فرهنگ و هنر

مجسمه سرباز ساسانی به ایران تحویل داده شد

مجسمه سرباز ساسانی به ایران تحویل داده شد

کاردار ایران در لندن خبر داد که مجسمه سرباز ساسانی که به صورت قاچاق وارد انگلیس شده بود روز جمعه به طور رسمی تحویل سفارت ایران در لندن شد.

‏به گزارش ایواره، سیدمهدی حسینی متین در توییتی نوشت:

مجسمه سرباز ساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود پس از اثبات مالکیت که متعلق به ایران است، و بعد از آنکه سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد، تحویل ایران شد. 

وی‌ ادامه داد: این اثر باستانی ارزشمند امروز جمعه رسماً به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحویل داده شد و ان شاءالله به زودی به میهن عزیز اسلامی ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۴ مجسمه سنگی سرباز ساسانی به ارزش۳۰  میلیون پوند در فرودگاه لندن توسط ماموران کشف و ضبط شد، در واقع این اثر مربوط به دوره ساسانی است و بیش از دو هزار سال قدمت دارد. باستان شناسان بین المللی و داخلی معتقدند که این اثر بعنوان سرباز ساسانی شناخته شده و به نقش رستم و تخت جمشید شباهت‌ بسیار زیادی دارد.

متاسفانه این اثر تاریخی به طور قاچاق از ایران خارج و وارد انگلیس شده بود و تاکنون مشخص نشده که چه کسانی دست به این اقدام زده‌اند اما شواهد نشان دهنده آن است که این اثر به صورت حفاری غیرقانونی از منطقه‌ای از استان فارس و اطراف شیراز به خارج از کشور قاچاق شده است، چرا که این اثر در موزه ملی کشور ثبت نشده است.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا