اقتصادی

افزایش اجاره بها به دلیل هزینه های تولید مسکن است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

افزایش اجاره بها به دلیل هزینه های تولید مسکن است - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، از سوی دولت برای کنترل اجاره بها سامانه املاک، مصوبه سقف اجاره بها، افزایش وام ودیعه و… راهکارها اعلام شده بود که تاکنون هیچکدام از این راهکارها نتوانسته مقابل افزایش اجاره بها را بگیرد.

مشکل سامانه نیست و هیچ سامانه‌ای نمی‌تواند برای کنترل اجاره بها باشد

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک درخصوص سامانه املاک به آنلاین گفت: این سامانه و هر سامانه‌ی موازی دیگری طراحی شود اثرگذاری ندارد و کمبود واحدها را جبران نمی‌کند، در حال حاضر مشکل مستأجران مشاوران املاک نیست بلکه نبود خانه مستأجران را شاکی کرده است.

وی در ادامه افزود: قیمت اجاره بها که از سوی صاحبخانه ها اعلام می‌شود هزینه‌های نگهداری و ارزش ملک و … است (با توجه به اینکه از دی‌ماه پارسال هیچ‌گونه آمار رسمی از بخش املاک منتشر نشده اما احتمالاً متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران اکنون از ۶۰ میلیون تومان نیز عبور کرده است) را در بر می‌گیرد و بعد قیمت اعلام می‌کنند و لذا سامانه املاک نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و بازار مسکن را نمی‌توان با آزمون و خطا پیش برد، بلکه به جای سامانه تأسیس کردن شرایط ساخت و ساز را فراهم کنند تا ساخت و ساز افزایش یابد و مطمئناً اجاره بها پس از آن و متأثر از افزایش تولید کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پس از نوسازی اجاره بها افزایش پیدا می‌کند توضیح داد: موضوع این است که بازسازی برای صاحبخانه گران تمام می‌شود، هزینه مصالح ساختمانی افزایش یافته است بنابراین برای صاحبخانه هزینه تمام شده افزایش یافته است. اما اگر مشوق‌هایی برای ساخت و سازها در نظر گرفته شود، ساخت و ساز افزایش پیدا کند می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد در ابتدای ده نود که تولید مسکن رونق بیشتری پیدا کرد این تولید مسکن باعث کاهش قیمت اجاره بها نیز شده بود اما امروز به دلیل کمبود در تولید اجاره بها افزایش پیدا کرده است.

وام ودیعه تورم زا است

داوود بیگی نژاد در ادامه از تأثیر وام ودیعه بر بازار اجاره بها نیز گفت: می‌بایست رصد کرد که آیا وام ودیعه مسکن سال‌های قبل تأثیر داشته است یا خیر، آیا این مبلغ در کل مناطق حداقل شهر تهران توانمندی مستأجر را افزایش داده است و یا به مالک انگیزه افزایش قیمت را می‌دهد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک راهکار جلوگیری از افزایش اجاره بها را بیان کرد: اوایل سال اعلام کردیم که قیمت سازی ها در فضای مجازی کنترل شود اما کسی توجهی نکرد، در کوتاه مدت این کنترل فضای مجازی و اعلام ضریب اجاره بها باعث می‌شود که کنترل صورت گیرد در بلند مدت برای کنترل بازار مسکن می‌بایست عرضه و تقاضا را متناسب کنند اجاره داری حرفه‌ای را در دستور کار قرار دهند شرایط تولید مسکن تسهیل گردد. تا اجاره بها کنترل شود.

دکمه بازگشت به بالا