عمومی

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

وقتی به نازی‌ها فکر می‌کنیم، یاد هیتلر، هیملر، گورینگ، گوبلز و اشپیر، رهبران سیاسی رایش سوم می‌افتیم که هجوم آلمان نازی به اروپا و اتحاد جماهیر شوروی را هدایت کردند اما این افراد هیچ یک از تکنولوژی‌های مورد استفاده نازی‌ها را طراحی یا توسعه نداده بودند. این دانشمندان و مهندسان بودند که ماشین جنگی نازی‌ها را ساختند و به هیتلر کمک کردند تا به سلطه جهانی نزدیک شود.

به گزارش ایواره، در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با ۱۰ مهندس و دانشمندی آشنا کنیم که نبوغ خود را در اختیار هیتلر قرار داده و ماشین جنگی او برای پیروزی در جنگ جهانی دوم را ساختند.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۱۰- فردیناند پورشه

نام خانوادگی فردیناند پورشه شاید برای همه آشنا به نظر برسد و بله، او موسس شرکتی است که خودروهای اسپرت پورشه را می‌سازد. او همچنین با اشتیاق برای نازی‌ها کار می‌کرد. پورشیه کسی بود که فولکس واگن بیتل را طراحی کرد که هیتلر آن را به عنوان «خودروی مردم» در نظر گرفته بود. همچنین پورشه نزدیک بود قرارداد طراحی و ساخت تانک مشهور تایگر آلمان را دریافت کرد. با این حال، سیستم رانندگی او بسیار پیچیده قلمداد شد. در عوض، طراحی پورشه برای یک ضد تانک به نام Elephant استفاده شد. در درجه اول، پورشه مخترعی بود که به طراحی خودرو علاقه‌مند بود. او که پیش از این در جنگ جهانی اول برای اتریشی‌ها تجهیزات طراحی کرده بود، در سال ۱۹۳۱ شرکت مهندسی خود را با پسرش تاسیس کرد. پورشه در زمینه مهندسی خودرو چنان شناخته شده و محترم بود که استالین شخصاً سعی کرد او را در سال ۱۹۲۳ به خدمت گرفته و به ریاست صنعت خودروسازی شوروی منصوب کند. پس از بررسی‌های فراوان، پورشه به این دلیل که به زبان روسی تسلط نداشت، این پیشنهاد را رد کرد.

زمانی که هیتلر در سال ۱۹۳۴ خواهان طراحی و ساخت خودرویی به نام خودرو مردم بود، طرح بیتل پورشه به عنوان برنده انتخاب شد. پس از ملاقات با پورشه در سال ۱۹۳۵، هیتلر تحت تاثیر قرار گرفت و به شدت او را مورد تمجید قرار داد. او حتی پیشنهاد داد کارخانه‌ای که فولکس واگن بیتل را می‌ساخت به نام پورشه نامگذاری شود. اما پورشه این پیشنهاد را رد کرد. او بعدها خودروی کوبل واگن (Kubelwagen) را طراحی کرد، یک جیپ نظامی که مشتقی از طراحی خودرو بیتل بوده و معادل آلمانی جیپ آمریکایی بود. این طرح به شدت مورد پسند آلمانی‌ها قرار گرفت، بنابراین ۵۵،۰۰۰ دستگاه از آن در طول جنگ تولید شد. پس از جنگ، پورشه به دلیل نازی بودن ۲۲ ماه در فرانسه زندانی بود. در سال ۱۹۵۰، او و پسرش اولین خودروی اسپرت پورشه را ساختند.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۹- کرت تانک

کرت تانک، طراح هواپیمای برجسته آلمانی و خلبان آزمایشی نازی‌ها، به عنوان سرباز در جنگ جهانی اول جنگید. سپس مهندسی برق خواند و خلبان ماهری شد. او پس از کار برای چند تولیدکننده هواپیما، در سال ۱۹۳۱ در Focke-Wulf به کار پرداخت. در اینجا، او شرکت را به طور کامل به یک تولیدکننده هواپیما در کلاس جهانی تبدیل کرد. تانک هم هواپیمای جنگنده Fw ۱۹۰ و هم هواپیمای ترابری Fw ۲۰۰ را طراحی کرد. Fw ۱۹۰ که هواپیمایی برتر از اسپیتفایر مشهور بریتانیایی‌ها بود، به عنوان بهترین جنگنده ملخ‌دار آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم شناخته شد. در همین حال، Fw ۲۰۰ یک هواپیمای ترابری و بمب افکن بود. در حالی که تنها چند صد فروند از آن‌ها تولید شد اما می‌توانستند بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر پرواز کنند و ستون فقرات ترابری دول متحد را تشکیل می‌داد.

Fw -۲۰۰ تا ۹۰ هزار تن تجهیزات متفقین را در ماه غرق می‌کرد که باعث شد چرچیل از Fw-۲۰۰ به عنوان “بلای اقیانوس اطلس” یاد کند. پس از پایان جنگ، تانک به آرژانتین مهاجرت کرد. او مدت کوتاهی روی یک هواپیمای جت برای آرژانتین کار کرد که موفق نبود. سپس به هند رفت و جت جنگنده برای ارتش هند طراحی کرد. دو دهه بعد، تانک به عنوان مشاور یک شرکت سازنده هواپیمای آلمانی به آلمان بازگشت.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۸- ارنست هینکل

اگرچه اولین هواپیمای ساخته شده توسط ارنست هینکل سقوط کرد و سوخت، اما او منصرف نشد. هینکل که در طول جنگ جهانی اول هواپیما طراحی کرده بود، در ادامه شرکت هواپیماسازی خود به نام Heinkel Flugzeugwerke را تاسیس کرد. هینکل در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ دوران بسیار موفقی را طی کرد. او یک هواپیمای مسابقه‌ای رکورد شکن طراحی کرد و سپس هواپیمای He ۱۸۷ را ساخت. این جت برای اولین بار در سال ۱۹۳۹، یک هفته قبل از شروع جنگ جهانی دوم به پرواز درآمد. نمادین‌ترین طرح او He ۱۱۱ بود، بمب افکن دو موتوره‌ای که به طور گسترده در طول عملیات‌های تهاجمی سریع آلمان در ابتدای جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. در آنجا، نقاط ضعف این بمب افکن آشکار شد، از این رو، پس از کشف این نقاط ضعف به ندرت پس از آن مورد استفاده قرار گرفت.

در آن زمان، هینکل به منتقد آشکار دولت نازی تبدیل شده بود. این مساله به مذاق نازی‌ها خوش نیامد، بنابراین آن‌ها با ملی کردن شرکت او در سال ۱۹۴۲ کارخانه‌های او را مصادره کردند. با این وجود، هینکل هنوز هم از اعضای حزب نازی بود و از کارگران برده برای کارخانه هایش استفاده می‌کرد. پس از پایان جنگ، توسط متفقین دستگیر و محاکمه شد. او بعدها به دلیل مقاومت در زمان جنگ علیه هیتلر تبرئه شد. در سال ۱۹۵۰، هینکل شرکت جدیدی را راه اندازی کرد که اسکوتر، دوچرخه و ماشین‌های کوچک تولید می‌کرد.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۷- ویلی مسرشمیت

در طول جنگ جهانی اول، ویلی مسرشمیت در یک مدرسه پرواز آلمانی کار می‌کرد. در یک برهه، او رکورد جهانی طولانی‌ترین پرواز با گلایدر را نیز در اختیار داشت. در دهه ۱۹۲۰، مسرشمیت شرکت خود را راه اندازی کرد که هواپیماهای ارزان قیمت می‌ساخت. تنها مشکل این بود که بسیاری از هواپیماهای او سقوط کردند. در نتیجه، او در سال ۱۹۳۱ ورشکسته شد. اما وقتی نازی‌ها در سال ۱۹۳۳ به قدرت رسیدند او را از ورشکستگی کامل و نابودی نجات دادند. اگر چه مسرشمیت توسط یکی از مقامات ارشد نازی که پسرش در یکی از هواپیماهای مسرشمیت کشته شده بود، مورد اذیت و آزار قرار گرفت، اما دوستان بسیار دیگری در حزب نازی پرورش داده بود.

هنگامی که نازی‌ها اعلام کردند که آلمان در حال تجهیز خود به تجهیزات نظامی است، مسرشمیت با کمک رابرت لوسر نمونه اولیه‌ای از یک جنگنده به نام Bf ۱۰۹ را طراحی کرد. فرمانده توسعه نیروی هوایی لوفت وافه شخصاً این هواپیما را آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که Bf ۱۰۹ یک هواپیمای جنگنده بی‌نقص خواهد بود. در جریان جنگ جهانی دوم، Bf ۱۰۹ در تمامی جبهه‌ها برای آلمان نازی به کار گرفته شد، به ویژه در مقابله با جنگنده‌های اسپیتفایر در نبرد بریتانیا. مسرشمیت در ادامه Bf ۱۱۰ را طراحی کرد که به یک جنگنده شبگرد برجسته و توانمند تبدیل شد. اما دستاورد بزرگ او در طول جنگ Me ۲۶۲ بود که جنگ را تجربه می‌کرد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، مسرشمیت به مدت دو سال در ایالات متحده تحت نظر بود. او پس از آزادی در ابتدا خانه‌های پیش ساخته و چرخ خیاطی می‌ساخت زیرا متفقین تولید هواپیما را پس از جنگ، در آلمان ممنوع کرده بودند. اما مسرشمیت در سال ۱۹۵۲ دوباره برای آلمان شروع به تولید موشک و هواپیمای جنگی کرد.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۶- رابرت لوسر

رابرت لوسر مهندس هواپیما و خلبانی برجسته و شناخته شده بود. او پس از کار برای چندین کمپانی سازنده هواپیما، به مسرشمیت پیوست و در طراحی Bf ۱۰۹ به او کمک کرد. وی همچنین نقش فعالانه‌ای در طراحی Bf ۱۱۰ داشت.در سال ۱۹۳۸، او به کار برای هینکل بازگشت اما پس از اختلاف نظر در مورد طراحی یک جنگنده جت اخراج شد. لوسر در ادامه در کارخانه هواپیماسازی Fieseler مشغول به کار شد، جایی که بمب پرنده مشهور را طراحی کرد. این اولین سلاح انتقام جویی نازی‌ها بود. هزاران فروند از این موشک‌های کروز علیه بریتانیا استفاده شدند و ثابت شد که سلاح‌هایی کارآمد و ترسناک هستند.

بعد از جنگ جهانی دوم، لوسر توسط متفقین در عملیات سنجاق (Paperclip) به کار گرفته شد، عملیاتی که در آن مهندسان و دانشمندان آلمانی برای پروژه‌های نظامی کشورهای غربی عضو متفقین و به طور خاص ایالات متحده به کار گرفته شدند. اما برخلاف ورنر فون براون مشهور، لوسر تا سال ۱۹۴۸ به آمریکا نرفت. در آن زمان، او در کنار فون براون در برنامه فضایی آمریکا کار می‌کرد اما به اشتباه پیش‌بینی کرد که رفتن به ماه غیرممکن است. او معتقد بود که هیچ فضاپیمایی برای این سفر به اندازه کافی قابل اعتماد نخواهد بود. در سال ۱۹۵۹، لوسر به آلمان بازگشت و در آنجا زیر نظر مسرشمیت مشغول به کار شد.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۵- هانس فون اوهاین

هنگامی که ارنست هینکل برای کمک به طراحی اولین هواپیمای جت جهان به دانشگاه گوتینگن رفت، هانس فون اوهاین توسط رییس او در این دانشگاه به هینکل معرفی شد.در سال ۱۹۳۶، اوهاین رسما به Heinkel Flugzeugwerke پیوست تا به کار بر روی اولین موتور جت جهان ادامه دهد. در سال ۱۹۳۹، He ۱۷۸، اولین هواپیمای جت جهان، یک پرواز آزمایشی تقریباً بدون نقص را انجام داد. کار فون اوهاین بر روی موتورهای جت منجر به ساخت جنگنده Me ۲۶۲ توسط نازی‌ها نیز شد. اگر چه فون اوهاین به طور مستقیم در طراحی Me ۲۶۲ نقش نداشت، اما به نازی‌ها ثابت کرد که هواپیماهای جت کاربردی و بسیار برتر از جنگنده‌های پروانه محور هستند.

مدت کوتاهی پس از پایان جنگ جهانی دوم، فون اوهاین به آمریکا مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۶۳ دانشمند ارشد آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا شد و در شغل جدیدش مقالات زیادی منتشر کرد و به خاطر دستاوردهایش در مهندسی هوافضا در سطح بین‌المللی شناخته شد. ون اوهاین در نهایت به تالار مشاهیر بین‌المللی حوزه هوافضا و تالار مشاهیر علوم راه یافت.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۴- والتر تیل

در سال ۱۹۳۶ والتر تیل سومین دانشمندی بود که توسط والتر دورنبرگر، رئیس بخش تحقیقات موشکی آلمان استخدام شد. تیل سابقه‌ای در مهندسی شیمی داشت و در نهایت به معاونت بخش موشکی آلمان رسید. کارهای تیل در به پرواز درآوردن راکت V-۲ نقش کلیدی داشت. او بیشتر روی طراحی موتور کار می‌کرد و ایده‌های او منجر به موتوری بسیار سبک‌تر و کوتاه‌تر شد.او تصمیم به استفاده از سوختی ترکیب برای موشک V – ۲ گرفت و طراحی موتور را ساده کرد تا تولید انبوه آن آسان‌تر شود. تیل در سال ۱۹۴۳ به این باور رسید که معضلات ذاتی موجود در طراحی موشک V – ۲ تولید انبوه آن را غیرممکن می‌سازد، بنابراین استعفای خود را به والتر دورنبرگر اعلام کرد. تنها چند روز بعد، تیل و خانواده‌اش در جریان بمباران بریتانیا علیه اماکن تحقیقات راکتی نازی‌ها در پینمونده کشته شدند.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۳- هربرت‌ای واگنر

در طول دهه ۱۹۲۰، هربرت‌ای. واگنر، مهندس هوافضا به تحقیق در مورد دینامیک اجزای مختلف هواپیما از جمله هواپیماهای با قابلیت فرود روی آب پرداخت. در دهه ۱۹۳۰، او روی هواپیماهای نظامی با ارتفاع پروازی بالا و موتورهای جت کار می‌کرد. در دهه ۱۹۴۰، او روی موشک‌های هدایت شونده تمرکز داشت. یکی از پروژه‌های او، بمب گلاید با موتور راکتی به نام Hs ۲۹۳، اولین بمب هدایت شونده‌ای بود که تا آن زمان در جنگ استفاده شده بود. Hs ۲۹۳ که سلاحی ابتدایی اما ویرانگر بود، در نهایت ۴۰۰ هزار تن از محموله‌های کشتی‌های متفقین را غرق کرد. با این حال، تکثیر مدل‌های مختلف Hs ۲۹۳، بهبود این سلاح را دشوار کرد.

پس از جنگ، واگنر یکی از اولین دانشمندان آلمانی بود که به آمریکا برده شد. در آنجا، او یک سیستم هواپیمای هدایت شونده با رادار را توسعه داد که نیروی هوایی آمریکا در طول جنگ کره از آن استفاده کرد. او همچنین طراحی‌های بمب هدایت شونده آمریکا را اصلاح کرد و بعدها سیستم‌های هدایتی برای موشک‌های ضد تانک ارتش آمریکا توسعه داد.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۲- کنراد زوس

در سال ۱۹۳۵، کنراد زوس به عنوان مهندس کارخانه هواپیمایی Henschel کار می‌کرد اما آخر هفته هایش را صرف ساخت یک کامپیوتر در اتاق نشیمن والدینش کرده بود. Z۱ اولین کامپیوتر قابل برنامه‌ریزی جهان بود. زوس سعی کرد دستگاهی طراحی کند که بتواند معادلات مهندسی را برای او محاسبه کند. Z۱ که در سال ۱۹۳۸ تکمیل شد، پروژه ای بسیار پیشرفته و پیشگامانه بود اما برای انجام محاسبات پیچیده بسیار ساده بود. هنگامی که جنگ جهانی دوم آغاز شد، زوس به سختی و با دادن کامپیوتر خود به ارتش آلمان از رفتن به میدان جنگ اجتناب کرد.

زوس که اکنون برای موسسه تحقیقات آیرودینامیک رایش سوم کار می کرد، چندین کامپیوتر دیگر ساخت که در Z۴ به اوج خود رسیدند. زوس پیشنهاد کار بیشتر بر روی یک کامپیوتر با استفاده از لوله های خلاء را داد. اما این پروژه خیلی زود و پیش از رسیدن به نتیجه توسط ارتش آلمان لغو شد. آن ها بر این باور بودند که ساخت چنین کامپیوتری برای استفاده نظامی چندان ضروری نیست، زیرا به باور خود، به پیروزی در جنگ نزدیک بودند. سازندگان هواپیمای متعددی در آلمان این کامپیوتر را برای محاسبات هوافضای خود می خواستند. این کامپیوترها به قدری مهم تلقی می شدند که ورنر فون براون شخصا برای انتقال زوس و کامپیوترهایش به مکانی امن تر مداخله کرد. پس از جنگ، زوس کامپیوتر Z۴ را به سوئیس برد و در سال ۱۹۵۰یک شرکت تولید کامپیوتر را راه اندازی کرد. بیست سال بعد، این شرکت توسط زیمنس خریداری شد و زوس بازنشسته شد.

۱۰ دانشمند ارشد هیتلر و سرنوشتشان+ تصاویر

۱- فریتز توت

فریتز توت پس از خدمت در ارتش آلمان در طول جنگ جهانی اول، به تحصیل در رشته مهندسی پرداخت و در نهایت در یک شرکت ساختمانی کوچک مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۲۲، یک دهه پیش از به قدرت رسیدن نازی ها، به حزب نازی پیوست. بعدها او به اس اس پیوست و در سال ۱۹۳۰ مقاله ای در مورد استخدام منتشر کرد که نظر هیتلر را به خود جلب کرد. زمانی که نازی ها به قدرت رسیدند، توت به ریاست پروژه جدید اتوبان آلمان ارتقا یافت. در نهایت، او به عنوان وزیر مهمات رایش و با رهبری دفتر مرکزی فناوری بر تمام جنبه های اقتصاد آلمان نظارت داشت. همچنین او سازمان توت را بنیان گذاری کرد، یک سازمان شبه دولتی مهندسی که دیوار آتلانتیک و پناهگاه های بزرگ زیردریایی های یوبوت را در ساحل فرانسه ساخت. سازمان توت به خاطر استفاده از میلیون ها کارگر اجباری بدنام بود. اگر چه توت از پشتیبانی هیتلر سود می برد، با دیگر افراد ارشد نازی از جمله هرمان گورینگ و مارتین برومن درگیری داشت. در سال ۱۹۴۲، توت در انفجار هواپیما درگذشت. در حالی که شواهد خرابکاری یا ترور فراوان بود، هیچ چیز ثابت نشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا