علمی و پزشکی

مصرف روزانه کدام مواد غذایی برای سلامتی مفید است؟

مصرف روزانه کدام مواد غذایی برای سلامتی مفید است؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل یکی از کلیدهای داشتن زندگی سالم و موفق است، اما کارشناسان بر این باورند که برخی از غذاها به دلیل داشتن مواد مغذی‌تر و سالم‌تر از سایرین متمایز هستند.

به گزارش ایواره، شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» در گفت‌وگو با چندین پزشک تغذیه، پنج نوع ماده غذایی را که متخصصان درباره مصرف روزانه آن برای داشتن سلامت مغز، قلب، طول عمر و سلامتی کلی اتفاق نظر دارند منتشر کرده است.

پنج غذایی که پزشکان و متخصصان تغذیه هر روز برای سلامتی بهتر مصرف می‌کنند:

۱. سبزیجات برگ‌دار

اهمیت سبزیجات برگ‌دار در رژیم غذایی روزانه شما را نمی‌توان نادیده گرفت و متخصصان بارها و بارها آن را توصیه کرده‌اند. خوردن سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ از سلامت مغز حمایت می‌کند. در واقع غذاهای غنی از فیبر با کاهش احتمال ابتلا به افسردگی مرتبط هستند.

همچنین این سبزیجات سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین A، اسید فولیک، ویتامین C، آهن، ویتامین K، پتاسیم و کلسیم هستند. سبزیجات برگ‌دار سبز را به راحتی می‌توان با سایر سبزیجات و میوه‌های مغذی به سالاد اضافه کرد.

۲. توت‌ها

متخصصان پیشنهاد می‌کنند در صورت امکان هر روز میوه بخورید. به نظر می‌رسد از بین همه میوه‌ها، توت‌ها از نظر فواید سلامتی در صدر قرار دارند.

«نیل پاولوین»، محقق طول عمر، بلوبری را به طور خاص مفیدترین غذای طول عمر نامیده است. پاولوین می‌گوید این میوه سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مانند زره‌ای از بدن شما در برابر عفونت محافظت می‌کند. او همچنین می‌افزاید که توت‌ها برای سلامت چشم، بازیابی عضلات، سلامت مغز و تقویت سلول‌های شما عالی هستند.

تمام توت‌ها رنگ خود را از فلاونوئیدها می‌گیرند؛ موادی که با بهبود سلامت مغز و کاهش زوال عقل مرتبط است. همچنین توت‌ها نسبت به میوه‌های دیگر مانند موز و انبه قند کمتری دارند.

۳. ماهی و سایر پروتئین‌های بدون چربی

پزشکان و متخصصان تغذیه در سراسر جهان شما را تشویق می‌کنند مصرف گوشت قرمز خود را محدود و آن را با گزینه‌های سالم‌تر مانند پروتئین‌های بدون چربی از جمله ماهی سالمون، تخم مرغ، ماهی تن و توفو جایگزین کنید.

ماهی سالمون در بین کارشناسان محبوب است چرا که به گفته دکتر «اوما نائیدو»، روانپزشک تغذیه‌ در هاروارد و نویسنده کتاب «ذهنتان را با غذا آرام کنید»، سرشار از ویتامین‌های B است که برای سلامت مغز فوق‌العاده است.

دکتر «الیزابت کلوداس»، متخصص قلب و عروق نیز معتقد است که ماهی همچنین کلسترول کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد و برای داشتن قلبی سالم گزینه‌های بهتری است. او ترجیح می‌دهد به سراغ گزینه‌های پروتئینی بدون چربی مانند ماهی‌های گوشتی سفید برود.

۴. حبوبات

حبوبات نیز غذای «دست کم گرفته شده» برای طول عمر بیشتر هستند اما «سامانتا هلر»، متخصص تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدنش روزانه حبوبات مصرف می‌کند. او می‌گوید حبوبات سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مانند منیزیم و آهن هستند.

برخی از حبوباتی که می‌توانید به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید عبارتند از: عدس، لوبیا سیاه، نخود فرنگی، سویا، سویا سبز، لوبیا لیما، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز. میزان بالای فیبر موجود در حبوبات، آن‌ها را به انتخابی عالی برای داشتن مغز سالم تبدیل می‌کند.

۵. آجیل‌ها و دانه‌ها

به گزارش یورونیوز، با اینکه آجیل‌ها و دانه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، اما این خوراکی‌های کوچک سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. به گفته‌ «لیزا جنوا»، متخصص علوم اعصاب از دانشگاه هاروارد، امگا۳ به سلامت سلول‌های مغز کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

دکتر نائیدو می‌گوید تخمه آفتابگردان هم یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین B۵ است. او اشاره می‌کند که تنها ۳۰ گرم از این تخمه‌ها می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌ شما به این ویتامین را تامین کند.

دکتر نائیدو ادامه می‌دهد که آجیل به ویژه فندق و گردو، سرشار از پلی‌فنل‌ هستند. او می‌گوید غذاهای غنی از پلی‌فنل‌ بسیار مهم هستند، زیرا دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و فیبر بوده و همچنین حاوی چندین ریزمغذی مورد نیاز بدن ما هستند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا