عمومیمدیریت کسب و کار

تکنسین داروخانه به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

آشنایی با شغل تکنسین داروخانه

تکنسین های داروخانه به داروسازان در راه اندازی داروخانه کمک می کنند. تکنسین های داروخانه بسیاری از وظایف معمول یک داروساز را انجام می دهند اما به آموزش کمتری نیاز دارند. درک وظایف تکنسین داروخانه می تواند کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این گزینه، شغلی مناسب برای شما است یا خیر. در این مقاله، در مورد چیستی تکنسین داروخانه بحث می‌کنیم، کارهایی که آن ها انجام می‌دهند را بررسی می‌کنیم، مهارت‌هایی را که به‌عنوان تکنسین داروخانه نیاز دارید معرفی می‌کنیم، محیط کار آن ها را بررسی می‌کنیم و نحوه تبدیل شدن به یک تکنسین داروخانه را مورد بحث قرار می دهیم.

تکنسین داروخانه چیست؟

تکنسین داروخانه زیر نظر  داروساز کار می کند تا داروها یا لوازم تجویز شده و بدون نسخه را برای مشتریان آماده کند. تکنسین داروخانه معمولاً متخصص آموزش دیده و ثبت شده است که با فرآیندهای ساده دارویی سازی آشنا است. تکنسین داروخانه همچنین به داروساز در فرآیندهای مربوط به اداره داروخانه کمک می کند. این شامل نگهداری سوابق، پردازش پرداخت‌ها و نظارت بر موجودی است.

 برخی از وظایف تکنسین داروخانه به شرح زیر است:

 ارائه دارو 

تکنسین های داروخانه هم داروهای بدون نسخه و هم داروهای تجویز شده را به مشتریان ارائه می کنند. معمولا این کار را زیر نظر داروساز انجام می دهند. تکنسین داروخانه دوز مناسب داروها را طبق نسخه یا قوانین بهداشتی تجویز می کند. تکنسین داروخانه همچنین می تواند برای تأیید نسخه یا سفارش مجدد تماس بگیرد. در مواردی که مشتریان درخواست داروهای وریدی دارند که نیاز به اندازه گیری داشته باشند، تکنسین داروخانه مسئول اندازه گیری و بسته بندی داروها است. آن ها همچنین می توانند به مشتریان در مورد استفاده از داروهای بدون نسخه راهنمایی کنند یا توضیحاتی را برای داروهای تجویز شده درج کنند.

نگهداری از داروخانه 

وظایف تکنسین داروخانه شامل تمیز و منظم نگه داشتن داروخانه است. تکنسین های داروخانه به طور معمول کارتن های دارو، کیسه های پلاستیکی و سایر انواع زباله را دور می ریزند. تکنسین داروخانه همچنین مسئول تمیز نگه داشتن محوطه داروخانه و اطمینان از عملکرد صحیح همه ابزارهای موجود در داروخانه است و در صورت لزوم، تعمیرات را ترتیب می دهد. آن ها همچنین داروها و سایر محصولات دارویی را در قفسه ها به طور منظم طبقه بندی می کنند. جایگزینی اقلام دور ریختنی مانند برچسب، بطری و کاغذ نیز تحت مسئولیت آن ها قرار دارد.

 مدیریت موجودی 

تکنسین داروخانه وظیفه مدیریت موجودی داروخانه را بر عهده دارد. موجودی را به روز می کنند تا هر گونه فروش یا خرید را منعکس کند. آن ها همچنین بر منابع داروخانه نظارت می کنند و از عرضه مداوم محصولات لازم اطمینان می یابند. همچنین اطمینان حاصل می کنند که تمام محصولات موجود در داروخانه برای مصرف بی خطر و در شرایط خوبی هستند. علاوه بر این، تکنسین داروخانه مسئول دفع ایمن هرگونه داروی آسیب دیده یا تاریخ مصرف گذشته است.   تکنسین داروخانه برنامه های عرضه را طراحی می کنند و با فروشندگان مذاکره می کنند تا مطمئن شوند که داروخانه همیشه محصولات مورد نیاز را دارد.

توجه به نیاز مشتریان 

تکنسین داروخانه معمولاً کسی است که مشتریان به آن ها مراجعه می کنند. آن ها از مشتریان نسخه می گیرند. آن ها همچنین به شکایات مشتریان در مورد مسائل جزئی سلامت رسیدگی کرده و در صورت لزوم داروهای بدون نسخه را توصیه می کنند. تکنسین داروخانه رسیدهای مشتریان را پردازش، بیمه آن ها را بررسی و اطلاعات تماس را جمع آوری می کند. هنگامی که مشتریان سفارشات دائمی در داروخانه دارند، مطمئن می شوند که کالا ها را در زمان مقرر دریافت می کنند. دریافت بازخورد مشتری نیز در حیطه وظایف تکنسین داروخانه است.

 نگهداری سوابق داروخانه 

تکنسین داروخانه مسئول ایجاد، به روز رسانی و ذخیره تمام سوابق داروخانه است. که شامل سوابق فروش، ثبت داروها، موجودی کالا و اطلاعات مشتری است. تکنسین داروخانه اطمینان حاصل می کند که سوابق داروخانه دقیق است و در مکانی امن نگهداری می شود. این می تواند در موارد اختلاف با مشتریان، فروشندگان یا سایر متخصصان بهداشت، مفید باشد. تکنسین‌های داروخانه می‌توانند از نرم‌افزار ویژه‌ای برای ایمن و منظم نگه‌داشتن سوابق استفاده کنند. علاوه بر این، تکنسین داروخانه مسئول حفظ محرمانه بودن اطلاعات بیمه و سابقه پزشکی مشتریان است.

کنترل تحویل دارو 

تکنسین داروخانه مسئول دریافت محموله های دارو از تامین کنندگان است. آن ها تأیید می کنند که داروهای تحویلی در شرایط خوبی هستند و تحویل های جدید را در موجودی ثبت می کنند. همچنین مسئول ارائه دارو به مشتریان هستند. فراتر از این، آن‌ ها بهترین شیوه‌ها را برای رسیدگی مناسب به داروها حفظ می‌کنند و با روش‌های بسته‌بندی خاص آشنا هستند. همچنین یک تکنسین داروخانه داروها و سایر محصولات را بسته بندی کرده و برای مشتری پست می کند. همچنین تحویل را نظارت می کنند و از رسیدن آن ها به مکان مناسب اطمینان حاصل می کنند.

محیط کار تکنسین داروخانه

تکنسین‌های داروخانه در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا داروخانه‌ها تحت نظارت داروساز کار می‌کنند تا در توزیع دارو و سایر فرآیندهای معمول کمک کنند. کار آن ها می تواند به صورت پاره وقت یا تمام وقت باشد و اغلب سرپا هستند زیرا مسئول بازیابی دارو برای مشتریان هستند. ممکن است سیستم کامپیوتری برای نگهداری سوابق داروخانه و سازماندهی موجودی داشته باشند. فراتر از این، مدیریت سیستم‌های پرداخت و برقراری ارتباط مکرر با شرکت‌های بیمه، فروشندگان و تامین‌کنندگان مسئولیت تکنسین داروخانه است.

 شرح شغل برای این نقش می‌تواند شامل سرپرستی کارکنان داروخانه مانند کارمندان یا پرسنل باشد. این نیاز به استقامت، تفکر انتقادی و تمرکز تزلزل ناپذیر دارد

 در اینجا برخی از مهارت هایی که تکنسین های داروخانه در حین کار نیاز دارند آورده شده است:

 توجه به جزئیات

تکنسین های داروخانه مسئول دریافت و تکمیل نسخه ها هستند. آن ها باید به جزئیات مهم مانند مشخصات دارو و دوز مورد نیاز توجه کنند تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود. تکنسین های داروخانه باید هنگام گوش دادن به شکایات پزشکی جزئی از مشتریان، جزئیات محور باشند. این به آن ها اجازه می دهد تا در صورت لزوم داروهای موثر بدون نسخه را توصیه کنند. همچنین برای شناسایی داروهای معیوب و نظارت بر موجودی داروخانه به این مهارت نیاز دارند.

مهارت های ارتباطی

تکنسین های داروخانه معمولا اولین نقطه تماس با مشتریان داروخانه هستند. آن ها برای تفسیر شکایات مشتریان و ارائه توصیه های صحیح به مهارت های ارتباطی نیاز دارند. تکنسین‌های داروخانه‌ها همچنین به ‌طور مکرر با تامین‌کنندگان، فروشندگان و نمایندگی ‌های تحویل در هنگام ذخیره ‌سازی مجدد محصولات یا ارسال کالاها ارتباط برقرار می‌کنند. این کارکردها به مهارت های ارتباطی خوب نیاز دارند.

مهارت های سازمانی

تکنسین ها، داروخانه را منظم نگه می دارند. این شامل چیدمان داروها در قفسه ها، سازماندهی فروشگاه، تمیز نگه داشتن محل و سازماندهی سایر سوابق داروخانه است. برای اطمینان از این که داروخانه به شیوه ای هماهنگ کار می کند، به مهارت های سازمانی استثنایی نیاز دارد. این امر یافتن دارو و نظارت بر موجودی داروخانه را آسان تر می کند.

 مهارت های فنی

تکنسین داروخانه هنگام انجام وظایف از ابزارها یی مانند دستگاه شمارش قرص، اتوکلاو و دستگاه پخش مایعات استفاده می کند. علاوه بر این، آن ها از نرم افزاری برای پیگیری موجودی داروخانه و سازماندهی سوابق داروخانه استفاده می کنند. همچنین سیستم های پرداخت را برای پردازش خریدها و چاپ رسیدها اجرا می کنند. تکنسین های داروخانه برای انجام موثر تمام این وظایف به مهارت های فنی نیاز دارند.

 مهارت های ارتباطی

یک تکنسین داروخانه برای ارتباط با مشتریان، فروشندگان و سایر کارکنان داروخانه به مهارت های ارتباطی نیاز دارد. آن ها همچنین برای ارتباط با مشتریان و ایجاد احساس راحتی در آن ها به مهارت های بین فردی نیاز دارند. برخی از مشتریان خریدها یی دارند که آن ها را شرم آور می دانند و به یک تکنسین داروخانه همدل نیاز دارند تا احساس راحتی کنند.

 برای شروع شغلی به عنوان تکنسین داروخانه، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 تکمیل تحصیلات 

اولین قدم برای تبدیل شدن به تکنسین داروخانه، تکمیل تحصیلات دبیرستانی است. هنگامی که دیپلم دریافت کردید، می توانید برای برنامه ای در زمینه فناوری داروسازی در یک موسسه موجود درخواست دهید. این برنامه ها معمولاً یک سال طول می کشد. همچنین می توانید مدرک دانشگاهی را انتخاب کنید که دو سال طول می کشد.

 قبولی در آزمون صلاحیت

مرحله بعدی قبولی در آزمون صلاحیت است. باید هر دو بخش امتحان را بگذرانید. پس از آن PEBC برای شما گواهی صادر می کند. این نشان می دهد که استاندارد ملی صلاحیت سطح ابتدایی را برآورده کرده اید. آزمون صلاحیت ها را بر اساس الزامات صلاحیت های حرفه ای برای تکنسین های داروسازی در هنگام ورود به عمل آزمایش می کند. دانش آموزان بین المللی قبل از این که بتوانند آزمون PEBC را انجام دهند باید فرآیند ارزیابی را طی کنند.

تکمیل ثبت نام 

 کار پیدا کنید

مرحله بعدی درخواست کار است. به عنوان مثال، تکنسین داروخانه می تواند در بیمارستان، داروخانه یا کلینیک کار کند. به طور معمول، تکنسین های سطح ابتدایی تحت آموزش های حین کار قرار می گیرند. مقدار آموزشی که تحت آن قرار می گیرید بستگی به شرایط دارد و ممکن است بین چند روز تا یک ماه طول بکشد.

 اکنون که به این سوال پاسخ دادیم که ‘ تکنسین داروخانه چه کاری انجام می دهد’ و مهارت های مورد نیاز به عنوان تکنسین داروخانه را بررسی کردیم، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی است که می خواهید دنبال کنید یا خیر.

کافهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

تکنسین‌های داروخانه که با عنوان نسخه پیچ و دستیار داروخانه نیز شناخته می‌شوند به داروساز در آماده کردن نسخه بیمار و تحویل آن کمک می‌کنند. آنها کار تهیه داروها زیر نظر پزشک داروساز را نیز انجام می‌دهند. هرچند شغل آنها دست‌کم گرفته می‌شود اما حضور یک تکنسین داروخانه ماهر و باسواد نقش زیادی در جذب و رضایت مشتریان دارد. تکنسین‌های داروخانه بخشی از خانواده بزرگ بهداشت‌و‌درمان هستند که در مراکز بهداشتی و درمانی کار می‌کنند.
این شغل در سال‌های گذشته با نزدیک شدن سن غالب جامه به سن میان‌سالی و پیری با تقاضای زیادی مواجه شده است. دوره آموزش تکنسین داروخانه در اصفهان یا نسخه‌پیچی دوره‌ای کوتاه‌مدت است که افراد، پس از گذراندن این دوره می‌توانند در داروخانه‌های مختلف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، خانه‌های سالمندان، حلال‌اهمر و … کار کنند.

وظایفی که برعهده یک تکنسین داروخانه قرار می گیرد میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • پذیرش نسخه و بررسی موجودی داروها
  • تفسیر و بررسی نسخه
  • بررسی دوز مصرفی و تداخل دارویی احتمالی در نسخه
  • نسخه‌پیچی
  • برچسب زدن داروها و نوشتن دستورات مصرف آنها
  • تحویل دارو به بیمار و ارائه توضیحات لازم به او
  • ورود اطلاعات بیمار و نسخه او به سیستم کامپیوتری بهداشت‌و‌درمان
  • کسب اطلاعات مورد نیاز برای پیچیدن نسخه از دکتر داروخانه
  • بررسی موجودی داروهای داروخانه
  • تایید اطلاعات بیمه
  • هماهنگی برای سفارش داروهای جدید
  • نظارت بر پرداخت هزینه دارو توسط بیمار
  • رسیدگی به شکایت و نظرات مشتریان
  • آشنایی با انواع لوازم بهداشتی و ارائه مشاوره در ارتباط با آنها

یک تکنسین داروخانه باید مهارت ساخت دارو، توزیع، نحوه انبار کردن و نگهداری از داروها را بداند. همچنین مهم‌ترین مهارت یک تکنسین داروخانه نسخه‌پیچی است که این مهارت در مراکز مختلفی در سطح کشور آموزش داده می‌شود.
تکنسین داروخانه باید انواع دارو، نام‌ها، شکل‌های مختلف آنها و کاربردشان در شرایط مختلف را بشناسد. همچنین لازم است با دوزهای مختلف دارو و کاربردهای آنها، تداخل‌های دارویی، عوارض‌جانبی هر دارو و شرایط نگهداری آنها آشنایی داشته باشد. داروها در انواع و دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند مثلا می‌توان به داروهای آنتی بیوتیک، مسکن، اعصاب‌و‌روان، گوارشی، مکمل‌ها و غیره اشاره کرد. همچنین داروها، نامهای تجاری مختلفی دارند که بر اساس کاربرد آنها تعیین می‌شود. یک نسخه پیچ بایستی با همه این موارد آشنایی کامل داشته باشد.
این روزها که اکثر داروخانه ها مکمل‌های غذایی ورزشی، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت از پوست‌و‌مو عرضه می‌کنند، لازم است تکنسین داروخانه این موارد را نیز بشناسد و بتواند درباره نحوه مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه استفاده و سایر موارد به افراد، مشاوره بدهد.
کار در شغل تکنسین داروخانه نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد و افرادی که حداقل، دیپلم داشته باشند می‌توانند وارد این شغل شوند. اما فرد قبل از شروع دوره آموزشی تکنسین داروخانه در اصفهان خود برای تبدیل شدن به تکنسین داروخانه لازم است که علاوه بر مهارت خواندن، نوشتن، کار با کامپیوتر و اینترنت، مهارت‌های زبان انگلیسی را هم بداند چراکه نسخه‌ها به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند.
علاوه‌بر‌اینها، یک تکنسین داروخانه باید مهارت‌های ارتباطی موثری نیز داشته باشد. او باید نسخه را مطابق دستور دکتر داروساز به بیمار تحویل دهد و توضیحات مربوط به نحوه مصرف آن را نیز به او بگوید. بنابراین مهارت‌های گفتاری‌و‌شنیداری اهمیت زیادی دارند. از دیگر توانایی‌های یک تکنسین داروخانه می‌توان به توانایی تهیه گزارش و ارائه به دکتر داروساز داروخانه، انجام کمک‌های اولیه، پیشگیری از حوادث احتمالی و آماده کردن محیط کار نام برد.
بعلاوه لازم است مهارت‌های درک شفاهی، تشخیص گفتار، بیان واضح، شفاف و قابل فهم، منظم سازی و درک مسئله، استدلال، استفاده از بالاتنه و بخصوص دستان خود و سرعت عمل را داشته باشد.

همانطور که گفتیم مهم‌ترین مهارت یک تکنسین داروخانه، نسخه‌خوانی است. کسب این مهارت نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مدرک گواهینامه است. در این دوره آموزشی، فرد با نحوه خواندن نسخه، انواع داروها، نام‌‌ها، دسته‌بندی‌ها، کاربردها و دوزهای آنها آشنا می‌شود.
دوره نسخه خوانی، دوره‌ای کوتاه‌مدت است که در بازه زمانی کمی، دروسی تئوری و عملی تدریس شده و فرد می‌تواند به‌سرعت جذب بازار شود. این دوره‌ها معمولا در جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هر شهر برگزار می‌شوند.
برخی از تکنسین‌ها نیز، مهارت خود را به صورت تجربی می‌آموزند اما از‌آنجایی‌که شغل آنها مستقیما با سلامت افراد در ارتباط است گذراندن دوره آموزشی، راه مطمئن‌تری برای ورود به این شغل است برای همین برخی داروخانه ها برای آموزش کادر خود ابتدا در صدد برآمده و بعد از اتمام دوره کارآموزی با توجه به مهارت و توانایی های فرد او را استخدام میکنند. اگر با نسخه پیچی آشنا هستید میتوانید برای مشاهده آگهی‌های مربوط به کلیک کنید.

افرادی که در داروخانه کار می‌کنند باید افرادی منظم باشند. کار در این شغل نیازمند افرادی است که به درستی از قوانین و اصول، پیروی کنند. این اشخاص، واقع‌گرا و عمل‌گرا هستند. حیطه کاری آنها با افراد و موجودات زنده سروکار دارد. بنابراین باید به‌موقع واکنش مناسب نشان دهند.
همانطور که گفتیم شغل تکنسین داروخانه یا نسخه پیچی بخشی از حوزه بهداشت‌و‌درمان است و با بیماران و مشکلات جسمی آنها ارتباط دارد. بنابراین نیاز است که این تکنسین‌ها، افرادی اجتماعی، امدادگر و علاقمند به کمک به سایرین باشند. همچنین می‌بایست ریسک‌پذیر باشند و مسئولیت عملکرد خود را کاملا به عهده بگیرند.
حوزه بهداشت‌و‌درمان حوزه پویایی است که هر روز محصولات جدیدی به آن معرفی می‌شود. به‌این‌ترتیب لازم است که یک تکنسین داروخانه ویژگی پژوهشگری و علاقمندی به علم داشته باشد و همواره اطلاعات روز رشته خود را دنبال کند. همچنین می‌بایست فردی خلاق باشد.
ویژگی‌های رفتاری همچون صداقت، تسلط بر خود، سازگاری و انعطاف‌پذیری، نوع‌دوستی، دلسوز بودن، کوشا و مبتکر بودن نیز برای این شغل لازم است.
اگر شما هم دارای این ویژگی های رفتاری هستید می توانید با و قرار دادن مهارت ها و اطلاعات خود در اختیار کارفرمایان در این شغل مشغول به کار شوید.

حضور تکنسین داروخانه مزایای غیرقابل انکاری دارد که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن احتمال خطا در تحویل دارو به مشتری
  • توضیح بهتر و کامل‌تر نحوه استفاده از دارو به بیمار
  • بهبود رضایتمندی مشتریان
  • تسریع روند کار داروخانه در رسیدگی به نسخه‌ها
  • کمک به دکتر داروساز و تسریع کارها

به‌صورت کلی، تکنسین‌های داروخانه به دلیل آشنایی خوبی که با انواع داروها پیدا می‌کنند می‌توانند در شغل‌های زیر مشغول به کار شوند:

  • داروخانه و دراگ استورها: اکثر تکنسین‌های داروخانه در داروخانه‌ها کار می‌کنند. مسئولیت آنها در داروخانه، نسخه خوانی، تحویل دارو به بیمار، هماهنگی کارهای داروخانه و تحویل نسخه‌ها با کمک دکتر داروساز، کمک به داروساز در ساخت داروها، بررسی موجودی داروهای داروخانه، کمک به نگهداری و انبار کردن آنها و نیز توجه و انجام نظافت داروخانه است. تکنسین‌های داروخانه ساعت کاری متفاوتی دارند. ممکن است در شیفت‌های ثابت یا چرخشی فعالیت کنند.
  • کار در سازمانهای بهداشتی، درمانی و مراقبتی: بسیاری از این سازمان‌ها در بخش‌های مختلف خود نیازمند کسانی هستند که با داروهای مختلف آشنایی داشته باشند و بتوانند به سایرین در استفاده از آنها مشاوره دهند. بسیاری از تکنسین‌های داروخانه در هلال‌احمر، خانه‌های بهداشت، پادگان، زندان، دامپزشکی‌ها، داروخانه‌های اینترنتی، شرکت‌های تولیدکننده دارو و سایر مراکز مشغول به کار می‌شوند.
  • فروشنده و بازاریاب: تکنسین‌های داروخانه به دلیل آشنایی خوبی که با داروهای مخلف دارند می‌توانند در بخش بازاریابی و فروش دارو به داروخانه‌ها و سایر مراکز کار کنند.
  • بیمارستان: بسیاری از تکنسین‌های داروخانه در بیمارستان‌ها مشغول‌به‌کار می‌شوند. کار در داروخانه‌های بیمارستان‌ها نسبت به داروخانه‌های سطح شهر در این است که این داروخانه‌ها حجم کاری بیشتری دارند و ممکن است لازم باشد فرد، کارهای دیگری مثل پرکردن سرنگ، تهیه دارو برای بیماران بستری و موارد مشابه را نیز انجام دهد. ساعات کاری این افراد بر اساس قوانین داروخانه بیمارستان تعیین می‌شود.
  • پرستار خصوصی: یکی از وظایف پرستاران، مراقبت از افراد و دادن دارو به آنهاست. تکنسین داروخانه به‌خوبی می‌تواند از عهده این کار بربیاید.
    برای بررسی جزییات و می‌توانید به سایت ایران مراجعه کنید.

تکنسین داروخانه به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

این روزها به دلیل توسعه نظام بهداشت و سلامت کشور، داروخانه‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارد که تکنسین‌های داروخانه می‌توانند در آنها فعالیت کنند. این رشته زیر‌مجموعه، استخدام رشته داروسازی و قرار می‌گیرد. اما وضعیت کاری آنها، حجم کار، شیفت کاری و مسئولیت آنها وابسته به داروخانه‌ایست که در آن فعالیت می‌کنند. به‌نظر می‌رسد با وجود بیش از 12هزار داروخانه در سطح کشور و نیاز هر داروخانه به حداقل دو تا سه نسخه‌خوان، بین 24 تا 36هزار نفر در این شغل فعالیت می‌کنند که اگر داروخانه های مختلف دولتی، مراکز بیمارستانی و درمانی را در نظر بگیریم این آمار بالاتر خواهد رفت.
با وجود این حجم از تعداد داروخانه اما بازهم تعداد آنها نسبت به جمعیت کلی کشور کم است. به‌همین‌دلیل در آینده شاهد افزایش تعداد داروخانه‌ها و گسترش بازار کار این شغل خواهیم بود که اگر برای 5 سال آینده، افزایش بیش از 2000داروخانه را در نظر بگیریم، به‌معنی نیاز به 4 تا 6هزار نفر برای کار در این سمت شغلی است. گاهی مواقع، فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیرمجموعه علوم‌پزشکی مثلا پرستاران نیز به‌عنوان تکنسین داروخانه مشغول به کار می‌شوند.
اما بازار کار این شغل با مشکلاتی نیز مواجه است که از این میان میتوان به کم بودن حقوق و مزایا، نداشتن مرخصی های قانونی و در کل کم بودن امنیت شغلی اشاره کرد.
برای اطلاع از فرصت های جدید شغلی میتوانید به صفحه این سایت سرزده و از آگهی های استخدام تکنسین داروخانه مطلع شوید.

انجمن داروسازان کرمانشاه در سال 92، میزان حقوق تکنسین‌های داروخانه این شهر را حدود 300هزار تومان اعلام کرده بود. اما میزان درآمد یک تکنسین داروخانه بر اساس مهارت او، سابقه کاری و ساعاتی که در داروخانه کار می‌کند تعیین می‌شود. در‌کل داروخانه‌ها، فشار کاری بالا و ساعت کاری طولانی دارند. در ایران نسبت درآمد یک پزشک داروساز به یک تکنسین داروخانه بسیار بالاست اما درسال‌های اخیر تلاش شده تا این نابرابری جبران شوند. آنها صنف مشخصی ندارند بنابراین حقوق و مزایای مشخصی برای کار تکنسین داروخانه، به صورت قانونی تعیین نشده است.

تکنسین داروخانه شغلی از خانواده بهداشت‌و‌درمان است و مهم‌ترین مهارتی که یک تکنسین داروخانه باید داشته باشد، مهارت نسخه خوانی است. برای ورود به این شغل گذراندن دوره تکنسین داروخانه ضروریست. علاوه بر آن، مهارتهای گفتار و نوشتار، کار با کامپیوتر و مهارت‌های ارتباطی اهمیت زیادی دارند.
تکنسین داروخانه باید با انواع داروها، لوازم بهداشتی، مکمل‌های غذایی و همه مواردی که در یک داروخانه ارائه می‌شود آشنایی داشته باشد و بتواند بیماران را در استفاده درست از آنها راهنمایی کند. همچنین کار نسخه پیچی و ارائه دارو و توضیحات مصرف دارو به افراد نیز به عهده نسخه پیچ است. این افراد باید افرادی صبور، منظم، صادق و معطف باشند.
تکنسین‌های داروخانه ارتباط نزدیکی با سلامت افراد جامعه دارند پس شغل آنها شغل مهمی در بخش بهداشت‌و‌درمان است و لازم است افرادی مسئولیت‌پذیر باشند. آنها همچنین به‌دلیل کار در محیط پرازدحام و پررفت‌و‌آمد داروخانه با فشار کاری بالا، فشار زمانی و خستگی ناشی از کار فیزیکی مواجه‌اند. به‌دلیل مراجعه افراد مختلف با بیماری‌های متفاوت، این افراد در معرض ابتلا به بیماری و بخصوص بیماری‌های واگیردار هستند. با‌این‌ همه میزان درآمد یک تکنسین داروخانه با‌توجه به مهارت، دانش و سابقه کاری او با نظر پزشک داروخانه انجام می‌شود.

شروع کلاس تکنسین داروخانه مجتمع فنی تهران از امروز آغاز می شود

سوالات متداول

تکنسین های داروخانه به دلیل آشنایی خوبی که با انواع داروها پیدا می کنند میتوانند در مشاغل زیر مشغول به کار شوند که در هر یک از این مشاغل نیز وظایفی را بر عهده دارند: داروخانه ها و دراگ استورها، سازمانهای بهداشتی درمانی و مراقبتی، فروشنده و بازاریاب، بیمارستان، پرستار خصوصی

یک تکنسین داروخانه باید مهارت ساخت دارو، توزیع، نحوه انبار و نگهداری از دارو و مهم تر از همه نسخه پیچی (نسخه خوانی) را داشته باشد او این مهارت ها را از طریق آموزش هایی که در مراکز مختلفی داده میشود به صورت تجربی به دست می آورد.

دکمه بازگشت به بالا