عمومی

وضعیت قرمز در دریای سرخ

وضعیت قرمز در دریای سرخ

ممانعت نیروهای مسلح یمن از تردد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و محیط پیرامون آن، کار را برای تل‌آویو و پایتخت‌های حامی آن دشوار کرده است، به طوری که اقدامات اخیر یمن یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر محاسبات آمریکا، انگلیس، رژیم اسرائیل و هم‌پیمانان آنها در قبال جنگ و بحران غزه به شمار می‌آید.

به گزارش ایواره، کانال تلگرامی ایران نوانس، در ادامه نوشت:

آمریکا و انگلیس برای کاهش تبعات این اقدامات و مقابله با یمن در حال هماهنگی و توسعه تحرکات دیپلماتیک و میدانی هستند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و هیأت همراه دیروز چهارشنبه، و پیش از سفر به تل‌آویو، در عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار و مذاکره کرد. روز سه‌شنبه هم وزیر دفاع انگلیس با خالد بن سلمان، همتای سعودی خود مذاکراتی تلفنی داشتند.

تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن طی سفر اخیر به دوحه با برخی طرف‌های ذیربط ملاقات و درباره واکنش‌های احتمالی به اقدامات نیروهای مسلح یمن رایزنی کرده است. علاوه بر این آمریکا تلاش کرده با استفاده از نیروهای خود در خارج از بحرین، حضور نظامی در باب المندب را تا حدودی تقویت کند. واشنگتن با جدیت تلاش می‌کند کشورهای هم‌پیمان در منطقه خلیج فارس را برای واکنش مطلوب آمریکایی-اسرائیلی برانگیزد.

هر گونه کنش نامتعارف و نادرست علیه یمنی‌ها می‌تواند مخاطرات قابل توجهی برای کشورهای هم‌پیمان محور موسوم به عبری-عربی-غربی به دنبال داشته باشد. علاوه بر افزایش ناآرامی و اخلال در ثبات منطقه، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت این کشورها برای رشد و توسعه نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وزیر دفاع ایران نیز در واکنش به تحرکات اخیر گفت: «منطقه دیگر فضای این را ندارد که کسی در آن بیش از این تردد کرده و تضارب نیرو داشته باشد. این‌ها (آمریکا) هم قطعا چنین کاری را نمی‌کنند و اگر بخواهند چنین بی‌عقلی انجام دهند با مشکلات فوق العاده‌ای مواجه خواهند شد.»

وزیر خارجه ایران طی دو روز گذشته در حاشیه نشست مجمع پناهندگان در ژنو، سوئیس، دیدارهای متعدد و مهم دوجانبه‌ای با همتایان منطقه‌ای و تأثیرگذار بر ابعاد مختلف بحران غزه داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا