اقتصادیمدیریت کسب و کار

نکات مهم که هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه کرد

نکات مهم در زمان خرید تیرآهن + قیمت اهن

اگر قصد ساخت یک بنا با اسکلت فلزی داشته باشید حتما نیاز به خرید تیرآهن خواهید داشت چرا بخش عمده ای از سازه را تیرآهن تشکیل میدهد. امروزه انواع مختلفی تیرآهن با استانداردهای گوناگون تولید می شود. هر چند طراحی سازه و انتخاب نوع و سایز  تیرآهن بر عهده ی مهندسان سازه است اما خرید تیرآهن برعهده ی پیمانکار است.

پیمانکار یا سازنده نیز در زمان خرید باید به نکاتی توجه داشته باشد تا بتواند تیرآهنی که مورد نظر مهندس طراح بوده است را خریداری کند. از طرف دیگر در زمان خرید باید جنبه های اقتصادی را نیز لحاظ کرد و محصولی را با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب خریداری نمود. ما در این مقاله به بیان نکاتی پرداخته ایم که توجه به آن ها در زمان خرید می تواند تضمین کننده ی یک خرید مطمئن و مقرون به صرفه در زمان خرید تیرآهن باشد.

نکات مهم که هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه کرد

فولاد ساختمانی و تیرآهن

اگر از شما سؤال شود که پر مصرفترین ماده ی صنعتی روی کره زمین چیست چه پاسخ خواهید داد؟ احتمال زیاد به نفت اشاره خواهید کرد. اما جالب است بدانید که پس از نفت، فولاد پرکاربردترین ماده در دنیاست که برای ساخت محصولات متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. سالانه بیش از ۱۹۰۰ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید می شود. این میزان تولید فولاد نشان می دهد که بازار مصرفی نیز برای آن وجود دارد.

فولاد در واقع آلیاژی از آهن است که حاصل ترکیب این عنصر فلزی با کربن است. البته علاوه بر کربن عناصر آلیاژی دیگری نیز ممکن است در فولاد وجود داشته باشد. برخی از این عناصر به صورت کنترل شده و به منظور بهبود ویژگی های فولاد به آن اضافه می شود و برخی دیگر نیز به صورت ناخالصی در فولاد وجود دارند. فولاد را از نظر کاربرد و همچنین عناصری که در آن وجود دارد می توان به گروه های مختلفی تقسیم بندی کرد. یک دسته ی بسیار پرکاربرد از فولادها که تقریبا بیش از ۸۰ درصد فولاد تولیدی در دنیا را نیز به خود اختصاص می دهد فولادهای ساختمانی یا Structural Steel است.

فولادهای ساختمانی یا سازه ای جز گروه فولادهای ساده کربنی هستند که حداکثر ۰.۳ درصد کربن دارند. از این فولادها به طور گسترده برای ساخت مصالح و مقاطع فولادی مانند میلگرد نبشی ، ناودانی و تیرآهن استفاده می شود. یکی از مقاطعی که به وسیله فولاد ساختمانی ساخته می شود و بسیار نیز پرکاربرد است تیرآهن می باشد. تیرآهن به طور گسترده در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. ساختمان ها را از نظر نوع سازه می توان به دو دسته فلزی و بتنی تقسیم بندی کرد. ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی هستند بیشترین استفاده را از تیرآهن دارند. هر چند در ساختمان های بتنی نیز به صورت محدود از تیرآهن استفاده می شود.

بنابراین اگر شما قصد ساخت یک بنا را داشته باشید صرف نظر از نوع سازه به تیرآهن نیاز خواهید داشت. هر چند در ساختمان های فلزی مقدار تیرآهن به کار رفته بسیار بیشتر است. پس نیاز به تیرآهن در زمان ساخت و ساز یک بنا حتمی خواهد بود. در زمان خرید تیرآهن توجه داشتن به نکاتی الزامی ست که باعث می شود محصولی را خریداری کنیم که با کمترین هزینه حداکثر کارایی را برای ما دارد.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

    فولاد ساختمانی و تیرآهن

    نکات مهم هنگام خرید تیرآهن

    نوع و استاندارد تیرآهن

    سایز تیرآهن

    تولید کننده تیرآهن

    هزینه های حمل و نقل

    انتخاب تامین کننده ی تیرآهن

نکات مهم هنگام خرید تیرآهن

در ادامه این مقاله در خصوص برخی نکات که در زمان خرید تیرآهن باید به آن ها توجه داشت صحبت خواهیم کرد.

نوع و استاندارد تیرآهن

تیرآهن سطح مقطعی به شکل حرف H یا I انگلیسی دارد و معمولا در شاخه هایی به طول ۱۲ متر در کارخانه تولید میشود. اما همه ی تیرآهن ها یک شکل نیستند بلکه استانداردهای مختلفی برای تولید وجود دارد که باعث شده است تیرآهن ها از نظر کاربرد و شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت باشند. از انواع تیرآهنی که در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد می توان به تیرآهن های اروپایی یا IPE، تیرآهن های INP یا روسی، تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری اشاره کرد. در زمان خرید تیرآهن باید به نوع تیرآهن به خوبی دقت کرد. باید نوع تیرآهن درخواستی را به دقت به فروشنده اعلام کرد و در زمان تحویل نیز به خوبی تیرآهن را بررسی نمود تا مشخصات آن با تیرآهن سفارش داده شده منطبق باشد.

تیرآهن IPE در کشور ما کاربرد بیشتری دارد اما برخی کارخانه تیرآهن INP نیز تولید می کنند و یا ممکن است این تیرآهن ها به صورت وارداتی نیز به کشور وارد شوند. با وجود تفاوت تیرآهن IPE و INP باید مراقب بود تا این دو تیرآهن به جای یکدیگر سفارش داده نشود.

سایز تیرآهن

از دیگر مواردی که باید به آن دقت نمود سایز تیرآهن است. سایز تیرآهن برابر با طول جان تیرآهن است که بر معمولا بر حسب سانتیمتر بیان می شود. به عنوان نمونه منظور از تیرآهن سایز ۱۴ تیرآهنی ست که طول بال آن از پشت جان برابر با ۱۴ سانتیمتر یا ۱۴۰ میلیمتر است. اما سایز تیرآهن تنها طول جان تیرآهن را مشخص می کند طول بالهای تیرآهن یا ضخامت بال و جان تیرآهن را باید با مراجعه به جداول مربوط به همان استاندارد تیرآهن ملاحظه کرد. عموما در تیرآهن ها با افزایش سایز طول بالها نیز زیاد می شود اما این افزایش تا یک سایزی صورت میگرد و پس از آن طول بال ها ثابت باقی می ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید مقاله “سایز بندی تیرآهن” را مطالعه کنید.

تولید کننده تیرآهن

هنگامی که قصد خرید تیرآهن دارید می بایست به برند تولید کننده ی تیرآهن نیز توجه داشته باشید. همینک کارخانه های متعددی در کشور ما اقدام به تولید تیرآهن می کنند که از نظر استاندارد و کیفیت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. از مهمترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران می توان به کارخانه هایی مانند ذوب آهن اصفهان، کارخانه فایکو، کارخانه نورد فولاد یزد (احرامیان)، کارخانه آریان فولاد، کارخانه ظفر بناب، کارخانه شاهین بناب، فولاد ناب تبریز، مجتمع جهان فولاد غرب و … اشاره کرد.

هزینه های حمل و نقل

یکی از مواردی که بر هزینه تیرآهن تاثیر گذار است هزینه های مربوط به حمل و نقل و انبارداری آن است. بهتر است در زمان خرید به این مساله نیز توجه داشته باشیم. هرچه مسافت کارخانه ای که تیرآهن در آن تولید شده است تا محل مصرف بیشتر باشد هزینه ی بیشتری نیز باید بابت حمل آن پرداخت کرد. پس بهتر است در زمان خرید تیرآهن را از نزدیک ترین کارخانه و یا انبار تهیه کرد.

انتخاب تامین کننده ی تیرآهن

راه های مختلفی برای خرید تیرآهن وجود دارد. یکی از آنها خرید مستقیم از کارخانه است. هر چند می توان تیرآهن را با قیمت کمتر از درب کارخانه خرید اما باید دقت کرد که بسیاری از کارخانه ها فروش مستقیم و آن هم در تناژهای پایین ندارند و محصولات خود را از طریق بورس و یا آهن فروشان معتبر به فروش می رسانند. پس خرید مستقیم از کارخانه در اکثر موارد چندان عملی نیست.

اما می توان تیرآهن مورد نیاز خود را شرکت های بازرگانی که در ارتباط مستقیم با کارخانه های تولیدکننده ی تیرآهن قرار دارند و می توانند تیرآهن مورد نیاز شما را با کمترین قیمت و در سریعترین زمان ممکن به دست شما برسانند. امروزه تامین کنندگان زیادی در سرتاسر کشور مشغول به فعالیت هستند اما کیفیت خدمات همه ی آن ها با هم یکی نیست.

دکمه بازگشت به بالا