلامتی، غربالگری برخی بیماری‌ها مانند کم خونی، سرطان خون، مالاریا و عفونت و همچنین ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای به کار می‌رود.

چیزی که اندازه‌گیری می‌شود: در آزمایش خون، انواع و تعداد سلول‌های خون از جمله گلبول های قرمز (RBC)، گلبول های سفید (WBC) و پلاکت‌ها (PLT) اندازه گیری می‌شود.

روش و شرایط آزمایش خون: برای انجام این آزمایش لازم نیست ناشتا باشید. این آزمایش با استفاده از نمونه خونی که به صورت وریدی از شما گرفته شده است، انجام می‌شود.

۲آزمایش ادرار (urine analysis)

همان‌طور که از نام آن مشخص است، با گرفتن نمونه‌ی ادرار انجام می‌شود. برای این آزمایش لازم است نمونه استریل و تمیز باشد، به این منظور لازم است ابتدای ادرار را بیرون بریزید و از بخش‌های میانی ادرارتان در ظرف جمع آوری ادرار بریزید.

برای آزمایش ادرار لازم نیست ناشتا باشید. نمونه‌ی ادرار در اوایل صبح با ارزش‌تر است؛ زیرا غلظت بیشتری دارد. به همین دلیل است که مراکز آزمایشگاهی تنها در ساعات اولیه صبح نمونه‌گیری می‌کنند. در جریان چکاپ کامل بدن حتما از شما خواسته می‌شود تا یک نمونه از ادرارتان را هم تهیه کنید و به آزمایشگاه ارایه دهید.

کاربرد آزمایش ادرار: آزمایش ادرار برای بررسی بیماری‌ها مانند مانند عفونت‌ ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می‌شود.

چیزی که اندازه‌گیری می‌شود: رنگ ادرار، بو، اسیدیته، غلظت، کتون، خون، قند، پروتئین، نیتریت، گلبول های سفید، گلبول های قرمز، نوع سلول های موجود در ادرار و سایر اجزای آن مانند باکتری و بلورها در این آزمایش اندازه گیری می شود.

روش و شرایط آزمایش ادرار: برای آزمایش ادرار لازم نیست ناشتا باشید. نمونه ی ادرار در اوایل صبح با ارزش تر است؛ زیرا غلظت بیشتری دارد.

۳آزمایش قند خون (Blood Sugar Test)

برای اندازه گیری سطح قند خون یا گلوکز خون، اهمیت زیادی دارد. با استفاده از همین آزمایش است که تشخیص بیماری‌هایی مثل دیابت امکان‌پذیر می‌شود.

کاربرد آزمایش قند خون: این آزمایش برای غربالگری بیماری دیابت یا بررسی سیر بیماری دیابت انجام می‌شود. در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل حتما باید آزمایش قند خون وجود داشته باشد.

چیزی که اندازه‌گیری می‌شود: با استفاده از نمونه خون وریدی، میزان گلوکز موجود در خون اندازه گیری می‌شود. ابتدا قند خون ناشتا (FBS) اندازه گیری می شود. بعد از آن، باید یک محلول حاوی ۷۵ گرم گلوکز را بنوشید. ۲ ساعت بعد از مصرف این محلول نیز قند خون (2hpp) اندازه گیری می شود.

روش و شرایط آزمایش قند خون: ببرای انجام این آزمایش لازم است ناشتا باشید. برای این منظور، شب قبل از نمونه گیری، شام سبکی در حد وعده‌ی صبحانه میل کنید. از ساعت ۱۲ به بعد نیز به جز آب، چیز دیگری نخورید.

آزمایش قند خون

۴آزمایش چربی خون (Lipid profile)

 را هم باید به صورت مرتب انجام داد. خوردن غذاهای چرب و فست فودها باعث می‌شود اکثر افراد در معرض ابتلا به چربی خون قرار بگیرند. زمانی که چربی درون رگ‌ها رسوب کند، منجر به گرفتگی رگ‌ها و سکته‌های احتمالی خواهد شد. اگر قرار باشد آزمایش خون کاملی داده باشید، باید آزمایش چربی خون و قند خون را با هم انجام دهید.

کاربرد آزمایش چربی خون: در تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و قلبی و بیماری های مرتبط کمک‌کننده است.

چیزی که اندازه‌گیری می‌شود: این آزمایش شامل اندازه‌گیری پارامترهای مختلفی مانند کلسترول، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می‌باشد.

روش و شرایط آزمایش چربی خون: برای این آزمایش لازم است ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. برای این منظور، شب قبل از نمونه گیری، شام سبکی در حد وعده ی صبحانه میل کنید. از ساعت ۱۲ به بعد نیز به جز آب، چیز دیگری نخورید.

۵آزمایش تیروئید (تیرویید) (Thyroid Function Test)

برای جلوگیری از ابتلای به بیماری تیروئید الزامی است. کسی که به بیماری تیروئید مبتلا می‌شود، چاغی و لاغری ناگهانی را تجربه می‌کند. برخی از موارد حا تیرویید منجر به بزرگ شدن غده تیروئید (در جلوی گلو) می‌شوند.

کاربرد آزمایش تیروئید: برای بررسی اختلالات غده تیروئید شامل هیپوتیروئیدی، هیپرتیروئیدی، گواتر، ندول تیروئیدی و … استفاده می‌شود.

چیزی که اندازه‌گیری می‌شود: این آزمایش میزان هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید () و هورمون‌های تیروئیدی (تری یدوتیرونین یا T3 و تیروکسین یا T4) در خون را اندازه‌گیری می‌کند.

روش و شرایط آزمایش تیروئید: ببرای انجام این آزمایش لازم نیست ناشتا باشید. نمونه مورد نیاز از خون وریدی گرفته می‌شود. در نوزادان، نمونه ی خون از پاشنه پا گرفته می‌شود.

 

در دکترتو می‌توانید با بهترین در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آزمایش چکاپ کامل شامل چیست؟

حتما بسیاری از شما می‌دانید که آزمایش چکاپ کامل شامل چیست زیرا احتمالا سالی یک بار برای کنترل وضعیت سلامت خود آن را انجام می‌دهید.

از آنجایی که بدن انسان بسیار پیچیده است و برخی بیماری‌ها ممکن است تا بروز علائم خود زمان زیادی را طی کنند، بنابراین برای اطلاع از وضعیت فیزیکی خود، بهتر است بدانید که چکاپ کامل چه چیزهایی را نشان می‌دهد و برای انجام آن با لیست آزمایش چکاپ کامل آشنا شوید و حداقل سالی یک بار اقدام کنید.

البته افرادی که به بیماری‌های خاصی از جمله دیابت، بیماری قلبی، اختلالات تیروئید، اختلالات خونی، فشار خون، چربی خون و سایر بیماری‌ها مبتلا هستند به خوبی می‌دانند که آزمایش چکاپ کامل شامل چیست زیرا هر چند وقت یک بار باید این آزمایش‌ها را انجام دهند. به ویژه افراد مسن که به دلیل بالا رفتن سن خود ممکن است به یک یا چند نوع از این بیماری‌ها مبتلا باشند.

آزمایش چکاپ کامل تمام مواردی را که ممکن است موجب بیماری یا اختلال در بدن شود مورد بررسی قرار می‌دهد. آزمایش‌های چربی خون، قند خون، تیروئید، کبد، کلیه، اوره و بسیاری دیگر که در قسمت لیست آزمایش چکاپ کامل به آن اشاره خواهیم کرد.

ضرورت آزمایش چکاپ کامل چیست؟

معاینه و بررسی کل بدن هر چند وقت یک بار ضروری و حیاتی است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند انجام آزمایش چکاپ کامل فقط اتلاف وقت و هزینه است و تا زمانی که علائم غیر طبیعی در بدن مشاهده نشده، نیازی به انجام آن نیست. اما اگر هوشمندانه‌تر و اتفاقا اقتصادی‌تر فکر کنیم، انجام این آزمایش موجب پیشگیری از بیمار‌های احتمالی و تشخیص زود هنگام آن‌ها و صرفه‌جویی در هزینه و وقت برای انجام برخی پروسه‌های درمانی و جراحی‌های مختلف است.

فایده دیگر این آزمایش، آگاهی از عادات ناسالم غذایی و جسمی و روحی است و شما را در انتخاب و رعایت سبک زندگی سالم ترغیب خواهد کرد. انجام این آزمایش برای افراد 35 سال به بالا، یک بار در سال توصیه می‌شود.

برای آنکه بدانید آزمایش چکاپ کامل چه چیزهایی را نشان می‌دهد، لیست آزمایش چکاپ کامل را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با آگاهی بیشتری برای انجام این آزمایش اقدام کنید. البته قبل از انجام آزمایش، به راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، از مراکز چکاپ کامل بدن و قیمت آزمایش چکاپ کامل و همچنین سایت‌ها و یا اپلیکیشن‌هایی که خدمات آزمایش در خانه ارائه می‌دهند، اطلاع حاصل کنید و بدون حضور در آزمایشگاه یا مراکز درمانی، از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید. لیست آزمایش چکاپ کامل عبارت است از:

در آزمایش چکاپ کامل خون، سلول‌های خونی مورد بررسی قرار می‌گیرند

آزمایش چکاپ کامل خون که به ، معروف است، شامل گروهی از آزمایش‌هاست که سلول‌های خونی از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. سلول‌های خونی در مغز استخوان تولید و به هنگام نیاز، در خون آزاد می‌شوند. این آزمایش برای کنترل برخی بیماری‌ها که سلول‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از جمله سرطان، کم خونی، عفونت، اختلال خونریزی و التهاب، انجام می‌شود. همچنین، برای آشنایی با انواع آزمایش خون، می‌توانید مقاله «» در همین سایت مطالعه نمایید.

آزمایش قند خون

آزمایش تیروئید

برای تشخیص اختلالات تیروئید از جمله کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید انجام می‌شود. آزمایش تیروئید شامل بررسی هورمون‌های T4، TSH و T3 است. اگر میزان هورمون T4 پایین و بالا باشد، به معنی کم کاری تیروئید و اگر میزان T4 بالا و TSH پایین باشد، به معنی پرکاری تیروئید است. برای آزمایش تیروئید باید ناشتا باشید.

آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون شامل بررسی 4 مورد است. در این آزمایش، میزان کلسترول، چربی خوب (HDL)، چربی بد (LDL) و تری گلیسیرید بررسی می‌شود. اگر میزان این موارد در آزمایش بیش از حد طبیعی باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد. برای آزمایش چربی خون باید ناشتا باشید.

آزمایش چربی خون از آزمایش‌های مهم چکاپ است

آزمایش کبد

میزان برخی پروتئین‌ها و آنزیم‌ها را در خون بررسی می‌کند تا نحوه عملکرد کبد مورد ارزیابی قرار گیرد. موارد آزمایش عبارتند از:

همچننی بدانید:

 

آزمایش کلیه

در آزمایش عملکرد کلیه مواردی از قبیل نیتروژن اوره خون، اسید اوریک، کراتینین، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و GFR مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش ESR

آزمایش ESR سرعت رسوب گلبول‌های قرمز را در خون نشان می‌دهد و برای تشخیص التهاب در بدن به کار می‌رود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «» در همین سایت مراجعه نمایید.

آزمایش چکاپ ویتامین‌ها

آزمایش چکاپ ویتامین‌ها برای اطلاع از کمبود ویتامین‌ها در بدن تجویز می‌شود. این آزمایش شامل اندازه‌گیری میزان آهن، ویتامین D، ویتامین B12 و B9، ویتامین A و C است. برای آشنایی بیشتر با فواید ویتامین‌ها از جمله ویتامین D و B12، به مقالات «» و «» در همین سایت مراجعه کنید.

آزمایش کلسیم

آزمایش کلسیم برای اندازه‌گیری میزان کلسیم تجویز می‌شود که از مهم‌ترین مواد معدنی بدن و برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار حیاتی است. تقریبا تمام کلسیم بدن در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و تنها یک درصد آن در خون جریان دارد. کلسیم در خون به دو شکل وجود دارد. مقداری از آن آزاد است و به هیچ ماده‌ای متصل نیست و مقدار دیگری از آن به آلبومین و یا مواد دیگر در خون متصل است.

کلسیم از موارد مهمی است که در آزمایش چکاپ کامل خون مورد بررسی قرار می‌گیرد

آزمایش الکترولیت

الکترولیت‌ها در واقع همان نمک‌ها و مواد معدنی از قبیل سدیم، پتاسیم و .. هستند که به شکل محلول در خون و مایعات دیگر وجود دارند و برای بدن بسیار حیاتی هستند. این مواد معدنی در انتقال مواد مغذی به داخل و خارج سلول‌ها، در حفظ آب بدن و تثبیت میزان اسید و باز در بدن نقش مهمی دارند. اگر میزان الکترولیت‌ها در بدن خارج از حد طبیعی باشد، موجب بیماری‌های کلیوی می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل