عمومیمدیریت کسب و کار

اشتباه رایج هنگام بنزین زدن

بنزین زدن یک کار بسیار معمولی است و هر کسی ممکن است در طول یک ماه، بارها و بارها این کار معمولی را تکرار کند. اما جالب است بدانید که همین کار معمولی نیز ترفند و تکنیک خاص خودش را دارد تا بدون نقص و ایراد انجام شود. بعضی اشتباهات کوچک هنگام بنزین زدن باعث می شود که هم پولتان هدر برود و هم مشکلاتی برای خودرو ایجاد گردد که البته با گران شدن بنزین، بهتر است این اشتباهات را بدانید و از آنها دوری کنید.

5 اشتباه رایج هنگام بنزین زدن | کریمی تیونینگ

آموزش نحوه بنزین زدن

امروزه بنزین زدن با کارت سوخت انجام می گیرد و برای این منظور، باید کارت سوخت را درون دستگاه موجود در پمپ بنزین قرار دهید، سپس رمز را وارد کنید و در ادامه با فعال شدن دستگاه سوخت گیری، امکان بنزین زدن برای خودروی شما فراهم می شود.

کار با نازل بنزین

بعد از اینکه اعداد روی دستگاه صفر شدند، یعنی می توانید از آن برای پر کردن باک خودرو استفاده کنید. کافیست نازل بنزین را به سمت بالا و بیرون بردارید و آن را داخل باک قرار دهید. با فشار اهرم نازل به سمت بالا، بنزین از آن جاری می شود و می توانید مقدار آن و همچنین پول بنزین را از نمایشگر دستگاه مشاهده کنید.

ضمن اینکه می توانید بعد از قرارگیری نازل بنزین در باک، ضامن قفل کن آن را درگیر کنید تا مجبور نباشید نازل را نگه دارید. اما باز هم باید حواستان باشد زیرا امکان لغزش نازل و درآمدن آن وجود دارد. مراحل ثبت سفارش در فروشگاه لوازم یدکی کیا و هیوندای بسیار آسان میباشد

5 اشتباه رایج در بنزین زدن

  1. عجله کردن در سوخت گیری

نازل بنزین دارای 3 حالت تند، متوسط و کند است که توصیه می کنیم همیشه روی حالت کند آن بنزین بزنید. در این حالت، میزان تبخیر بنزینِ در حال گردش از نازل به باک خودرو به حداقل می رسد. در غیر این صورت، شما مجبورید پول لیتر بنزین تبخیری را هم بدهید.

  1. خالی شدن کامل باک خودرو

قبلا در ، درباره ، به طور کامل صحبت کرده ایم. هر چه میزان بنزین در باک خودرو کمتر باشد، احتمال تبخیر آن بیشتر می شود و ممکن است در زمان سوختگیری، هوای بیشتری هم داخل باک بنزین شود. سوختگیری در حالتی که باک تقریبا نیمه یا از نیمه کمتر است، بهترین حالت آن می باشد.

  1. بنزین زدن در زمان نامناسب ظهر و بعد از ظهر

مخزن بنزین در جایگاه ها و لوله های انتقالی آن، زیر زمین قرار دارد که تحت تاثیر مستقیم گرما و حرارت زمین می باشد. در این صورت، اگر در زمان هایی که هوا و زمین، خنک ترین حالت خود را دارند، یعنی اول صبح و آخر شب (زمین در اول صبح، کمترین دما را دارد) بنزین بزنید، سوخت متراکم تر و غلیظ تری وارد باک خودرو خواهد شد. در هنگام ظهر و بعد از ظهر، مایع بنزین تحت تاثیر گرما و حرارت زمین قرار می گیرد و در این صورت، یک لیتر بنزینی که می زنید، کمتر از یک لیتر بنزین واقعی است!

  1. سوخت گیری در زمانی که تانکر سوخت، تازه جایگاه را پر کرده است!

شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده بودید که تانکر سوخت رسانی می تواند باعث شود بنزین نامرغوبی وارد باک خودروتان شود. اگر وارد پمپ بنزینی شدید که تانکر سوخت رسانی هم در آنجا بود، بهتر است به جایگاه دیگری بروید.

چون که بنزین موجود در مخزن های جایگاه، به دلیل اینکه تازه سوخت گیری شده اند، به هم خورده است و آلودگی و رسوبات ته نشین در آن، در بنزین غوطه ور شده اند. در این صورت اگر بنزین بزنید، بنزین بی کیفیت و پر از رسوب و آلودگی وارد باک خودرو می شود.

  1. اصرار به پر کردن کامل باک

در باک خودرو قطعه ای به نام کنیستر وجود دارد که بخارات حاصل از بنزین را جمع آوری می کند و مانع تجمع آن می شود چرا که تجمع این بخارات، می تواند خطرآفرین باشد. زمانی که هنگان بنزین زدن، قطع کن نازل عمل می کند و بنزین زدن را متوقف می نماید، دست از بنزین زدن بکشید. زیرا ادامه آن، هم باعث برگشت بنزین به بیرون و هدر رفت آن می شود و هم به کنیستر آسیب وارد می کند.

و چند نکته ساده دیگر در زمان سوخت گیری:

بعد از اتمام سوخت گیری، نازل را کمی بیشتر در باک نگه دارید تا آخرین قطره ها هم در باک بریزد. البته این چند قطره، بیشتر از آنکه صرفه اقتصادی داشته باشد، برای جلوگیری از آلودگی محیط نباید به روی زمین بریزد.

حتما نکات ایمنی مثل عدم استعمال سیگار و همچنین عدم استفاده از گوشی موبایل را جدی بگیرید و رعایت نمایید.

درب باک خودرو را محکم ببندید و تا قبل از برداشتن نازل از جایگاه، آن را باز نکنید، زیرا باعث افزایش سرعت تبخیر بنزین داخل آن می شود.

برای خالی کردن چند قطره باقی مانده روی لوله نازل، به ورودی باک ضربه نزنید زیرا این کار خیلی خطرناک است.

و اما نکته پایانی درباره مصرف بنزین خودرو و ریمپ ایسیو

تقریبا می توانیم بگوییم که تمام خودروهای داخلی (خودروهای جدید) و خودروهای وارداتی در کشور ما دارای استانداردهای بالای آلایندگی هستند. این یعنی اینکه موتور و ایسیو این خودروها تنها در صورت استفاده از بنزین اکتان بالا و باکیفیت می توانند به خوبی کار کنند. از آنجایی که بنزین موجود در جایگاه های سوخت ایران دارای چنین کیفیتی نیست، خودرو قطعا دچار مشکلاتی می شود.

مشکلاتی مانند افزایش نرخ مصرف بنزین و همچنین که باعث می شود قطعات آن به سرعت فرسوده شوند. برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی، باید یا بنزین سوپر بزنید و یا اینکه تنظیمات ایسیو را بهینه کنید. ریمپ ایسیو کمک زیادی به صرفه جویی در مصرف بنزین و جلوگیری از خطر ناک موتور می کند و خودرو را با نوع بنزین موجود در ایران، هماهنگ می سازد.

نگاهی به مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

امروزه داشتن خودرو شخصی، بخش جدایی ناپذیری از ویژگی‌های انسان شهری تلقی می‌شود به همین خاطر رفتن به پمپ‌بنزین و سوخت‌گیری‌کردن نیز به جزئی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. برخی از افراد هنگام بنزین زدن به خودرو خود باک ماشین را تا آخر پر می کنند اما این کار اشتباه مشکلاتی را که در این بخش از دانستنی های آورده ایم را ایجاد خواهد نمود.

دلیل خطرناک بودن پرکردن باک بنزین

احتمالا شنیده اید که نباید باک بنزین اتومبیل خود را پر کنیم، زیرا این کار نه تنها سبب هدر رفتن سوخت می شود بلکه مشکلات زیر را در پی دارد:

خراب شدن کنیستر

امروزه بر خلاف گذشته که بخار بنزین تولید شده در باک به نحوی از باک خارج می‌شد، بخار موجود در باک بنزین با وسیله قطعه‌ای به نام کنیستر به موتور خودرو هدایت و در چرخه سوخت اتومبیل قرار می‌گیرد.

در صورتی که باک خودرو خود را کاملا با بنزین پر نکنید، این قطعه در اتومبیل بخار بنزین را به بنزین مایع تبدیل می کند. اگر بنزین زیاد بزنید و باک بنزینتان را پر کنید، بنزین به مدار کنیستر وارد شده و این قطعه دچار ایراد خواهد شد و باید شما هزینه زیادی را برای تعمیر و تعویض آن بپردازید.

هدر رفتن بنزین و آلودگی

وقتی که شما بنزین می زنید، زمانی که دیگر نیازی به ادامه روند بنزین زدن نباشد،نازل پمپ بنزین، جریان ورود بنزین به باک را قطع می‌کند، اگر شما بر روی دستگیره نازل فشار آورده و یا نازل را تا گردنه فیلتر از باک خارج کنید، جریان ورود بنزین به باک قطع نشده و بنزین به داخل کنیستر وارد شده و سپس بر روی زمین می ریزد که هم آلودگی به همراه دارد و هم موجب هدر رفتن بنزین و آتش سوزیهای گسترده خواهد شد.

پرداخت هزینه اضافی

با پر کردن باک بنزین خودروتان نه تنها مشکلات بالا رخ خواهد داد بلکه باید برای بنزین هزینه اضافی پرداخت کنید. بعد از قطع جریان ورودی بنزین به باک اگر شما عملیات بنزین زدن را ادامه دهید، ممکن است هیچ بنزینی از نازل پمپ بنزین خارج نشود ولی عدد شمار پمپ بنزین برای شما بنزین زده شده نشان داده شود پس شما مجبور می شوید هزینه اضافی پرداخت کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا