اقتصادیمدیریت کسب و کار

سم مالاتیون و از بین بردن آفت گیاهان

 سم مالاتیون برای چیست؟

غیر سیستمیک، تماسی، گوارشی و کمی خاصیت تنفسی از گروه ارگانو فسفره است. این آفت کش دارای خاصیت کنه کشی نیز هست.آفات در غلات، آفات در درختان میوه سردسیری، زنجره میوه خوار و شپشک در خرما، مگس در چغندر و گیلاس، آفات جالیز، شپشک و شته مرکبات، پسیل زیتون، آفات یونجه، ملخ آسیائی در نیشکر، شته در رز و کاج، آفات در غلات و حبوبات انباری به کمک این سم از بین می روند. سم مالاتیون برای پشه گلدانانواع گل زینتی صحرائی و گلخانه ای از جمله برای سانسوریا  نیز استفاده می شود. سم مالاتیوم جهت کنترل طیف وسیعی از حشرات مثلا  برای هزارپا، برای شپش و برای سوسک استفاده می شود. این سم برای آفات انباری و دامی نیز کاربرد دارد.

نکته درباره سازگاری مالاتیون

مالاتیون گل سم با اغلب حشره‌کش­ها قابل اختلاط بوده، ولی با ترکیبات قلیایی و ترکیبات پایدار از نظر باقی مانده ناسازگار است. همچنین در صورت مصرف صحیح روی موارد ذکر شده خطر گیاهسوزی روی محصول ندارد ولی صیفی‌جات گلخانه‌ای، گیاهان زینتی، بعضی از واریته‌های سیب، گلابی، انگور و لوبیا تا حدی به این سم حساسیت دارند.

 

سم مالاتیون و از بین بردن آفت گیاهان

سمیت مالاتیون

مالاتیون پاک سم گرچه از کم خطرترین سموم فسفره است  اما در هنگام ، دقت کنید از خوردن سم، تماس سم با پوست، چشم و لباس خودداری شود. در هنگام سمپاشی از لباس کار، کلاه، عینک، ماسک ، چکمه و دستکش پلاستیکی و غیرقابل نفوذ استفاده شود. بعد از خاتمه سمپاشی لباس ها و بدن را شستشو دهید.از سمپاشی درختان در مرحله گلدهی خودداری کنید. برای ماهی ها ودیگر موجودات آبزی هم بسیار خطرناک است. ممکن است در طولانی مدت برای موجودات آبزی اثرات سوء در پی داشته باشد. دام و طیور را قبل از سمپاشی از محل دور نمائید. از چرای دام در نواحی تازه سمپاشی شده جداً خودداری نمائید. از آلودگی آب های آشامیدنی جاری، راکد و زیر زمینی به سم و محلول سم اکیداً خودداری نمائید. مالاتیون برای زنبور عسل نیز سمی است.

طرز استفاده از سم مالاتیون

سم مالاتیونیکی از بهترین سم ها  برای گیاهان آپارتمانی است. به محض مشاهده آفت سم پاشی با مالاتیون را شروع کنید و در صورت نیاز تکرار سم پاشیبه فاصله 7 تا 14روز انجام می شود.تعداد دفعات سم پاشی باید به صورت عادی برای کنترل سفید بالک و حشرات در گلخانه انجام شود.لازم به توضیح است عمل سمپاشی با سمپاش تراکتوری یا کششی که عمل پاشش را به کمک جریان هوا انجام می دهند درباره سم مالاتیون توصیه نمی شود.دقت داشته باشیدمالاتیون گرچه بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی آلوده به تریپس (ریشک بال)، زنجرک، کرم سیب، شته، شپشک، و غیره است اما برای انسان و حیوانات خانگی نیز بسیار سمی است و باید با احتیاط مصرف شود.بسته به نوع گیاه نشاید لازم باشد 2 بار در سال مثل مارچوبه یا 4 بار در سال مثل نخود و گوجه فرنگی از سم مالاتیون استفاده کنید که فاصله هر بار استفاده نیز نباید کمتر از 11 روز باشد.بین برداشت محصول و استفاده از سم مالاتیون نیز باید بسته به نوع گیاه بین 1 تا 7 روز فاصله باشد.

مقدار مصرف سم مالاتیون

درباره مقدار مصرف سم مالاتیون باید گفت که  بسته به نوع گیاه، غلظت سم مالاتیون که تعیین کننده قدرت کشندگی آن است متفاوت استمثلا برای گیاهانی مثل سیب زمینی، پیاز، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل، کدو، خیار و مشابه آن‌ها باید بین 45 تا 60 میلی لیتر از سم را با حدود 4 لیتر آب ترکیب کنید.برای گیاه مارچوبه باید 14 تا 45 میلی لیتر از  سم  مالاتیون را با حدود 4 لیتر آب ترکیب کنیدبرای محصولاتی مثل نخود سبز و غیره نیز باید 14 تا 22 میلی‌لیتر از سم را با حدود 4 لیتر آب ترکیب کنیدبهترین سم برای گیاهان آپارتمانی مخصوصا حسن یوسف، اسپری سم مالاتیون،  است.باید 2 قاشق چایخوری از سم مالاتیون را با حدود 4 لیتر آب ترکیب کرده و آن را به زیر و روی برگ‌های گیاه اسپری کنید.برای هر گیاه میزان توصیه شده را در مقداری آب به خوبی حل نمائید. ابتدا 4/3 آب گفته شده را با سم مالاتیون ترکیب کنید و به شدت تکان دهید و سپس مابقی را اضافه کنید.این محلول را در مخزن سمپاش که تا نیمه از آب پر شده است بریزید و در حالی که محلول سم را بهم می زنید، بقیه آب لازم را به آن اضافه کنید. همزن مخزن سمپاش در حین سمپاشی باید کار کند.

تفاوت سم مالاتیون و دینازینون

مالاتیون هم یکی از سموم حشره کش و کنه کش است.همان طور که گفتیم این سم به صورت تماسی، گوارشی و تا حدی تدخینی عمل می کند. ماندگاری مالاتیون بر روی گیاه بین 10 تا 15 روز و در خاک حدود 8 روز است. پس سمپاشی مجدد باید بعد از 7 تا 14 روز انجام بگیرد. سم مالاتیون بر روی طیف گسترده ای از آفات مثل مورچه، شته، پشه، تریپس، کنه و شپشک تاثیر می گذارد. مصرف 2 سی سی از سم در 1 لیتر آب معمولا کفایت می کند.این در حالی است کهدینازینونیکی از سموم نیمه سیستمیک که به صورت تماسی عمل می کند، سم دیازینون برای است. قابلیت نفوذ به برگ های گیاه را دارد اما داخل گیاه جابه جا نمی شود. پس دیازینون بر روی آفت هایی که هنوز به بخش های چوبی گیاه نفوذ نکرده اند موثر واقع می شود. از دیازینون می توان برای آفت های مکنده و جونده و کنه استفاده کرد. دیازینون یک سم کنه کش گیاهان آپارتمانی هم محسوب می شود. شته، تریپس، شپشک آردآلود، کرم ساقه خوار و کنه از معروف ترین آفت های گیاهان آپارتمانی هستند که همه را می توان با سم دیازینون کنترل کرد. سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی باید طبق دستورالعمل استفاده شود اما غلظت مورداستفاده آن معمولا 2 سی سی سم در 1 لیتر آب است.

نظر کارشناسان گل و گیاه درباره سم مالاتیون

نگهداری از گیاهان در محیط خانه می تواند مزایای بسیاری برای اعضای خانواده داشته باشد. اما به هرحال نگهداری گیاهان هم چالش هایی دارد که بهتر است با آن ها آشنا باشید. مثلا ممکن است بعضی از گیاهان شما به آفت مبتلا شوند. اگر روش های مبارزه فیزیکی با آفات کارساز نبود باید دست به مبارزه شیمیایی یعنیهمان سمپاشی گیاهان آپارتمانی زد.حشره کش مالاتیون برای کنترل طیف وسیعی از حشرات سخت بالپوشان، ملخ ها، حشرات مکنده  مانند شته ها، شپشکها، تریپس، مگسها، زنجرهها، لاروپروانه ها روی درختان میوه سرد سیری  دانه دار و هسته دار، انگور، صیفی جات، جالیز و گیاهان صنعتی مانند چغندرقند، ذرت، پنبه ،یونجه وگیاهان زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.   جوانه بان در کنار شما هستند تا در چگونگی مصرف سم مالاتیون به شما یاری رسانند. برای خرید و مشاوره می توانید با شماره های که در قسمت زیر نماش داده شده است در زمان های مشخص تماس بگیرید

 

 

دکمه بازگشت به بالا