عمومیمدیریت کسب و کار

ویژگی های کفش مناسب و تاثیر آن روی سلامتی شما چیست؟

پای درد و دل‌های هر بابابزرگ و مامان‌بزرگی که بنشینید، حتما لابه‌لای حرف‌هایشان شکایت از دردپا را هم خواهید شنید؛ مشکلی که بخش زیادی از آن‌ محصول سبک زندگی ناسالم و مهم‌تر از همه پوشیدن کفش‌های نامناسب است.اگر می‌خواهید پاهایتان تا تولد هزار و یک سالگی‌تان(!) همچنان مثل بنز کار کنند، این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این مطلب بعد از بررسی تاثیر کفش بر سلامتی پا و بدن، سراغ ویژگی‌های کفش‌های مناسب و نامناسب رفته‌ایم.

اثرات کوتاه‌مدت کفش نامناسب بر سلامت پا و بدن

پا آن‌ قدر عضو حساس و زودرنجی است که اگر برایش یک کفش غیراستاندارد انتخاب کنید، فورا نارضایتی خودش را با نشانه‌های مختلف اعلام می‌کند! بیایید با برخی از این نشانه‌ها آشنا شویم:

  • میخچه
  • تاول
  • پینه
  • تعریق بیش از حد پا
  • بوگرفتن پا
  • رشد قارچ و باکتری
  • خشکی پوست پا
  • درد پاشنه

What are the characteristics of suitable shoes and their effect on your health?

اثرات بلند‌مدت کفش نامناسب بر سلامت پا و بدن

یک کفش نامناسب شاید در یکی‌دو هفته اول اثرات منفی خودش را نشان ندهد (که معمولا می‌دهد!) ولی در بلندمدت باعث مشکلات متعددی برای سلامتی پای شما می‌شود. از جمله:

  • فرورفتن ناخن در گوشت
  • کمردرد
  • درد مفصل
  • بدشکل‌شدن انگشتان پا (انگشت چکشی)
  • ایجاد زخم در پای افراد دیابتی
  • صاف‌شدن قوس کف پا
  • تورم مچ پا
  • کجی شست‌ پا (بونیون)

تأثیر کفش مناسب بر جنبه‌های مختلف سلامتی پا و بدن

یک کفش استاندارد صرفا باعث بهبود سلامت پاهایتان نمی‌شود، بلکه حال تمام اعضای بدنتان را چندین درجه بهتر می‌کند! (عکسش هم در مورد کفش‌های نامناسب صادق است.) در ادامه با تأثیر کفش مناسب بر جنبه‌های مختلف سلامتی پا و بدن آشنا می‌شویم:

تأثیر کفش در حفظ تعادل بدن

کفش‌‌های پاشنه‌بلند تاثیرات منفی زیادی روی وضعیت قرارگیری بدن، تعادل و راه‌رفتن دارند و به همین خاطر ممکن است حتی باعث زمین‌خوردن شوند. به همین دلیل بهتر است سراغ کفش‌هایی بروید که پاشنه‌ی آن‌ها ۲.۷ سانتی‌متر یا کمتر باشد.

تأثیر کفش بر حفظ سلامتی قلب

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن و پا گذاشتن به دنیای پیری به وجود می‌آید، تضعیف تدریجی گردش خون در بدن است. انتخاب کفش راحت و مناسب می‌تواند با کاهش فشار بر بافت‌ها و رگ‌های پا، روند گردش خون را در این قسمت از بدن بهبود ببخشد و فشار کمتری به قلب وارد کند.

تأثیر کفش بر دردهای عضلانی

یک کفش نامناسب می‌تواند تهدیدی تمام عیار برای تمام عضلات بدنتان باشد. از عضلات ساق و ران گرفته تا پهلو و لگن و حتی شانه و گردن. بیخود نیست که می‌گویند پا قلب دوم آدم است!

تأثیر کفش بر تناسب وزن و اندام

یک کفش مناسب می‌تواند فرایند ورزش را برایتان خوشایند‌تر و آسان‌تر کند. کفش‌های استاندارد ورزشی علاوه بر جلوگیری از مصدومیت و آسیب‌دیدگی، می‌توانند به چابکی شما نیز بیفزایند، چرا که به هنگام پوشیدن آن‌ها می‌توانید به راحتی در جهت‌های مختلف تغییر مسیر بدهید و باسرعت و دقت بیشتری حرکات ورزشی را انجام بدهید.

تأثیر پاشنه و پنجه کفش روی سلامتی بدن

کفش‌های پاشنه‌بلند خوشگل و تودل برو هستند ولی مثل تمام خوشگل‌های عالم هزار و یک‌جور دردسر هم دارند! از واریس و آرتروز و رگ‌به‌رگ‌شدن پاها و مشکلات زانو گرفته تا آسیب عضلانی و حتی مشکلات ادراری! (پوشیدن کفش پاشنه بلند در بلند مدت باعث ایجاد بیماری «لوردوز» می‌شود؛ یک بیماری اغلب دردناک که سبب ایجاد فشار روی اعصاب کمر و عفونت دستگاه ادراری می‌شود.)

تأثیر جنس کفش‌ها روی سلامتی بدن

بعد از یک روز کاری حتی خودتان هم نمی‌توانید بوی پایتان را تحمل کنید؟! احتمالا باید فکری به حال جنس کفش‌هایتان کنید. کفش‌هایی که از پلاستیک‌، چرم‌های بی کیفیت و جیر نازک ساخته شده‌اند به احتمال نود درصد پاهایتان را دچار بدبویی، قارچ و عفونت می‌کنند.

تأثیر وزن کفش‌ها روی سلامتی بدن

این‌که موقع پیاده‌روی خیلی زود خسته می‌شوید، خیلی وقت‌ها ربطی به ورزشکاربودن یا نبودن شما ندارد! بلکه این سنگینی کفش‌هایتان است که شما را از ادامه پیاده‌روی باز می‌دارد. بنابراین سعی کنید موقع خرید کفش تا حد ممکن سراغ گزینه‌های سبک‌تر بروید تا انرژی‌تان در مسیر اشتباهی خرج نشود!

تأثیر کفی و زیره کفش بر سلامتی بدن

بعد از یک پیاده‌روی کوتاه احساس می‌کنید کوه کنده‌اید و از شدت حرارت و سوزش کف پاهایتان می‌خواهید سر به بیابان بگذارید؟ کفی کفش‌هایتان را عوض کنید. یک کفی نرم و انعطاف‌پذیر می‌تواند از آسیب به زانوها و کمرتان جلوگیری کند و خستگی ناشی از راه‌رفتن را تا حد زیادی کاهش بدهد.

تأثیر سایز کفش بر سلامتی پاها

کفش نااندازه، چه تنگ باشد و چه گشاد، ضررهای زیادی برای سلامتی پاها دارد. کفش تنگ باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود؛ از جمله کجی بونیون (برآمدگی استخوان کنار انگشت کوچک)، میخچه، انگشت چکشی، فرورفتن ناخن در پا، ایجاد تاول در پاهای افراد دیابتی و … کفش گشاد نیز آسیب‌های مختلفی مثل پادرد، گردن‌درد، زانودرد و … را به وجود می‌آورد.

کفش‌های نامناسب کدامند؟

همان‌طور که یک کفش باکیفیت و استاندارد می‌تواند تأثیرهای مثبت زیادی روی سلامتی شما داشته باشد، یک کفش بی‌کیفیت و نامناسب نیز می‌تواند سلامتی شما را به شکل‌های مختلفی تهدید کند. در ادامه با انواع کفش‌های نامناسب آشنا می‌شویم:

کفش نوک‌تیز مجلسی

بسیاری از کفش‌های مجلسی زنانه به شکلی طراحی شده‌اند که نوک آن‌ها تیز باشد. این کفش‌ها اگرچه ظاهر زیبا و شیکی دارند، اما در دراز مدت می‌توانند آسیب‌های زیادی به پای شما وارد کنند. از جمله تغییر شکل انگشت‌ها، آسیب‌های پوستی، فشار بیش از حد به بخش پیشین پا، کاهش تعادل و … .

کفش تنگ یا گشاد

موقع خرید کفش حواستان باشد که کفش دقیقا اندازه پایتان باشد و به توصیه‌هایی مثل «بعد یه مدت جا باز می‌کنه» و «با کفی میشه تنگش کرد و…» به هیچ وجه توجه نکنید! کفش گشاد تعادلتان را به هم می‌زند و کفش تنگ بعد از چند متر پیاده‌روی، شما را از زندگی سیر می‌کند!

کفش نامناسب برای یک موقعیت خاص

حتما شما هم آدم‌هایی را دیده‌اید که با کفش مجلسی به کوهنوری می‌روند یا با کفش دویدن، فوتبال هم بازی می‌کنند و خلاصه هر جور قیمه‌ای را توی هر جور ماستی می‌ریزند! شما را به خدا، محض خاطر پاهایتان هم که شده، شما یکی از این آدم‌ها نباشید و در هر موقعیتی سراغ کفش مخصوص آن موقعیت بروید.

کفش بدون پاشنه (تخت)

انتظار این یکی را دیگر نداشتید، مگر نه؟ بله، کفش‌های بدون پاشنه هم دقیقا به اندازه کفش پاشنه بلند (و حتی بیشتر از آن) برای سلامتی شما ضرر دارد. این کفش‌ها به پنجه و پاشنه‌ی پا شما فشار زیادی می‌آورند، ‌ممکن است به تاندون‌هایتان آسیب جدی وارد کنند و در مواردی حتی باعث پیچ‌خوردگی پاهایتان می‌شوند.

مکالمه و تاریخچه اولیه کفش‌های ورزشی بسکتبال

شرکت کفش لاستیکی Converse در سال 1908 تاسیس شد.
نسخه اولیه کفش بسکتبال All-Star در سال 1917 با نام non-slids عرضه شد و برای بازیکنان بسکتبال طراحی شد.
یک بسکتبالیست نیمه حرفه‌ای به نام چاک تیلور در سال 1921 به عنوان فروشنده برای Converse کار کرد. او در کنار فروش کفش، ایده هایی در مورد بهبود آن نیز داشت. به عنوان مثال، چگونه می توان انعطاف پذیری کف پا را بهبود بخشید و در عین حال تغییراتی برای حمایت بیشتر از مچ پا ایجاد کرد. این کفش در این زمان لوگوی All-Star را روی مچ پا گذاشت.
تیلور میزبان کلاس‌ها و کلینیک‌های بسکتبال در سراسر کشور بود و در حین تدریس کفش‌ها را می‌فروخت. او همچنین برای تیمی به نام Chicago Converse All-Stars که این کفش را تبلیغ می‌کرد، بازی کرد و مدیریت کرد.

آل استار در سال 1936 به کفش رسمی المپیک تبدیل شد و تا سال 1968 در این موقعیت باقی ماند.
در طول جنگ جهانی دوم آنها کفش آموزشی رسمی نیرو‌های مسلح ایالات متحده بودند.
کانورس در دهه 1960 مورد علاقه بسکتبالیست‌ها قرار گرفت.
از دهه 1980، Converse یک انتخاب محبوب برای یک کفش ورزشی شیک با جذابیت یکپارچه سازی با سیستم عامل بوده است.

دکمه بازگشت به بالا