اقتصادی

عصبانیت اوپک از ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی

عصبانیت اوپک از ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده‌ها، از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مبنی بر اینکه تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۳۰ به اوج خود می رسد، پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش ایواره، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، سه‌شنبه هفته جاری در مقاله‌ای در روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: برآوردهای جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد دوران رشد ظاهرا بی‌وقفه تقاضا برای سوخت‌های فسیلی، قرار است در دهه جاری به پایان برسد و پیامدهای مهمی برای بخش انرژی جهانی و مبارزه با تغییرات اقلیمی، به همراه داشته باشد.

اوپک روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد آنچه این پیش‌بینی‌ها را خطرناک کرده است، این است که اغلب با درخواست‌هایی برای توقف سرمایه‌گذاری‌های جدید نفت و گاز همراه هستند.

هیثم الغیص، دبیر کل اوپک در این بیانیه گفت: این گونه روایتها، فقط سیستم انرژی جهانی را دچار درجه بزرگی از شکست می‌کند. این امر منجر به هرج و مرج انرژی در مقیاس کم‌سابقه ای می‌شود و عواقب بدی برای اقتصادها و میلیاردها نفر در سراسر جهان خواهد داشت.

اوپک اعلام کرد که این پیش‌بینی‌ها، پیشرفت‌های تکنولوژیکی مداوم صنعت نفت و گاز را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای لحاظ نمی‌کنند و ۸۰ درصد از ترکیب انرژی جهان مانند سه دهه قبل، از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.

 بیرول در این مقاله نوشته بود: تنها بر اساس تنظیمات سیاست امروزی دولت‌های جهان، حتی بدون سیاست‌های آب و هوایی جدید، تقاضا برای هر یک از سه سوخت فسیلی در سال‌های آینده به اوج خود خواهد رسید. برای اولین بار است که اوج تقاضا برای هر سوخت در دهه جاری قابل مشاهده است که زودتر از  پیش‌بینی بسیاری از مردم است. وی افزود: کاهش پیش‌بینی‌شده به هیچ وجه کافی نیست تا بتواند گرمایش جهانی را به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کند.

بر اساس گزارش رویترز، الغیص در این بیانیه گفت: اوپک با توجه به چالش پیش روی جهان برای از بین بردن فقر انرژی، پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای انرژی و اطمینان از انرژی مقرون به صرفه و در عین حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، هیچ منبع انرژی یا فناوری را نادیده نمی گیرد و معتقد است که همه ذینفعان باید همین کار را انجام دهند و واقعیتهای انرژی کوتاه مدت و بلندمدت را نادیده نگیرند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا