اقتصادیمدیریت کسب و کار

بهینه سازی فضای انبار با قفسه بندی مناسب

راهنمای قفسه بندی انبار

مهمترین علت نصب قفسه در انبار نظم دهی و افزایش میزان بهره وری از محیط می باشد. قفسه بندی انبار چه صنعتی و چه خانگی به بهینه سازی محیط کمک می کند. سیستم قفسه بندی انبار و مدیریت آن دارای ویژگی های خاصی می باشد که با توجه به محیط و شرایط انبار سنجیده می شود.

اهمیت قفسه بندی انبار به شرح زیر است:

  • بهینه سازی فضا
  • ایجاد نظم
  • کاهش هزینه
  • افزایش سود
  • افزایش ایمنی
  • تسهیل انبارگردانی
  • دسترسی آسان

راهنمای قفسه بندی انبار صنعتی

قفسه بندی انبار های صنعتی جزء زیر ساخت های اساسی صنعت می باشد که سازماندهی بهینه انبار را تسهیل می کند. قفسه ها باعث نظم دهی به انبار، دسترسی آسان به لوازم مورد نیاز و بهینه سازی فضا می شوند. اگر قفسه بندی به درستی انجام شود می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش سوددهی کمک کند.

اما قفسه ها تنها یک تکه از پازل هستند. بهینه سازی فضا به پارامترهای دیگری چون طراحی انبار، عرض راهروها، نوع قفسه ها، ایمنی و آموزش نیز بستگی دارد. ما در اینجا راهنمای جامع برای قفسه بندی انبارها گردآوری کردیم تا حداکثر استفاده از فضا را برای افزایش بهره وری و سود داشته باشیم.

بهینه سازی فضای انبار با قفسه بندی مناسب

  • برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی کلید موفقیت در عملیات است. بهتر است قبل از هرکاری چیدمان خود را با برنامه ریزی انجام دهید تا سردرگم نشوید. اگر برنامه ریزی نداشته باشید، تغییر قفسه بندی و جریان کلی انبار بعدا شلوغ تر و سخت تر می شود.

  • پروژه خود را بودجه بندی کنید

 مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید، پیش بینی هزینه قفسه بندی جدید و همچنین هزینه طراحی و نصب می باشد. همیشه به دنبال ارزان ترین نباشید، در ابتدا مطمئن شوید که قفسه ای که انتخاب کرده اید نیاز شما را برآورده می کند یا خیر.

  • به ارتفاع انبار خود توجه کنید

استفاده از فضای عمودی انبار برای نگهداری موجودی شما از متراژ مربع یک انبار مهم تر است. شما می توانید اقلام حساس تر را در قفسه های بالاتر قرار دهید تا از آسیب در امان باشند.

  • برای طراحی یک انبار، در ابتدا موانع را نادیده بگیرید

طرح اولیه قفسه ها را در ابتدا طوری ترسیم کنید که انگار هیچ ستون یا مانعی در ساختمان وجود ندارد.سپس موانع را ترسیم کنید و سعی کنید از حداکثر فضا استفاده کنید. البته بعضی اوقات موانع، کار طراحی انبار را پیچیده می کنند. به طور مثال، وجود بخاری دیواری می تواند طراحی قفسه بندی را با چالش مواجه کند.

  • قفسه ها را در ردیف های طولانی بچینید

بهینه سازی فضای انبار با قفسه بندی مناسب

 برای یه حداکثر رساندن فضا، قفسه ها را پشت سر هم در ردیف های طولانی بچینید. شاید فکر کنید که تمام فضای دنیا در اختیار شماست، اما واقعیت این است که محدودیت های فیزیکی وجود دارند و شما باید فضای خود را بهینه سازی کنید.

6-کارایی ذخیره سازی را محاسبه کنید.

کارایی ذخیره سازی به میزان فضای مورد نیاز برای ذخیره موجودی انبار اشاره دارد. این فضا شامل ارتفاع، عرض و طول انبار می باشد. شما باید از قبل برنامه ریزی کنید که هر بخش به چه فضایی نیاز دارد.

7- انعطاف پذیر باشید.

هیچ رویکرد ثابتی برای قفسه بندی انبار وجود ندارد. روشی را انتخاب کنید که برای شما بهترین کارایی را دارد. هر انبار روش منحصر به فرد خود را داراست. در واقع هر بخش صنعت سیستم قفسه بندی مخصوص به خود را دارد. به طور مثال، سیستم قفسه بندی صنعت غذایی با دارویی متفاوت است.

8-در انتهای هر ردیف تابلو نصب کنید.

 اگر انبار بزرگ تری را مدیریت می کنید، از تابلو برای سازماندهی هر ردیف استفاده کنید. مانند فروشگاه های بزرگ، در انتهای هر ردیف اقلام موجود در آن ردیف را یادداشت کنید تا سریعتر بتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

9- به چیدمان اقلام دارای تاریخ انقضا توجه کنید.

محصولات دارای تاریخ انقضا را حتما بر اساس تاریخ آنها مرتب کنید و داخل قفسه ها قرار دهید. محصولی که زودتر وارد انبار شده باید زودتر خارج شود.

10- بر اساس وزن کالاها چیدمان را انجام دهید.

به منظور سهولت در جابجایی و حمل بسته ها، اقلام سنگین تر را در قفسه های پایین و بسته های سبک تر را در قفسه های بالاتر قرار دهید. این کار باعث بالا رفتن عمر و مقاومت قفسه ها نیز می شود.

چگونه انبار خانگی را قفسه بندی کنم؟

فضای انباری یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خانه است. در واقع متراژ انباری برای افراد دارای اهمیت ویژه ای است. ما در اینجا به شما راهکارهایی می دهیم که با استفاده از آنها بتوانید بیشترین استفاده را از انبار های کوچک منزل خود داشته باشید.برای قفسه بندی انبار خانگی میتوانید از قفسه پیچ و مهره ای انبار استفاده کنید.

نحوه چیدمان انبار خانگی فضای محدودتری دارد و با انبار های صنعتی متفاوت است. اما با قفسه بندی انبار خانگی می توانید نهایت استفاده را از فضای کوچک داشته باشید.

بهینه سازی فضای انبار با قفسه بندی مناسب

1- قفسه انبار را در نقطه مناسب نصب کنید. سعی کنید پشت درب قفسه را نصب نکنید زیرا مانع باز شدن در می شود. همچنین از پوشاندن پنجره با قفسه نیز اجتناب کنید زیرا مانع ورود نور به داخل می شود. از دیوارهای بلند برای قفسه بندی استفاده کنید و لوازم خود را به صورت عمودی روی قفسه ها بچینید.

2-از قفسه مناسب استفاده کنید. قفسه های مشبک برای انبارهای خانگی بهترین گزینه می باشد. ارتفاع و طول این قفسه ها قابل تنظیم می باشد و از استحکام بالایی برخوردار هستند. این قفسه ها فلزی هستند و نصب آنها به مراتب آسان تر است.

3- از سقف انباری استفاده بهینه داشته باشید. با استفاده از داربست های فلزی می توانید سقف انبار خود را نیز قفسه بندی کنید و نهایت استفاده از فضا را داشته باشید. از آویزهای سقف غافل نشوید، چون به شما این امکان را می دهد تا بعضی وسایل را از سقف آویزان کنید.

4- کف انبار را خالی نگه دارید. برای سهولت در رفت و آمد و نظم دهی بیشتر از قرار دادن وسیله ها در کف انبار خودداری کنید و از دیوارها نهایت استفاده را ببرید. از نظر ایمنی هم نگهداری لوازم کف انبار کاری نادرست است چون ممکن است نم و رطوبت به آنها نفوذ کند.

5- لوازم غیر ضروری را دور بریزید. لزومی ندارد لوازمی که به ندرت از آنها استفاده می کنید را داخل انبار نگه دارید. این کار باعث شلوغی انبار شما می شود. سعی کنید به صورت دوره ای انبار خود را مرتب کنید و هر چند وقت یکبار لوازمی را دور بریزید.

6- اقلام ریز را دسته بندی کنید. اقلام و ابزار ریز مانند پیچ و مهره را می توانید در جعبه هایی دسته بندی کنید و داخل قفسه قرار دهید. با این کار می توانید دسترسی خود را به این ابزار سریع تر کنید.

بهینه سازی فضای انبار با قفسه بندی مناسب

7- اتیکت بزنید. می توانید روی قفسه ها و جعبه ها اتیکت بزنید تا سریعتر آنها را پیدا کنید. سعی کنید هر قفسه را مخصوص یک سری ابزار در نظر بگیرید.

شرکت پارسیان عدل سپاهان یکی از بزرگترین تولید کنندگان قفسه بندی در استان اصفهان می باشد. این شرکت با مشاوره، تولید و طراحی سیستم های قفسه بندی خانگی و صنعتی اقداماتی در جهت بهینه سازی انبارها به کار برده است.

صنایع عدل تولید کننده قفسه های فروشگاهی، هایپری و راک در ایران و دیگر کشورهای همسایه در خدمت مشتریان عزیز می باشد.

برای آشنایی بیشتر با محصولات این شرکت به سایت sanayeadl.com مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا