علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

سریعترین روشهای از بین بردن لک صورت

زیبایی و شادابی پوست نقش موثری در افزایش اعتماد به نفس فرد دارد. از سوی دیگر، اعتماد به نفس تأثیر غیرقابل انکاری در روابط اجتماعی و موفقیت ما دارد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دلیل لکه های تیره روی صورتتان از بیرون رفتن با دوستان و اجتماع اجتناب می کنید و یا برای مدت طولانی نگران لکه های صورتتان هستید، باید بگوییم که نشستن در خانه ایده خوبی است. راه حل. این مشکلی نیست. شما باید راهی پیدا کنید تا پوستی شفاف و درخشان داشته باشید و اعتماد به نفس از دست رفته را بازیابی کنید.

امروز بهترین درمان های خانگی برای از بین بردن جای زخم های صورت را خواهید شناخت. داروها و محلول های شیمیایی همیشه راه حلی برای از بین بردن جای زخم صورت نیستند. در بیشتر موارد این داروها باعث لایه برداری، خشکی و تحریک پوست می شوند. به نظر ما، درمان های خانگی گزینه ای مطمئن برای خلاص شدن از شر جای زخم صورت هستند. به شما مژده می دهیم که راه حل های ارائه شده در این مقاله خانگی و آسان هستند.

علل لکه های صورت

قبل از اینکه به سراغ بهترین راه برای از بین بردن لک های صورت برویم، شاید لازم باشد در مورد شکل گیری و علل لک های صورت صحبت کنیم. علت اصلی لک های صورت تولید بیش از حد چربی در پوست است. پس از ترکیدن جوش ها و ناپدید شدن جوش ها به صورت لکه هایی روی صورت باقی می مانند.

مسدود شدن منافذ پوست با سلول های مرده و چربی اضافی منجر به آکنه و سپس لکه های روی صورت می شود. هنگامی که تجمع چربی و مسدود شدن منافذ در لایه های بالایی اپیدرم رخ می دهد، جوش های سرسیاه روی پوست ظاهر می شوند. اما زمانی که تجمع سلول های مرده و چربی در لایه های داخلی پوست اتفاق می افتد، آکنه روی پوست ظاهر می شود.

عوامل متعددی در ایجاد آکنه و آکنه موثر هستند. مهمترین عوامل موثر در این زمینه عبارتند از:

ژن های فردی

تغییرات هورمونی

استرس و فشار روانی

منبع تغذیه

عفونت

آب گوجه

آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این ماده منافذ پوستی که در اثر آکنه باز شده اند را می بندد. محتوای بالای لیکوپن در گوجه فرنگی به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند.

اگر می خواهید از گوجه فرنگی برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید، پوست خود را با گوجه فرنگی ماساژ دهید. بعد از ماساژ پوست، پوست خود را به این صورت بگذارید. بعد از 15 دقیقه که پوست شما خشک شد، اکنون آن را بشویید. این کار را به مدت 15 روز تکرار کنید. ما به شما قول می دهیم، نتیجه شما را شگفت زده خواهد کرد.

ژل آلوئه ورا

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن آسان لک ها در خانه، استفاده از آلوئه ورا است. از آنجایی که این ماده حاوی پلی ساکارید است، سلول های جدیدی در پوست ایجاد می کند و زخم ها و سوختگی ها را التیام می بخشد. این ماده همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

آب آلوئه ورا را روی پوست بمالید و پس از خشک شدن پوست را بشویید. این کار را به مدت یک ماه انجام دهید. با گذشت زمان متوجه خواهید شد که کک و مک های صورت شما روز به روز کاهش می یابد.

از سفیده تخم مرغ استفاده کنید

سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم هایی است که پوست را صاف می کند، لکه های تیره و لکه ها را از بین می برد. برای استفاده از این مواد ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس یک سفیده تخم مرغ را روی پوست گرفته و خشک کنید. پس از خشک شدن کامل آن را با آب سرد بشویید.

استفاده از سفیده تخم مرغ دو بار در هفته به مدت یک ماه توصیه می شود. از این ماده برای تجربه مزایای بهبود کیفیت پوست استفاده کنید.

استفاده از عسل

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه های تیره کمک می کند. بنابراین استفاده از عسل یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن جای آکنه روی صورت است. یک قاشق چایخوری عسل بردارید و آن را با انگشتان خود روی محل زخم بمالید. بعد از 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. این روش را به مدت 15 روز تکرار کنید.

افزودن کمی زردچوبه به عسل به خواص ضد التهابی و ضد التهابی آن کمک می کند.

از لیمو استفاده کنید

آب لیمو یک لایه بردار طبیعی برای پوست است و در درمان لک و جای زخم بسیار موثر است. بنابراین، این می تواند یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن چشم ها باشد.

آب لیمو را روی لکه های صورت خود بمالید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. اگر این کار را به مدت 15 روز تکرار کنید، تاثیر آن را روی پوست خود خواهید دید.

صورت خود را چاشنی کنید

بخار دادن صورت منافذ بسته پوست را باز می کند تا محتویات منافذ پوست از جمله چربی، سلول های مرده پوست، باکتری ها و چرک به راحتی پاک شوند. با حذف این مواد و جلوگیری از تجمع آنها در زیر پوست می توان از بروز آکنه و جوش های سرسیاه جلوگیری کرد.

کندر سابقه طولانی در استفاده برای پاکسازی پوست دارد.

سرکه سیب

خاصیت قلیایی سرکه سیب زمانی که به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، تعادل PH را بهبود می بخشد و خاصیت ضد میکروبی این ماده از رشد باکتری های مولد آکنه بر روی پوست جلوگیری می کند.

برای استفاده از سرکه سیب برای بهبود لک های صورت، 1/3 فنجان سرکه سیب و 1 فنجان پر آب را در یک ظرف شیشه ای بریزید. محلول آب و سرکه سفید را در یک شیشه تمیز استریل شده بریزید و خوب تکان دهید. چند قطره از این محلول را روی یک پد پنبه ای تمیز بریزید و از آن برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید. بگذارید مواد به مدت 5 تا 20 ثانیه روی پوست بماند و سپس بشویید.

نکات مهم در استفاده از سرکه سیب برای رفع لک های صورت:

قبل از استفاده از سرکه سیب، پوست شما باید کاملا تمیز باشد.

اگر پوست شما حساس است، از آب بیشتری استفاده کنید و به اصطلاح محلول را رقیق کنید.

هنگام استفاده از سرکه سیب روی پوست مراقب باشید. بهتر است ابتدا یک آزمایش کوچک روی پوست انجام دهید و در صورت عدم واکنش جدی پوستی، استفاده از آن را ادامه دهید.

کمپرس سرد

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن لک های صورت که به راحتی در خانه پاک می شوند، استفاده از کیسه های سرد است، این روش که در واقع یک روش سرما درمانی است، به کاهش قرمزی و تورم مرتبط با آکنه التهابی کمک می کند.

یک کیسه یخ را در یک دستمال یا پارچه نرم و تمیز بپیچید و به مدت 20 تا 30 ثانیه روی پوست در ناحیه آکنه قرار دهید و سپس آن را بردارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

کمپرس گرم

علاوه بر کمپرس سرد، از کمپرس گرم نیز برای تمیز کردن پوست و جلوگیری از آکنه استفاده می شود. هنگامی که حرارت ملایمی به منافذ چرک پوست اعمال می شود، چرک به آرامی به سمت بیرون حرکت می کند و باز می شود.

برای اینکه آب داغ را گرم کنید تا پوست تمیز شود، کافی است یک حوله تمیز را در آب داغ خیس کنید و خشک کنید تا رطوبت از بین برود. سپس، تخم مرغ را در آب گرم روی صورت خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که حرارت آب و پارچه نباید آنقدر داغ باشد که احساس سوزش کنید.

از خیار استفاده کنید

نوشیدن آب خیار نیز یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن لک است. خیار سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، بنابراین استفاده از آن تاثیر زیادی در رفع لک و شادابی صورت دارد.

یک تکه پنبه تمیز را در آب خیار تازه آغشته کنید و آن را روی پوست خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و صورت خود را با آب سرد بشویید.

میزان روی را در بدن تنظیم می کند

روی بر ترشح هورمون های آندروژنی مانند تستوسترون تاثیر بسزایی دارد. عدم تعادل در ترشح این هورمون ها در بدن باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. بنابراین مصرف مواد غذایی غنی از روی و تامین روی بدن باعث متعادل شدن ترشح این هورمون ها شده و در نتیجه از ایجاد آکنه و لک صورت جلوگیری می کند.

برخی از بهترین منابع روی عبارتند از: هندوانه، غلات کامل، لوبیا، سیب زمینی، گوشت گاو و بره.

علاوه بر این، با تجویز پزشک می توان از مکمل های روی نیز استفاده کرد. بنابراین بهتر است میزان روی مورد نیاز بدنتان را با یک رژیم غذایی مناسب تامین کنید و اگر میزان روی بدنتان با مصرف غذا تامین نشد، از مکمل های روی استفاده کنید.

استفاده از کرم های روی نیز در شادابی و زیبایی پوست موثر است; اما استفاده از این کرم ها نیز باید با نظر پزشک باشد.

لایه برداری پوست

همانطور که گفته شد تجمع سلول های مرده پوست در سلول های پوست عامل اصلی ایجاد جوش است. بعداً آکنه و جوش به صورت لکه های پوستی ظاهر می شوند. لایه برداری پوست حتی یکبار هم نقش مهمی در رفع لک دارد و یکی از بهترین راه ها برای رفع لک است.

لایه برداری شیمیایی شامل اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک است. استفاده از این لایه بردار باعث ریزش لایه رویی پوست مرده و آسیب دیده و جایگزینی آن با لایه جدیدی از پوست بی عیب و نقص می شود.

انتخاب دوره مناسب برای پوست شما توسط متخصص پوست انجام می شود. او بهترین محصولات لایه بردار برای پوست شما را می شناسد.

سریعترین روشهای از بین بردن لک صورت

ماسک عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. باکتری ها و درماتیت دو عامل اصلی آکنه هستند. آکنه و جوش نیز عامل ایجاد جای زخم در صورت است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، ترکیب عسل و دارچین دارای اثرات ضد باکتریایی است. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، عسل به تنهایی برای از بین بردن آکنه و لک نیز مفید است.

برای تهیه ماسک صورت عسل و دارچین ابتدا باید ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری دارچین را با هم مخلوط کنیم. مخلوط این دو ماده به صورت خمیر در می آید. سپس مقداری از این خمیر را روی صورت خود بمالید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا ماسک کاملا خشک شود و سپس آن را بشویید.

نکته مهم در استفاده از این ماسک این است که پوست صورت باید کاملا تمیز شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. بنابراین استفاده از محلول تهیه شده با این محصول راه خوبی برای از بین بردن جای زخم صورت است.

با توجه به اینکه استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی برای آکنه می تواند منجر به مقاومت باکتریایی شود، روغن درخت چای به دلیل خواص ضد میکروبی خود می تواند جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها باشد.

روغن درخت چای قدرتمند است. بنابراین، قبل از استفاده باید مقدار کمی از آن را روی پوست خود آزمایش کنید. استفاده از روغن درخت چای برای درمان لک های صورت و آکنه شامل موارد زیر است:

ابتدا یک قسمت روغن درخت چای را با نه قسمت آب مخلوط می کنیم.

یک تکه پنبه تمیز را با این مخلوط آغشته کنید و روی لکه ها و جوش های صورت بمالید.

آن را 1-2 بار در روز تکرار کنید؛

در صورت تمایل، پس از استفاده از این محلول، پوست را با یک مرطوب کننده مرطوب کنید.

استفاده از چای سبز

خواص آنتی اکسیدانی چای سبز ثابت شده است. استفاده از چای سبز و تاثیر آن بر سلامتی به طور مداوم مورد تاکید است. این ماده به دلیل پلی فنول های موجود در داخل، باکتری ها و التهاب پوست را از بین می برد. در مطالعه دیگری که بر روی 80 زن انجام شد، از برخی از زنان خواسته شد که روزانه 1500 میلی گرم چای سبز به مدت 4 هفته مصرف کنند. و دهان

مصرف غیرمستقیم چای سبز نیز می تواند تاثیر بسزایی بر سلامت پوست داشته باشد. چای سبز سطح قند خون را کاهش می دهد. افزایش قند خون یکی از عوامل ایجاد آکنه است. به طور طبیعی، استفاده از چای سبز به طور مستقیم روی پوست می تواند آکنه را درمان کرده و لک ها را از بین ببرد.

آنتی اکسیدان اصلی چای سبز اپی گالوکاتچین 3-گالات (EGCG) است که تولید چربی در پوست را کاهش می دهد، با التهاب مبارزه می کند و از ایجاد آکنه در افراد دارای پوست مستعد آکنه جلوگیری می کند.

از محصولات مراقبت از پوست حاوی چای سبز می توان برای استفاده از خواص چای سبز استفاده کرد. اما بهتر است آن را در منزل تهیه و استفاده کنید.

برای استفاده از چای سبز برای درمان لک های صورت، ابتدا چای سبز را به مدت 3-4 دقیقه در آب بجوشانید. سپس بگذارید چای خنک شود. پوست را با یک پد پنبه ای تمیز پاک کنید یا چای را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست خود اسپری کنید. صبر کنید تا پوست خشک شود و سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید.

استفاده از مکمل های روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های سالمی هستند که فواید زیادی برای سلامت انسان دارند. روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 است. این دو نوع اسید چرب التهاب پوست را کاهش داده و از ایجاد آکنه و جای زخم جلوگیری می کند.

هیچ مقدار مشخصی در روز برای اسیدهای چرب امگا 3 وجود ندارد. مصرف روزانه 250 میلی گرم از این اسیدهای چرب به بزرگسالان توصیه می شود.

ساردین و سالمون، گردو، دانه کتان و چیا سرشار از اسیدهای چرب هستند. مصرف کافی این غذاها در تامین اسیدهای چرب امگا 3 بدن نیز موثر است. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن لک های صورت استفاده از محصولات غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند مکمل های روغن ماهی و این محصولات است.

پرسش و پاسخ با متخصص لک های صورت

آکنه و جوش به صورت لکه هایی روی پوست صورت ظاهر می شوند. راه های مختلفی برای از بین بردن لک های صورت وجود دارد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، استفاده از داروهای شیمیایی بهترین راه برای درمان لک های صورت نیست. زیرا این داروها باعث خشکی و حساسیت پوست می شوند. درمان های خانگی زیادی برای درمان لک وجود دارد. اگر از این روش ها به درستی استفاده شود، پس از مدتی اثرات شگفت انگیز آنها نمایان می شود.

در این قسمت سعی کرده ایم به اکثر سوالات متداول شما در مورد لک صورت پاسخ دهیم. اگر قصد درمان لک های صورت خود را دارید حتما به دکتر پوست شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا