اقتصادی

نقدی بر اظهارات مجریان یک برنامه تلویزیونی در حمایت از مدافع تیم ملی/رفتار بازیکن چه ربطی به تعداد میکروفون‌ها دارد؟ +فیلم

نقدی بر اظهارات مجریان یک برنامه تلویزیونی در حمایت از مدافع تیم ملی رفتار بازیکن چه ربطی به تعداد میکروفون‌ها دارد؟ +فیلم

اظهارات دو مجری در قدیمی‌ترین برنامه ورزشی ایران جای تامل دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماجرای درگیری لفظی شجاع خلیل زاده با خبرنگاران در ورزشگاه آزادی هنوز بر سر زبان ها است و حتی در این راستا انجمن ورزشی نویسان،فدراسیون فوتبال و باشگاه تراکتور نیز اطلاعیه هایی را در این زمینه صادر کرده و پرونده ای هم پیرامون این اتفاق در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تشکیل شد.

با همه این مباحث روز گذشته در برنامه ورزش و مردم صحبت هایی از سوی مجریان این برنامه پیرامون رسانه های گروهی مطرح شده که البته جای تامل دارد. در این برنامه پیمان یوسفی در قدیمی ترین برنامه ورزشی صدا و سیما صراحتا حق را به خلیل زاده داد در حالی که یک مجری با سابقه ورزشی نباید اینچنین یکطرفه اظهار نظر کند آن هم در شرایطی که فیلم مصاحبه خلیل زاده در میکسدوزن ورزشگاه آزادی گویای همه چیز است و خبرنگاران رسانه های گروهی در ابتدای شروع مصاحبه هرگز بی احترامی به کاپیتان تراکتور نکرده و این خلیل زاده بود که اعلام کرد دل پری دارد و حتی میکروفون یکی از رسانه ها را به دست گرفت و به خبرنگار آن رسانه تاخت. 

این اظهارت پیمان یوسفی در شرایطی مطرح شد که دیگر مجری جوان این برنامه به تعداد میکروفون های حاضر در ورزشگاه آزادی مقابل خبرنگاران اعتراض کرد و مدعی شد که حتی مقابل رئیس جمهور یک کشور هم این تعداد میکروفون قرار ندارد! در بخشی دیگر از صحبت های مجریان این برنامه عنوان شد که خبرنگاران نباید هر سوالی را مطرح کنند و شرایط را در نظر بگیرند که این صحبت ها نیز در نوع خود عجیب به نظر می رسید. اینکه پیمان یوسفی و مجری جوان برنامه ورزش و مردم نظرات شخصی خود را به جای اظهارات کارشناسی به مخاطبان تلویزیون منتقل می کنند خودش یک ایراد است که عزیزان حتما باید به آن دقت داشته باشند.

اینکه خبرنگاران چه سوالی را مطرح می کنند بر عهده سردبیر رسانه ها و سوژه و اهداف هر رسانه است و به طور مثال عوامل برنامه ورزش و مردم تعیین نمی کنند که رسانه ها چه سوالی را بپرسند. اتفاقا بر خلاف نظر مجریان این برنامه میکسدوزن ورزشگاه ها در بسیاری از مواقع باعث افشاگری در حوزه فوتبال شده و کمک بسیار زیادی به این رشته کرده و نه تنها کم ضرر بوده بلکه پر سود هم بوده است. به طور مثال قبل از جام ملت های آسیا خبرنگاران از سردار آزمون در ورزشگاه آزادی سوال کردند که آیا در جام ملت ها حضور دارد یا خیر که این مساله باعث ناراحتی مهاجم تیم ملی شد و وی با قهر ورزشگاه را ترک کرد اما چند ماه بعد مشخص شد که آزمون در قرارداد با رم این بند را قرار داده که در جام ملت ها نباشد و اگر تعامل کادر فنی تیم ملی و فدراسیون با باشگاه رم نبود شاید حتی آزمون در جام ملت ها حضور نداشت. پس قرار نیست خبرنگاران سوالاتی را بپرسند که خوشایند بازیکن یا مربی فوتبال باشد.

نکته دیگری که در برنامه روز گذشته ورزش و مردم اتفاق افتاد و و کاملا غیر حرفه ای به نظر می رسید عدم دعوت از خبرنگاران یا حتی نماینده آنها روی خط این برنامه بود.شاید همگان تصور می کردند چون ورزش و مردم خودش یک رسانه است حداقل به نمایندگان رسانه ها فرصت داده می شود تا در مورد ماجرای آن شب ورزشگاه آزادی توضیح بدهند ولی بر عکس این دو مجری نظرات خود را به مخاطبان منتقل کرده و حتی به مدیرعامل تراکتور فرصت دادند تا از بازیکن تیمش دفاع کنند اما در کمال تعجب نماینده رسانه ملی به افراد رسانه ای فرصت حرف زدن ندادند و اعلام کردند وقت نداریم!

بهتر بود این برنامه که از قبل سوژه خود را برای پخش آماده کرده حداقل در ماجرای خلیل زاده حق را به رسانه ها می داد زیرا فیلم مصاحبه و رفتار این بازیکن در میکسدوزن ورزشگاه آزادی خود گویای همه چیز است. اتفاقا اگر سوال تحریک آمیزی هم از خلیل زاده پرسیده شده وی به عنوان یک بازیکن حرفه ای می توانست به آن سوال پاسخ ندهد و مثل خیلی دیگر از بازیکنان درخواست سوال بعدی را داشته باشد نه اینکه عدم دعوت 8 ساله به تیم ملی توسط یک مربی را به رسانه ها ربط بدهد یا اینکه میکروفون یک رسانه را بگیرد و انتقاد کند. بارها اتفاق افتاده در کنفرانس های خبری جنجالی ترین سوالات از مورینیو، کلوپ، ژاوی و… که در بالاترین سطح فوتبال قرار دارند پرسیده شده اما آنها یا دُم به تله نداده اند و یا با جواب حرفه ای فضا را مدیریت کرده اند اما کار به دعوا و جنجال کشیده نشده است.

در همین جام ملت های آسیا سون هیونگ مین و چند بازیکن کره جنوبی بعد از حذف از جام ملت های آسیا مقابل اردن با آن همه فشاری که تحمل می کردند مقابل خبرنگاران ایستاده و با آنها پیرامون حذف تیمشان صحبت کردند اما هرگز شاهد رفتاری غیر حرفه ای از آن ها نبودیم.یا در کنفرانس های خبری تندترین سوالات از پپ گواردیولا پرسیده شده اما وی یا با خنده آنها را پاسخ داده یا از واژه (next question) استفاده کرده است. اینکه در ایران آموزش رفتار حرفه ای توسط بازیکنان یا مربیان شاغل در لیگ برتر و رده های پایین تر داده نشده تقصیر رسانه ها و خبرنگاران نیست و نباید آشفتگی رفتاری برخی بازیکنان و مربیان را به رسانه ها ربط داد. در اینکه خبرنگاران باید مدیریت فضا داشته باشند تردیدی وجود ندارد ولی بازیکن یا مربی که جزو پردرآمدترین اقشار این کشور هستند باید نوع آداب حرفه ای را یاد گرفته و به بهترین شکل آن را رعایت کنند.

در پایان برای روشن شدن افکار مجریان برنامه ورزش و مردم چند نمونه از مصاحبه های بازیکنان حرفه ای و مربیان در میکسدزون و کنفرانس های خبری را در زیر  به همراه واکنش های خلیل زاده منتشر می کنیم تا در ابتدا مشخص شود حق باید به چه کسی داده شود.ضمن آنکه این عزیزان حاضر در رسانه ملی بدانند تعداد حضور خبرنگاران رسانه ها در ورزشگاه ها ربطی به کنترل رفتار حرفه ای یک بازیکن ندارد و آن حرکت خلیل زاده و امثال او در هر حالتی محکوم است. در واقع روز گذشته در برنامه ورزش و مردم به جای بررسی دلایل اتفاقات رخ داده با انتقاد از حضور پرشمار رسانه ها دچار خلط مبحث شدند و به ماجرایی که هیچ ربطی به رفتار مدافع تیم ملی نداشت، پرداختند.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا