فرهنگ و هنر

اطلس پوشاک مردم سیستان و بلوچستان گردآوری شد

اطلس پوشاک مردم سیستان و بلوچستان گردآوری شد

مطالعه لباس سنتی استان سیستان و بلوچستان به منظور ضبط عناصر فرهنگی لباس منطقه مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده در برنامه قوم شناسی اطلس کشور بارگذاری شد.

به گزارش ایواره ، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا حسن زاده ، رئیس پژوهشکده مردم شناسی گفت: لباس از ابتدای تاریخ و شکل لباس در جوامع مختلف از نظر جغرافیایی دارای اهمیت بوده است. شرایط ، محیط ، شیوه زندگی ، جنگها ، اوضاع سیاسی “، عقاید اقتصادی و مذهبی و متفاوت از سایر کشورها بوده است.

وی گفت: آنچه امروز در رابطه با سنتهای بومی و اصیل ضروری به نظر می رسد احیای لباس بومی و اثربخشی آنها است.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی یکی از مهمترین راه های حفظ این مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: این اقدام توسط پژوهشگاه مردم شناسی در مناطق مختلف کرمان ، یزد و خراسان

بابک صدیقی مجری طرح با بیان اینکه لباس یکی از برجسته ترین نمادهای فرهنگی-بومی و آسانترین وسیله انتقال فرهنگ است ، اظهار داشت: تحقیق در مورد لباس های سنتی در استان سیستان و بلوچستان به منظور بررسی موقعیت آن و لزوم شناسایی منطقه ای لباس برای ثبت نام و ثبت عناصر لباس فرهنگی و بارگذاری اطلاعات به دست آمده در برنامه قوم شناسی اطلس کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه 168 مدخل در بخش لباس نرم افزار اطلس مردم نگاری بارگذاری شده است ، افزود: این گزارش تحقیق توصیفی است که از روش های کتابخانه ای و میدانی (مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و مصاحبه) نیز استفاده می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا