عمومی

آموزه های بحران موشکی کوبا برای برنامه هسته ای ایران

آموزه های بحران موشکی کوبا برای برنامه هسته ای ایران

کنفرانس “شصت و هشتمین سالگرد بحران موشکی کوبا” توسط “آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه” و با مشارکت “بنیاد صلح روسیه” در روز اول آنلاین 1401 (23 سپتامبر 2022) ) با حضور دستیار وزیر امور خارجه، نهادهای روسیه، روسیه در آمریکا و کوبا مانند. ای مسکو، دانشکدۀ دولتی مسکو، دانش مکیمو مسکو و اندیشمدان و استادان دانشی روسی، ایرانی، کینی و امریکی شد مکارک.

رویارویی احتمالی هسته ای بین اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا، یا بحران موشکی کوبا، بین 16 و 28 اکتبر 1962، تحت رهبری نیکیتا خروشچف در اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری قزاقستان. f. کندی در آمریکا رخ داد که در نهایت با مصالحه طرفین به این شکل پایان یافت: آمریکا متعهد شد که به خاک کوبا، یکی از متحدان شوروی، حمله نکند و موشک های اتمی تاکتیکی خود را از پایگاه های نظامی خود در ترکیه برچیند. اتحاد جماهیر شوروی نیز متعهد شد که موشک های تاکتیکی و استراتژیک مستقر در کوبا را از خاک این کشور خارج کند.

نگاهی دقیق به رویکرد و الگوی تفکر، تصمیم گیری و انعطاف رهبران دو کشور در نحوه اجتناب از جنگ هسته ای که برگرفته از ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و ایدئولوژیک دو ابرقدرت هسته ای در مواجهه با یک تهدید بزرگ، درس های مهمی برای این رشته هستند.

سرگئی ریابکوف، سخنران کنفرانس ویژه «شصت و هفتمین سالگرد بحران موشکی کوبا» اظهار داشت: جنگ در اوکراین نتیجه دخالت مستقیم غرب به‌ویژه آمریکا و انگلیس است و روسیه با همکاری اوکراین می‌خواهد به اصطلاح “شکست استراتژیک” و در این مسیر است.از هسته استفاده می کنند. وی همچنین تاکید کرد که دولت آمریکا قادر به مذاکره نیست، اما سیاست مسکو دیگران را با سلاح هسته ای تهدید می کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: رویارویی مستقیم با آمریکا و ناتو به نفع روسیه نیست، اما دولت آمریکا باید خطرات تشدید تنش بین روسیه و ناتو بر سر اوکراین را درک کند. سایر شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بین‌المللی درس‌های تاریخی بحران موشکی کوبا را برای جریان‌های نظامی-امنیتی و سیاسی کنونی، به‌ویژه در خصوص پیامدهای تشدید جنگ در اوکراین، تشدید بحران تایوان، احتمال درگیری، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. بین روسیه و ناتو و امکان استفاده از سلاح هسته تاکتیکی در جهان امروز.

اِزهران هیم ایهن ایهههه (سسرانی ق)) आन्जाब दिन्जांब दर सह शिन्त्प हैर्ॡ

در درجه اول لزوم استفاده از ابزار “مزهکره” در بحران هسته ای. از این منظر ماهیت بحران هسته‌ای، یعنی اثرات یک فاجعه انسانی و تجربیات تلخ بشری از گذشته، به گونه‌ای است که تنها از طریق مذاکره و در قالب صلح سرد و سرد می‌توان آن را حل و فصل کرد. . در براشین موسیقی کوبا، رئیس جمهور آمریکا کاملاً آگاه بود که با توسل به زور و تحریم یا حمله نظامی به کوبا، نتوانست رهبری شوروی را به عنوان یک ابرقدرت از امنیت و منافع حیاتی خود بازگرداند. بر همی بنا، انعطاف و آشتی با شوروی را بر نازیما به کوبا به کوبا

در مورد ایران، خروج آمریکا از برجام (توافق هسته ای 2015) و اعمال تحریم های سختگیرانه در قالب سیاست «فشار حداکثری» با هدف فروپاشی کشور، در نتیجه نتیجه معکوس. و منجر به تقویت برنامه هسته ای و جایگاه قوی تر از ایران در مذاکرات هسته ای شد. منطق این است که کشورها به ویژه کشورهای تاریخی با تحریم و زور و فشار از منافع کلان امنیتی و استراتژیک خود دست نکشند. به قاعد، حفظة تعليق و بقاي يك ملت از ترقيق قوه بازدارندگي كوه بازدارندگي يا هيت غيرمتعرف حقوق ذاتي كشورها (با هر الگوي حكومتي) در درونية هيرج و مرج كة الهي است.

دوم، عنصر «زمان» و «فاصله جغرافیایی» و لزوم انطباق با محیط بحران هسته ای. این بدان معناست که حل و فصل یک رویارویی هسته‌ای در بهترین زمان و در جریان مذاکرات باید پذیرفته شود تا دو طرف این فرصت را داشته باشند که خواسته‌های واقعی و متقابل خود را برای برآوردن دغدغه‌های امنیتی حیاتی کشور منطبق کنند. البته میزان ناآگاهی شدید و دوری از بحران جغرافیایی موشک کوبا به حدی بود که دو طرف در 13 روز و در قالب تعاملات شدید بین رهبری دو کشور درگیر شدند.

اولین درخواست رهبر شوروی از آمریکا این بود که از حمله احتمالی به کوبا که اخیراً به بلوک کمونیستی مرتبط شده بود، جلوگیری کند. زیرا این اقدام برای حفظ موقعیت عالی و رهبری بلوک شوروی شرقی ضروری بود. دومین درخواست اتحاد جماهیر شوروی که سال ها بعد فاش شد، یک موشک هسته ای را در قالب یکی از اعضای ناتو به ترکیه آورد. برای رهبری آمریکا، پذیرش هرگونه خطر اقدام اتمی شوروی از خاک کوبا، یعنی فاصله جغرافیایی حدود 170 کیلومتری از سواحل فلوریدا در جنوب آمریکا (با 90 میلیون جمعیت در آن زمان) بود. فاجعه بار. پس با تعلیم به شکتی و فوری بودن دور براشین دو ترف سریک تر به ریسلم رایشیند.

درس تاریخی این بحران این است که آمریکایی ها به سرعت به این بحران واکنش نشان می دهند. بحران موشکی کوبا و حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 دو روش متفاوت برای مقابله با آمریکایی ها در ترس از تهدید جدی برای دنیای واقعی است که آنها را مجبور به واکنش سریع و دادن امتیاز کرد. بود).

اما در مدر يران، درجه فوري تهديد هسته اي و فاصله جغرافيايي زياد باعث شد كه در آمريكا باشد و توسعه برنامه هسته اي ايران خطر واقعي را احساس نمي كند. به همی دیلیل، به روش های تحریم عامیانه و پیشروهای پیستیالی روی بریدی است. به واقد، عنصر «زمان» به شکل عدین و در تیوی سَه نَه تجلی هستند تا دو تربی های کود را به به به به به به به با بمینازعه می دهند. به همین دلیل، مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب بیش از حد معمول زمان می‌برد و همچنان بحث‌های جدی درباره سیاست داخلی دو طرف ادامه دارد. این روند احتمالا تا رسیدن به نقطه تعادل واقعی و آشتی متناسب در جهت منافع طرفین ادامه خواهد داشت.

سام، ساختار نظام بین الملل و بحران هسته ای. رویداد بحران موشک های کوبا نشان می دهد که در یک سیستم دوجانبه مبتنی بر «موازنه وحشت» و وضعیت نابودی متقابل، راه حل رویارویی هسته ای آسان است. در چنین ساختاری از نظام بین‌الملل، سود قدرت در قالب یک برنامه استراتژیک سنجیده می‌شود و نقطه تمایز از رقیب در نقاط مختلف جغرافیایی در قالب یک باغ بد برای حفظ تعادل ایجاد می‌شود. قدرت و موقعیت ابرقدرت ها برخلاف تصور آمریکایی‌ها که می‌دانند در این بحران پیروز شدند، دشمن را از مرزهای خود عقب راندند، این شوروی بود که با یک عملیات مخفیانه، یعنی کشتی‌های حامل موشک‌های تاکتیکی و استراتژیک را فرستاد. با استقرار آنها در خاک کوبا، امتیازات بیشتری از آنچه آمریکا گرفتار شده بود به دست آورد.

تا سال‌ها بعد آمریکایی‌ها تصور می‌کردند کشتی‌های حامل موشک‌ها هنوز به خاک کوبا نرسیده‌اند و به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه، به اصطلاح «قرنطینه دریایی» را در اطراف جزیره اعمال کردند، غافل از اینکه در همان روز بحران. ، 162 موشک با کلاه اتمی در ین کیشور شد که پس از توافق دو طرف به شوروی بازگردانده شد. زمانی که رهبری شوروی برای اولین بار خواستار تضمین تهاجم غیرنظامی به کوبا شد، شرط دوم این بود که موشک‌های مستقر در کوبا تنها زمانی خارج شوند که آمریکا موشک‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را از ترکیه خارج کند. .

در مورد ایران نیز با تغییرات جدید ژئوپلیتیکی به ویژه شکست نظامی آمریکا در شرق مدیترانه و افغانستان و وقوع جنگ در اوکراین، ساختار نظام بین‌الملل بار دیگر به سمت نوع جدیدی از قطبی‌سازی پیش می‌رود. از شرق و غرب در این شرایط حتی امکان استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی در مواجهه با تشدید جنگ و در مقابل روسیه و ناتو امکان پذیر است. البته یکی از ویژگی های ساختار جدید ظاهر «جهان جنوب» یا قدرت نوظهور منطقه است. این کشورها عمدتاً در جهت شرق هستند به طوری که پس از جنگ جهانی از هم جدا خواهند شد.

این وضعیت فرصت بی سابقه ای را برای ایران فراهم می کند تا برنامه هسته ای خود را توسعه دهد و در عین حال جایگاه قوی خود را در مذاکرات هسته ای با غرب حفظ کند. چون معادله شرق و جهان با ارزش ایران برابری می کند، از سیاست جهانی آگاه هستند و در شرایط جدید به نفع ایران از جمله تاثیر تحریم های غرب عمل می کنند. بزودی عماعة غرب در عاده با وحدة به والمعدادة والهرب در بوحدة به وحمدة به ذهب عنه دربایی در آن به آن عنه برامق بورة شد و تن بهزامایش باعر باعر بین بردا در برامه برامه بها براقبورة بوراده درامتد. داد.

* اوستاد لینگان بین میلیل

6565

دکمه بازگشت به بالا