عمومیمدیریت کسب و کار

فرق آجر بهمنی و آجر قزاقی

حتما تاکنون اسم آجر قزاقی را شنیده‌اید. این یکی از بهترین آجرها برای نمای ساختما بوده و به همین علت، بیشترین فروش را نیز دارد. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که علت این همه گرایش به نمای ساختمان با آجر قزاقی چیست و چرا مردم آنقدر برای خرید آن تمایل دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید به تمامی پرسش های شما در این زمینه پاسخ داده شود.

آجر قزاقی چیست؟

آجر قزاقی نوعی آجر سنتی است که به صورت دستی تولید می‌شود. در گذشته، از خشت‌های دست ساز برای ساختمان سازی استفاده می‌‌کردند. این خشت‌ها بوسیله نورآفتاب خشک می‌شدند. با پیشرفت علم، این آجرهای خشتی را در کوره‌های مخصوص قرار می‌گرفتند. در این صورت در برابر عوامل محیطی مقاوم‌تر شده و درجه فشار بیشتری را تحمل نمایند. ساختمان‌های به جا مانده در ایران دارای قدمت بیش از هزاران سال دارند. در آن‌ها از آجرهای قزاقی دست ساز و آجرهای سنتی استفاده شده است. این نوع آجر مقاومت بسیار بالایی دارد.

انواع آجرهای قزاقی

آجر قزاقی در سه اندازه پلاك، نيمه وكامل ساخته می‌شود. در عصر حاضر به خاطر مصرف زیاد این مصالح در نمای ساختمانی، آجر نما قزاقی در رنگ‌های زرد، خاكي، پيازي، حنائي، ابلق، قرمز و قرمز اخرائی تولید شده که آن را با مصالح مخلوط می‌کنند. سپس در نمای ساختمان استفاده می‌شود.

ابعاد این نوع آجر با توجه به سبک آن فرق دارد. برای مثال: ختائی ساده ۲۰*۲۰ و طرحدار در ۱۰*۱۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. اندازه آجر قزاقي نما ۲۰*۵/۵ و ضخامت آجر پلاك ۳/۵ سانتی‌متر، نيمه ۵/۵ سانتی‌متر و كامل ۱۰ سانتی‌متر است. همچنین این نوع آجر انواع محصولات مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • پلاک
  • کف فرش
  • چهار گوش
  • کامل
  • دور ستون کوچک
  • دور ستون بزرگ
  • نیمه
  • ال لب تیز
  • طرح گل (گلدار)

 

روش تولید آجر قزاقی سنتی

آجر قزاقی به روش های سنتی و دست ساز تولید می‌گردد. در این روش ابتدا خاک مورد نیاز که قالبا هم خاک رس سرند شده است، همراه با خاک‌‌های شیل و نسوز، تهیه می‌شود. سپس از خاک، گل تولید می‌گردد و درون قالب‌های چوبی قرار می‌گیرد. بعد از خشک شدن خشت‌ها، آجر قزاقی در کوره مستقر می‌گردد. در اصل زمان پخته شدن، رنگ آجر را مشخص می‌کند.

رنگ های متنوع آجر قزاقی

آجر قزاقی به‌خاطر تنوع رنگ و مقاومت آن به عوامل محیطی، کاربرد زیادی در نمای ساختمان دارد. آجر قزاقی با وجود پیشرفت در علم نیز همچنان به شیوه سنتی تولید می‌شود. از رنگ‌های متنوع این آجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خاکی
  • زرد
  • پوست پیازی
  • قرمز اخرائی
  • آتشی
  • حنایی

حتما ببینید: فیسبوک

ضخامت و ابعاد آجر قزاقی

متداول‌ترين آجر دستی و سنتی مورد استفاده در نماهای ساختمان، آجر قزاقی است كه به‌صورت توپر و به شكل مكعب مستعطيل توليد می‌شود. معمولا این آجر در اندازه ۵/۵*۲۰ و در ضخامت های ۱۰ و ۵/۵ و ۳/۵ سانتي‌متر و نوع ديگر آن، آجر ختايی مربعی شكل ۲۰*۲۰ با ضخامت ۴/۵ سانتي‌متر عرضه خواهند شد.

ویژگی های ممتاز اجر قزاقی در بنای ساختمان

از ویژگی‌های آجر قزاقی می‌توان شوره نزدن، نداشتن آلونک، رنگ با ثابت و مقاوم بودن در برابر یخبندان و آب را نام برد. اگر چه استفاده از آجر در طراحی‌های داخلی گران‌تر و هزینه برتر از مصالح جانبی دیگر است. اما مزایایی نیز به دنبال دارد که بهتر است آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • مراقبت آسان از آجر قزاقی بدون نیاز به تمیز کردن، رنگ زدن و جایگزین یا پر کردن آجر.
  • عایق مناسب سرمایشی و گرمایشی است و کاهش‌ هزینه‌های ناشی از سرمایش و گرمایش را به دنبال دارد.
  • آجر قزاقی قیمت مناسبی برای بیمه کردن دارد. خانه‌هایی که در ساخت آن‌ها از آجر قزاقی استفاده شده نرخ بیمه‌ای پایین‌تری را نسبت به بقیه مصالح می‌‌پردازند.
  • خانه‌‌هایی که دارای آجر قزاقی هستند؛ ارزش بالای فروش مجدد دارند. خانه‌های آجری حداقل ۶% بیش از خانه‌های دیگر ارزش‌گذاری می‌شود.

فرق آجر بهمنی و آجر قزاقی

آجر قزاقی پیوند دهنده سنت و مدرنیته

انسان موجودی است که با خاطره ها زندگی می کند و با وجود شیوه زندگی مدرن، علاقه ی ویژه‌ای به گذشته دارد. به این خاطر در سازه‌های جدید و ارتقا یافته، هم هنوز آثاری از معماری قدیمی دیده می‌شود و می‌بینیم که چه قدر چشم نواز هستند. آجر از جمله مصالح قدیمی است که همچنان در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود و در بین ساختمان‌ها و آپارتمان‌های بلند، آجر قزاقی به علت کاربردهای متنوع، صورتی نو به خود گرفته است.

نگاهی به گذشته نمای ساختمان با آجر قزاقی 

آجر به عنوان یکی از مرغوب‌ترین مصالح ساختمانی از گذشته تا به حال کاربرد دارد و از قدیمی‌ترین مصالح تولید دست بشر محسوب می‌شود. در ایران استفاده آجر به عنوان مصالح ساختمانی قدمت تاریخی دارد و تاریخی طولانی به همراه دارد. آجر قزاقی از این گروه آجرها بوده که به شکل سنتی و دستی ساخته می‌شود.

در معماری ایرانی مصداق های زیبا و با شکوهی وجود دارد که استفاده آجر بسیار در آن ها مشاهده می‌شود و در طول قرن‌ها، ارتقای درخشان ایرانیان در ساخت و مهندسی با استفاده این از این مصالح قابل مشاهده است. در این بین می‌توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، مسجد جامع اصفهان و یزد و رباط شرف (موزه ی آجر کاری ایران) نام برد.

پرطرفدارترین آجر در نمای ساختمان

به جرات می‌توان گفت آجر قزاقی یکی از پرطرفدارترین نوع آجر مورد استفاده در آجر نمای ساختمان است. در طراحی معماری ساختمان ، مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش به ‌شمار می‌رود زیرا نما چارچوب کار برای بقیه اجزای ساختمان را مشخص می‌کند. تعداد زیادی از نماها ارزش و قدمت تاریخی دارند و در کشورهای گوناگون قوانین سخت گیرانه‌‌ای در مورد موضوع تغییر نما وجود دارد که برخی از این قوانین هر گونه دگرگونی در نماهای تاریخی را ممنوع می‌‌کند. از قدیم تا به امروز از آجرهای زیادی برای آجر نما ساختمان‌ها استفاده می‌کنند که آجر قزاقی یکی از پرطرفدارترین نوع آجر مورد استفاده در آجر نما ساختمان است.

خصوصیات منحصر به فرد آجر سبب شده که در ساخت و ساز، استفاده زیادی در این زمینه داشته باشد. جذابیت و شکیل بودن آجر قزاقی و الگوهای مختلف حاصل از آجر چینی، سبب شده است که به شکل نما در درون و بیرون بنا به کار برده شود و هویت ویژه‌ای به بنا ببخشد.

آجر ساحل یک با سال‌ها سابقه در صنعت آجر، به عنوان برترین تولید کننده آجر قزاقی با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت در تنوعی بی‌نظیر است. شما می‌توانید برای خرید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید و سفارش‌تان را ثبت کنید.

آجر نما قزاقی چیست؟

در تولید آجر نما قزاقی از خاک‌های شیل ، رس و نسوز استفاده می‌شود و روش تولید آن کاملا به صورت سنتی است. کارخانه آجر ساحل یک تولید کننده برتر آجر نما قزاقی در اصفهان با بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و خاک نسوز مناسب زیبایی و جلوه خاصی را در آجر قزاقی به ارمغان می آورد به طوری که در نمای داخلی خانه نیز کاربرد دارد.

آجر قزاقی سنتی در نمای ساختمانی امروز

در ساختمان‌‌های جدید امروزی اعمال سلیقه در نما معنایی ندارد؛ ولی طراحان و کسانی که کارهای ساخت و فروش ساختمان انجام می‌دهند باید جوابگوی سبک، مد و سلیقه‌ی روز مشتری و بازار باشند تا خرید ملک، سریع‌تر واحد مسکونی در ساختمان انجام بگیرد. بازار مسکن شرایطی را ایجاد کرده که معمار برای جلب رضایت دیگران و به‌روز ماندن، خود را مجبور به هنرنمایی و ابتکار می‌بیند.

آجر قزاقی مصداقی از نماي سنتي در معماری ایرانی است. نماي سنتي در حال حاضر دوستداران زیادی دارد و بسیاری از تولیدکنندگان نما، بنای خود را با انواع آجر‌هاي قزاقي سنتي زینت مي‌بخشند. آجرهای قزاقی را می‌توان در نمای درونی، خارجی و حتی کف پوش به کار برد. همچنین آجر قزاقی نسوز را می‌توان در درون شومینه استفاده کرد.

تفاوت آجرهای قزاقی و نسوز

آجر قزاقی یکی از انواع آجرها است که از خاک رس درست می‌شود که از زمان قزاق ها تولید آن رایج بوده و پس از آن متداول شده است. قزاق‌ها از این آجر در بناهای مختلف استفاده می‌کردند به همین دلیل این نوع آجر‌ها را به نام قزاقی می‌شناسند. آجر نسوز و قزاقی ، به عنوان دو رقیب پرقدرت برای استفاده در بناهای مختلف شناخته می‌شوند و طرفداران بسیاری دارند. به همین دلیل، برای بسیاری از افراد ممکن است انتخاب کردن نوع آجر مورد نیازشان دشوار باشد و در تشخیص نیاز خود به مشکل برخورد کنند.

برای همین، بهتر است با آگاهی از ویژگی‌ها و تفاوت‌هایشان، نوع آجری که لازم دارید را تهیه کنید تا به مشکل بر نخورید. در ادامه برخی از تفاوت‌های این دو آجر بررسی شده است.

تفاوت ظاهری آجر قزاقی و آجر نسوز

در ظاهر این آجرها تفاوت بسیاری وجود دارد. سطح قزاقی ناصاف و نامرتب است و لبه‌های کناری آن نیز نامنظم و نسبت به هم نامتقارن هستند. به همین دلیل به عنوان آجر روستایی به شمار می‌رود. اما آجر نسوز به خاطر ساخته شدن توسط ماشین و دستگاه‌های مخصوص، سطحی دانه دانه با لبه‌های صاف و یک دست دارد و دانه‌های خاک نسوز استفاده شده در آن‌ها بر سطح آجر، به آن ظاهری مدرن‌تر می‌دهد.

مواد تشکیل دهنده

خاک مورد استفاده و اصلی‌ترین ماده در آجر قزاقی، خاک رس است. این آجر از قدیم در ساخت انواع نما کاری‌ها و ساختمان‌ها استفاده کاربرد داشته و حالتی سنتی، قدیمی و صمیمی به نمای خانه می دهد و می‌تواند برای افرادی که به بناهای قدیمی و زیبا و این نوع سبک ساختمان سازی نوستالژیک علاقه دارند؛ انتخاب مناسبی باشد.

ماده اولیه ی آجر نسوز همان‌طور که از اسم آن می‌توان حدس زد، خاک نسوز است که در برابر حرارت و آتش مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهد. علاوه بر آن مقاومت زیادی نیز در برابر مواد شیمیایی مختلف دارد و به همین دلایل، می‌توان از آن در ساخت شومینه‌های آجری، بخاری و همچنین باربیکیو استفاده کرد.

قیمت آجر نسوز و آجر قزاقی

قیمت این دو آجر نیز از تفاوت‌های مهم محسوب می‌شود. از پارامترهای تاثیرگذار در قیمت این آجرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نحوه‌ی ساخت آن‌ها( که آجر نسوز به شیوه کاملا ماشینی، بدون دخالت دست انسان و آجر قزاقی به صورت دست ساز توسط کارگرهای کارخانه و صد البته با صرف زمان زیادتری ساخته می‌شوند)
  • متراژ بنای مورد نظر
  • اندازه و ابعاد محصول مورد نظر
  • در نظر گرفتن سود فروشنده و فاصله کارخانه تا مرکز خرید(به دلیل کرایه بار بری بسته‌ها)
  • مرغوبیت آجرها

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت این دو نوع آجر می‌توانید با مشاوران ساحل یک تماس بگیرید.

کاربرد آجر قزاقی و آجر نسوز

آجر قزاقی برای چیدن دیوارها و بالا بردن و کامل کردن دیوار ساختمان‌ها، نمایی دلنشین و سنتی برای فضاهای مختلف و خاص مانند رستوران‌ها و کافه‌هایی با طرح قدیمی و سنتی استفاده می‌شود. آجر نسوز به دلیل مقاومت حرارتی بالا در برابر آتش در ساخت باربیکیو، شومینه، کوره، کف پوش ساختمان و تزیین در نمای داخلی و خارجی خانه‌های مدرن استفاده می‌شود. هر دو این اجرها به روش دوغابی و با ملات سیمان یا چسب مخصوص قابل نصب هستند و در این مورد تفاوت چندانی ندارند. همچنین هر دو این نماها توسط انواع رنگ پودر بند کشی، بند کشی می‎شوند که بندکشی آن‌ها، استقامت و زیبایی را افزایش می‌دهد.

مقایسه تحمل حرارت و مقاومت آجر نسوز و آجر قزاقی

با توجه به وجود خاک نسوز در مواد اولیه آجر نسوز و پخت آن در کوره های آجر پزی دما بالا، این نوع آجر تحمل حرارت تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد را دارد؛ بنابراین ضد حریق و آتش سوزی محسوب می‌شوند. اما آجرهای قزاقی با پایه خاک رس تولید شده و تحمل حرارتی آن‌ها حداکثر ۵۰۰ درجه سانتیگراد محاسبه خواهد شد. مواد اولیه آجرهای نسوز توسط دستگاه های پرس با فشار بیشتری نسبت به آجرهای قزاقی پرس می‌شوند. بنابراین آجر نسوز سخت‌تر از آجر قزاقی بوده و دیرتر تحت تاثیر عوامل فیزیکی یا شیمیایی ساختار خود را از دست می‌دهد.

طراحی نمای ساختمان با اجر قزاقی

طراحی ساختمان با اهمیت ترین بخش یک ساختمان است که تمامی توجه اشخاص را به خود جلب می کند. همگان در دید نخست به یک نمای ساختمان دقت می کنند و پس از آن به دیگر موارد آن دقت می کنند. با ارتقای صنعت ساختمان، مصالح استفاده شده در نما بسیار فرق کرده است. در گذشته از آجرهای پلاک و آجرهای سنتی برای نما استفاده می شد اما با ارتقای تکنولوژی متریال های بسیاری برای نما ایجاد شده اند. سنگ های ساختمانی گوناگون ، و آجر نما های تازه ،نمای خاصی را به وجود می اورند. در خیلی از بنا ها طرح های ترکیبی به کار برده می شوند. ترکیب سنگ و ترکیب سنگ و آجر در اکثر مواقع چوب نمای ویژه ای به بنا می بخشند.

نما ها به چند دسته گروه تقسیم می شوند:

  • نمای مدرن
  • نمای کلاسیک یا نمای سنتی

در نمای مدرن اکثرا مصالح سنگ و انواع آجر و در برخی مواقع چوب به کار برده می شوند.با ارتقای صنعت ساختمان شیشه و آئینه هم کاربرد زیادی در نمای ساختمان یافته اند. نمای مدرن بیشتر بر مبنای کاربرد آن ساختمان طراحی و به وجود می آید .در نماهای مدرن از تزیینات ساختمان کم شده و نما ساده تر انجام می شود.
در نمای کلاسیک و یا نمای سنتی اکثرا از مصالح سنتی مانند آجرهای سنتی و آجر قزاقی استفاده می شود. آجرهای قزاقی جهت به وجود آوردن نمای سنتی و معماری سنتی و همین طور ترمیم بناهای قدیمی به کار برده می شود. آجر قزاقی نما پلاک پر استفاده ترین نوع در نمای ساختمان است.

آجر قزاقی سنتی اصفهان را چگونه خریداری کنیم؟

اگر ساکن اصفهان هستید و می خواهید این آجر را خریداری کنید حتما سری به کارخانه ساحل یک بزنید. در این کارخانه تمامی محصولات با موارد اصلی و کیفیت بالا ولید می شوند و دارای تمامی استانداردهای بین المللی می باشد. تمامی ارزیابی هایی که برای اثبات درجه یک بودن این محصولات باید در نظر گرفته شود، در بازه های زمانی مختلف انجام می شود و خیالتان از این بابت راحت باشد. شما با تماس با شماره های مندرج در سایت بهترین پشتیبانی را خواهید داشت و تیم ما به طور کامل شما را راهنمایی می‌کند.

قیمت انواع آجر قزاقی 

قبل از خرید یادتان نرود که استعلام قیمت بگیرید. سپس کارخانه‌ای را برای خرید انتخاب کنید که دارای مناسب‌ترین قیمت باشد. با توجه به بالا و پایین شدن قیمت، شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت آجر قزاقی با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. ساحل ۱ به عنوان اولین کارخانه آجر قزاقی اصفهان به شما کمک می‌کند که با کیفیت‌ترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

انتخاب بهترین کارخانه آجر قزاقی

اجر قزاقی یکی از پر مصرف ترین نوع آجر محسوب می شود و بر اساس نوع مواد، روش تولید نیز متفاوت است. آجر قزاقی یکی از محصولات تولیدی کارخانه آجر ساحل است که در کنار انواع متنوعی از آجر مانند  ، ، آجر ممتاز ، ، سه گل ، آجر ۱۰ سوراخ ، ، آجر قالب کوچی، آجر دوقلو ، با بالاترین کیفیت تولید می شود . با استاندارد های بروز دنیا و دستگاه های اتوماتیک انواع زیادی از ک ۵ آجر ، آجر نما ، و دیگر انواع آجر را در ابعاد و شكل ظاهری متنوع وارد بازار می نماید.

سوالات متداول 

۱- چرا باید کارخانه آجر ساحل یک را برای خرید آجر قزاقی انتخاب کنیم؟

کارخانه آجر ساحل یک به عنوان بهترین تولید کننده آجر قزاقی در اصفهان با تجربه فراوان در زمینه فروش این محصول در رنگ ها و طرح های گوناگون فعالیت می‌کند. بنابراین توانسته رضایت مشتریان زیادی را جذب کند. جهت تماشا بیشتر کلیک کنید

 

 

دکمه بازگشت به بالا