عمومیمدیریت کسب و کار

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

تا چند سال پیش، تنها آجر برای ساخت و سازها استفاده می‌شد و اغلب کارفرمایان به آجر سنتی در ساختمان‌های خود پایبند بودند. تا اینکه صنعت ساخت‌وساز با تحولی روبه‌رو شد و بلوک‌های سیمانی در عرصه ساختمانی راه پیدا کردند و باعث شد که کارفرمایان در انتخاب این دو محصول دستشان باز شود. اما همانطور که می‌دانید هر جا که پای انتخاب وسط باشد، سوال هم به وجود می‌آید و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا آجر بهتر است یا بلوک سیمانی و بتنی؟ مطمئناً آجرها و بلوک ها دارای مزایا و معایبی هستند که می توانند به ما بفهمانند که کدام یک باید استفاده شود. برای اینکه بدانید در پروژه خود از کدام استفاده کنید؟ یا اینکه کدام یک بزین دو محصول بهترند؟ توصیه می‌کنم ادامه مطلب را از دست ندهید.

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

برای درک بهتر اینکه آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی، قضاوت را به عهده خودتان می گذاریم و تنها به مقایسه این دو فراورده ساختمانی می‌پردازیم.

آجر

آجر جزو مصالح سنتی بسیار قدیمی است. به‌طوری که گل را پخته و در اندازه و شکل و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. انواع آجر برحسب مواد تشکیل دهنده آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. و بسته به مواد تشکیل دهنده آن به آجر رسی، ماسه آهکی، شیلی و شیستی و … گروه‌بندی می‌شود. بیشترین کاربرد آن در نماسازی، دیوار چینی، کرسی چینی، کفپوشی و کف‌سازی است.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی همانطور که از اسمش پیداست مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده آن سیمان است، و با ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب ساخته می‌شود. این مصالح پیش ساخته در ابعاد و وزن های سبک و سنگین و نیمه سبک تولید می‌شوند. بیشترین استفاده بلوک‌های سیمانی در دیوار چینی ساختمان است. و یکی از جایگزین های مصالح سنتی مثل آجر محسوب می‌شوند.

مزایای آجر

همانطور که اشاره کردیم آجر یکی از مصالح سنتی بسیار قدیمی است و قدمت آن به دوران باستان بر می گردد. در ادامه برای درک اینکه آجر بهتر است یا بلوک مزیت‌های آجر را بررسی می‌کنیم.

  • محافظت در برابر حرارت در تابستان؛ آجرها دارای جرم حرارتی بسزایی‌ند. که باعث می‌شود در مقایسه با بلوک‌های AAC گرمای بیشتری جذب کنند. آجرها در طول روز گرما را جذب می‌کنند و در شب آن را آزاد می‌کنند. و اساسا بهترین گزینه ممکن برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان و نسبتاً خنک‌تر در تابستان هستند.
  • دوستدار محیط زیست نیز؛ آجرها از موادی ساخته شده‌اند که به راحتی قابل بازیافت و استفاده برای دفن زباله هستند. اما دربارۀ بلوک‌ها نمی توان این مسئله را در نظر گرفت. در واقع بلوک‌های بتنی به اندازه آجر بازیافت‌پذیر نیستند.
  • دوام؛ آجرهای سنتی قرمز با دوام تر شناخته می‌شوند و سازه‌های ساخته شده با آن‌ها از آجرهای ساخته شده از بلوک‌های توخالی مقاوم‌تر است. همچنین گفته می‌شود که بلوک‌ها تنها در صورتی دوام می‌آورند که به خوبی نگهداری شوند، برخلاف آجرها که اگر ساخت و ساز انجام شود، با در نظر گرفتن روش‌های مناسب ساخت و ساز بادوام و مواد استفاده شده از جمله کیفیت آجر، می‌توانند در طول سال‌ها ثابت بمانند.
  • مقاومت در برابر حریق؛ آجرها چیزی جز مواد خاکی بسیار فشرده نیستند. فشردگی زیاد، آن‌ها را به قدری متراکم می‌کند که فضای بسیار کمتری برای احتراق و پخش شدن باقی می‌ماند. و می ‌توانند آتش‌سوزی بسیار سنگین و کاملاً توسعه یافته را به مراتب بهتر از خانه ای ساخته شده از بلوک یا هر ماده دیگری تحمل کنند.
  • بدون تعمیر و نگهداری؛ آجرهای بنایی تقریباً تعمیر و نگهداری ندارند. و ساخت‌وساز با آن‌ها، مانند بلوک سیمانی گاهی اوقات به تعمیر و نگهداری منظم نیاز ندارند. در دراز مدت، آجرها متحمل هیچ هزینه نگهداری نمی شوند، در حالی که ساخت و ساز با بلوک‌ها بعد از چند سال باید مراقبت شود وگرنه در قسمت‌هایی شروع به خوردگی می‌کنند.

مزایای بلوک سیمانی

  • ارزان قیمت؛ سنگ تراشی بلوک در مقایسه با همتای آجری خود بسیار ارزان تر است. هزینه ساخت دیوار از بلوک های AAC 17.65 درصد کمتری از هزینه دیوارهای ساخته شده از آجرهای سنتی است. بلوک‌ها ساخت و تولیدشان نیز آسان تر است. و در صورت ساخت در محل، هزینه را حتی بیشتر کاهش می‌دهد.
  • وزن سبک‌تر؛ بلوک های AAC در مقایسه با آجرهای قرمز وزن سبکی دارند. که کارایی، انعطاف پذیری و دوام بیشتری را به آنها ارائه می‌دهد. نسبت تراکم خشک آنها باعث کاهش بار مرده بر روی سازه می شود که آن را برای سازه‌های مدرن کارآمدتر و مناسب‌تر می‌کند. حتی بین خود بلوک‌ها، بلوک سبک بتنی هم داریم که بسیار کم‌وزن‌تر هستند.
  • استحکام؛ بلوک‌های بتنی در زلزله‌های پایداری که این روزها اغلب اتفاق می‌افتد، مقاوم‌ترند. همچنین در برابر دیگر بلایای طبیعی نیز بیشترین قاومت دارند. کشورهایی که استفاده از بلوک‌ها را ترویج و تشویق می‌کنند، تأکید زیادی بر دوام آنها برای مقاومت در برابر چنین خطرات طبیعی دارند. نحوه ساخت نیز باعث دوام و استحکام بیشتر آنها می‌شود.
  • عایق صدا؛ برای کسانی که در مناطق صنعتی یا نزدیک جاده‌های شلوغ زندگی می کنند. عایق صدا می تواند موهبت بزرگی باشد! دیوارهای بلوکی در مقایسه با سازه‌های آجری تراکم بیشتری دارند و از این رو عایق صوتی بیشتری ارائه می دهند. عایق صوتی کارآمد آنها کمک بزرگی است اگر خانه شما دائماً با سر و صدا احاطه شده باشد. اگر تا به حال در نزدیکی راه آهن یا فرودگاه زندگی کرده‌اید، مزیت عایق صدا دستاورد بسیار مهمی شناخته می‌شود.
  • صرفه جویی در فضا؛ سازندگان و پیمانکاران عمدتاً بلوک‌های بتنی را توصیه می کنند زیرا در کل فضای زیادی را ذخیره می‌کنند. عرض کمتر است و دوام کاهش نمی‌یابد و به فضای مورد نیاز در دیوارهای ساختمان می‌افزاید.

فرق بلوک سیمانی با آجر

در نهایت با معرفی اولیه این دو محصول نوبت به بررسی دقیق و جزئی فرق دیوار آجری و بلوک رسیده است. آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟ کدام یک را خریداری کنیم؟ در یک توضیح کلی می‌توان ذکر کرد که هر دو این مصالح از استحکام کافی برخوردار بوده و بسیار محکم‌اند اما مقاومت فشاری بلوک سیمانی بالاتر بوده و به این ترتیب مستحکم‌تر است.

همچنین از نقطه نظر مقاومت در برابر آب و رطوبت نیز آجرها از مقاومت کمتری برخوردارند در حالی که بلوک‌ها تقریباً ضد آب هستند. دیگر موارد مهم در تفاوت بلوک سیمانی با آجر مربوط به طول عمر بناست، به طوری که آجرها با طول عمری ۱۰۰۰ ساله ماندگاری بیشتری را در قیاس با بلوک سیمانی به نمایش گذاشته‌اند. البته چنین مزیتی موجب شده تا از نظر هزینه نیز با یکدیگر متفاوت بوده و انواع آجر نیازمند مقدار بیشتری از سرمایه شما باشند.

مزیت خرید آجر در برابر بلوک‌های سیمانی

  • با وجود جرم حرارتی بالاتر آجرها، توانایی جذب گرمای بیشتری در قیاس با بلوک سیمانی خواهند داشت و به این ترتیب در طول روز گرما را جذب و در شب آزاد می‌کنند. بنابراین به منظور حفظ گرما در زمستان و خنک نگه داشتن ساختمان در تابستان گزینه بهتری هستند.
  • آجر لفتون قابلیت بازیافت بیشتری داشته و چون از جنس خود محیط زیست هستند می‌توان آن‌ها را سازگارتر با محیط زیست دانست.
  • همان طور که بیشتر در فرق بلوک سیمانی با آجر ذکر کردیم، طول عمر آجر بالاتر بوده و به این شکل بنایی ماندگارتر را به همراه دارد.
  • انواع آجر به خصوص آجرهای ساخته شده با خاک نسوز، داری بالاترین درجه تحمل حرارت بوده و قابلیت ایجاد آتش سوزی ندارند.
  • در واقع آجرها جز دسته مصالح ساختمانی هستند که به صورت فشرده شده تهیه می‌شوند تا با تراکم بالای خود فضایی را برای احتراق یا گسترش آن نخواهند داشت.
  • آجرها هزینه نگه داری ندارند در صورتی که یکی از نکات مهم در تفاوت بلوک سیمانی با آجر همین نیاز بلوک‌ها به مراقبت مداوم است.

مزیت خرید بلوک سیمانی در برابر آجر

حال که با مزایا و نقاط قوت آجر لفتون آشنا شدیم، بیاید نگاهی به مزایای بلوک سیمانی نیز بی اندازیم تا با شناختی کامل به خرید هر یک از این دو مصالح ساختمانی بپردازیم.

  • همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم هزینه تولید این بلوک‌ها در مقابل آجر کمتر بوده و به این ترتیب هزینه تمام شده محصول پایین‌تر خواهد بود. در حقیقت چنانچه بخواهید دیواری را با هر یک مصالح فوق بسازید، هزینه نهایی دیوار بلوکی چیزی در حدود یک سوم دیوار آجری است.
  • یک فرق بلوک سیمانی با آجر مربوط به بازیافت این دو است. در واقع با وجود آن که آجرها با مواد پایه خاک خود بازیافت سریع‌تر و راحت‌تری را نسبت به بلوک‌های سیمانی دارند اما خاک یک از منابع ارزشمند زمین است. به همین دلیل بسیاری افراد مخالف استفاده و تولید بی رویه آجرها هستند.
  • بلوک سیمانی امکان تولید در وزن‌های پایین و سبک داشته و به این ترتیب باعث کاهش بار مرده ساختمان و همچنین افزایش انعطاف پذیری سازه می‌شود.

منبع: یوتویوب

دکمه بازگشت به بالا