اموزش کندل شمعی

پنج مورد از قوی ترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال کدامند؟

این کندل ها اغلب پس از روند نزولی ظاهر می شوند و به عنوان یک سیگنال احتمالی مبنی بر اینکه روند معکوس در راه است در نظر گرفته می شوند. با این حال ، عملکرد قیمت در داخل چکش وارونه کمی متفاوت است. این نشان می دهد که در طول تایم بازار، قیمت به پایین ترین سطح رسیده است ، اما برگشت خورده و بسیار بالاتر بسته شده است. بنابراین در حالی که فشار فروش قابل توجهی وجود داشته ، خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان ایجاد کردند. آنها به شما می گویند که فروشنده ها یک تایم معامله را کاملاً کنترل می کردند و بنابراین روند نزولی می تواند ادامه پیدا کند یا روند صعودی معکوس شود.

این الگو معمولاً در پایان روند صعودی تشکیل شده و یک سیگنال بازگشتی قوی صادر می‌کند. این الگو می‌تواند پایان یک روند صعودی یا آغاز یک بازار رنج را نشان دهد. در کوتاه مدت، می‌تواند نشانه از دست دادن مومنتوم صعودی باشد. سه کلاغ سیاه نشان دهنده تغییر احساسات بازار از مثبت به منفی است. این الگو معمولاً در پایان روند صعودی تشکیل می‌شود، اما می‌تواند در هر نقطه‌ای ظاهر شود. قدرت سیگنال این الگو قوی بوده و مومنتوم را به نفع خرس‌ها نشان می‌دهد.

اگر سایه‌های شمع کوتاه باشند، این بدین معناست که بالاترین قیمت (یا پایین‌ترین قیمت) در بازه‌ی زمانی تعیین شده به قیمت بسته شدن (آخرین معامله در بازه زمانی) نزدیک بوده است. در صورتی که در یک روند نزولی، شاهد بک کندل با بدنه مشکی بلند باشیم، می توان از آن اضطراب و ترس ناگهانی فعالان بازار را برداشت کرد. در حالی که کندل چکش بعد از بازار نزولی ظاهر می شود ، کندل مرد به دار آویخته پس از روند صعودی شکل میگیرد. این کندل به عنوان نشانه ای از افزایش احساسات فروش در برابر خریداران است ، و بنابراین ممکن است به زودی تغییر قیمت ایجاد شود.

امیدواریم مقاله دانلود دوره کندل استیک (الگو های شمعی ژاپنی) استیو نیسون با دوبله فارسی مفید بوده باشد. ب) الگوی پوشای نزولی نیز در شرایطی به وجود می­‌آید که بازار در یک روندی صعودی قرار دارد اما بدنه اصلی یک شمع سیاه، کل بدنه اصلی شمع سفید پیش از خود را می‌­پوشاند. این الگو نشان می­‌دهد که فشار عرضه بر تقاضا غالب شده است. در اینجا پنج الگوی شمعی معرفی شده است که به طور فوق‌العاده‌ای در پیش‌بینی جهت حرکت قیمت و مونتوم بازار عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که پس از تکمیل الگو، قدرت آنها به سرعت سه تا پنج بار کاهش می‌یابد.

قسمت پایینی بدنه در کندل‌های سفید نشان‌دهنده قیمت باز شدن سهم است. یعنی قسمت بالایی قیمت باز شدن را نشان می‌دهد و قسمت پایینی به منزله قیمت بسته شدن سهم است. بخش‌های مختلف کندل استیکاندازه بدنه و سایه پایین و بالا در کندل استیک دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. زمانی که شمع تو خالی یا سفید است و دارای سایه کوتاه باشد، به این معنی است که قیمت پایانی بالاتر از قیمت آغازین است.

الگوهای صعودی نشان می دهد که قیمت به احتمال زیاد رشد خواهد کرد و الگوهای نزولی نشان می دهد که قیمت به احتمال زیاد کاهش می یابد. الگوهای شمعی زیادی وجود دارد که توسط کندل ها به وجود می آیند. در ادامه با برخی از این الگوهای مهم که رواج بیشتری دارند و قابل اعتماد تر هستند آشنا می شویم.

برای مثال اگر میخواهد بفروشد، باید فقط از شمع سیگنال نزولی استفاده کند چون در اینحالت، بازار فشار فروش نشان داده است و به احتمال زیاد، حرکت نزولی ادامه میابد (عکس اینحالت برای خرید صدق میکند). همچنین ممکن است در درون یک شمع، چند روند و سوئینگ در تایم فریم پایینتر شکل گرفته باشد. اما این موضوع اهمیتی ندارد چون شما فقط باید بر روی یک چارت تمرکز کنید. بعضی ها اسم این شمع ها را حفظ میکنند، در صورتی که اصلا نیازی نیست. خریداران قیمت را به شدت بالاتر و فروشندگان قیمت را به شدت پایین ترمی برند، اما سرانجام، شمع نزدیک به باز شدن بسته می شود.

باز شدن کندل قیمتی می باشد که یک سهم در آن بازه زمانی موردنظر، با این قیمت شروع به معامله خواهند کرد. قیمت بسته شدن کندلقیمتی می باشدکه یک سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر، با این قیمت آخرین معامله‌اش انجام خواهد شد. کندل و کندل استیک چیست؟ کندل در لغتا یعنی روشنایی و کندل استیک به معنای شمعدان است؛ و نمودار شمعی به مجموعه‌ای از کندل‌ها گفته می‌شود که پشت سر هم رسم می‌شوند و روند بازار را نمایان می کنند. الگوی کندل بلند تا حد زیادی شبیه مارابوزو است، با این تفاوت که سایه‌های بالایی و پایینی کوتاهی هم دارد. در ادامه این مقاله امکان دانلود دوره کندل استیک (الگو های شمعی ژاپنی) استیو نیسون با دوبله فارسی را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم، همراه داتیس نتورک باشید.

کندل چکش زمانی تشکیل می‌شود که سایه پایینی بلند و سایه بالایی کوتاه و بدنه حداکثر یک دوم سایه پایینی باشد (رنگ بدنه تفاوتی ندارد). تحلیل گران در بورس باید با انواع الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشند. الگوی کندل استیک سه واحد رد شده در میانه روند نزولی بوجود می آید.

پس با تشکیل این الگوها نباید وارد معامله شد، زیرا ممکن است مدت کوتاهی حرکت قیمت بدون روند باشد اما روند پیشین، دوباره از سر گرفته شود. کندل شناسی یا کندل ‌خوانی توانایی تشخیص انواع الگوهای متفاوت کندل استیک را برای شما فراهم می‌کند. با کندل شناسی بهتر می‌توانید با اطمینان بیشتر، به معامله بپردازید و از شروع یا اتمام روند‌های قبلی اطلاعات بهتری حاصل کنید. برای آشنایی بهتر با شمعدانی‌ها و کاربردهای آن‌ها در انواع بازار‌های مالی و درک بهتر از تحلیل تکنیکال می‌توانید به دوره تدوین شده توسط «فرادرس» مراجعه کنید.

اگر سایه بالایی روی کندل پایین کوتاه باشد ، نشانگر این است که قیمت آغازین نزدیک به بالاترین قیمت سهم در آن روز بوده است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید الگوی کندل هارامی با تشکیل یک شمعدان بزرگ (مادر) و یک شمعدان کوچک (نوزاد) در میانه آن، توصیف درستی از نام خود را ارائه می‌دهد. کندل هارامی شامل دو حالت صعودی و نزولی است؛ و معامله‌گران آن را به عنوان یک الگوی ضعیفِ بازگشتی در روند بازار می‌شناسند. این الگو ظاهری شبیه نام خود دارد، یعنی بدنه‌ای کوتاه و مربعی با سایه پایینی بلند که طول سایه حداقل دو تا سه برابر بدنه است. کندل چکش سایه بالایی ندارد یا سایه بالایی آن بسیار کوتاه است. کندل دوجی الگویی است که در زمان تضعیف یک روند ظاهر می‌شود.

در این بازار فیوچرز از کوپن برای تحویل برنج در آینده استفاده می‌شد. یک بازار معاملاتی ثانویه برای این کوپن‌ها ایجاد شد که در آن Munehisa Honma اولین نمودارهای شمعی را از طریق تاریخچه حرکات قیمت ایجاد کرد. روایت‌ها از آن زمان حاکی از آن است که او یک شبکه ارتباطی شخصی از افراد ایجاد کرد که بین ساکاتا و اوزاکا بیش از 600 کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته‌اند. او از این شبکه ارتباطی تا حد امکان برای پیگیری قیمت‌های لحظه‌ای بازار استفاده می‌کرد.

شمع ۲ یک سیگنال فروش قوی است چون حرکت و شکست در شمع ۱ را به سمت پایین برگردانده است و بعد از شکست خط روند نزولی و سقف روز، به سمت پایین برگشته است. بنابراین خریدارانی که گیر افتاده اند مجبور میشوند بفروشند. البته بدنه هر دو شمع در درون شمع قبلی قرار دارد، پس میتوان گفت که این ستاپ هم یک الگوی ii است. یعنی شمع ۴ و ۵ ستاپ های خرید H1 هستند( H1یعنی پولبک در روند صعودی). اما اگر بدنه شمع بیش از حد بزرگ باشد و بعد از یک شکست یا یک حرکت بلند شکل گرفته باشد، میتواند نشانه خستگی بازار و پایان روند باشد. در چنین حالتی باید صبر کنیم تا پرایس اکشن بیشتری بر روی چارت بیوفتد.

