عقیم سازی حیوانات خانگی کار درستی است؟

در صورتی که اگر هر انسانی حتی یک انسان کاملا بی سوادی که در دورافتاده ترین جای دنیا و بدون دسترسی به هیچ کتاب و مرکز علمی، به مکتب خلقت و آفرینش احترام بگذارد و به آن توجه کند، به سادگی میتواند بفهمد انجام چه کاری اخلاقی است و چه کاری غیر اخلاقی می باشد. عقیم سازی حیوانات خانگی، مخصوصا گربه از جمله دغدغه های افرادی است که از این حیوانات مراقبت می کنند، بارها دیده شده بعضی از دوستداران حیوانات خانگی به دلیل زاد و ولد بیش از اندازه گربه از اقدام به نگهداری آن ها در منزل خودداری میکنند ، عقیم سازی فواید بیشماری دارد و حتی میتواند به روی اخلاق حیوان شما تأثیر بگذارد در ادامه به طور خلاصه اطلاعاتی در اختیار شما قرار میدهیم. گروه های حقوق حیوانات معتقدند که عقیم سازی گربه ها به ایجاد تعادل میان ورودی و خروجی این حیوانات در پناهگاه ها کمک می کنند. میلیون ها قلاده از این حیوانات هرساله به دلیل تصادف با وسایل نقلیه و یا حمله سایر سگ ها از بین می روند یا در طی برنامه های کشتار و حذف سگهای ولگرد، یوتانایز می شوند.

به طور میانگین در 6 ماهگی فحل میشوند. بافتهای پوششی که از واژن باقی ماندهاند در پاسخ به هورمونهای آزاد شده، متورم میشوند و خونریزی میکنند. برخی از مشکلات رفتاری تهاجمی حیوانات خانگی با عقیم سازی رفع میشوند. بر خلاف باور عموم عقیم سازی گربه نر و ماده برای جلوگیری از زاد و ولد نیست بلکه برای سلامت و مناسب سازی و در مواقعی حفظ جان گربه خانگی شما است. اساس “Y” شکل رحم برداشته میشود ولی گردن رحم در بدن باقی میماند. رحم در سگ و گربه به شکل “Y” کشیده است. در واقع این بافتها چرخۀ فحلی را شبیه سازی میکنند. بعد از اون هم ۳۵ روز زمان لازمه تا فحلی بعدی در گربه اتفاق بیفته. گربهای که آبستن باشه، تا هفته پنجم نیاز به توجه بیشتری نداره فقط موقع جابهجاییش باید احتیاط کرد؛ ولی توی ۴ هفته پایانی اشتهاش زیاد میشه و به غذاهای پروتئینی مثل گوشت و ماهی بیشتری نیاز داره در ۲ هفته پایانی بارداری هم، دادن شیر مخصوص، قرصهای ویتامین و مکملهایی که دامپزشک تایید کنه، لازمه. در صورتی که هنوز در مورد عقیم کردن گربه تون شک دارین میتونین با دامپزشک آنلاین پت پرس مشورت کنید تا بهتر بتونید تصمیمگیری کنید. تا بزرگ شدن بچه گربهها کار سختیه.

اگه نگران دوره فحلی و حامله شدن گربهتون هستین و میخواین بدونین چه کارهایی رو باید توی این دوران انجام بدین یا حتی اگه گربهتون باردار شد، چطور کمکش کنین تا زایمان کنه؛ خیالت راحت ما این راهو بلدیم و براتون ایبوک راهنمای قدم به قدم پرورش گربه رو تهیه کردیم که تمامی اطلاعات مورد نیاز رو در اختیارتون میذاره. حالا باید تصمیم بگیریم که او را عقیم کنیم یا کمکش کنیم تا روند طبیعی تولید مثل را داشته باشد. اصلا چرا باید سگ و یا گربه خود را عقیم کنیم؟ 2. باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه می شود که معمولا عقیم سازی سگ ماده قبل از 2.5 سالگی ده برابر کمتر از سن بالاتر سگ است. برای توله سگها و بچه گربهها انجام این عمل قبل از سن بلوغ (حدودا پنج ماهگی) توصیه میشود. معمولا، بهترین سن برای عقیمسازی حیوان 4 ماهگی است، زیرا هم سگ و هم گربه بین 4 تا 6 ماهگی اولین بار حالت فحلی (فعال بودن از لحاظ جنسی) را تجربه میکنند. به طوریکه نرها میتونن بوی اونها رو از فاصله زیاد تشخیص بدن و تلاش میکنن تا بهش برسن و اگه گربه ماده فحلتون، به یه نر برسه؛ قطعا در معرض بارداری قرار میگیره.

هورمون درمانی همراه با ریسک نیز هست زیرا این داروها دارای عوارض جانبی زیادی بوده و ممکن است به عفونت رحم و تومور در گربه ها منجر شوند. از آنجایی که این عمل با بریدن بخشی از بدن همراه است، ممکن است گربه پس از جراحی درد داشته باشد. اگر حیوانتان پس از جراحی هنوز علائم فحلی را داشت با دامپزشکتان تماس بگیرید. گربه ماده فحل شده تو این دوره با میومیو کردن، ناله کردن و بویی که از خودش ساطع میکنه نرها رو به سمت خودش جذب میکنه. تو این مقاله راجع به فحل گربه و علائم اون که به اشتباه بهش پریود گربه هم میگن، صحبت کردیم و راهکارهایی برای کاهش علائم و کمک به گربه در این دوره ارائه کردیم. گربهها میتونن چندین بار در سال فحل بشن و این دوره معمولا ۷ تا ۱۰ روز طول میکشه. گربه ماده قبل از رسیدن به شش ماهگی ممکن است به اندازه کافی بالغ باشد تا بچه به دنیا بیاورد. حیوانی که پریود است بیشتر سر و صدا میکند و ممکن است لک خون نیز بر روی لوازم منزل و فرش نیز مشاهده کنید.

عقیم سازی دکتر شفیعی

خروج از نسخه موبایل