علمی و پزشکی

بی توجهی به بیماری سل زمینه شایع شدن آن را فراهم می‌کند

بی توجهی به بیماری سل زمینه شایع شدن آن را فراهم می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر اشرف توانایی، با اشاره به اینکه روز جهانی مبارزه سل مقارن با ۲۳ آنلاین است و اصولا برای بیماری‌ها روز جهانی در نظر گرفته می‌شود تا نظر همه ارکان جامعه نسبت به خطرات احتمالی آن افزایش یابد، خاطر نشان کرد: براساس آمار جهانی یک سوم تا یک چهارم دنیا به ویروس سل آلوده هستند که تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد این افراد مبتلا به سل می‌شوند.

وی بیان کرد: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت ۱۰.۶ میلیون نفر آلوده به ویروس سل در سراسر دنیا هستند که در سال ۲۰۲۱، ۱.۶ میلیون نفر از این بیماری از دنیا رفته اند، اما در سال‌های بعد شاهد افزایش ۴ و نیم درصد مرگ و میر هستیم که این نشان می‌دهد بیماری سل هنوز وجود دارد و می‌تواند باعث مرگ ومیر افراد شود. 

 دکتر توانایی با بیان اینکه همزمانی بیماری سل با بیماری کووید ۱۹ یکی از علل افزایش مرگ و میر است از همین رو سازمان جهانی بهداشت سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ را مهلت مقرر برای پایان بیماری سل مد نظر قرار داده است، گفت: اوایل شیوع بیماری کرونا مردم از ترس ابتلا به بیماری کرونا کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند این در حالی بود که برخی از این افراد مبتلا به سل بودند و باید در بازه زمانی مناسبی تحت درمان قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین مصرف دارو‌های کورتون برای بهبود حال بیماران کووید یکی از علل تضعیف سیستم ایمنی بدن بود که فرد را مستعد ابتلا به سل می‌کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تشخیص‌های پزشکی و اشتباه فرض شدن بیماری سل با بیماری کووید موجب می‌شد که بیمار درمان مناسبی را دریافت نکند، اظهار کرد:: علاوه براین در دنیای امروز دارو‌های تضعیف سیستم ایمنی برای بیماران پیوندی و خود ایمنی تجویز می‌شود که زمینه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را فراهم می‌کرد.

وی گفت: آلوده شدن به ویروس اچ‌ای وی موجب می‌شود که سیستم ایمنی بدن فرد تضعیف شود و این افراد ۲۰ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سل قرار گیرند از همین رو باید به بیماری سل اهمیت داد و برای مهار و کنترل آن تصمیم گیری شود.

استاد گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری سل در برخی اوقات غدد لنفاوی و یا استخوان و کلیه و کبد را درگیر می‌کند که در چنین شرایط تشخیص آن دشوارتر می‌شود، خاطر نشان کرد: بیمار به صورت سل فعال، درمان مورد نیاز را دریافت می‌کند، اما اگر سل به شکل نهفته باشد تشخیص و درمان مناسب اندکی دشوار می‌شود، اما تکنیک‌های جدید برای تشخص سل در اینده نزدیک در مراکز بهداشتی با عنوان روش‌های مولکولی کاربرد پیدا خواهد کرد که بیماری فرد در کمتر از دو ساعت تشخیص داده می‌شود.

دکتر توانایی بیان کرد: بیمار مبتلا به سل حداقل شش ماه باید درمان‌های لازم را دریافت کند و به طور مرتب دارو‌ها را مصرف کند، علاوه براین تغذیه بیمار نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی فرد دارد از همین رو باید سل را جدی بگیریم و برای درمان بیماران از راهکار‌های درمانی استفاده کنیم. 

وی اظهار کرد: در صورت بی توجهی به بیماری سل در آینده نزدیک ممکن است سل جایگزین بیماری کووید شده و یکی از بیماری‌های شایع عفونی شود از همین رو باید برای حذف سل سرمایه گذاری کرد تا بتوان نجاتگر جان بیماران باشیم.

استاد گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری سل در آقایان به دلیل شرایط کاری بیش از خانم‌ها و کودکان است، گفت: بنابر ابلاغیه جهانی بهداشت باید برای سل جهانی اندیشید و منطقه‌ای عمل کرد به عنوان مثال استان خراسان به دلیل همجواری با افغانستان و حاشیه نشینی پتانسیل بیشتری برای ابتلا به بیماری سل دارد به نحوی که میزان بیماران سل در این استان از میانگین جهانی بالاتر است.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا