عمومی

ارادت اقوام گلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استانها – عزام محبی: شهرها و روستاها و شهرها سیاه است و آسمان و زمین در یک حالت و هوا متفاوت است.

دیباکه عشک و اشیکی بازی شده و از کوشه کوشه شهر، سائی روضه “یا حسین” به غوش می‌رسد; دلها به به شدن است

تکایا و حسینة هاها و مساجد رخت عزا به تن کرده و علمها و فھرا برکهای سیا بر قامت انها خود می کند.

هر شهر روستا و هر محله در گلستان، فراخور بافت جمعیتی و قومیتی خود به ترکه به ترکه و عرادت خود را به هندا روسل الله (ص) و شهداي دشت كربلا به دعايم نشان مي دهند.

گولستان، ناگارستان ایران، ملل و ادیان مختلف مانند فارسی، ترک، مازنی، ترکمن، قزلباش و… جوانان اهل جنت به منسه زوهور برساناند.

بکشی از اینهای ماه محرم من پوکت هلیم، علم کردانی، تعزیه و کارپایه خوانی در بسیاری از شهرهای استان تبلیغ شده است، اما برخی از آداب و رسوم مربوط به سکان قوانیت در گلستان است که از آن جمله می توان به عنوان «قربانی» و «قربانی» استفاده کرد.عاشرآی» فیلم ترکمنهای اهل سنت گلستان کے در سادیکی آندی آق دهانبندرتركمن غمیشان، کنبدکاووس و مراوه‌تّه عمومیت بیشتر

توق بندان گرگانی‌ها

هر مهله گرگان، اینها و خارس سوگواری هدل و بفت هستوریک و مهلات کرگان ها و سوگواری خاص هدل و بفت هستوریک و مهلات ایندی کرکه و کرکه. خیل عزيمي از مردم ميشود اینهای کون دہہ روی، یقه بندان، نخل یا چهار منبر و دسته چوبی در باغ سبز مشهد، نالباندان، میدان اباسعلی و محلات فرای مکاری می شود.

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

يكي از نمادهاي كربلا، عَلم و YA یقه است که گرگانی‌ها در عصر روز کاحم تا دهم محرم، عرام علم یا یقه بندان را به یاد و احترام علمدار کربلا به هادان

علم شاخه ای عمودی است که از قطعات مختلفی تشکیل شده است که شامل یک چوب پنج متری و یک سری قطعات برنجی و فلزی است که آیات مختلفی بر روی آن حک شده است. هریک از هریک محلات کرگان در شب قبل از یقه بندان دخت‌روی کرده و به روشت دُو و زیر نوحه و بلاحة و صلوات به جایی که باید این وسیله سنگین چوبی و فلزی نصب شود، حرکت می‌کنند.

حفاظت از آئین‌های محرم با تعریف به تعریف و کوستردگی است علم را در هابانه ها و کھهای به عربی میکھاندندند و دھت به هر خانهھا ک میردند، اگر اهالی انکانه نذری بهدمان به علم به علم میبدند و سبند دود کندند.

مراسم یقه بندر گرگان در سال 92 با شماره 431 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تعزیه خوانی

تعزیه خوانی و استون کوانی یکی دیر از اداب مردو گرگانی بوده که در سایر سادید استان هم اجرا می شود.

در آن كرامينا كوم در تاسوعا، عاشورا و عربين حسيني تشكيل شد، تعليمات کدران به رايقاني اسورا ميدها و مدرو هم با عربين بازيگر سوگ امام خود مي‌زند.

همچنین در عصر روز عاشورا مراسم خیمه سوزان را که بیان مظلومیت مردم کشور و خانواده هایشان است را اجرا می کنند.

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

دسته چوبی

شب دوازدهم ها محرم که سوم شاهدة امام حسين (ع) است، کروبی از مهلات قدیم جرگان میک سبزه مشهد، سر پیر، دباغان و میکچه کران عزم مهلات دیر می‌شوند.

تحمیل دوت خوب با روشن کند مشاهل و به دوست کوب نمی‌شود آن را برای عزاداری در تول مسیر، اذکار و اذکری درانت می کند این را دام دام می کند. شاه بیت عربة «ما غلامان علی / . به دوران مِزَنیم / تیر بر فرق یزید نامسلمان مِزَنیم»؛ سپس مشعل ها توسط مشعل ها حمل می شوند.

افراد چوب یا چوبی به طول یک متر را به صورت عمودی در دست گرفته و بالای سر خود می برند و با دست دیگر آن را بالا و پایین می برند و شیر می دهند.

اسدالله معطوفی، محقیق جرغانی در کتاب «ضرب مثال هاهاКанаят в баворхай мердун Герган» در مورد دسته چوبی می نویسند: «مثل زنجیر زدن بود با این تفاوت که مردم هر چوب را در دست می گیرند و در همان حال چوب ها را می خوانند. تکان چوب می خوردند و می خوردند.»

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

کل منبر

«چهل‌منبر» یا «پامنبری» یکی دیر از رستم بردی عزاداری ها محرم جرگانی‌ها است که آن غروب روز تاسوعا، به درب منازلی می‌رود به درب منازلی می‌رود که منبرهای عزاداری.

در بیشتر محله های قدیمی املاکی وجود دارد که در اختیار موقوفات است و نگهداری می شود. خادمان منبر چند روز قبل از مراسم منبر را بیرون می آورند و پارچه ای سیاه یا سبز رنگ روی آن می اندازند و نزدیک مسجد یا در حیاط خانه می گذارند. تشت پر از گِل بر روی آن کار می‌دهند.

हुंग ग्रोप दुथ दुथ जन و मर्द बह पाई मान و मर्द बह पाई و هر روز ممکن است رسیدن با زيكر صلوات يك كماند مي‌كرند و مفتيح شد كه اقرار كرد كه منبر را با باي برهنه بدون آنك كلامي به زبان بیرند زیارت كردند ككت آنها برینده شد.

از قديم الايام در گرگان بوده که در آن شب با خورشت قورمه سبزی و شربت از عزاداران امام حسین (ع) کندرایی.

مراسم چهلیمنبر گورگان نیز به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور رسید.

شام غربيان

گلستانی‌ها در کولة دوتا عزاداری در عصر روز تاسوعا در کیهه و شره وروستا به زنجیرزنی و سینه. همچنین تا صبح با اصحاب خود به ذکر مصیبت و قرائت قرآن مشغولند.

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

عزاداران عقامة ذهر عاشورا را عقامه و عصر عشورة تعزیه خوانی به عقل تعزیه.

آخرین مراسم دهه محرم «شام غریبان» است که بعد از نماز مغرب و عشاء و با تشکیل دسته‌های ترحیم و رفتن به محله‌ها و خیابان‌های مختلف شهر و روستا برگزار می‌شود.

گمرک

تركمنهای اهل سنت گلستان در دخاه والمورحر به این تاسوعا و عاشوراها ارادت خود را به اهل بیت رسول الله (ص)ص) به نمایش گذاشتند.

روحانیت و بزرگان ترکمن اهل سنت برای زنده نگه داشتن حرمت شهدا در راه کربلا توصیه کرده و تلاش کرده اند.

محمر محرم در مین ترکمن‌ها به «عاشرآی» معروف بوده و وجه تسمیه آن به خاطر ووز عاشورا در آن مه است.

ترک ها در این ماه آداب و رسوم خاصی مانند روزه گرفتن و نماز خواندن دارند نافله، پپکتن جورین نان و اطعمه مهالی، دعوت از احالی مهله در ناحر رامعانی، فسادن سدقه به مساجد و قدندن دعا و قرآن و هدیا به ارواح تیبه شهدای مزلوم کربلا است. آنها معتقدند روزه گرفتن در این ماه باعث جبران گناهان سال گذشته می شود.

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

امام جمعه اهل سنت بندرتركمن در آن به آنلاین فرمودند: امام حسن و امام حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت ​​و مرد و صویلا و سیاوله هم مسلمان عاز از شیعه و اهل سنت.

آخوند عبدالرحمن افزود: به علی السنت، امام حسین (ع) هم اهل بیت المصبعة و هم شاهابه یشان ستحد و هم به انها وازیب است.

و با بیان اینکه در طول تاریخ حوادث بزرگی در روز عاشورا رخ داده است، گفت: مردم اهل سنت گلستان در ایام محرم به ویژه روزهای نهم و دهم محرم به دعا و تلاوت قرآن می پردازند. امام حسين (ع) و ياران شهيدش هديها ميكند.

این عزاداری رامیانی‌ها

عزاداری در شرستان رامیان و به تعریف «سینه زنی كمر به كمر» عزا زاداری به كرمین از جاده بوده و بریشنه عزاداری عن را به دوران آل‌بویه میدتن. آين در اسفند سال 1394 به نوبو 1157 در لىں لىں فرنگى ناملموس به بتيب ملى ريسيد

در عقشت مدران تويف ساكنِ راميان كشمل حفت طايفه يازرلو، قبرلو، خدا حافظصادقلو، قوانلو، رجابلو و بیک‌ها بوده است، هر یک برند و سلف برشمی که درای کران که درای که و معرف تایفه باشد، می‌ستدند و در مجامع می‌شدند و مهم‌تر محرص بهمن شکل حوزر می‌افتند و هم می‌بندند از زرک کریم را می‌گیرند. мя часть бы для части бесплатно, ин реаменно ранг отчени бег ход григт эст.

هم انگون عزاداران لابس‌هایی به رنگ سبید، سبز و مشکی بر تن می‌کند، رنگ سفید نماد کفن، رنگ مشکی نماد عزاداری و رنگ سبز نماد سید و اهل بیت است.

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

وج عزاداری هم در میدان امام علی (ع) شهر رامیان می‌شود، این رشته ریشه تاریخی دارد خنی دارد و قبل از عکستی بری پیں و دیھیہ که شهر بوده است.

این عزاداری سیستانی ها

یکی از افرادی که در گلستان زندگی می کنند سیستانی ها هستند و در ماه محرم آداب و رسوم خاص خود را دارند.

پژوهشگر فرهنگ عمومی مردم سوریه در این مورد خاص خبرنگار آنلاین گفت: در مراسم ختم حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) چه کردی؟ کربلا کربلا همگان را دوا به شورین صف‌های سینه زنی وزنجیرزنی می‌کند

محمد آذری گفت: زنان سوری در ماه محرم از انجام کارهایی مانند بافندگی و صنایع دستی دست می کشند و بیشتر به یاد و تجلیل از خود، دعا، نیایش و برگزاری مراسم می پردازند. रोवाई (رباعی) یا مرثیه سرایی مآنوس کند.

ارادت عونون غلستان به قافله سالارکربلا/نوای«یاحسین» به عرش می‌رسد

وی گفت: سیستانی ها درای نوع کاسی از سین زینی شیدت که به سین زین «шنسтка» یا زیته یا چهار بار معروف است که در این سنت مدح و اشعار و مناجات به دریای دراز معروف است که در آن اشعار حماس در عظمت و جنگ و حق بودن در لشکر پسر پیامبر است.ص) و يارانش را مي‌خواند و سينه زنان را كه روي ZANU زيتهاند به سويمه افوش شهدة سالار شيدان است.ع) و یاران با وفایش است سوگواری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پختن من (هلیم سیستانی) و شله‌زرد، امتناع از پوک دیوتا در سه روز قبل از عاشورا، نوحه سرایی و حتانگ مجالس روزه از دیر رسوم سیستانی‌ها است.

شبیه خواندن یا خواندننشان می دهد گردونی» ایا کیه خوانی هم معروف در خیست روستاهای سیستانی‌نشین ایچرا می‌شود.

عشق در میان همه مردم گلستان وجود دارد و هر یک از آنها اراده ها و حالات خود را به گونه های مختلف نشان می دهند و تاریخ باقی می ماند.

دکمه بازگشت به بالا