اقتصادی

بارورسازی ابر‌ها برای مقابله با کم‌آبی تاثیر‌گذار است؟

بارورسازی ابر‌ها برای مقابله با کم‌آبی تاثیر‌گذار است؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: مطابق گزارش‌های معتبر عملکرد و تاثیر بارورسازی ابر‌ها برای مقابله با کم‌آبی در بهترین حالت استفاده کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه در جلسه هماهنگی تشکیل کارگروه شفاف سازی علمی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: داده‌های مشاهدات زمینی پیش و پس از آزمایش بارورسازی ابر‌ها در برخی کشور‌ها نشان می‌دهد که بررسی تاثیر و عملکرد بارورسازی کار آسانی نیست و به علت تغییر پذیری طبیعی پارامتر‌های مختلف ابر اغلب با دقت کافی قابل تشخیص نیست.

وی افزود: با همه این اوصاف، مطابق گزارش‌های معتبر عملکرد و تاثیر بارورسازی ابر‌ها در بهترین حالت استفاده کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: عملیات بارورسازی ابر‌ها در ۲ نوع انجام می‌شود؛ یکی در ابر‌های سرد زمستانی و دیگری در ابر‌های گرم که معمولا در فصل گرم و بهار و تابستان انجام می‌شود و عملکرد و نتایج متفاوتی دارد.

وظیفه تصریح‌کرد: خروجی نتایج جهانی درباره عملکرد بارورسازی ابر‌های سرد زمستان و به‌ویژه در مناطق کوهستانی که آب‌های فوق سرد فراوانی دارند، نشان می‌دهد که در این سیستم‌ها ظرفیت افزایش بارش در منطقه و بازه زمانی محدود امکان پذیر است، اما درصد تاثیر آن خیلی زیاد نیست و در این نوع بارورسازی هدف اصلی به‌طور معمول افزایش بارش برف و انباشت برف در مناطق کوهستانی است.

وی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که برای تامین ارزش افزوده این کار، باید تاثیر بارورسازی در بازه زمانی و فضایی گسترده و با علم به ویژگی‌های سامانه ابری مانند دینامیک و فیزیک ابر، ساختار دمایی، جهت و سرعت باد در لایه‌های مختلف جو و … انجام شود تا ارزش اقتصادی و اجتماعی از عملیات بارورسازی ایجاد شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: یافته‌های اغلب کشور‌ها نشان می‌دهد نتایج بارورسازی ابر‌های گرم تابستانی چندان اطمینان بخش نیست، زیرا تغییرات طبیعی درون این نوع سامانه ابری بسیار زیاد است.

وظیفه افزود: استفاده از باروری ابر‌ها برای مقابله با کم آبی و تامین سایر نیاز‌های اجتماعی در شرایط جدید اقلیمی از مهمترین دلایل استفاده دولت‌های مناطق کم بارش دنیاست که گاهی نومیدانه و بر اساس نتایج علمی معقول نیست.

وی بیان‌داشت: به‌طور کلی بارورسازی ابر‌ها موضوعی تحقیقی است که در برخی کشور‌ها در حال انجام است و منعی برای انجام آن دیده نمی‌شود. اما این کار باید بر اساس اصول و شناخت علمی از سامانه‌های جوی و ابری و برهمکنش‌های درون ابر و مبتنی بر نتایج و سنجش‌های فنی و علمی توسعه داده شود و نمی‌توان در همه سامانه‌های ابری و در همه مناطق از بارورسازی نتایج مثبت انتظار داشت.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا