استان هامدیریت کسب و کار

بهترین جاهای دیدنی شهرکرد | گشت و گذاری متفاوت در بام ایران

جاهای دیدنی شهرکرد که شاید تا بحال نمی شناختید

شاید بد نباشد برای سفر بعدی‌تان، شهری متفاوت را انتخاب کنید. اگر درباره جاهای دیدنی شهرکرد بیشتر بدانید، شیفته این شهر خواهید شد. طبیعت بی‌نظیر شهرکرد با آبشارها و چشمه‌های کوچک و بزرگش که زیبایی را در این شهر پدید آورده‌اند؛ قلعه‌های متعدد در نقاط مختلف استان با تلفیق معماری ایرانی و اروپایی و موزه‌هایی که عظمت تاریخ ایران را به یادمان می‌آورند، همه و همه تنها بخشی از جاهای دیدنی شهرکرد هستند. در این سفر جادویی به شهرکرد، با ما در این مطلب از مجله گردشگری به گردی همراه باشید تا شناخت بیشتری از بام ایران پیدا کنید. مطمئن باشید پس‌ از خواندن این مطلب، دلتان می‌خواهد به شهرکرد سفر کنید.

بهترین جاهای دیدنی شهرکرد

شهرکرد بدون شک یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است. به هر نقطه از شهرکرد که بروید، حال‌و‌هوای متفاوتی را تجربه خواهید کرد. قسمتی از این شهر سحرانگیز با درختان سبز و آبشار زیبایش، یاد شهرهای شمالی را در خاطرتان زنده می‌کند. قسمتی دیگر از شهر، شما را به گذشته‌های دور می‌برد و بخشی کوچک از تمدن عظیم ایران را به شما نشان می‌دهد. جاذبه های گردشگری شهرکرد، آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم همه آن‌ها را به شما معرفی کنیم. اما لیستی از بهترین مکان‌های دیدنی بام ایران را برای‌تان آماده کرده‌ایم که در سفرتان به این شهر، حتما باید به آن‌ها سر بزنید.

بهترین جاهای دیدنی شهرکرد | گشت و گذاری متفاوت در بام ایران

آبشار زردلیمه | باشکوه و نادیده

به هیچ وجه بازدید از این آبشار عظیم و باشکوه را از دست ندهید. وقتی به آبشار نزدیک می‌شوید، صدای آب‌های خروشانش مثل یک سمفونی زیبا در گوشتان می‌پیچد و نسیم ملایم، به شما خبر رسیدن به محل آبشار را می‌دهد. همچنان که به پیش می‌روید، ناگهان آبشار با ۶۵ متر عرض و ۴۰ متر ارتفاع جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود و نفستان را بند می‌آورد.

آبشار زردلیمه، مثل مادری مهربان، حیات و سرسبزی را به مناطق اطرافش هدیه کرده است. این آبشار در مسیرش به تن درختان بلندقامت بلوط می‌پیچید و پشت سرش ردی از زندگی به جای می‌گذارد. زیبایی طبیعت اطراف آبشار در فصل بهار، چند برابر می‌شود. البته زیبایی‌های این منطقه، محدود به آبشار نمی‌شود؛ دره پایین آبشار، رودخانه پرآب و روستای زیبایی که در پایین آبشار قرار دارد، هر کدام جذابیت مخصوص خودشان را دارند.

جالب است بدانید، این آبشار عظیم و طبیعت اطرافش، یکی از مناطق بکر استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود و افراد کمی از وجود آن مطلع هستند. البته رفتن به این محل، کار هر کسی نیست و مسیری نسبتا دشوار و پیاده‌روی بسیار طولانی دارد؛ آنقدر طولانی که احتمالا نمی‌توانید یک روزه به آن‌جا بروید و بازگردید. اگر کمی هم از شهرکرد فاصله بگیرید، می‌توانید از گردشگاه چشمه‌زنه هفشجان هم بازدید کنید.

  • آدرس: اطراف روستای گزستان چهارمحال و بختیاری

قلعه چالشتر | بازمانده دوران قاجار

کمی از طبیعت فاصله بگیریم و به گذشته سفر کنیم. یکی از جاهای دیدنی شهرکرد، خانه ستوده چالشتر است که در شهری با همین نام قرار دارد. اگر بخواهیم به معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد بپردازیم باید بگوییم که این اثر در اواخر دوره قاجاریه ساخته شد. وقتی که وارد این قلعه می‌شوید، معماری ایرانی زیبای آن چشمانتان را به خود خیره می‌کند؛ البته در آن ردی از معماری اروپایی هم دیده می‌شود.

ستون‌های سنگی تراش‌خورده و نقش‌های روی آن‌ها به جذابیت این قلعه می‌افزایند. اما ظاهر بیرونی قلعه، تنها بخشی از جذابیت‌های آن است؛ دیوارهای اتاق‌های این قلعه، نقش‌ونگارهای حیرت‌انگیز و مثال‌زدنی دارند که در میان آن‌ها، نقش‌های لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا و آیات قرآن به چشم می‌خورند.

البته تنها جاذبه‌ قلعه چالشتر، معماری آن نیست؛ در این قلعه بزرگ، سه موزه هم وجود دارند که شما را با تاریخ منطقه آشنا می‌کنند. در «موزه کار و زندگی» برای شما ابزار و وسایلی که مردم تا قرن پیش استفاده می‌کردند، به نمایش گذاشته شده است. مجسمه‌های مردم با لباس‌های سنتی قشقایی و بختیاری، کرسی‌های قدیمی و وسایل نخ‌ریسی، تنها بخشی از دیدنی‌های این موزه هستند.

در «موزه آثار سنگی»، انواع مجسمه‌ها، ستون‌ها، سرستون‌ها و هر اثر دیگری که در گذشته با سنگ ساخته بودند را مشاهده خواهید کرد. سومین موزه این قلعه، «موزه مردم‌شناسی» نام دارد که در محل حمام و خزینه قلعه قرار گرفته است. در این موزه، مجسمه خدارحم خان و محمود خان و وسایل قدیمی مربوط به استحمام قرار دارند.

  • آدرس: شهرکرد، ۸ کیلومتری شمال غرب شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان
  • ساعت بازدید: ۸ تا ۱۶
  • هزینه ورودی: ۴۰۰۰ تومان

پل زمان خان سامان | یادگار دوره صفویه

جالب است بدانید، یکی از پل‌های دیگری که از روی زاینده‌رود می‌گذرد، پل زمان خان است که در حوالی شهر زیبای سامان و در دل طبیعتی دل‌نشین و سرسبز قرار دارد. گذر زاینده‌رود از شهر سامان، باعث شکل‌گیری این سرسبزی و طراوت و پیدایش بهشت زمینی چهارمحال و بختیاری شده است.

پل زمان خان، یادگاری ارزشمند و زیبا از دوران صفویه است. از آن‌جایی که معماری آن به آثار دوره ساسانی شباهت زیادی دارد، بسیاری آن را متعلق به همان دوره می‌دانند. این پل دو دهانه سنگی نامساوی دارد که بر سه پایه سنگی استوارند. پل زمان خان که یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد حساب می‌شود، یک منطقه توریستی به شمار می‌رود و با امکانات و تفریحاتش، یک روز دلچسب و متفاوت را برای‌تان خواهد ساخت.

محبوب‌ترین تفریح این منطقه «رفتینگ» است؛ شما می‌توانید در آب‌های خروشان زاینده‌رود سوار بر قایق‌های بادی شوید و اوج هیجان را در کنار دوستان یا خانواده تجربه کنید. برای رفتینگ هیچ نیازی به دوره خاصی ندارید و تنها باید از راهنمایی مربی‌ها پیروی کنید. در فصل بهار که رودخانه پرآب‌تر می‌شود، هیجان رفتینگ نیز بالاتر می‌رود. البته رفتینگ، تنها تفریح پل زمان خان نیست؛ می‌توانید در آب‌های این منطقه، شنا یا ماهیگیری کنید. اگر هم شرایط شناکردن را ندارید یا به هر دلیلی، نمی‌خواهید به سمت آب بروید، روزتان را در حاشیه رود با پیک‌نیک و تفریحات ساده‌تر بگذرانید.

  • آدرس: ۲۷ کیلومتری شمال شهرکرد و ۵ کیلومتری شهر سامان

گرداب بن | با طبیعتی مسحور‌کننده

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد که احتمالا دلتان بخواهد به آن سر بزنید، گرداب بن و مجتمع تفریحی کنار آن است. آب‌های خروشان کوه افغان، چشمه گرداب بن و طبیعت مسحور‌کننده اطراف آن را پدید آورده‌اند. آبی که از چشمه پایین می‌آید، در آبگیری بزرگ جمع می‌شود که امروزه تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است.

شما می‌توانید یک روز زیبا را در طبیعت اطراف شهر بن سپری کنید و از تفریحاتی مثل قایق‌سواری در آبگیر بزرگ بن لذت ببرید. البته زیبایی‌های این منطقه، محدود به آبگیر و چشمه نیست؛ چراکه در کوه افغان، گونه‌های جانوری مختلف زندگی می‌کنند و انواع گیاهان در این منطقه می‌رویند؛ بازدید از آن‌ها هم می‌تواند برای‌تان جذاب باشد.

  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال شهرکرد

قلعه دزک | پناهگاه دهخدا

در جنوب شرق شهرکرد، قلعه‌ای قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است. در میان جاذبه های گردشگری شهرکرد، قلعه دزک با تزیینات و معماری بی‌نظیرش، حسابی دل بازدیدکنندگان را می‌برد. برای ساخت این قلعه، از کاخ‌های باشکوه اروپایی الهام گرفته بودند؛ اما رگه‌هایی از معماری ایرانی هم در آن وجود دارد. نتیجه این تلفیق، یک معماری خاص و جذاب است که حتما توجه‌تان را جلب می‌کند. تزیینات زیادی در ساخت قلعه به کار رفته است و اتاق آینه و تالار سفره‌خانه، زیباترین قسمت‌های این عمارت بزرگ به شمار می‌روند.

دیوارها و سقف اتاق آینه با آینه‌های بزرگ تزیین شده است که زیبایی هر کدام از آن‌ها با نقاشی پشت آینه چندین برابر می‌شود. تصاویر این نقاشی‌ها از کاخ‌های اروپایی، نقش گل‌های زیبا و نمای بیرونی قلعه است. قلعه دزک که امروزه از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌رود، در گذشته محل رفت‌وآمد و تجمع شاعران و هنرمندان بسیاری بوده است. برای مثال، علی اکبر دهخدا در دوران مشروطه، در این قلعه زندگی می‌کرد.

  • آدرس: ۳۲ کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، روستای دزک
  • ساعت بازدید: ۸ تا ۱۷
  • قیمت ورودی: ۳۰۰۰ تومان

پارک ملی تنگ صیاد | حیات وحش بی‌نظیر زاگرس

در منطقه تنگ صیاد، چیزی که بیشتر از طبیعت بهشتی و گونه‌های جانوری مجذوبتان می‌کند، آرامشی مثال‌زدنی است. این منطقه حفاظت‌شده، یکی از دیدنی های شهرکرد به شمار می‌رود، آب‌و‌هوای مطلوبی دارد و انتخابی مناسب برای گذراندن یک روز عالی محسوب می‌شود. در تنگ صیاد، گیاهان بی‌شماری وجود دارند که احتمالا حتی اسم بسیاری از آن‌ها را نشیده‌اید. در میان این گیاهان، حدود ۳۰ گونه تنها به ایران اختصاص دارند. گونه‌های جانوری این منطقه هم دست کمی از گیاهانش ندارند و حیواناتی مانند پلنگ، روباه، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی و عقاب در آن زندگی می‌کنند.

شما می‌توانید در این منطقه کوهستانی از انواع تفریحات مثل کوه‌نوردی و صخره‌نوردی لذت ببرید. چشمه‌های همیشگی مناسب برای آب‌تنی و تماشای حیات وحش بی‌نظیر منطقه هم از دیگر تفریحات جذاب منطقه تنگ صیاد هستند.

  • آدرس: شهرکرد، فرخ‌شهر، کیلومتر ۱۰ جاده شهرکرد-اصفهان

پل خراجی | با طبیعتی تماشایی

این پل یکی دیگر از آثار به‌جای‌مانده از دوره صفوی است. این منطقه، مثل منطقه پل زمان خان دارای مکان‌های تفریحی متنوع و زیادی نیست؛ اما طبیعت چشم‌نوازی دارد. خود پل هم با ۵۴ متر طول و ۵ متر ارتفاع برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی جذابیت خاص خودش را دارد. اگر در طول سفرتان به شهرکرد از حوالی روستای خراجی رد شدید، ساعاتی را در کنار رود کیار و پل خراجی بگذرانید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری شهرکرد، روستای خراجی

پیر غار | زیبا، عجیب و پر از قصه

پیر غار یک منطقه گردشگری عالی در روستای ده‌چشمه استان چهارمحال و بختیاری است که با طبیعت بی‌نظیر، رودها، چشمه‌ها و آبشارش، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان می‌سازد. در این منطقه باصفا، که بهترین از جاهای دیدنی شهرکرد به حساب می‌آید، آبشاری زیبا و خروشان در دل طبیعت اعجاب‌آور قرار گرفته است. با گذشتن از مسیرهای پر‌پیچ‌وخم در دل کوه به بالاترین نقطه این آبشار می‌رسید. از آن‌جا می‌توانید با دنبال‌کردن آب، به چشمه اصلی برسید که تمام طبیعت رویایی، مناطق سبز و آب‌وهوای عالی اطراف را پدید آورده است.

اما این منطقه زیبا یک جاذبه گردشگری دیگر هم دارد که یکی از عوامل اصلی مشهورشدن این منطقه حساب می‌شود. در این منطقه، کتیبه‌ای سنگی از دوران مشروطه وجود دارد که بر قسمتی از کوه‌پایه‌ زاگرس حکاکی شده است. این کتیبه‌ها، مربوط به دوران حکومت مظفرالدین شاه هستند و در ۴ قسمت مجزا، به ترتیب وقایع و با خط نستعلیق حکاکی شده‌اند.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد که در پیر غار قرار دارد، یک غار آهکی باستانی است. نام این منطقه، برگرفته از نام همین غار است که چندین چشمه جوشان از آن سرازیر می‌شود. اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از غار آهکی را هم در برنامه‌تان قرار دهید. این غار برای مردم شهرکرد، مکانی مقدس به شمار می‌رود و بسیار ناشناخته است، همچنین برخی اعتقاد دارند که در گذشته‌های بسیار دور، معبد آناهیتا بوده است.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شهرکرد، فارسان، گردشگاه پیر غار
دکمه بازگشت به بالا