علمی و پزشکی

در روستاها ۹۵ درصد و در شهرها ۳۰ درصد مردم به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند

در روستاها ۹۵ درصد و در شهرها ۳۰ درصد مردم به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند

ایواره/اصفهان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امسال یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت سلامت خانواده است که باید ۲۷ میلیون نفر در کل کشور تحت پوشش قرار بگیرند و کل اصفهان تحت پوشش خدمات سلامت فعال قرار می‌گیرند، گفت: در روستاها حدود ۹۵ درصد جمعیت به صورت خودجوش برای انجام مراقبت‌ها به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند اما متاسفانه در شهرها این آمار حدود ۳۰ درصد است و مردم در شهرها مشارکت و استقبال لازم را ندارند.

حمید گله‌دادی امروز(دوم اردیبهشت ۱۴۰۳) در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: هفته سلامت زمانی است که همه کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی می‌توانند یک موضوع مشترک را در سطح جهانی پیگیری کنند و به دنبال راهکاری برای ارتقای سلامت باشد. سازمان بهداشت جهانی با ۶۱ کشور آغاز به کار کرد و امروز ۱۹۴ کشور عضو سازمان هستند و سازمان در ۶ منطقه دفتر دارد و ما جزو منطقه مدیترانه شرقی هستیم.

 وی با بیان اینکه مردم شناخت زیادی از حوزه بهداشت ندارند و اغلب با حوزه درمان آشنا هستند، افزود: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حدود ۷ هزار نفر پرسنل دارد که در یک‌هزار و  ۲۶۰ واحد بهداشت، در قالب ۲۷ مرکز بهداشت در سراسر استان اصفهان مشغول به کار هستند و حدود ۵۰۰ واحدهای بهداشتی در مراکز روستایی به عنوان خانه بهداشت فعالیت دارند. همچنین حدود ۵ میلیون نفر در ۲۶ شهرستان و ۲۷ مرکز بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته شبکه بهداشت و درمان چهار شهرستان ورزنه، هرند، جرقویه و کوهیپایه به تصویب رسید، گفت: به دنبال افزایش شبکه بهداشت و درمان نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در شبکه‌های جدید جذب شدند و روز گذشته به مناسبت هفته سلامت تابلوی شبکه بهداشت شهرستان ورزنه نصب شد و مابقی شبکه‌ها تا آخر اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به تفاهم‌نامه وزات بهداشت به دنبال گسترش فضای فیزیکی بهداشت هستیم و ساخت ۱۵۶ پروژه متناسب با نیاز هر شهرستان در قالب خانه‌های بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز سلامت در دست احداث هستند، که ۳۶ پروژه توسط خیران و ۱۲۰ پروژه از محل اعتبارات دولتی ساخته خواهد شد و همه این پروژه‌ها نیازمند ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه است و اکنون حدود ۳۰ پروژه به اتمام رسیده واست.

گله‌داری با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات به حوزه بهداشت اصفهان اضافه شد، تصریح کرد: در این راستا ۲۰ دستگاه خودروی شاسی بلند و ۲۰ دستگاه موتورسیکلت برای مناطق صعب‌العبور و عشایر تهیه شده که این موارد حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشته و ۶۰ میلیارد تومان دیگر برای سایر تجهیزات هزینه شده است. همچنین سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر نیرو جذب شدند و مجوز استخدام ۶۵۰ نفر دیگر را گرفته‌ایم.

وی شعار هفته سلامت امسال را ” سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت خانواده” دانست و اضافه کرد: مردم باید برای ارتقای بهداشت و سلامت قدم بردارند، در روستاها حدود ۹۵ درصد جمعیت به صورت خودجوش برای انجام مراقبت‌ها به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند اما متاسفانه در شهرها این آمار حدود ۳۰ درصد است و مردم در شهرها مشارکت و استقبال لازم را ندارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: امسال ۶۴ پایگاه سلامت در سطح استان راه‌اندازی خواهند شد. در شهرها به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و یک ماما خواهیم داشت که وظیفه مراقبت و مامایی را بر عهده دارند و فراخوان جذب نیروی مورد نیاز آغاز شده است.

وی در خاتمه گفت: امسال یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت سلامت خانواده است که باید ۲۷ میلیون نفر در کل کشور تحت پوشش قرار بگیرند، قطعا با فعالیت‌های انجام شده، استان اصفهان جزو استان‌های پیشرو در این زمینه خواهد بود. تا پایان سال کل استان تحت پوشش خدمات سلامت فعال قرار می‌گیرند، اگر می‌خواهیم سلامت را در شهرها ارتقا ببخشیم، راهکاری نداریم جز آنکه همان سیستم بهداشت روستایی را در شهر تحت عنوان مراقبین سلامت اجرایی کنیم و مردم را به سمت پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشت بکشانیم.  

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا