عمومیمدیریت کسب و کار

تفاوت هالوژن کلاسیک و قاب هالوژن جدید چیست؟

معرفی جدیدترین لامپ و چراغ هالوژن سقفی

جدیدترین هالوژن های سقفی که امروزه و مخصوصا در سال 2021 در  صنعت نور و روشنایی پر طرفدار بوده و و برای انواع  نورپردازی همچون  دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند را امروز در این مقاله قرار است برای شما برسی کنیم . لطفا تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم که جدیدترین هالوژن کلاسیک سقفی را بشناسید و اگر قصد خرید این محصولات را دارید بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید.

تفاوت هالوژن کلاسیک و قاب هالوژن جدید چیست؟

منظور از هالوژن سقفی چیست؟

ساختار کلی هالوژن‌های قدیمی شامل یه محفظه پر شده با گاز نجیب به همراه کمی هالوژن از قبلی برم و ید است که در آن رشته‌ای از تنگستن قرار دارد. زمانی که جریان برق وارد لامپ‌ هالوژنی می‌شود، گاز هالوژن موجود در آن سبب داغ شدن سیم تنگستن می‌شود و در نتیجه این حرارت بخشی سیم از خود نور سفید ساطع می‌کند.

لازم به ذکر است، میزان تبخیر رشته تنگستن باید با میزان ولتاژ همخوانی داشته باشد تا در روند روشنایی مشکلی پیش نیاید؛ زیرا هرچه ولتاژ بالاتر باشد میزان تبخیر بیشتر می‌شود و در امتداد آن اگر مقدار هالوژن کافی نباشد لامپ سیاه می‌شود اگر بیشتر از حد مجاز باشد لامپ به مرحله انفجار می‌رسد. همین علت و اهمیت گاز‌های هالوژنی سبب شد تا نام این لامپ‌ها نیز با توجه به آن‌ها انتخاب شود و آن ها را با توجه به کاربردشان هالوژن سقفی بنامند.

انواع لامپ هالوژن سقفی

هرچه زمان بیشتر می‌گذشت و تکنولوژی نیز موازی با آن پیشرفت می‌کرد و در نتیجه‌‌ی آن مدل‌های بیشتر با فناوری‌های مختلفی از این لامپ‌ها ارائه می شد. در این بخش از مقاله به سیر تکامل انواع قاب هالوژن جدید و لامپ‌ها و توضیحاتی در خصوص آن‌ها می‌پردازیم.

·         لامپ هالوژن رشته ای

این لامپ‌ها همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد نخستین لامپ‌‌های هالوژنی بودند که به بازار عرضه شدند. اگر بخواهیم به طور علمی‌تر و دقیق‌تری به ساختار آن‌ها نگاه کنیم،‌ آ‌ها به دو دسته سوزنی و غیر سوزنی تقسیم ‌می‌شدند، اما در هردو آن‌ها هالوژن، ایجاد کننده و حفظ کننده چرخه شیمیایی تولید نور از رشته تنگستن بود. تنگستن بخار شده پس از تبخیر دوباره بر روی رشته باز می‌گشت و این اتفاق سبب می‌شد حباب لامپ همواره تمیز بماند و آلوده نشود و شدن نور خروجی کاهش نیابد و همچنین عمر لامپ هالوژنی سقفی بیشتر شود.

اما نکته منفی لامپ‌های هالوژنی سقفی رشته‌ای این بود که حرارت بسیار بالایی ایجاد می‌کردند زیرا برای ترکیب هالوژن با تنگستن گرمای زیادی به وجود می‌آمد؛ تا حدی که برای مهار آن به دو لایه محافظ نیاز بود تا به دیگر اجزای لامپ،‌آسیب وارد نشود. چنس شیشه حباب لامپ نیز با توجه به همین مسئله از جنس کوارتز یا ماده‌هایی با تحمل گرمای بسیار بالا و ذوب نشدنی شاخته می‌شد.

·         هالوژن سقفی LED

پس از این که حرارت بسیار بالای این لامپ‌ها مشکلات عدیده ای به وجود آورد و استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی چندانی برای مصرف کنندگان نداشت، هالوژن‌های ال ای دی به بازار آمدند. لامپ‌های هالوژن سقفی ال ای دی از سه قطعه LED پاور تشکیل شده بودند که شار نوری در طیف گسترده ای موجود بود و هر نیازی را بر آورده می‌ساخت. بر روی این ال ای دی پاورها لنز‌هایی قرار می‌گرفت تا جهت تابش نور را مشخص و به کنترل آن کمک کند.

هالوژن‌های ال ای دی پاور مزیت‌های مختلفی در مقابل نوع رشته‌ای آن داشتند. به عنوان مثال ال ای دی پاور‌ها گرمای بسیار کمتری تولید می‌کردند و این حرارت کمتر عمر بیشتر لامپ را در پی داشت و هیت سینک‌های بسیار قوی نیز بازم نبود؛ علاوه بر این لامپ‌های ال ای دی پاور عمر مفید طولانی تری به نسبت نوع رشته‌ای داشتند و در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاوم تر عمل می‌کردند؛ اما نوردهی آن‌ها مصرف کنندگان را در برخی موارد راضی نمی‌کرد و سبب شد این روند تغییرات در ساختار آن‌ها ادامه یابد. کلید و پریز لوکس مخصوص اینگونه لامپ ها را می توانید در سایت آنتیکو با قیمتی رقابتی و بسیار مناسب تهیه کنید.

·         هالوژن سقفی COB

دیری نپایید تا ال ای دی‌های Chip On Board یا به اختصار COB ابداع و به بازار جهانی ارائه شدند. هالوژن‌های LED COB دارای شدت نور بسیار بالاتری بودند و نور آن‌ها نیز یکنواخت تر بود، با توجه به این که در ساختار برد الکترونیکی آن تعداد بیشتری ال ای دی با توان‌های پایین قرار داده شده بود هرکدام کمتر تحت فشار قرار می‌گرفتند و عمر مفید آن‌ها افزایش می‌یافت.

البته لامپ‌های COB همچنان نیز کاربرد‌های خود را دارد و بیساری افراد این لامپ‌های هالوژن سقفی COB را به هر محصولی ترجیح می‌دهند، چون نور با شدت بالا را به صورت متمرکر به سوژه می‌تاباند که این فاکتوری بسیار مهم برای محصولاتی است که به صورت دکوراتیو استفاده می‌شوند.

با این که لامپ‌های COB توان مصرفی اندکی داشتند، و عمر مفید آن‌ها 8 برابر لامپ‌های رشته‌ای بود و همچنین فضای بسیار کمتری اشغال می‌کرد؛ اما طیف رنگی محدود از عیوب آن به شمار می‌رفت و کارشناسان و پژوهشگران حوزه روشنایی را بر این داشت تا به تحقیقات و ابداعات خود ادامه دهند.

·         جدید ترین هالوژن سقفی، لامپ هالوژن SMD

پس از گذشت مدتی تکنولوژی Surface Mount Device یا به اختصار اس ام دی که امروزه جدید ترین تکنولوژی در ساخت انواع‌هامپ‌های ال ای دی می‌باشد، ابداع شد. در برد لامپ‌هایی که با استفاده از این تکنولوژی به تولید می‌رسند تعداد زیادی از چیپ‌های ال ای دی و یا هر قطعه الکترونیکی دیگر، نصب شده است و دارای گستره پخش نور بسیار گسترده‌تری می باشد.

تفاوت بنیادین این لامپ‌ها با انواع قبلی در این بود که برد الکترونیکی لامپ‌های هالوژن سقفی  LED SMD کاملا به صورت اتوماتیک مونتاژ می‌شد و انسان در لحیم‌کاری و ساخت و مونتاژ دخالتی نداشت، به همین سبب خطاهای انسانی نیز کاهش گستره‌ای داشت و عمر لامپ‌ها و کیفیت ساخت بسیار بالاتر رفت. از آن‌جایی که چیپ‌ها در یک نقطه متمرکز نبودند گرمای تولید شده در آن‌ها نیز بهتر پخش می‌شد و آسیبی به ساختار لامپ‌ نمی‌رساند.

لامپ هالوژن که جدید ترین نوع لامپ‌های هالوژنی است. کیفیت نور بسیار بالاتری از سایر لامپ‌ها دارد و در کمتر از 20 میکرو ثانیه به حداکثر میزان نوردهی خود می‌رسد همچنین افرادی که به علت تمرکز نور و تابش‌های خطی لامپ‌های هالوژنی LED پاور طرفدار آن‌ها بودند یا پر نوری لامپ‌های هالوژن سقفی COB برای آنان جذاب بود، در لامپ‌های SMD نیز افراد می‌توانند با نصب لنر‌های متمرکز کننده نور، تابش‌های خطی و متمرکز از لامپ ‌هالوژن LED SMD دریافت کنید.

این لامپ‌ها در حال حاضر رقیبی پیشرفته‌تر ندارند و به خوبی در میان کاربردان محبوب  پر طرفدار هستند. البته این بررسی تا به این جا مربوط به ساختار درونی و قطعات الکترونیکی‌ هالوژن‌ها بود، از لحاظ ظاهری نیز، چراغ‌ هالوژن سقفی دارای تفاوت‌هایی هستند و مدا‌های متنوعی با توجه به نوع کاربری‌شان دارند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تفاوت هالوژن کلاسیک و قاب هالوژن جدید چیست؟

 

انواع چراغ هالوژن سقفی

·         هالوژن‌ توکار سقفی کریستالی

این سری از محصولات چراغ‌ سفقی توکار که میتوانند با انواع لامپ‌های موجود روشن شوند دارای قابی از جنس کریستال هستند، کاربری این نوع هالوژن‌های سقفی بیشتر برای اماکن سوپر لوکس و کلاسیک است که کانسپت معماری لوستر‌ها و وسایل پر زرق برق می‌طلبد. عموما به سبب کریستال‌ها و متریال ارزشمند استفاده شده در آن‌ها قیمت تمام شده از تمامی انواع هالوژن‌ها بالاتر می باشد اما زیبایی بی بدیل آن، مصرف کننده را به خرید ترقیب می‌نماید. اگر تمایل داشتید از این نوع چراغ سقفی توکار در مغازه استفاده کنید.

·         هالوژن سقفی آلومینیومی و قیمت

قاب چراغ‌های سقفی هالوژنی آلومینیومی، همانطور که از نامشان نیز قابل درک است از متریال محبوب آلومینیوم می‌باشد، این متریال ضد زنگ و خوردگی و رطوبت است و وزن بسیار سبکی دارد؛ چراغ‌های سقفی تولید شده با استفاده از این قاب،‌در رنگ‌های مختفی در دسترس هستند و از قیمتی میان رده بهره می‌برند.

·         جدیدترین چراغ هالوژن سقفی: چراغ هالوژن اس ام دی

این نوع از چراغ های هالوژن سقفی در تولید آن ها از فناوری اس ام دی استفاده شده و به جرات میتوان گفت که جدیدترین نوع چراغ ال ای دی هستند.

·         ارزان ترین هالوژن سقفی، چراغ هالوژنی با قاب ورق

این سری هالوژن‌ها دارای کیفیتی نسبتا مطلوب و قیمتی بسیار مناسب هستند که به نسبت عمر آن‌ها نیز قابل قبول می‌باشد. هرکدام از این موارد ذکر شده دارای کاربرد‌هایی در نورپردازی سقف  و  نورپردازی ساختمان هستند که با توجه به نیاز مصرف کننده کارشناسان نور پردازی پیشنهاد می‌کنند از کدام نوع استفاده شود اما مسئله مهم در انتخاب مناسب ترین نوع هالوژن این است که بنا بر دلایل زیست محیطی و مصرف کمتر برق و قابلیت بازیافت بهتر است از نوع اس ام دی آن ها استفاده کنید.

آشنایی با انواع قاب هالوژن

لامپ هالوژن چیست؟ در این مقاله با انواع فریم یا همان قاب لامپ هالوژن آشنا خواهید شد. اما قبل از آن لازم است بدانید که لامپ هالوژن سقفی ساده یک نوع لامپ رشته‌ای است که در آن از گازهای خنثی و فشرده و کمی از عناصر هالوژن، مانند بروم و ید، استفاده شده است. این لامپ‌ها به خاطر اندازه کوچک، نور مناسب، و رنگ آرامش بخش‌شان کاربردهای فراوانی در بین روش‌های نورپردازی دارند.

یک چرخه خاص در این مدل لامپ‌ها باعث ته نشین شدن دوباره تنگستن بخار شده روی رشته لامپ می‌شود، که این امر موجب افزایش عمر این نوع لامپ‌ها می‌گردد. وجود همین چرخه در این لامپ‌ها، باعث بالا رفتن دمای رشته بدون کم شدن عمر لامپ نسبت به لامپ‌های معمولی می‌شود. این کار بهره وری این لامپ‌ها را بیشتر می‌کند. امروزه با پیشرفت‌های بوجود آمده در صنعت روشنایی، نمونه‌های جدید ال ای دی، اس ام دی و سی اوبی این محصولات نیز تولید می‌شود.

فریم هالوژن چیست؟

فریم هالوژن باعث جذاب تر به نظر رسیدن لامپ هالوژن می شود و زیبایی مکانی که در آن به کار می رود را دو چندان می کند. در حقیقت، فریم هالوژن(قاب هالوژن) باعث جلب توجه بیشتر لامپ هالوژن می شود. فریم هالوژن از معیارهای جذاب در دیوارها و سقف ها به حساب میاید که دارای رنگ بندی و سایز بندی و دارای اشکال متفاوت است و به افراد اجازه میدهد متناسب با سلیقه ی خود از آنها برای طراحی دکوراسیون استفاده کنند. بهتر است فریم هالوژن با توجه به جایی که قرار است لامپ هالوژن در آن قرار بگیرد و شرایط آب و هوایی موجود مانند داخل ساختمان، فضای بیرون از خانه انتخاب شود.

قاب لامپ‌های هالوژن چه انواعی دارد و تفائت آنها با یکدیگر چیست؟

لامپ‌های هالوژن با توجه به استفاده‌ای که دارند، درون یک قاب قرار می‌گیرند. این قاب‌ها می‌توانند بسیار ساده باشند و فقط برای نگه داشتن لامپ در محل استفاده، کاربرد داشته باشند یا به عنوان یک قاب زیبا در اطراف آن، در طراحی و دکوراسیون محیط به کار روند. انواع فریم یا قاب هالوژن تفاوت‌هایی با هم دارند که مربوط به موارد زیر است:

جنس قاب:

لامپ‌های هالوژن در قاب‌هایی از جنس آلومینیوم، دایکاست، کریستال، استیل و … قرار می‌گیرند. معمولاً جنس کریستال برای فضاهایی که امکان صدمه در آن‌ها کمتر است به کار می‌رود. همچنین به علت زیبایی که دارند در طراحی داخلی ساختمان‌ها نیز کاربرد زیادی دارند.

رنگ قاب هالوژن:

قاب‌های هالوژن در رنگ‌های مختلفی طراحی می‌شوند تا بتوان آن‌ها را با فضاهای مختلف هماهنگ کرد. پرطرفدارترین رنگ‌های موجود، نقره‌ای، سفید، طلایی و مشکی هستند.

سایز قاب هالوژن:

از دیگر مواردی که ممکن است قاب را متفاوت کند، سایز قاب هالوژن است. قاب‌ها در ابعاد و قطرهای مختلفی تولید می‌شوند.

نکته‌های مهم در انتخاب قاب ‌هالوژن

هر چند لامپ‌های هالوژن خود در انواع مختلف و سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند، اما انواع فریم هالوژن یا قاب هالوژن نیز تفاوت‌های زیادی با هم دارند که باید هنگام خرید به آن‌ها دقت کرد تا بهترین انتخاب را داشت.

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام انتخاب قاب هالوژن باید به آن توجه کنید، محیطی است که می‌خواهید هالوژن را در آن به کار بگیرید. اندازه قاب باید متناسب با فضا باشد و از نظر زیبایی و کاربرد، با محیط هماهنگ باشد. همچنین اگر می‌خواهید آن را در محیط‌های روباز به کار ببرید باید قاب بتواند در برابر رطوبت مقاوم باشد.

سایز قاب هالوژن: اندازه قاب باید به گونه‌ای انتخاب شود که نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. همچنین با اندازه لامپ هالوژن نیز تناسب داشته باشد.

جنس قاب و کیفیت بالای آن: جنس قاب نیز اهمیت خاصی دارد. اگر کیفیت قاب پایین باشد، به مرور ممکن است دچار فرسودگی شود و از نظر زیبایی و کارایی نیز مشکل پیدا کند.

دکمه بازگشت به بالا