اقتصادی

مسیر ریلی تبریز تا تهران ۸ ساعته می‌شود

مسیر ریلی تبریز تا تهران ۸ ساعته می‌شود

به گزارش شفاف، خیراله خادمی در حاشیه بازدید از خط ریلی بستان آباد- تبریز  با بیان اینکه در سال جاری چهار پروژه ریلی به طول ۴۰۳ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: اولین مسیر ریلی که امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، راه‌آهن میانه به بستان آباد و بستان‌آباد به تبریز است.

وی افزود: با افتتاح این خط ریلی مسیر تبریز تا تهران کوتاه شده و به هشت ساعت می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطر نشان کرد: از پروژه ریلی میانه- تبریز قطعه میانه به بستان‌آباد پیش از این مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حدفاصل بستان‌آباد تا تبریز به طول ۴۴ کیلومتر آماده افتتاح است و بازدید از آخرین مراحل این پروژه انجام شده است.

خادمی خاطر نشان کرد: این راه‌آهن از مسیر جدید میان‌بر، تبریز و استان آذربایجان شرقی را به شبکه ریلی اتصال می‌دهد و زمان سفر ریلی را از تبریز به تهران حداقل چهار ساعت کوتاه می‌کند.

وی گفت: افتتاح این پروژه تاثیر بسیار زیادی در انتقال مسافران از مسیر جاده‌ای به سمت ریلی دارد و شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای اتصال حد فاصل بستان آباد تا تبریز حدود ۳ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی هزینه شده و ارزش روز آن بیش از ۶۰۰۰ ملیارد تومان است.

به گفته خادمی راه‌آهن بستان آباد- تبریز با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۶ درصدی همراه شده و در روزهای آینده با حضور مقامات ارشد کشوری به عنوان اولین پروژه ریلی ۱۴۰۱ بهره‌برداری خواهد شد.

وی تاکید کرد: با بهره‌برداری از این پروژه تحول ریلی در بخش مسافری استان آذربایجان شرقی ایجاد خواهد شد و بسیاری از مسافران جاده را به سمت ناوگان ریلی جذب می‌کند چراکه با این پروژه ریلی ۱۱۴ کیلومتر مسافت و ۴ ساعت زمان مسیر کوتاه می‌شود و به این ترتیب مسافت تهران تا تبریز به حدود ۸ ساعت می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود این مسیر ریلی در سال اول بهره‌برداری یک میلیون مسافر را جابه‌جا کند و در سال‌های آتی این رقم به دو میلیون مسافر در سال می‌رسد.

خادمی گفت: میزان جابه‌جایی بار از راه‌آهن بستان آباد- تبریز نیز در سال اول یک میلیون تن و در سال‌های بعدی هفت میلیون تن برآورد شده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی افزود: سرعت حرکت این قطار بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است و از کمیسیون تعیین سرعت شرکت راه‌آهن درخواست می‌کنیم هفته آینده به بازرسی از این پروژه بپردازد تا اطمینان از آمادگی این مسیر حاصل شود.

دکمه بازگشت به بالا