فرهنگ و هنر

پروانه صنفی برای روزنامه‌نگاران صادر می‌شود

ایواره/آذربایجان شرقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری این وزارتخانه برای برخورداری تمامی روزنامه نگاران از پروانه صنفی برای هویت بخشی صنفی به این قشر خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه شب، ۲۷ شهریورماه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: یک گفتگوی نزدیک به ۲۰۰ ساله داریم که در رابطه با اولویت‌های جامعه است. هویتی که جامعه ایرانی اسلامی بر مبنای آن شکل گرفته و انقلاب اسلامی ایران یک مقاومت بزرگ فرهنگی در برابر اتفاقات دو سده اخیر جامعه ایرانی بوده است.

وی افزود: دو نگاه در این راستا وجود داشت. یک نگاه به جامعه ایرانی، آن را یک جامعه متحد و با نظام ارزشی و هنجاری مشترک عنوان می‌کرد و نگاه دیگر نیز یک نگاه ذیل تمدن جدید غرب بوده و تلاش دارد تا فضای حاکم را بر اساس خواهش غربی‌ها تفسیر کند. نظام رسانه‌ای ما نیز طی این دو سده درگیر این مشکل بوده و تلاش داشتیم تا در انقلاب اسلامی، فاصله میان عمق باورهای عمومی مردم و سنت‌های حاکم بر جامعه و نگاه نخبگان در بخش‌های مختلف را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که تبریز یکی از مهمترین خاستگاه‌های فکر و اندیشه در سده‌های اخیر است، ادامه داد: دولت نوین و ملی ایرانی ابتدای قرن ۱۶ بر اساس مولفه‌های هویتی در این منطقه شکل گرفت و ما در تشکیل دولت و ملت از نظام‌های دولت_ ملت جدید حداقل یک سده و نیم جلوتر هستیم. بسیاری از متفکران معاصر که درباره تحولات ایران فکر می‌کنند، آغاز تاریخ معاصر ایران را به دلیل عمق تاثیرگذاری آن در لایه‌های مختلف فکری، اجتماعی، سیاسی و … تشکیل این دولت ملی می‌دانند.

اسماعیلی گفت: اصحاب رسانه باید در چنین فضایی، راویان هویت ملی ایرانی‌ها و منافع عمومی مردم ایران باشند. جامعه نخبگی وظیفه دارد تا مرزها و فاصله‌های ایجاد شده که نمی‌گذارند عمق جامعه ایرانی را روایت کنیم، کنار بزنیم و روایت‌های اصیلی از جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسه هیات اخیر نظارت بر مطبوعات، افزود: برخی مسائل در برخی رسانه‌ها برجسته می‌شود که نسبت آن با حقایق قابل مقایسه نیست که گویی از دو رسانه از دو جغرافیا متفاوت صحبت می‌کنند که این مورد آسیب است. از جامعه رسانه‌ای تبریز که نماینده یک حوزه فرهنگی بزرگ است نیز توقع داریم که مباحث مهم و کاربردی و ناظر بر حل مسائل کشور را مطرح کنند.

وی ادامه داد: روزنامه نگاری و رسانه رکن چهارم دموکراسی است زیرا در تسهیل و حل مسائل کشور نقش دارد. رسانه وقتی در جایگاه واقعی قرار می‌گیرد که با پرسشگری، دغدغه و حل مسئله کار خود را شروع کرده و به قله برساند و شایسته جامعه رسانه ای تبریز این است که فرزندان خبری این خطه بتوانند در جایگاه تاریخی خود قرار گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که اصلاح رویه‌های موجود در دستورکار این وزارتخانه است، خاطرنشان کرد: سه آیین نامه اصلی نظام توزیع یارانه، آگهی و کاغذ را به صورت کاملا شفاف تدوین می‌کنیم که این اقدام الان در مراحل آخر است و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با بیان این‌که دنبال این هستیم که تمامی روزنامه نگاران دارای هویت صنفی مشخصی باشند، افزود: سال ۱۴۰۰ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست گرفتیم، تعداد ۴۰۰۰ نفر روزنامه نگار تحت پوشش در صندوق هنر بودند که اکنون این تعداد به ۸۴۰۴ نفر رسیده است. ما دنبال این بودیم که پروانه روزنامه نگاری برای هر اصحاب رسانه صادر شود و می‌خواستیم لایحه این موضوع به صحن مجلس برود اما با توجه به پروسه طولانی زمان بررسی آن در مجلس، سعی کردیم تا از ظرفیت آیین نامه‌های مرتبط استفاده کنیم تا هویت صنفی مشخص برای خبرنگاران صادر کنیم.

اسماعیلی اظهار کرد: با این اقدام، هر خبرنگار دارای هویت خواهد شد و اجرای قانون نیز تسهیل می‌یابد، چرا که تاکنون نتوانستیم قانون را در بحث مطبوعات به طور کامل اجرا کنیم. مثلا باید تمامی کانال‌های مجازی که بیش از ۵۰۰۰ نفر عضو دارند، ثبت شوند اما این امر اجرایی نشده است و برخی از این کانال‌ها به راحتی به نشر اخبار دروغ می‌پردازند.

وی تاکید کرد: امروز اخبار جعلی و سواد رسانه‌ای از جمله مباحث جدی رسانه‌ها است. تا در دو سال باقی دولت سیزدهم، باید بسیاری از نواقص این حوزه برطرف شوند.

وی با بیان این‌که ویژگی این وزارتخانه در دولت سیزدهم، صراحت لهجه است، گفت: هنگام سخنرانی سعی می‌کنم تا حرف‌هایم شفاف، صریح و صمیمی به مخاطبان برسد و از گفتن جملات بی‌خاصیت پرهیز می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در این دوره پر رونق ترین دوره فرهنگ و هنر کشور را داریم، افزود: این سخن را با تکیه بر آمار و ارقام مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری، تعداد برنامه‌های اجرا شده، فروش فیلم‌ها در سایت‌های بلیط فروشی، فروش پرفروش ترین فیلم‌ها، تعداد اجراهای صحنه‌ای و … مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: عید سال ۱۴۰۱ که گزارش‌ نهادهای مختلف در صحن دولت قرائت شد، تعداد ۴۰۰ هزار ایرانی در این مدت به کشورهای همسایه برای اجراهای صحنه‌ای رفته بودند. این رقم در مدت مشابه سالجاری به یک میلیون نفر در داخل ایران و زیر یک هزار نفر در خارج از ایران رسید. تعداد کتاب‌های چاپ شده نیز اکنون به ۱۱۰ هزار جلد رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: بر اساس آمار شب گذشته، ۱.۵ میلیون نفر ایرانی در لیگ بازی‌های رایانه ای شرکت کرده‌اند.

اسماعیلی تاکید کرد: به لحاظ حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر مثل خانواده خود صیانت می‌کنیم و هیچ منتی به کسی نداریم. مسئول به معنای پاسخگو است و دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر رسانه را مثل دغدغه اهل خانواده خود می‌دانم.

پروانه صنفی برای روزنامه‌نگاران صادر می‌شود

محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: آذربایجان شرقی با حدود 550 رسانه رسمی ثبت شده در وزارت ارشاد، به لحاظ کمی دومین استان بعد از تهران در بحث رسانه محسوب می‌شوند. 

وی افزود: در ارزیابی اخیر پایگاه‌های خبری کشور که توسط معاونت مطبوعاتی انجام گرفت نیز از بین 100 رسانه برتر کشور تعداد 12 پایگاه خبری از آذربایجان شرقی بودند که نشاندهنده ظرفیت قابل توجه رسانه در استان است.

وی ادامه داد: پنج تشکل رسانه‌ای شامل خانه مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه نگاران، انجمن صنفی سرپرستان روزنامه‌های سراسری، انجمن صنفی مدیران مسئول و بسیج رسانه در استان فعال هستند.

در ادامه این نشست، نمایندگان تشکل‌های رسانه‌ای به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

اسد بابایی، نماینده خانه مطبوعات آذربایجان شرقی بر لزوم تمرکززدایی در امر ثبت اطلاعات خبرنگاران در سایت «ای رسانه» تاکید کرد و گفت: یک خبرنگار اگر ایمیل ورود به سایت خود را فراموش کند، باید بعد از نامه نگاری یک پروسه طولانی را در تهران طی کند. حتی کسانی را داشتیم که برای این امر شش ماه معطل مانده‌اند.

وی هم‌چنین از آمادگی استان برای اجرای طرح ساماندهی خبرنگاران خبر داد.

مهرداد خوشکار مقدم، نماینده انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی نیز در ادامه بر لزوم شفاف سازی وزارت ارشاد در تمامی امور مربوط به رسانه‌ها از جمله لیست خبرنگاران دارای بیمه تاکید کرد.

وی افزود: اکنون بسیاری از خبرنگاران واقعی امکان بیمه شدن ندارند زیرا برخی از مدیران مسئول رسانه‌ها، اقوام و آشنایان خود را به جای خبرنگاران بیمه کرده‌اند.

وی هم‌چنین درخواست تفویض اختیار رسیدگی به امور رسانه‌ای به استان‌ها را کرد.

اسد فلاح، نماینده انجمن صنفی سرپرستان روزنامه‌های سراسری آذربایجان شرقی نیز افزود: کثرت رسانه‌ها در استان باعث حرکت میمنی در استان شده و انجمن‌های صنفی رسانه‌ای در ذیل آن تشکیل یافته‌اند.

وی، تشکیل صندوق خبرنگاران را از جمله اقدامات مهم در بحث رسانه‌ای استان عنوان کرد و گفت: برخی از درخواست‌هایی که در آخرین نشست معاون مطبوعاتی وزارتخانه با اصحاب رسانه استان داشتیم هنوز جواب داده نشده است.

لیل آبادی، نماینده انجمن صنفی مدیران مسئول آذربایجان شرقی نیز گفت: درخواست داریم که بیمه پایگاه‌های خبری که مشمول حمایت دولتی نمی‌شوند، مشمول شده و برقرار شود. 

وی از پایین بودن مبلغ آگهی‌های دولتی گله کرده و بر لزوم منظم شدن پرداخت یارانه‌ها تاکید کرد.

جواد بیرامزاده، نماینده بسیج رسانه آذربایجان شرقی نیز در ادامه با اشاره به تشکیل صندوق قرض الحسنه خبرنگاران در استان، گفت: با مساعدت استاندار محترم مبلغ 600 میلیون تومان تسهیلات از طریق این صندوق به خبرنگاران واریز شده است که درخواست چنین مساعدتی از وزارت ارشاد داریم.

وی، تسهیل عضویت خبرنگاران کف میدان در صندوق هنر، ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران شناسنامه دار و فعال استان و فکر اساسی برای استقلال رسانه‌ها را نیز مطرح کرد. 

پروانه صنفی برای روزنامه‌نگاران صادر می‌شود

پروانه صنفی برای روزنامه‌نگاران صادر می‌شود

پروانه صنفی برای روزنامه‌نگاران صادر می‌شود

پروانه صنفی برای روزنامه‌نگاران صادر می‌شود

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا