آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی

آموزش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی + چند نکته طلایی

تیترهای محتوای این خبر نمایش تیترها

در این مقاله قصد دارم نکات بسیار مفیدی را در مورد نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی برای شما بیان کنم. پس همراه من باشید …

نور قلم عکاس در علم عکاسی است. حساس‌ترین جنبه‌ی کاری عکاسان درک و شناخت نور است. کم و بیش همه می‌دانیم نورپردازی و ابزار نورپردازی میدان خلاقیت عکاس است، میدانی برای بازی با سایه‌ها و درخشش نور. اما بهترین نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی چگونه است؟ چه قوانینی برای داشتن نور عالی در عکاسی لازم است؟ برای کمک به ایجاد بهترین نحوه نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی مقاله‌ی حاضر می‌تواند راهنمای خوبی باشد!

بهترین دوربین برای عکاسی تبلیغاتی چیست؟

بهترین لنز برای عکاسی خوب چیست؟

این‌ها متداول‌ترین سوالاتی است که مردم درباره‌ی عکاسی تبلیغاتی دارند. اما واقعیت اینجاست که مهمترین نکته داشتن دوربین گران‌قیمت یا لنز بالا نیست بلکه کسب درک خوبی از نور است، چرا که نور یکی از اصول اولیه‌ی عکاسی است. در ادامه قوانین لازم برای داشتن نور عالی در عکاسی تبلیغاتی را خواهید خواند.

نکته‌ی شماره یک: برای گرفتن عکس‌های تبلیغاتی عالی، صرف زمان برای درک و یادگیری نورپردازی است.

درک نور مهارتی است که در تمام زمینه‌های عکاسی، اعم از ایجاد تصویر تبلیغاتی برای مشتری، عکاسی از کمپین تبلیغاتی پیشرفته، و یا خیلی ساده‌تر گرفتن عکس‌های ارزشمند خانوادگی ترجمه ‌می‌شود. در حقیقت نور می‌تواند تصویری را خراب کند و یا شاهکاری را خلق کند. اگر بدنبال بهبود عکاسی تبلیغاتی هستید شما ملزم به تشخیص نور و چگونگی نحوه‌ی استفاده از آن هستید. برای کسب این تشخیص باید نحوه‌ی کار نور و اصول اساسی نور را بفهمید تا بتوانید هنگام عکاسی از آن بهره ببرید.

نکته‌ی شماره دو: سایز نور در عکاسی تبلیغاتی

اندازه منبع نور در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم است زیرا این همان نکته‌ای است که وضوح یا نرمی سایه‌ها را تعیین می‌کند. یک منبع نور کوچک باعث سایه‌های سخت می‌شود درحالیکه یک منبع نور بزرگ سایه‌های نرم‌تری ایجاد می‌کند.

نور نرم یا نور سخت

درک تفاوت بین نور سخت و نرم در عکاسی تبلیغاتی و بهره بردن از هر دو نوع بسیار مهم است. زیرا سایز سهم بزرگی در سختی یا نرمی یک نور دارد و این نکته بستگی به این دارد که از یک منبع نور کوچک یا منبع بزرگ استفاده می‌کنید. با توجه به این نکات نتایج بسیار متفاوتی را تجربه می‌کنید. برای مثال: نورسخت نسبت به نور نرم، بافت بسیار بیشتری را نشان می‌دهد. این نوع از منبع نور اغلب می‌تواند باعث بازتاب‌های خشن، روی پوست یا محصولاتی با سطح براق و بازتابنده شود.

نکته‌ی شماره سه: موقعیت نور

موقعیت و فاصله منبع نور شما در عکاسی تبلیغاتی -چه نور در جلو باشد، چه در کنار، پشت، پایین یا بالا باشد- به عکاس این امکان را می‌دهد تا جهت سایه‌ها را کنترل کند و همچنین بر میزان بافتی که نشان می‌‌دهد و سطح وضوح آن تاثیر گذاراست. نکته‌ی دیگری که در گرفتن عکس تبلیغاتی باید بدانید این است که هرچه نور نزدیکتر باشد بزرگتر است، بنابراین نور ملایم‌تر خواهد بود. و اگر نور دورتر باشد کوچکتر و در نتیجه نور سخت‌تر خواهد بود (کاربرد قانون مربع معکوس در اینجا اجرا خواهد شد که در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت). باید بدانید که نور جلویی تمایل به تولید سایه و بافت کمتری دارد در حالی که نور پایین یا کناری سایه‌های بیشتری ایجاد می‌کند و همینطور بافت بیشتری.

نکته‌ی شماره چهار: قانون Inverse Square یا مربع معکوس در عکاسی تبلیغاتی

برای سهولت کار برای شما در این قسمت توضیحی از قانون مربع معکوس ارائه می‌دهیم و نحوه کار آن را در فیلم مقدماتی دوره‌ی تئوری روشنایی و تجهیزات نشان می‌دهیم.  به طور خلاصه باید بدانید که قانون مربع معکوس مربوط به افت نور می‌شود و به فاصله بستگی دارد و البته اندازه‌ی ظاهری منبع نور از سوژه نیز نباید از قلم بیافتد. اساسا معنای این نکته اینست که هرچه منبع نور از سوژه دورتر باشد افت تدریجی نور که به شی نزدیک‌تر است مقایسه می‌شود، در حقیقت اینجا جایی است که سقوط سریع‌تری از نور خواهید داشت.

نکته‌ی شماره پنج: تجهیزات نور در عکاسی تبلیغاتی

بدیهی است که تجهیزات نور بر نور در کار تاثیرات فراوان دارد. برای مثال سافت‌باکس نوری می‌توانند نور نرم، یکنواختی تولید کنند در حالی که یک بازتابنده‌ی استاندارد نور سخت‌تری با کنتراست بیشتری تولید می‌کند. درک انواع مختلف تجهیزات نور و تاثیرات آن‌ها بدان معناست که شما می‌دانید چگونه با قلم نور برای دستیابی به نتایج بکر و خاص و خلق فضای عالی در عکاسی تبلیغاتی خود هنرآفرینی کنید.

بنابراین بهترین تجهیزات نور برای عکاسی تبلیغاتی کدام است؟

در واقع می‌توان از انواع تجهیزات برای عکاسی تبلیغاتی بهره برد. برای عکاسی با بطری می‌توان اغلب از سافت‌باکس‌ها و انعکاسی استفاده کرد، یا برای عکس‌های تبلیغاتی عینک از ابزار خاصی مانند پیکولیت با ضمیمه‌ی افکن بهره برد. یا برای عکاسی کلاس‌هایی چون عکاسی تبلیغاتی غذایی با Anna Pustynnikova اغلب از یک اکتاباکس استفاده می‌شود.

در هرحال، احتمالا رایج‌ترین ابزار که مورد استفاده قرار می‌گیرد هیچ کدام از این‌ها نباشد مگر یک scim (اسکریم‌ها در واقع پارچه‌های نیمه شفاف فریم‌داری هستند که جنس نور را از حالت تند و تیز به نور نرم و تعدیل شده تغییر می‌دهند). برای بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی و تجاری از اسکریم‌ها استفاده می‌شود خواه برای عکاسی تبلیغاتی با بطری، جواهرات، لوازم آرایشی، ساعت و یا حتی وسایل الکتریکی. در حقیقت اسکریم‌ها یک نور با درجه‌بندی زیبا تولید می‌کنند که برای کار با سطوح صاف و انعکاسی در عکاسی تبلیغاتی بسیار ایده‌ال می‌باشند.

نکته شماره‌ی شش: نور عکاسی تبلیغاتی

دوتصویر پایینی مثال عالی در مورد چگونگی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با نورپردازی بکر فضا یا احساس خاصی ایجاد کرد. به طور ترکیبی این دو تصویر کاملا یکسان هستند-یک محصول مشابه در همان مکان و در یک بک گراند- اما کاملا حس متفاوتی را ایجاد کرده‌اند. هنگامی که نور را درک کردید، می‎بینید که چگونه از ابزارهای موجود می‌توان بیشترین استفاده را برد. بسیاری از عکاسان چنان درگیر و دار تجهیزات هستند که فراموش می‌کنند دانش نور در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم‌تر است.

ویدئوی زیر نمونه‌ی عالی از برخی محصولات عکاسی DIY است و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از لامپ‌های میز کار، یک عکس عالی گرفت! وقتی دانش نور را کاملا دریافتید می‌توانید با اطمینان عکس‌های تبلیغاتی عالی بگیرید و کنترل خلاقانه‌ای روی تصاویر تولید شده داشته باشید. زمانی که عکاس این دانش را کسب کرد نوبت به انتخاب دوربین و لنز می‌رسد.

نکات مفید دیگر در گرفتن عکس‌های تبلیغاتی

شماره یک: دقت کنید لنزی را انتخاب کنید که به شما امکان نزدیک شدن به محصول خود را بدهد.

من اغلب از لنزهای 80 یا 100 میلی متری خود با اکستنشن تیوب استفاده می‌کنم.

شماره دو: زاویه دید در عکاسی تبلیغاتی

قبل از اینکه دوربین خود را درست کنید، با زوایای مختلف دید آزمایش کنید و ببینید که هر کدام چگونه محصول شما را نشان داده و چه حسی را ایجاد می‌کنند. من اغلب از زاویه کم عکاسی استفاده می‌کنم زیرا باعث می‌شود محصول تاثیرگذارتر و چشمگیرتر شود.

شماره سه: انتخاب زمینه و سطوح پایه

بیاد داشته باشید انتخاب پس زمینه و سطوح پایه که محصول شما را تعریف خواهد کرد دارای اهمیت فراوانی است. در مورد رنگ و بافت نیز دقت باید کرد تا اطمینان حاصل شود که محصول این میان از قلم نیافتد.

شماره چهار: ایجاد درست و دقیق‌ترین احساس

قبلا به احساساتی که عکس‌های تبلیغاتی ایجاد می‌کنند اشاره شد. روشنایی روشن و تازه ممکن است برای محصولات مراقبت از پوست زنان مفید باشد اما لزوما برای آقایان چنین ضرورتی وجود ندارد.  یا برای مثال نور تاریک و چشمگیر ممکن است برای عکس تبلیغاتی کفش مردانه بسیار مناسب باشد درحالی که برای یک کیف دستی زنانه مفید نیست. اگر بدنبال ایده‌ها و الهامات مربوط به عکاسی تبلیغاتی هستید نگاهی به کلاس‌های عکاسی محصول بیندازید.

عکاسی صنعتی چیست و از کجا شروع کنیم؟

در عکاسی صنعتی مهم‌ترین چیزی که باعث ایجاد ارزش در ذهن مشتری و اعتماد او به برند می‌شود، کیفیت ارائه‌ی بصری شما از محصولات است. و این بدان معنی است که عکاسی زیبا و باکیفیت از محصولات، شما را بسیار جلو می‌اندازد. در این مطلب به آموزش عکاسی صنعتی برای رسیدن به این هدف است. با مجله چاپ ایده نو همراه باشید.

آموزش عکاسی صنعتی؛ چگونه شروع کنیم؟

برای یادگیری عکاسی صنعتی می‌توانید خودتان دست‌به‌کار شوید! برای این کار می‌توانید با کسب‌وکارهای مختلف صحبت کنید تا برای آن‌ها عکاسی ارزان یا حتی رایگان انجام دهید تا تجربه کسب کنید. حتی اگر این کار امکان‌پذیر نبود، می‌توانید در خانه از محصولات مختلفی عکاسی صنعتی کنید تا بهتر با این کار آشنا شوید.

دوره‌های آموزشی مختلفی برای عکاسی صنعتی وجود دارد که برخی کاربران ترجیح می‌دهند برای یادگیری سریع‌تر از آن استفاده کنند. در این دوره‌ها معمولاً به شما همه چیز در مورد عکاسی صنعتی آموزش داده می‌شود، اما نباید فراموش کنید که تجربه بخش مهمی از کار است! دوره‌های آموزش عکاسی صنعتی اصول را یاد می‌دهد، اما تجربه شما مکمل آن است.

در عکاسی صنعتی به چه مواردی نیاز داریم؟

برخی تجهیزات عکاسی صنعتی با حوزه‌های دیگر یکی است اما برخی دیگر از تجهیزات کاملاً متفاوت هستند. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی تجهیزاتی که برای عکاسی صنعتی به آن نیاز دارید، بپردازیم:

دوربین حرفه‌ای

اولین چیزی که برای عکاسی صنعتی یا هر نوع عکاسی دیگری به آن نیاز دارید، دوربین حرفه‌ای است! برای عکاسی صنعتی باتوجه‌به این که کیفیت عکاسی اهمیت زیادی دارد، استفاده از موبایل پیشنهاد نمی‌شود. دلیل آن هم این است که موبایل جزئیات دقیقی را ثبت نمی‌کند اما دوربین تمام جزئیات موردنیاز را با دقت بالایی ثبت می‌کند. برای خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای باید ببینید که چقدر بودجه دارید! گاهی اوقات استفاده از یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای هم می‌تواند نیاز شما را رفع کند و برای جبران ضعف آن، می‌توانید از لنز حرفه‌ای‌تر استفاده کنید.

لنز مناسب برای عکاس محصول

لنز مناسب برای عکاسی از محصول، ارتباط مستقیمی با نوع محصول دارد! برای محصولاتی که سایز بزرگی دارند، می‌توانید از لنزهای نیمه‌حرفه‌ای استفاده کنید. اما اگر محصول شما کوچک است، باید از لنزهای قوی برای ثبت جزئیات دقیق استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال عکاسی صنعتی از جواهرات نیازمند یک لنز قوی است تا تمام جزئیات آن را به‌خوبی پوشش دهد. برای خرید لنز دوربین در کنار نوع عکاسی، باید به بودجه خود هم توجه کنید. هرچقدر بودجه شما بیشتر باشد، انتخاب‌های بهتر و بیشتری خواهید داشت و هرچقدر بودجه شما کمتر باشد، انتخاب‌های شما هم محدودتر است. یک عکاس صنعتی باید لنزهای مختلفی داشته باشد تا بتوانید پروژه‌های خود را به‌خوبی جلو ببرد و نظر کارفرما را جلب کند.

سه پایه عکاسی

برای آن که بتوانید دوربین خود را ثابت نگه دارید تا دچار لرزش نشود و بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید، به سه پایه نیاز دارید. سه پایه ابزاری است که دوربین شما روی آن قرار می‌گیرد و با قراردادن آن در یک جای ثابت، به‌راحتی می‌توانید فرایند عکاسی را سرعت ببخشید. هنگام انتخاب سه پایه، حتماً به ارتفاع و قابلیت تنظیم بخش‌های مختلف آن دقت کنید.

در عکاسی صنعتی، دیافراگم بسته اهمیت بسیار زیادی دارد تا نور بیشتری جذب شود! گاهی اوقات نور محیط کم است و تجهیزات نورپردازی کافی ندارید. به همین دلیل باید سرعت شاتر را کاهش دهید تا نتیجه خوبی حاصل شود. این مسئله باعث می‌شود تا اگر دوربین بلرزد، سوژه تار شود. به همین دلیل خرید سه‌پایه برای عکاسی صنعتی بسیار ضروری است.

پس‌زمینه سفید یا پرده سبز

کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا محصول آن‌ها به‌صورت ساده اما با جزئیات کامل در تصویر دیده شود! به همین دلیل استفاده از پس‌زمینه سفید به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصول را با جزئیات دقیق نمایش دهید. برای این کار می‌توانید یک تخته پوستر استفاده کنید؛ البته رنگ آن بر اساس سلیقه شما و کارفرما است.

اگر محصول بزرگ است، می‌توانید از پرده سبز استفاده کنید و در نهایت بک‌گراند آن را حذف کنید. با این کار می‌توانید هر بک‌گراندی که نیاز داشتید، به‌راحتی روی تصویر اضافه کنید. البته استفاده از پرده سبز برای محصولاتی با ابعاد ریز مناسب نیست و ممکن است شما را برای ویرایش عکس کمی اذیت کند و فرایند عکاسی صنعتی کندتر شود.

رفلکتور نور

از هر نوری که استفاده کنید، بخشی از محصول را روشن می‌کند اما در بخش دیگر سایه می‌افتد! بخش تاریک محصول باعث می‌شود تا عکس‌های تهیه شده مناسب نباشد. برای جبران این مسئله، می‌توانید از یک بازتاب‌کننده نور برای بخش دیگر استفاده کنید. در میان انواع تجهیزات عکاسی رفلکتور نور کمک زیادی به شما می‌کند.

برای عکاسی محصولات می‌توانید از نور خورشید هم استفاده کنید! اگر کمی خلاقیت داشته باشید، می‌توانید محل مناسبی برای آن انتخاب کنید یا حتی بر اساس موقعیت خورشید این کار را انجام دهید. اگر از نور خورشید به‌درستی برای نورپردازی محصول استفاده کنید، شاید حتی نیاز به خرید تجهیزات نورپردازی نداشته باشید و این مورد در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.

میز برای قراردادن سوژه روی آن

عکاسی صنعتی برای تهیه عکس از محصول است! بنابراین نوع نمایش محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. یک میز ساده هم می‌تواند نیاز شما را رفع کند اما بهتر است رنگ آن متناسب با حوزه کاری کسب‌وکار باشد تا جذاب‌تر دیده شود.

چسب یا گیره برای نگه‌داشتن سوژه

ثابت ماندن محصول در عکاسی صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر محصول کمی تکان بخورد، نتیجه کار مناسب نخواهد بود. به همین دلیل افرادی که در حوزه عکاسی صنعتی فعالیت دارند، پیشنهاد می‌کنند از چسب با گیره استفاده کنید تا تکان نخورد؛ البته باید توجه داشته باشید که چسب یا گیره به محصول آسیب نزند.

یکی دیگر از مسائلی که در صورت استفاده از چسب یا گیره باید به آن دقت کنید، این است که هنگام عکاسی گیره در عکس نیفتد! این مسئله ممکن است باعث شود کارفرما از شما ایراد بگیرد. حتی گاهی اوقات این اشتباه برای کاربران پیش می‌آید که آن گیره هم جزئی از محصول است و ممکن است برای آن کسب‌وکار دردسرساز شود.

انتخاب اتاق مناسب برای عکاسی

اگر در خانه عکاسی می‌کنید، حتماً باید از اتاقی استفاده کنید که در آن نور کافی وجود داشته باشد. همچنین این اتاق باید فضای کافی برای قراردادن تجهیزات عکاسی را داشته باشد تا در فرایند عکاسی با مشکل مواجه نشوید. سعی کنید اتاقی را انتخاب کنید که فضا و نور طبیعی کافی داشته باشد. اگر در دفتر یا کارگاه کسب‌وکار عکاسی صنعتی انجام می‌دهید، بازهم انتخاب یک اتاق مناسب کمک زیادی به فرایند عکاسی می‌کند! به‌عنوان‌مثال انتخاب اتاقی که رفت‌وآمد زیادی دارد، حواس شما را پرت می‌کند و حتی ممکن است در فرایند عکاسی اختلال ایجاد کند.

نورپردازی عکاسی صنعتی

بخش بسیار مهمی از عکاسی صنعتی، نورپردازی است! نه‌تنها در عکاسی صنعتی، بلکه در هر نوع عکاسی، نور در نتیجه کار تأثیر زیادی دارد. گاهی اوقات با وجود آن که از دوربین و لنز بسیار حرفه‌ای استفاده می‌شود اما به دلیل عدم وجود نور کافی، نتیجه نهایی رضایت‌بخش نیست. شما باید سعی کنید از نور طبیعی خورشید به بهترین شکل استفاده کنید. استفاده از تجهیزات نورپردازی در کنار نور طبیعی بسیار مهم است! شما باید بدانید که دقیقاً چقدر نور برای عکاسی سوژه موردنظر کافی است. مثلاً برای عکاسی محصولات کوچک مثل جواهر نور زیاد اهمیت زیادی دارد تا جواهر در عکس برق بزند و کیفیت بالایی داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل