اقتصادی

این مطلب را بخوانید اگر می‌خواهید موبایل بخرید!

تینا مزدکی: حافظه رایانه یا همان حافظه داخلی به هارد دیسک، درایو حالت جامد یا فلش مموری اشاره دارد که در آن اطلاعات توسط رایانه شما برای طولانی مدت ذخیره می شود، در حالی که رام یا RAM «حافظه دسترسی تصادفی» یک گزینه کوتاه مدت است که برای عملکرد با سرعت بالا بسیار مهم است؛ قطعا برای خرید دستگاه هوشمند نیاز به اطلاعاتی در مورد این دو خواهید داشت.

این مطلب را بخوانید اگر می‌خواهید موبایل بخرید

رم چیست؟

حافظه یا RAM جایی است که رایانه شما اطلاعاتی را که در حال حاضر استفاده می کند نگه می دارد و به گونه ای طراحی شده است که پردازنده یا واحد پردازش مرکزی (CPU)، بدون توجه به جایی که به صورت فیزیکی ذخیره شده است، تقریباً بلافاصله به تمام اطلاعات موجود در آنجا دسترسی داشته باشد.

RAM بخش بزرگی از چیزی است که باعث می شود یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند به هنگام استفاده سرعت داشته باشد. اگر در حال مرور وب، ویرایش عکس یا ایجاد یک سند Word هستید، تمام داده‌هایی که با آنها کار می‌کنید در RAM ذخیره می‌شوند تا CPU بتواند به سرعت آن‌ها را همانطور که نیاز دارد، به سمت خود بکشد. اگر مقدار زیادی رم پرسرعت دارید، رایانه شما می تواند چیزهای زیادی را در دسترس داشته باشد تا بتوانید به سرعت در بخش های مختلف استفاده کنید. اگر رم کافی نباشد، اطلاعات از درایوهای ذخیره‌سازی، کندتر استخراج خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

رم معمولاً با گیگابایت اندازه گیری می شود. اگر همه چیز برابر باشد، رم بیشتر، به طور کلی بهتر است، زیرا به این معنی است که می تواند به سرعت اطلاعات بیشتری را در دسترس نگه دارد. اگر تا به حال به دلیل باز بودن تعداد زیادی برگه در Google Chrome یا هنگامی که در تلاش برای ویرایش یک ویدیوی بزرگ بودید، سرعت رایانه‌تان کند شده است، به احتمال زیاد به این دلیل است که حافظه موجود در دستگاه شما به حداکثر رسیده است.

اما با این وصاف، وضعیت در مورد گوشی های هوشمند کمی متفاوت است. گوشی های هوشمند اندرویدی رده بالا می توانند تا ۱۲ گیگابایت رم داشته باشند، این در حالی است که اپل واقعاً در مورد میزان رم آیفون ها صحبت نمی کند، آخرین مدل های آن ۶ گیگابایت رم دارند. این بدان معنا نیست که گوشی‌های هوشمند اندرویدی بهتر از آیفون‌ها هستند، فقط سیستم‌عامل‌های آن‌ها متفاوت بهینه شده‌اند. یک Google Pixel ۷ Pro با ۱۲ گیگابایت رم تقریباً همیشه سریعتر از یک تلفن هوشمند اندرویدی پایه با ۴ گیگابایت است، اما لزوما سریعتر از آیفون ۱۴ نیست.

یکی از تمایز اصلی بین حافظه و رم این است که RAM فرار است. تنها زمانی که رایانه شما روشن است (یا در حالت خواب) می تواند اطلاعات را ذخیره کند. اگر رایانه یا تلفن هوشمند خود را به طور کامل خاموش کنید، تمام اطلاعاتی که در حال حاضر در RAM نگهداری می شوند پاک می شوند.

این مطلب را بخوانید اگر می‌خواهید موبایل بخرید

فضای ذخیره سازی یا حافظه داخلی چیست؟

فضای ذخیره سازی جایی است که رایانه یا تلفن هوشمند شما به طور دائم اطلاعات را ذخیره می کند. برخلاف RAM، غیرفرار است، بنابراین حتی زمانی که دستگاه خود را خاموش می کنید، اطلاعات شما ایمن می مانند. به این ترتیب می‌توانید عکس‌ها، موسیقی و پیام‌های متنی خود را در تلفن هوشمند خود نگه دارید تا همیشه در دسترس باشند.

گوشی‌های هوشمند و اکثر رایانه‌ها از درایوهای حالت جامد (SSD) استفاده می‌کنند، در حالی که برخی از رایانه‌های قدیمی ممکن است از درایوهای دیسک سخت (HDD) استفاده کنند. درایوهای SSD اطلاعات را با استفاده از ترانزیستورهایی ذخیره می‌کنند که می‌توانند شارژ را حتی در صورت خاموش بودن آن حفظ کنند و هارد دیسک‌ها یک صفحه فیزیکی دارند که اطلاعات در آن ضبط می‌شود. به طور کلی، SSD ها سریعتر از HDD ها هستند زیرا هیچ قطعه متحرکی ندارند. اگر کامپیوتری با هارد دیسک دارید، ارتقای آن به SSD می تواند عملکرد آن را فورا افزایش دهد.

میزان فضای ذخیره سازی رایانه یا تلفن هوشمند شما به اندازه رام بر عملکرد آن تأثیر نمی گذارد، اما همچنان مهم است، اگر می‌خواهید یک گالری عکس بزرگ داشته باشید، ویدیوهای زیادی را برای مشاهده آفلاین ذخیره کنید، یا بسیاری از بازی‌ها یا برنامه‌های رایانه‌ای را دانلود کنید، به فضای ذخیره‌سازی کافی نیاز دارید. در غیر این صورت، باید مواردی را از داخل دستگاه خود پاک کنید.

بنابراین، اگر تا به حال فکر می کردید که گوشی هوشمند شما ۶۴ گیگابایت حافظه دارد، مرتکب یک اشتباه رایج و قابل درک شده اید. در واقع ۶۴ گیگابایت فضای هارد یا فضای ذخیره سازی و تنها چند گیگابایت رم دارد. اگر در حال خرید گوشی هوشمند جدیدی هستید، به یاد داشته باشید که باید میزان فضای ذخیره سازی و رم مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

منبع: popsci

۵۸۳۲۳

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا