اجتماعی

تولید بیش از ۲۰۰ میلیون اصله نهال در بخش دولتی و خصوصی

تولید بیش از ۲۰۰ میلیون اصله نهال در بخش دولتی و خصوصی

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اینکه طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت یک طرح مشارکتی میان بخش خصوصی و دولتی است، طبق اعلام آمار رسمی سازمان مرکز جنگل های خارج از شمال منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تاکنون ۲۳۳ میلیون نهال در بخش ما و بخش خصوصی تولید شده است.

به گزارش ایواره، مقدمات اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۱ آذرماه سال جاری در کشور آغاز شد و به گفته رئیس سازمان مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکنون ۲۳۳ میلیون اصله نهال در بخش دولتی و خصوصی تولید شده است.

بیشتر بخوانید:

کاشت ۲۰ میلیون اصله نهال در ماه اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت

سید هاشم موسوی نژاد درباره اقدامات انجام شده در جهت اجرای طرح کاشت سراسری یک میلیارد اصله درخت به ایواره گفت: درسال‌های گذشته فقط بحث زیرسازی، تجهیز و فراهم کردن امکانات نهالستان‌ها را دنبال کردیم تا برای تولید نهال جهت کشت امسال آماده شوند البته در این طرح وظیفه مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تامین یک سوم از نهال‌هاست.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت یک طرح مشارکتی میان بخش خصوصی و دولتی است. طبق اعلام آمار رسمی مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ۲۳۳ میلیون نهال در بخش ما و بخش خصوصی تولید شده است البته آمار طرح کاشت سراسری یک میلیارد اصله درخت با توجه به بازدید همکاران از مناطق مختلف اجرای طرح هر روز افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی آبخیزداری کشور با بیان اینکه تولید نهال در بخش ما از ۱۱۰ میلیون به ۱۱۸ میلیون اصله رسیده است، گفت: بر اساس آخرین آمار، تعداد نهالستان‌های بخش دولتی از ۷۵ نهالستان به ۲۰۲ نهالستان افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که اکنون ۱۳۴ نهالستان‌های جنگلی ، ۴۴ نهالستان بیابانی و ۲۴ نهالستان مرتعی داریم. نهالستان مرتعی یعنی بخشی از ایستگاه‌های تولید بذر به تولید نهال گونه‌های مورد نیاز برای طرح میلیارد درخت می‌پردازند و بدین ترتیب ۱۱۸ میلیون اصله نهال تولید شده است ولی امکان سه برابر شدن این مقدار در سال‌های آینده وجود دارد یعنی طرح کاشت یک میلیارد درخت ظرفیت افزایش نیز دارد.

موسوی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف با توجه به فواصل کاشت، سطح زیر کشت کم و زیاد می‌شود. استاندارد ما برای متوسط کشوری بر اساس مطالعات ۲.۵ میلیون هکتار در کل چهار سال یعنی سالی ۶۲۵ هزار هکتار است ولی با توجه به نوسان استقبال در مناطق مختلف ۱.۷ هزار هکتار عدد دست یافتنی است. 

  انتهای پیام 

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا