عمومی

خواص در نقش شتاب‌دهنده  – ایواره

خواص در نقش شتاب‌دهنده  - ایواره

خواص یا نخبگان جامعه، همان افرادی هستند که با برخورداری از سطحی نبوغ و حکمت، دارای قوه درک و تشخیص بالاتری بوده و فضا و جو پیرامون آن‌ها هرچقدر هم سنگین و غلیظ باشد، مقهور و تابع نمی‌شوند و می‌توانند به دیگران نیز بموقع هشدار داده و مانع جوزدگی، استحاله و هضم عامه مردم در روند تحولات منفی و انحرافی و یا وقایع خطرناک کژراهه‌ها و بیراهه‌های تاریخی و اجتماعی شوند. 

به گزارش ایواره، رسول سنائی‌راد در سرمقاله جوان نوشت: جانمایه اصلی برای قرار داشتن در جمع خواص آگاهی حکیمانه و قدرت و تشخیصی است که صرفاً با سواد و پایگاه اجتماعی و جایگاه دیوانی و حاکمیتی حاصل نمی‌آید و به قشر و صنف خاص اجتماعی هم ربط و نسبت ندارد، بلکه بنا به تعریف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «خواص کسانی هستند که در همه قشرها و صنوف ملت با فکر و شناخت و قدرت و شجاعانه و بهنگام به وظیفه خود عمل می‌کنند». 

از این‌رو، هرگاه دشمنان کشور و ملتی بخواهند زمینه پیروی و اطاعت را فراهم و سلطه خود را اعمال نمایند کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین شیوه ممکن، فریب و همراه‌سازی خواص یا بی‌اعتبارسازی آنان است و چنین شیوه‌ای در دوران استعمار فرانو، بیشتر از گذشته کارایی و کاربرد دارد، چرا که خواص نقش پیشرو، الگو و شتاب دهنده را داشته و می‌توانند توده مردم را با آگاهی درست یا آگاهی کاذب، به هدایت یا گمراهی بکشانند. 

گاهی راه سوم مواجهه با خواص خنثی‌سازی یا سرگرم‌سازی آنان است که از ایفای نقش در شرایط لازم بازمانده و برکنار و بی‌خیال نسبت به حوادث و تحولات به خود مشغول باشند. آن گونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به برنامه دشمن برای خواص جامعه امروز ایران اسلامی، فرمودند: «هدف دشمن این است که خواص با گرفتار شدن به تردید و تعلل و جذب شدن به چرب و شیرین دنیا، در بزنگاه‌ها و مواقع حساس، کار لازم و نقش شتاب‌دهندگی خود را انجام ندهند». در ادامه ایشان وظیفه خواص را جهاد تبیین و خنثی کردن تردیدافکنی و شک‌آفرینی بدخواهان با بیان صریح حقایق و پرهیز از دو پهلوگویی و بیان سخنان تردیدآمیز معرفی و حوادث غزه و مسائل انتخاباتی را میادین ایفای نقش آنان اعلام فرمودند. پرداختن به نقش و وظیفه خواص همراه با انتظار امروزی از آنان در دو عرصه جنگ غزه و انتخابات پیش‌رو، در دیدار با فرماندهان نظامی در سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی ارتش با امام راحل در ۱۹ دی سال ۱۳۵۷ که الگو و نمونه‌ای درس‌آموز از تشخیص و عمل بهنگام و سرنوشت‌ساز توسط خواص محسوب می‌شود، در پیوند با عوامل و زمینه‌های آمده در زیر، پیامی راهبردی و خطیر به خواص جامعه منتقل می‌کند. 

۱- جنگ ترکیبی پرشدت دشمن که با کمک امپراتوری رسانه‌ای، به دنبال تشدید تردیدها و تأثیرگذاری بر ادراک، شناخت و اراده جامعه و تأثیرگذاری بر موقعیت و جایگاه ایران اسلامی است.

۲- وجود زمینه‌های نارضایتی و فشارهای معیشتی در جامعه که همراه با تحلیل خرد مانع توجه و تمرکز آنان به اهداف بلند، وجود ظرفیت‌ها و مقدورات کلان برای عبور از مشکلات و ضرورت استقامت برای رسیدن به قله‌های موفقیت می‌شود.

۳- پدید آمدن بی‌پروایی و بی‌تقوایی سیاسی در نزد برخی بازیگران سیاسی برای ایجاد دوقطبی‌های سیاسی کاذب و پدیدآوردن فضای غبار، منازعه و سرگرمی‌های بیهوده، خستگی و دلسردی و بی‌تفاوتی سیاسی که مانع مشارکت و شور سیاسی می‌شود. 

۴- حاکمیت نگاه‌ها و تحلیل‌های افراطی و تفریطی و یا اغراضی که به جای دیدن حقایق و واقعیت‌ها، از یکسو و فهم و تشخیص نقشه دشمن از سوی دیگر، به مطالبات و خواسته‌هایی دامن می‌زند که تنها پیشبرد سیاست و برنامه دشمن را تسهیل و زمینه‌سازی می‌کند. بدیهی است در آستانه انتخابات خطیر و سرنوشت‌ساز پیش‌رو، از خواص جامعه انتظار می‌رود به میدان ورود کرده و نقش تاریخی خود را به نفع قدرت، اقتدار و وحدت و انسجام ملی و خنثی‌سازی نقشه دشمن ایفا نمایند. 

در این راستا عمل بهنگام نیز اهمیت دارد چرا که تجربه نشان می‌دهد که گاه تأخیر خواص موجب بی‌عملی یا عمل نابه‌جا و ناصواب عوام یا جمعیت تابع جو شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیر رقم زده است. فرقی نمی‌کند که آن تأخیر خواص ناشی از تردید، تأمل و تنبلی و یا خدای نکرده پای خیانت در میان بوده باشد، نتیجه آن تنها ماندن توده‌ها و عمل بدون تشخیص احساسی و انحرافی است که مسیر پیشرفت و سعادت را به انسداد و انحراف کشانده و یا هزینه‌های سنگینی بر آن تحمیل کرده است. از این رو انتظار می‌رود خواص جامعه در شرایط خطیر امروزی، از وظیفه و رسالت تاریخی خود غفلت نکرده و با ورود بهنگام و مؤثر و از موضع تواصی به حق، جامعه را در حرکت در مسیر سعادت و ترقی و کشور را در مسیر اقتدار و پیشرفت یاری دهند. چنین وظیفه‌ای به همان جایگاه نقش شتاب‌دهندگی خواص مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا