فرهنگ و هنر

حاشیه‌هایی از رضا صادقی، علی انصاریان و ضرغامی

حاشیه‌هایی از رضا صادقی، علی انصاریان و ضرغامی

نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، آغاز بلیت‌فروشی این جشنواره، حاشیه‌نگاری از کنسرت رضا صادقی با یادی از علی انصاریان، اظهارات ضرغامی درباره تخریب بافت تاریخی شیراز، افتتاح جشنواره صنایع دستی فجر و راز مرگ «پابلو نرودا» از گزیده اخبار چهارشنبه ۲۶ بهمن بود.

به گزارش ایواره، در حالی‌که کمتر از دو روز تا شروع جشنواره موسیقی فجر مانده، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه ـ ۲۶ بهمن ماه ـ با حضور نمایندگانی از رسانه‌ها در تالار رودکی برگزار شد. در این نشست مطالبی درباره ماجرای استعفای دبیر در آستانه برگزاری جشنواره مطرح و در پاسخ به بی برنامگی های جشنواره، توضیح‌هایی ارائه شد.

همچنین در این نشست جدول ۸۷ اجرای این رویداد را منتشر شد و اعلام شد که فروش بلیت اجراهای این دوره از عصر چهارشنبه آغاز می‌شود.

جشنواره موسیقی امسال از دو روز بعد، جمعه، آغاز خواهد شد.

کنسرت رضا صادقی با یاد علی انصاریان برگزار شد

مدتی وقفه در برگزاری کنسرت‌ها در پی اتفاقات اخیر، آن هم در شرایطی که پیشتر دوره رکود کرونا را تجربه کرده بودیم، موجب شده بود که موسیقی به لحاظ اقتصادی و اجرایی در سکون قرار بگیرد. اکنون اما برگزاری کنسرت‌های خواننده‌هایی همچون سیروان خسروی، ماکان‌بند و اجرای سه‌شنبه شب رضا صادقی، هنرمندان و علاقمندان موسیقی را بار دیگر به بهبود شرایط، آن‌هم در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر امیدوار می‌کند. مشروح گزارش این کنسرت را اینجا بخوانید.

افتتاح هفتمین سرو سیمین

«هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر» با عنوان «هفتمین سرو سیمین»، عصر چهارشنبه ـ ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ـ در موزه ملی ایران افتتاح و از تمبر یادبود این جشنواره رونمایی شد.

اخبار سینمایی در ایران و جهان

عوامل فیلم کوتاه «بِرنو» که سیمرغ بهترین فیلم کوتاه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده‌اند، جایزه نقدی خود را به مردم زلزله‌زده خوی اهدا کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «شماره ۱۰» با اشاره به اینکه سال سختی برای اکران سینما پیش‌رو است، گفت که اولویت زمانی برای اکران فیلم «شماره ۱۰» نوبت عید فطر خواهد بود.

همچنین اعلام شد که سینماهای کشور ۲۷ بهمن‌ماه تا ساعت ۱۷ تعطیل هستند و طبق اعلام کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما مژگان ایلانلو ـ مستندسازـ آزاد شده است.

در ادامه، فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین در حالی از پنجشنبه ۲۷ بهمن کلید می‌خورد که امسال علی‌رغم بخش دولتی سینمای ایران، آثار چند سینماگر ایرانی در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته می‌شود و تهیه‌کنندگان فیلم «زنگار» هم اعلام کردند که تولید این پروژه فاجعه‌آمیز که به مرگ «هلینا هاچینز» در صحنه فیلمبرداری انجامید، از بهار امسال با کارگردانی «جوئل سوزا» از سر گرفته خواهد شد.

تالار هنر دو اجرایی شد/سرنوشت «یتیمچه» چه می‌شود؟ 

نمایش «گنجی در خانه» به نویسندگی فرانکو زافانلا و کارگردانی مجید علم بیگی و نمایش «آکادمی پرندگان» به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی در تالار هنر افتتاح شدند.

کهبد تاراج که برای اجرای نمایش «یتیمچه» در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر نوبت اجرا داشته است، با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف این نمایش می‌گوید: نمی‌گویم تئاتر شهر را به من بدهید اما به کسانی بدهید که قبلا دو بار به این مجموعه آمده باشند تا در دالان‌های آن گم نشوند!

راز یک جنایت بعد از ۵۰ سال برملا شد

یکی از قدیمی‌ترین اسرار تاریخ مدرن شیلی سرانجام پس از آنکه کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص دادند «پابلو نرودا» شاعر شیلیایی برنده جایزه نوبل پس از مسموم شدن با یک سم قوی درگذشته، حل شد و ظاهراً چندین دهه سوء ظن درباره قتل او در نهایت تایید شد.

اعتراض صدا و سیما به برلیناله

اداره کل تامین و رسانه بین الملل صداوسیما در نامه‌ای رسمی به جشنواره و بازار فیلم برلین، با محکوم کردن اقدام مسئولان این جشنواره در جلوگیری از صدور مجوز برای حضور کارمندان صداوسیما در این بازار، این تصمیم را سیاسی و «در تضاد با ماهیت فرهنگی این رویداد» خواند.

رییس فرهنگستان هنر در مراسم بزرگداشت محمدمهدی هراتی، استاد پیش‌کسوت هنرهای تجسمی، با بیان اینکه «یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری فرهیختگی جامعه، نوع رفتار آن جامعه با هنرمندانش است»، تاکید کرد: اگر هنرمندان سخن نگویند، جامعه بیمار می‌شود. هنرمندان به جای افراد سخن می‌گویند و جامعه را به سمت آرامی می‌برند.

برگزیدگان و شایستگان قدردانی هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

روز گذشته «بنکسی»‌ خلق یک گرافیتی بر روی دیوار شهر «ماگریت» واقع در انگلستان را تایید کرد. به نظر می‌رسد «بنکسی»‌ این گرافیتی را با موضوع خشونت خانگی علیه زنان و دختران خلق کرده است اما ساعاتی پس از تایید اصالت گرافیتی جدید «بنکسی»‌ شورای شهر بخشی از آن را حذف کرد.

بافت تاریخی شیراز تخریب نشده است!

عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره اخبار تخریب بافت تاریخی شیراز، اظهار کرد: با وجود شایعات و جو سازی‌هایی که بعضا شناخته شده هستند و باید پاسخگوی تخریب های سال ‌های گذشته باشند،  هیچ گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است. هم اکنون به دعوت وزارت میراث فرهنگی حدود ۵۰ نفر از اهالی رسانه در حال بازدید از بافت تاریخی شیراز هستند.

بیشتر بخوانید:

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: کار ناصوابی در بافت تاریخی شیراز انجام نشده است

دستور دادستان و وزیر روی زمین ماند/ بلیت هواپیما و قطار کم آمد

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از دستور دادستان تهران درباره برگشت قیمت‌های افزایش یافته بلیت پروازهای داخلی، گفت: قیمت‌ها هنوز به حالت قبل برنگشته و به دستور وزیر و دادستان بی‌توجهی شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش تقاضا برای سفر در تعطیلات پیش‌رو به نیمه جنوبی کشور و متعاقب آن، کمبود بلیت هواپیما و قطار خبر داد.

محوطه ۱۱ هزار ساله ترکیه از زلزله در امان ماند

محوطه باستانی «گوبکلی‌تپه» واقع در ترکیه در جریان وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری، آسیب ندیده است.

*پارلمان یونان قانون جدیدی را تصویب کرده که امکان برگزاری نمایشگاه آثار باستانی کمیاب در خارج از این کشور را فراهم می‌کند اما باستان شناسان هشدار دادند که این امر می تواند منجر به خروج طولانی مدت آثار تاریخی نادر از این کشور شود.

پیشنهادهایی برای خواندن:

رونمایی از «لیدی گاگا» در «جوکر ۲»

سینما نه نظام برده‌داری است و نه رستوران بین راهی!

رفسنجانی و میرسلیم چگونه جشنواره موسیقی برگزار می‌کردند؟

قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا