علمی و پزشکی

احتمال انتقال بیماری‌های مزمن از طریق خون‌های اهدایی صفر است

احتمال انتقال بیماری‌های مزمن از طریق خون‌های اهدایی صفر است

ایواره/اصفهان مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به رشد ۱۰.۴۷ درصدی اهدای خون شهروندان اصفهانی در دهه اول محرم سال جاری، گفت: احتمال انتقال بیماری‌هایی از جمله ایدز و هپاتیت از طریق خون‌های اهدایی صفر است.

کیان دهراب‌پور، امروز (یکشنبه ۸ مردادماه) در نشست خبری با اشاره به روز ۹ مردادماه که به عنوان روز ملی اهدای خون نام گذاری شده، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اهدای خون هزار و ۷۰۰ دستورالعمل استاندارد برای آن تعریف شده است.

وی با اشاره به پروسه اهدای خون افراد متقاضی، افزود: پس از مراجعه هر فردی به مراکز اهدای خون واجد شرایط بودن وی برای اهدا خون بررسی می‌شود و در صورتی که افراد مبتلا به بیماری باشند و اهدای خون سلامت خون آنها را تحت تأثیر قرار دهد، معافیت دائم از اهدای خون برای آنها تشخیص داده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه ۹۰ درصد از عفونت‌ها و آلودگی‌های خون افراد در جلسات مشاوره و حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باقی مانده نیز توسط آزمایشات تشخیص داده خواهد شد، گفت: همچنین رشد ۵.۵ درصدی اهدای خون در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، داشتیم که ۶۲ هزار و ۴۲۰ نفر در طول چهار ماهه ابتدایی سال جاری به مراکز اهدای خون مراجعه کردند و از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی درخصوص رشد ۱۰.۴۷ درصدی اهدای خون در دهه اول محرم سال جاری، توضیح داد: در روز تاسوعا هزار و ۸۷ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۹۱۵ نفر موفق به اهدای خون شدند و این آمار در روز عاشورای حسینی برابر با مراجعه یک هزار و ۶۶۸ نفر و اهدای خون هزار و ۵۴ نفر است.

دهراب‌پور با تاکید بر اینکه احتمال انتقال بیماری‌هایی از جمله ایدز و هپاتیت از طریق خون‌های اهدایی صفر است، تصریح کرد: اهداکنندگان خون در سه گروه بار اولی‌ها، اهداکنندگان مستمر با اهدای خون بیش از دو بار در طول سال و اهداکنندگان باسابقه که از آخرین اهدای خون آنها بیش از یک سال گذشته باشد، دسته‌بندی می‌شوند. از تعداد اهداکنندگان خون طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۵.۶۵ درصد اهداکنندگان مستمر، ۲۹.۲ درصد اهداکنندگان باسابقه و مابقی از اهداکنندگان بار اولی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار نفر در سطح استان از اهداکنندگان مستمر خون هستند، افزود: میزان اهدای خون بانوان در استان اصفهان پایین و نسبت به میانگین کشوری نیز کمتر است. همچنین شاخص اهدای خون بانوان در سطح کشور طی سال ۱۴۰۱ برابر با ۴.۵ درصد و در استان اصفهان برابر با ۳.۲ درصد بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در رابطه با میزان اهدای خون بانوان در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، اصافه کرد: آمار اهدای خون بانوان در این مدت از سه درصد در سال گذشته به ۳.۳ درصد رسیده است، البته بانوان باید بدانند تمام معاینات و مشاوره‌های انجام شده در مراکز اهدای خون بر اساس استاندارد است و اهدای خون برای آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی، ترس از ابتلاء به کم خونی و بیماری‌های عفونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون را اصلی‌ترین دلایل عدم مراجعه بانوان و قشر جوان به منظور اهدای خون دانست و گفت: با وجود اینکه ۵۰ درصد گیرندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند و میزان سلامت خون آنها نیز به علت اینکه کمتر در معرض رفتارهای پر خطر هستند، درصد کمی از اهداکنندگان خون متعلق به آنها است.

دهراب‌پور با بیان اینکه  بر اساس استانداردهای مشخص شده باید حدود ۱۶۰ هزار واحد خون‌گیری در سال انجام شود، تصریح کرد: در صورتی که اعتبارات این اداره برابر با ۵۳ میلیارد تومان است، در این خصوص با کمبود ۴۴ میلیارد تومان مواجه هستیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا