آشنایی با کاربردهای سنگ ترامیت در ساختمان

مزایا و معایب سنگ ترامیت

جهت دانستن مزایا و معایب سنگ ترامیت یا لایمستون ابتدا می‌بایست با این سنگ آشنا شویم. سنگ‌های ترامیت از دسته سنگ‌های رسوبی هستند که از ترکیب خاک رس و ماسه تشکیل شده‌‌اند. سنگ ترامیت هنگام شکل گرفتن تحت فشار و دمای بالا نبوده‌است و به همین دلیل دارای آهک بالایی می باشد.

تفاوت سنگ ترامیت و سنگ ترانیکس

افرادی که در حال فعالیت ساختمان و سنگ هستند تا به حال نام سنگ های ترامیت و تراُنیکس را شنیده و با آن آشنا هستند اما گاهاً برخی از افراد سنگ ترامیت را با سنگ تراُنیکس یکی می‌دانند در صورتی که این دو نوع ، دو سنگ کاملاً متفاوت می‌باشند . ترامیت حاصل ترکیب تراورتن و مرمریت است اما تراُنیکس حاصل ترکیب مرمریت و تراورتن می‌باشد. به این نوع سنگ به دلیل شباهت و دارا بودن ویژگی های دو دسته سنگ مرمریت و تراورتن ، نام ترامیت را اختصاص داده‌اند و می‌توان گفت در واقع سنگ ترامیت ترکیبی از سنگ مرمریت و تراورتن است که درصد بیشتری از آن را تراورتن تشکیل داده‌است.

ویژگی‌های سنگ ترامیت

سنگ ترامیت نیز مانند تمامی سنگ‌هایی که امروزه با آن آشنا هستیم دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشد. در ادامه با ذکر ویژگی‌های این سنگ ارزان قیمت در مقایسه با ویژگی های منحصربه فردش، می خواهیم بیشتر با مزایا و معایب سنگ ترامیت آشنا شویم . ترامیت معمولاً با زمینه روشن با رنگ های سفید و کرم در بازار موجود می‌باشد .

این سنگ به دلیل داشتن زمینه روشن و همچنین شباهت زیادی که به سنگ تراورتن دارد مورد توجه بسیاری از طراحان ساختمان و سازندگان قرار گرفته است . داشتن تخلخل باعث شده این سنگ تبدیل سنگی سبک و پرکاربرد در ساختمان گردد ، همچنین با شباهتی که به تراورتن دارد می تواند جایگزین مناسبی برای برخی از سنگ های تراورتن باشد.

کاربرد سنگ ترامیت

از سنگ ترامیت در ساخت نما داخلی مانند دیواره های داخلی ، ساختمان دیوار پارکینگ ، دیواره راه پله ها و غیره استفاده می‌کنند . از سنگ ترامیت برای نما بیرونی نیز استفاده می‌گردد ،باید توجه داشت که از این سنگ بیشتر در مناطق جغرافیایی با آب و هوای خشک برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می گردد البته می‌بایست سنگی در این زمینه انتخاب شود که خلل و فرج های آن کاملاً پوشیده باشد و جذب آب آن را بسیار کم و به صفر رسانده باشد .

مزایا و معایب سنگ ترامیت

تا به اینجا با ذکر کلیه ویژگی‌ها و کاربردهای آن با سنگ ترامیت آشنا شده ایم ، حال می‌خواهیم با برشمردن مزایا و معایب سنگ ترامیت شما را در خرید سنگ مناسب ساختمان شما ، راهنمایی کنیم.

درجه صیقل پذیری

سنگ ترامیت سفید به دلیل دارا بودن کانی های رسی درخود ، از درجه صیقل پذیری ضعیف تری برخوردار است معمولاً این سنگ را به صورت تیشه ای می بینیم و دارای جلا و ساب کمتری هستند . اما در برخی از انواع این سنگ مانند سنگ ترامیت بوکان ، سنگ ترامیت میاندوآب با ویژگی‌هایی که دارند جز دسته سنگ‌های سفیدی هستند که در زمینه نمای بیرونی ساختمان بسیار پرکاربرد بوده اند .

میزان جذب آب

یکی از معایبی را که می‌توان به سنگ ترامیت نسبت داد جذب آب آن می باشد و این موضوع تنها به دلیل آهکی بودن این سنگ است. زمانی که جذب آب و رطوبت در یک سنگ بالا باشد ، باعث می شود به مرور زمان آب به خورد سنگ برود و باعث تکه شدن و یا متلاشی شدن سنگ گردد . به همین دلیل است که از این نوع سنگ‌ها در مکان‌هایی که آب ریز هستند مانند حمام یا سرویس های بهداشتی استفاده نمی‌کنند و به جای آن از این نوع سنگ برای نمای بیرون ساختمان و در مناطقی که در مجاورت رطوبت و سرما و باران زیاد قرارندارند ، استفاده می‌شود .

رنگ و بازی رنگ

در ادامه بحث برشمردن مزایا و معایب سنگ ترامیت می توان به رنگ این سنگ به عنوان یکی از مزایای آن پرداخت . این سنگ دارای رنگی یکدست و روشن می‌باشد و هیچگونه ناهماهنگی در طرح و رنگ آن مشاهده نمی‌شود . روشن بودن این سنگ می تواند جهت استفاده در نمای داخلی ساختمان باعث روشن شدن فضای داخل ساختمان گردد و همچنین استفاده از این سنگ برای نمای بیرونی باعث زیبا تر شدن هرچه بیشتر نمای بیرونی و جلوه آن می‌شود .

سنگ‌ها در انواع مختلف ،با بافت و رنگ متفاوت یکی از اجزای طبیعی است که برای ساختمان سازی به کار می‌روند. امروزه از سنگ اسلب مانند، سنگ گرانیت اسلب ، سنگ مرمریت اسلب برای زیبایی هر چه بیشتر فضای خانه استفاده می‌شود. هر سنگ ویژگی‌های منحصر بفردی دارد  که باعث می‌شود در مصارف گوناگونی از آن‌ها استفاده کرد.

 یکی از انواع سنگ‌ها تراورتن می‌باشد که سنگ ارزان قیمتی محسوب می‌شود دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشد و در اکثر مواقع در فضای بیرونی استفاده می‌شود  سنگ تراورتن شباهت زیادی به سنگ مرمریت دارداما نسبت به آن  مقاومت کمتری دارند. از ترکیب دو سنگ مرمریت و تراورتن سنگ ترامیت به وجود آمده است که آهک بیشتر و وزن کمتری دارد.

مرمریت  یکی از زیباترین سنگ‌ها می‌باشد که از جمله مهمترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود . این سنگ‌ها دارای طرح و رنگ متنوعی هستند . که از انواع آن می‌توان به سنگ چینی ، سنگ اونیکس و سنگ تراونیکس که از ترکیب سنگ اونیکس با تراورتن ایجاد می‌شود ، اشاره کرد. سنگ‌ مرمر و سنگ لایمستون سبت به سنگ‌های گرانیتی وزن و مقاومت کمتری دارند.

سنگ ترامیت یا لایم استون، انواع، معایب و مزایا

سنگ ترامیت یکی از انواع سنگ های ساختمانی می باشد که در دسته سنگ های رسوبی قرار می گیرد. این سنگ هم خانواده سنگ های پرکاربردی چون تراورتن و مرمریت می باشد و از همین رو کاربرد های زیادی در ساختمان سازی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم سنگ ترامیت را مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب آن را بسنجیم.

سنگ ترامیت یا لایم استون چیست؟

ترامیت نوعی سنگ رسوبی آهکی می باشد که میزان آهک آن از سنگ تراورتن بیشتر است. این سنگ برخلاف سنگ های هم خانواده خود در معرض فشار و دمای زیاد قرار نگرفته است. مواد تشکیل دهنده سنگ ترامیت عمدتا ماسه و خاک رس می باشد. وزن این سنگ نسبت به دیگر سنگ های مشابه بسیار کم است و از همین رو برای ساخت نمای ساختمان بیشترین کاربرد را دارد. اغلب این سنگ را ترکیبی از سنگ های تراروتن و مرمر یا سنگی بین این دو می دانند؛ چرا که این سنگ ویژگی های هر دو سنگ را تا حدودی دارا می باشد.

ویژگی های سنگ ترامیت

سنگ های ترامیت سنگ هایی هستند که ویژگی های سنگ های تروارتن و مرمر در آن ها دیده می شود. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان ویژگی های ترامیت نام برد:

انواع سنگ ترامیت یا لایم استون

سنگ های ترامیت دارای انواع زیادی هستند، نام این سنگ ها بر اساس محل معدن استخراج انتخاب می شود. معروف ترین این سنگ ها شامل ترامیت سمیرم، ترامیت بوکان و ترامیت میاندوآب می باشد. در این بین ترامیت بوکان به عنوان بهترین نوع ترامیت شناخته می شود، ظاهری کاملا یکدست دارد و در آن هیچ رگه ای دیده نمی شود. این سنگ نسبت به دیگر انواع ترامیت قیمت بیشتری دارد، اما به دلیل قیمت کمتر نسبت به تراورتن و شباهت ظاهری به این سنگ، به جای سنگ تراورتن مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سنگ ترامیت

سنگ ترامیت در ساخت نما به ویژه نمای داخلی بیشترین کاربرد را دارد. برخی از انواع این سنگ ها با رزین و دیگر مواد پوشاننده فرآوری می شوند که جذب آب آن کاهش یافته و مقاومت بیشتری داشته باشد. این نوع سنگ های ترامیت می توانند در موارد زیر مورد استفاده قرار بگیرند:

مزایای سنگ ترامیت یا لایم استون

استفاده از سنگ ترامیت از مزایای زیادی نسبت به دیگر سنگ های برخوردار است. این سنگ انعطاف پذیری بالایی دارد و می تواند به راحتی در شکل و ابعاد مختلف برش خورده و مورد استفاده قرار بگیرد. این سنگ به دلیل داشتن رنگ روشن و یکدست و بدون رگه بودن ظاهر انواع مرغوب آن، بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرار می گیرد؛ چرا که می تواند ظاهری پاک و روشن به ساختمان بدهد و در بهینه سازی روشنایی ساختمان نیز موثر باشد.

از دیگر مزایای این سنگ می توان به ساب پذیری و صیقل پذیری مناسب این سنگ ها اشاره کرد. این سنگ ها در درجه های متوسط صیقل پذیر هستند. از مهم ترین مزایای استفاده از سنگ های ترامیت می توان قیمت مناسب این سنگ را نام برد. این سنگ ها حتی با بودجه های کم نیز قابل خریداری هستند و از همین رو نه تنها مورد توجه مشتریان قرار می گیرند، بلکه طراحان و کارشناسان سنگ نیز به این سنگ علاقه نشان می دهند.

معایب سنگ ترامیت

اگر چه ترامیت از مزایای زیادی برخوردار هستند، اما معایبی نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. از مهم ترین معایب این سنگ ها، جذب آب بالای آن ها می باشد. دلیل این جذب آب بالا، تخلخل و پر منفذ بودن این سنگ می باشد. جذب زیاد آب، باعث کاهش طول عمر سنگ می شود. این موضوع همچنین احتمال شکستگی و لکه پذیری سنگ را نیز افزایش می دهد.

از دیگر معایب سنگ ترامیت می توان مقاومت پایین در برابر ضربه و فشار را نام برد. این سنگ تراکم پایینی دارد و از همین رو مقاومت بسیار کمی در برابر فشار زیاد یا ضربه های محیطی دارد. این سنگ ها به راحتی در برابر ضربه دچار شکستگی می شوند. از همین رو از این سنگ ها را نمی توان در ساخت راه پله و کف پوش استفاده کرد. البته برخی از انواع ترامیت با هدف افزایش مقاومت و طول عمر با مواد ویژه ای فراوری می شوند.

یکی دیگر از معایب سنگ ترامیت مقاومت کم آن در برابر شرایط جوی می باشد. ماهیت آهکی این سنگ ها باعث می شود که ترامیت در برابر هوازدگی، یخبندان، رطوبت، آلودگی هوا و باران های اسیدی از مقاومت کمی برخوردار بوده و آسیب پذیری زیادی داشته باشد. از همین رو از این سنگ در ساخت نمای خارجی ساختمان استفاده نمی شود.

قیمت سنگ ترامیت

قیمت سنگ ترامیت بسته به عوامل مختلفی چون ابعاد، ضخامت، معدن استخراج و مرکز توزیع کننده سنگ ممکن است، متغیر باشد و از همین رو نمی توان قیمت خاصی برای آن تعیین کرد. البته لازم به ذکر است که قیمت این سنگ نسبت به سنگ های مشابه به مراتب کمتر است.

خروج از نسخه موبایل