اندازه و محدوده شمع نزولی دوم می‌تواند نشان‌دهنده احتمال یک برگشت باشد. هرچه شمع نزولی کوچکتر باشد، احتمال برگشت بیشتر است زیرا نشان می‌دهد که خریداری در قیمت‌های بالاتر حضور نداشته و مومنتوم قیمت در حال کاهش است. الگوی پوشای نزولی در روند خنثی معنای کمتری دارد، اما در انتهای یک روند صعودی معتبرتر است. الگوی شمعی پوشای نزولی هنگامی که یک شمع نزولی بزرگ پس از یک شمع نزولی کوچک قرار گرفته و تمام محدوه آن را پوشش می‌دهد، الگوی پوشای نزولی شکل می‌گیرد.

بدنه کندل دوم باید بزرگتر از کندل اول بوده و در کف یا نزدیک به کف بسته شود. این دو الگو ، الگوهای کم تکرار در بازار هستند اما از اعتبار بالایی برخوردارند. کندل دوم باید یک کندل با بدنه کوچک باشد، یک دوچی یا فرفره.

الگوهای شمعی زیادی وجود دارند که در اینجا سعی کرده‌ایم مهم‌ترین این الگوها را بررسی کنیم. در عمل یک نمودار شمعی نبرد میان خرس‌ها یعنی کسانی که معتقدند که قیمت خواهد ریخت و گاو‌ها یعنی کسانی که معتقدند قیمت بالا خواهد رفت را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. عموما هر چه بدنه‌ی شمع بلندتر باشد فشار خرید و یا فروش در بازه‌ی زمانی مشخص شده بیشتر بوده است.

استفاده از کندل ها به تنهایی نمی تواند تحلیل مناسبی از نمودار ها باشد و میبایست به اندیکاتورها و حجم معاملات و وضعیت کلی بازار نیز توجه شود. کندل دوم باید در بادی کندل اول باز و پایین تر از کندل اول بسته شود و میتواند یک سایه کوتاه داشته باشد. در این الگو به این نکته میباست توجه شود که هر کندل در بادی کندل قبلی باز شود و بالاتر از کندل قبل بسته شود. کندل سبز سوم ، با بدنه ای که متناسب یا بزرگتر از کندل های قبلی باشد و می تواند کمی سایه نیز داشته باشد.

نمودار شمعی (کندل استیک) نوعی نمودار است که در معاملات به عنوان نمایشی از عملکرد گذشته و جاری قیمت در تایم فریم‌های مشخص استفاده می‌شود. درست در بالا و پایین بدنه «سایه‌ها» یا «فتیله‌ها» قرار دارند. سایه‌ها قیمت‌های high و low معاملات آن تایم فریم را نشان می‌دهند. اگر سایه بالای یک شمع نزولی کوتاه باشد، نشان می‌دهد که قیمت open به قیمت high در آن تایم فریم نزدیک بوده است.

تشکیل کندل های فرفره نشان از شک و تردید میان معامله گران می باشد. در کندل های فرفره می توان اینطور برداشت کرد که هیچ یک از فروشندگان و خریداران نتوانسته اند بر دیگری غالب شوند و در نهایت رقابت بین آنها با مساوی خاتمه یافته است. در بازار‌های جهانی آخرین قیمتی که سهم در آن قرار دارد، به‌عنوان قیمت پایانی در نظر می‌گیرند؛ ولی در بازار ایران قیمت پایانی عبارت است از میانگین تمام قیمت‌های معامله‌شده در آن روز. این الگو یک الگوی تک کندلی است و در روند نزولی بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران می باشد.

اگر شمع اسپینینگ صعودی پس از یک روند نزولی در بازار شکل بگیرد، می‌تواند نشان‌دهنده احتمال خوبی برای برگشت به قیمت‌های بالاتر باشد. الگوی دوجی سنجاقک دوجی سنجاقک یک الگوی شمعی است که در آن سایه شمع بسیار بلند‌تر از بدنه است. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که قیمت open، close و high در یک دوره معاملاتی نزدیک یکدیگر یا دقیقاً برابر باشند. بنابراین، دوجی سنجاقک به نوعی بلاتکلیفی بازار را نشان می‌دهد؛ یعنی توازن قدرت بین گاوها و خرس‌ها برقرار است. به گفته استیو نیسون که نمودارهای شمعی را به غرب آورد، نمودار کلاسیک شمعی اولین بار در ژاپن پس از سال 1850 ایجاد شد.

الگوی سه سرباز صعودی- به گفته بولکوفسکی، این الگوی بازگشتی، قیمت‌های بالاتر را با میزان دقت 83 درصد پیش‌بینی می‌کند. ماروبوزو عمدتاً از یک بدنه شمع بزرگ تشکیل شده که تقریباً هیچ سایه بالایی یا پایینی در بیرون یا بالای شمع ندارد. الگوی دوجی پایه بلند (پادراز) دارای سایه‌های بلند بالا و پایین و بدنه‌های باریک است و قیمت باز و بسته شدن تقریباً یکسان است.

شمع سوم صعودی یک higher high و higher low دارد که بالاتر از شمع صعودی دوم بسته می‌شود. این الگو با یک هارامی معمولی صعودی شروع می‌شود، سپس شمع بعدی باید یک lower high و یک lower low تولید کند. اما کندل چهارم یک شمع صعودی است که بالاتر از high هارامی بسته می‌شود. به دلیل واضح بودن انتقال از حالت خرسی به گاوی، این یک شاخص کاملاً قوی است و هنگام شناسایی باید در نظر گرفته شود.

برای مثال اگر تایم فریم روی D1 تنظیم شده باشد، هر یک از کندل ها یا شمع ها، نشان دهنده برآیند معاملات در بازه یک روز هستند. هر یک از کندل‌های تشکیل‌شده در این الگو، دارای کف پایین‌تر می‌باشند و در محدوده‌ای نزدیک به پایین کندل بسته می‌شوند. ادامه‌دهنده – الگوهایی که نشان‌دهندهٔ ادامه حرکت قیمت در جهت روند قالب، می‌باشند.

این الگو دقیقا مخالف الگوی کندل صعودی پوشان است ، این الگو یک گرایش نزولی را نشان می دهد. این الگو زمانی شکل می گیرد که سایه های نزولی یک کندل کوچک صعودی را در بر می گیرند. نکته مهم که هرگز نباید فراموش کنید اینکه هر الگوی کندل استیک ، سیگنال تلقی نمیشود. کندل خوانی این الگو، می‌تواند نشان‌دهنده توقف یا کند شدن روند باشد.

یعنی از زمان تشکیل آن کندل تا زمانی که بسته بشود ،خریدارها بر فروشنده ها غلبه کردند. و البته در شرایط برعکس، کندل نزولی تشکیل میشود و فروشندگان بر خریداران غلبه میکنند. اگر بخواهیم توضیح کامل تری درباره ی آن بدهیم باید بگوییم که این نمودار از سه جز تشکیل شده است، که شامل بدنه، سایه بالایی و سایه پایینی می باشد. درباره ی بدنه باید بگوییم که می ‌تواند مثبت یا منفی بودن را مشخص و نمایش دهد.

بعضی دیگر از این الگوها می تواند در مسیر حرکت روند ادامه داشتن و یا برعکس شده و با نبود نویان را نمایان کند. ذکر این موضوع شایان به ذکر است که الگوی شمعی به عنوان سیگنال برای خرید و یا فروش نمی باشد ولی نمایانگر ساختار بازار و با احتمالات پیدایش فرصت ها در آینده است. سه شمع نزولی پرقدرت متوالی – سایه پایینی ندارد یا خیلی کوچک- ادامه روند نزولی برگشت قوی از صعود به نزول. در انتهای روند صعودی- شمع اول صعودی و شمع دوم نزولی – سایه بالایی ندارد – بالاترین قیمت هر دو کندل یکسان است. اگر از قبل در بازار معاملات حضور داشته اید، به احتمال زیاد اصطلاحات “تحلیل بنیادی” و “تحلیل تکنیکال” را شنیده اید. این مفاهیم تعریف و پیش بینی ارزش ارز کریپتوکارنسی را به ذهن می آورد.

این الگوی تک کندلی زمانی تشکیل می‌شود که خریداران سعی کرده بودند قیمت را خیلی بالاتر ببرند، اما موفق نشدند و فروشندگان زیادی وارد بازار شدند. قسمت بالای شمع فاقد سایه است یا اینکه سایه بسیار کوچکی دارد. سایه پایینی باید حداقل دو برابر اندازه بدنه باشد تا الگوی مرد به دار آویخته معتبر باشد و بدنه باید در بالای محدوده معاملات روزانه قرار گیرد. الگوی سه سرباز سفید در طول سه روز رخ می‌دهد و در صورت شناسایی صحیح، یک سگینال بازگشتی خیلی قوی صادر می‌کند.

در واقع، این الگو به نوعی 3 الگوی شمعی قبلی (چکش، نفوذگر و پوشا) را ترکیب می‌کند. شمع اصلی در اینجا یک ستاره دوجی در وسط است که باید برای صحیح بودن الگو به شکل صلیب کوچک باشد. این الگو اگر چه نادر است، یکی از صعودی‌ترین الگوهای نمودار شمعی با سیگنال قوی است.

شمع اول در الگوی پوشا بدنه اصلی کوچک و شمع دوم، بدنه اصلی خیلی لندی داشته باشد. سایه بالایی نباید وجود داشته باشد یا حداقل بسیار کوچک باشد. طول سایه پایینی باید دست کم دو برابر طول بدنه اصلی باشد.

الگوی صعودی دوجی سنگ قبر الگوی دوجی سنگ قبر به طور کلی یک الگوی سه کندلی است. کندل میانی یک دوجی سنگ قبر با سایه بلند در بالا بوده و قیمت close و open کندل تقریباً یکی است. آخرین کندل در این الگو به طور کلی یک کندل نزولی بزرگ است. الگوی سه سرباز سفید یک سیگنال قوی است که در درجه اول به عنوان یک سیگنال بازگشت از یک روند نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوی شمعی پوشاننده صعودی هنگامی که یک شمع کوچک با بدنه قرمز روی نمودار ظاهر شده و سپس یک شمع سبز بزرگ ایجاد می‌شود که تمام بدنه کندل اول را می‌پوشاند، یک الگوی پوشای صعودی تشکیل می‌شود. شمع‌های اسپینینگ صعودی تقریباً متقارن بوده و سایه‌های بالا و پایین تقریباً یک اندازه هستند.

و در صورتی هم که وجود داشته باشد باید اندازه آن بسیار کوچک باشد. هرچه قدر که سایه بالایی کوتاهتر و سایه پاینی بلندتر باشد، این الگو از قطعیت بیشتری برخوردار خواهد بود. رنگ بدنه می تواند سبز و قرمز باشد، اما قرمز بودن رنگ بدنه نشان از قطعیت بالاتر الگو است. توجه داشته باشد که اگر این الگو در میانه روند صعودی مشاهده گردد، اعتباری ندارد. طبق استاندارد بسیاری از تریدرها رنگ سبز نشانه کندل صعودی و رنگ قرمز کندل نزولی را نشان میدهد.اگر قیمت پایانی بالاتر از قیمت آغازین کندل باشد ، به آن کندل صعودی میگوییم .

این الگو نشان دهنده پایان روند صعودی و آغاز یک روند نزولی است. به خوبی در نمودار میتوان این تغییر جهت روند را مشاهده کرد. با بسته شدن نزولی شمع سوم اخطار انتهای روند صعودی و آغاز روند نزولی اعلام می شود. این الگو (کودک رها شده نزولی) در بازار مبادلات ارز خیلی کم به وجود می آید.

تشخیص این الگو بسیار آسان است، اما به اندازه الگوی چکش و پوشا رایج نیست. این الگو می‌تواند از چند شمع تشکیل شود، اما نسخه کلاسیک این الگو از دو شمع متوالی تشکیل شده است. الگوی شمعی قیچی پایینی یک سیگنال بازگشتی فوق‌العاده است که معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند. هنگامی که یک الگوی پوشاننده صعودی تأیید ‌شود، معمولاً یک سیگنال قوی برای تغییر روند در بازار است.

در صورت وجود نداشتن روند صعودی یا نزولی، اهمیت و جهت گیری برای استفاده از الگوهای کندل استیک برگشتی یا ادامه دهنده وجود ندارد. کندل ها نمایش رفتار، احساسات و نوع تصمیمات خریداران و فروشندگان است. آموزش کندل شناسی به تریدر کمک می کند تا نگاه دقیق تر و جزئی تری به چارت و حرکت جزئی قیمت یا نرخ داشته باشد. آشنایی با کندل ها و الگوهای کندلی در کنار تعیین نواحی حمایت و مقاومت بهترین نقاط ورود به خروج را برای تریدر مشخص می کند. بی تردید تسلط بر الگوهای کندلی در کنار استراتژی هایی نظیر پرایس اکشن ، امواج الیوت و … ترید و معاملات سودآوری برای تریدر به ارمغان می آورد. کندل سنگ قبر یک نوع کندل دوجی است که سایه‌ی پایینی ندارد و سایه بالایی بلند است.

طولانی ترین الگوهایی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت الگوی شمع سه تایی است که در سه کندل جداگانه شکل می گیرد. الگوهای شمعی سه تایی اغلب به عنوان برخی از قوی ترین سیگنال های پیش بینی روند قیمتی شناخته می شوند. به شرایطی فکر کنید که پس از شبی تاریک پرتوهای خورشید ظاهر میشوند. شکل بالا نشان میدهد که یک ستاره صبحگاهی چگونه به نظر می رسد. یک کندل نزولی قوی، و پس از آن یک کندل صعودی ضعیف، و در نهایت یک کندل صعودی بسیار قوی.

کندال ها نوعی نمودار قیمت هستند که قیمت‌های بالا، پایین، بازشدن و بسته شده یک اوراق بهادار را در یک دوره زمانی مشخص ،نشان می‌دهد. بخش میانی شمع با نام بدنه و نشان‌دهنده این است که آیا قیمت بسته‌شدن بالاتر از قیمت باز شدن بوده است یا پایین‌تر از آن. صلیب هارامی نزولی شباهت بسیاری به الگوی قبلی دارد با این تفاوت که بدنه شمع دوم حتما بصورت داجی (ستاره) تشکیل شده است. این الگو در انتهای روند صعودی تشکیل می شود و اخطار تغییر روند را صادر می کند. الگوی هارامی صعودی نیز در انتهای روند نزولی تشکیل می شود و اخطار تغییر روند را صادر می کند.

البته اینکه وضعیت هیجانی بازار در زمان تشکیل این الگو‌ها نامساعد است، این احتمال را که بازار دوباره به آرامش برسد، رد نمی کند. نکته اینجاست که در هنگام تشکیل الگوی ابر سیاه، خرید‌ها باید در وضعیت تدافعی قرار گیرند، یا حداقل بر اساس جهت کلی روند یا سایر فاکتور‌ها تصمیم‌گیری شود و فروش‌های جدید می توانند آغاز شوند. در این الگو، سایه پایینی 2 تا 3 برابر بدنه کندل است و سایه بالایی نداریم یا خیلی کوتاه می‌باشد. این الگو در انتهای یک روند نزولی و در نقاط حمایت رخ می‌دهد و نشان از افزایش سطح تقاضا و شکل‌گیری روند صعودی دارد. رنگ بدنه اهمیت زیادی ندارد اما رنگ سفید (سبز) بدنه، بیانگر قدرت بیشتر الگو برای بازگشت و تغییر روند نزولی به صعودی خواهد بود.

گاوها با بازگشت و خرید از خرس ها ، قیمت بازار را بالاتر می برند. برخلاف بیشتر الگوهای شمع ، مهم نیست که کندل فرفره روی یک کندل قرمز یا سبز تشکیل شود. با این تفاوت که فیتیله بسیار بلند این کندل به جای پایین کندل در بالای آن قرار دارد. مشابه الگوی قبلی اندازه فیتیله فوقانی باید حداقل دو برابر اندازه بدنه شمع باشد.

الگوهای پیشرفته شمعی معنی ندارند، بلکه منظور این است که با درک عمیق تر شمع ها که در این کتاب مطرح شده است، میتوانیم آنها را بهتر درک کنیم. دوجی شمعی است که قیمت های باز و بسته آن تقریباً برابراست. چون در این هنگام خرید و فروش با هیجان زیادی در حال انجام است و می تواند به راحتی در شمع بعدی ظهور یابد. رنگ شمع ها اهمیتی ندارد؛ فقط باید به روند پیشین توجه کنید تا بدانید که الگو از نوع چکشی است یا مرد حلق آویز. هر چه شمع طولانی تر باشد، قدرت خرید یا فروش شدت بیشتری پیدا می کند.

الگوهای ستاره صبحگاهی هنگامی که در نزدیکی سطوح کلیدی حمایت، میانگین متحرک یا منطقه بیش فروش تشکیل شوند، معنی بیشتری دارند. یک شمع نرمال صعودی بدنه بلندی دارد، اما سایه‌های کوچکی هم در دوطرف آن وجود دارند. صعودی‌ترین شمع آن شمعی است که یک بدنه بلند و بدون سایه داشته باشد. آنها برای بررسی رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در ایجاد ریسک به ریوارد مناسب، با الگوهای متعددی ترکیب شده‌اند.

در هردوی این نمودارهای، چه تو پر و چه تو خالی، سایه بالایی نشان دهنده های پرایس و سایه پایینی نشان دهنده لو پرایس است. در ادامه شاهد یک شکاف قیمتی صعودی هستیم که کندل صعودی تشکیل شده پس از آن، این الگو را تکمیل می‌کند. این الگو، ادامهٔ حرکت نزولی را پیش‌بینی کرده و احتمال وقوع روند نزولی در مقیاس بزرگ‌تر را نیز نشان می‌دهد. براساس تحقیقات بولکوفسکی، این الگو توانسته است نزول قیمت‌ها با دقت 72 درصدی پیش‌بینی کند. نمودارهای شمعی، ابزاری تکنیکال هستند که دیتاهای مختلف بازه‌های زمانی متفاوت را در یک کندل قیمتی به نمایش می‌گذارند.

کندل ماروبوزوی قرمز در بالاترین سطح باز و در پایین ترین سطح خود بسته می شود. کندل ماروبوزوی سبز در پایین ترین سطح باز و در بالاترین سطح خود بسته می شود. گرچه نمودارهای مختلفی وجود دارد مانند نمودارهای خطی و نمودارهای میله ای، اما نمودارهای شمعی یکی از موثرترین و رایج ترین نمودارها است. این در حالی است که در بدنه کندل های توخالی، اوپن پرایس پایین تر از کلوز پرایس قرار دارد.

الگوی هامر نشان می دهد که اگر چه فشار فروش زیاد است، اما موج خرید توانسته قیمت را در سطح بسته شدن شمع متوقف کند و آن قیمت را برگرداند. کندل هامر می تواند قرمز و یا سبز باشد، اما کندل سبز نشان دهنده یک روند صعودی بسیار قدرتمند است. با بسته شدن صعودی شمع سوم اخطار انتهای روند نزولی و آغاز روند صعودی اعلام می شود.

ماروبوزو به معنای سر تراشیده است زیرا نسخه کلاسیک آن سایه ندارد. همچنین گفته می‌شود که این الگو تسلط را نشان می‌دهد، زیرا شمع بزرگتری است و در یک جهت حرکت می‌کند. بهتر است کندل بعدی زیر close کندل دوم بسته شود تا این الگو تأیید شود.

البته این امر تنها یک پیش‌بینی است و می‌تواند صحیح یا غلط باشد. زمانی که شما آموزش کندل شناسی را به پایان برسانید، می‌توانید این اطلاعات را با تفسیر کندل‌ها به دست آورید. این الگو معمولاً برای معامله گران نشانگر خبرهای بد در قیمت سهم است. ادامه روند نزولی و ادامه کاهش قیمت سهم از مهم‌ترین نتایج مشاهده این الگو است. این الگو دارای سه شمع است که بارنگ‌های مشکی و پشت سر هم تشکیل می‌شود که معمولاً اندازه بنده آن‌ها با یکدیگر برابر است.

گاوها افزایش قیمت را پدید می‌آورند و خرس‌ها باعث کاهش آن می‌شوند. اسپینیگ تاپ‌ها عموماً به عنوان دوره‌ای از ثبات در بازار به شمار می‌روند و امکان مشاهده آن‌ها پس از دوره‌ای صعودی یا نزولی قوی وجود دارد. الگوی ستاره صبحگاهی یا مورنینگ استار به نوعی نشانه امید در روند نزولی یک بازار متروکه به شمار می‌رود. یک شمعدانی با بدنه کوتاه بین شمعدانی با بدنه بلند قرمز و شمعدانی با بدنه بلند سبز.

مانند اینکه یک ابر تیره بر خوشبینی بوجود آمده ناشی از سیگنال‌های معاملاتی روز قبل سایه بیفکند. یک کندل استیک قرمز که در قیمتی بالاتر از بدنه سبز کندل استیک پیشین باز و در نقطه‌ای پایین‌تر از حد میانی آن بسته می‌شود. این الگو نشان‌دهنده غلبه خرس‌ها بر بازار در این بازه زمانی بوده است و اینکه قیمت‌ها با فشار خرس‌ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده‌اند.

الگوی شمعی ستاره شب دوجی الگوی ستاره شب دوجی گروهی از کندل‌هاست که به احتمال زیاد روند صعودی فعلی قیمت را معکوس می‌کند. این الگو یک الگوی شمعی نزولی است که توسط سه شمع پشت سر هم ایجاد شده که از یک شمع بزرگ صعودی، یک شمع کوچک دوجی و معمولاً نزولی و سپس یک کندل نزولی تشکیل شده است. الگوی سه خط حمله که در پایان یک روند نزولی ظاهر می‌شود، یک سیگنال قوی صعودی است زیرا فرصت خرید خوبی را در کف قیمت فراهم می‌کند. برای خریدارانی که منتظر کاهش قیمت هستند تا وارد روند صعودی شوند، این الگو سطح حمایت خوبی را برای ورود به بازار فراهم می‌کند، زیرا شمع چهارم با کمترین قیمت در طی چهار روز بسته می‌شود. کندل هایی که دارای سایه های بلند بالایی و پایینی و همچنین بدنه اصلی کوچکی می باشند، فرفره نامیده می شوند.

کندل سوم کندلی است صعودی و سبز رنگ با بدنه بزرگ که قیمت باز شدن آن بالاتر از کندل دوم و قیمت بسته شدن آن باید بالاتر از هر دو کندل قبلی باشد. در کندل چکش می توانید یک چکش را توسط سایه بلند آن در زیر بدنه ای نسبتاً کوتاه مشاهده کنید ، در حالی که سایه ای در قسمت بالا وجود ندارد. اگر یک بازار پس از یک حرکت طولانی به سمت پایین؛ کندل چکش تشکیل دهد ، معامله گران تکنیکال معتقدند که ممکن است در آستانه یک بازگشت صعودی باشد. اگر این امر به عنوان بخشی از روند صعودی رخ دهد ، معامله گران فنی آن را نشانه ای از ادامه حرکت صعودی می دانند.

بر اساس الگوهای شمعی این الگوها به شکل تک شمعی و یا چند شمعی وجود دارد که معمولا تعداد آن ها از 5 شمع بیشتر نمی شود. اکثر اوقات از این الگوها جهت معین کردن نقطه های بازگشتی مورد استفاده قرار می گیرد. سه شمع صعودی پرقدرت متوالی – سایه بالایی ندارد- ادامه روند صعودی- برگشت قوی از نزول به صعود.

البته قبلش باید توی حساب دمویی که طبق آموزش های قبلی دادیم وارد شده باشید . این اتفاق برای هرکدام از ما خواهد افتاد اگر آموزش فارکس را بصورت پیوسته و اصولی ندیده باشیم . شاید این دوستان با وجود اطلاعات فراوانی که دارند اما با کوچکترین اشتباه سرمایه خود را از دست بدهند . از اینجا به بعد آموزشهای فارکس کمی کاربردی تر و شاید سخت تر باشد پس کمربندها رو محکم ببندید . کندل دوم باید تا نقطه میانی کندل اول خود را پایین بکشاند. من ربات هوشمند گفت و گوی آنلاین دیجی‌کالا هستم و در حال حاضر در حال آموزش دیدن برای پاسخگویی بهتر و انتقال پیام شما به پاسخگوی مرتبط با مشکلتان هستم.

پس بهتر است که از سیگنال های خرید رایگان کریپتو کارنسی برای معاملات خود استفاده ننمایید. اطلاعات دقیقتر در این زمینه را میتوانید در مقاله دکتر سیگنال مطالعه نمایید. شمع دوم که معمولأ فاقد بدنه بزرگ و سایه است، می‌تواند به شکل صعودی یا نزولی شکل بگیرد. هر کندل یا شمع در این نمودار بیانگر قیمت در یک تایم فریم یا بازه زمانی است.

در الگوی پوشاننده صعودی، بود و نبود سایه‌های کندل تفاوتی ایجاد نمی‌کند. این الگو نیز از دو شمع تشکیل می‌شود که رنگ‌های آنان متفاوت است. اندازه بدنه این شمع بزرگ است و سایه‌ای در آن دیده نمی‌شود. پس از این‌که کندل اول تشکیل شد، نوبت به تشکیل کندل دوم می‌رسد. کندل دوم معمولا یا به شکل دوجی است یا از الگوی چکش معکوس پیروی می‌کند. اما اگر دوجی پس از ماروبزوی سیاه ظاهر شود، این امر نشان از کم بودن فروشندگان دارد.

اگر این شمع‌ها در نقاطی بالاتر از سایر شمع‌ها شکل بگیرند بیانگر تغییر روند از صعودی به نزولی هستند. معامله‌گران ارزهای دیجیتال و بورس، معمولاً از سه نمودار خطی، نمودار شمعی (کندل استیک) و میله ای استفاده می‌کنند. در بین این سه نمودار، از کندل استیک به دلیل مزیت‌هایی که دارد استقبال بیشتری شده است.

از لحاظ نظری، او یکی از اولین معامله‌گران روزانه دنیا به حساب می‌آید. بدنه این کندل نیز مانند الگوی چکش در پایین ترین نقطه روند نزولی شکل می گیرد. معامله گران پس از مشاهده این کندل صبر می کنند تا کندل استیک بعدی نیز در روند نزولی بسته شود. شمع دارای یک سایه بلند بالایی نشان دهنده این است که در بخشی از بازار خریداران غالب بوده اند اما در نهایت فروشندگان بر خریداران غلبه کرده و موجب افت قیمت شده اند. شمع سفید با بدنه بلند، نشان دهنده قدرت زیاد خریداران در مقایسه با فروشندگان در بیشتر اوقات یک دوره زمانی است.

بسیاری از معامله‌گران منتظر یک شمع دیگر بعد از این الگو هستند تا بازگشت را تأیید کرده و شانس معتبر بودن سیگنال را افزایش دهند. این الگو نادر است اما اطمینان بالایی برای ادامه روند ارائه می‌دهد. شمع سوم یک کندل نزولی است که در فاصله بین دو کندل اول بسته می‌شود. اگر این الگو در تلاقی با سیگنال‌های دیگر مانند یک منطقه بیش فروش مانند 30 RSI یا یک میانگین متحرک 50 روز یا 200 روزه باشد، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت به عنوان یک سیگنال صعودی دارد. این الگو با تلاقی با سیگنال‌های دیگر مانند شکست‌های مقاومتی یا کراس MACD بهتر کار می‌کند.

بازگشت قیمت به محدوده باز شدن شمع اول، مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از الگوی سه خط حمله استخراج می‌شود. الگوهای Evening Star با نهایت روند افزایشی قیمت همراه می‌باشد و این نشان خواهد داد که روند صعودی در حال پایان خواهند بود. مکمل ستاره عصرگاهی، الگوی ستاره صبحگاهی می باشد که به عنوان یک شاخص صعودی به حساب می آیند. در کندل چکش می توان یک چکش را توسط سایه بلندها آن در زیر بدنه ای نسبتاً کوتاه مشاهده کرد، در حالی که سایه ای در قسمت بالایی وجود نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که بادی حتما دو تا سه برابر کوچکتر تر از سایه پایین قرار گیرد. اگر بازار پس از حرکت طولانی به سمت پایین؛ کندل چکش خواهد بود، معامله گران تکنیکال اعتقاد دارند که امکان دارد در آستانه یک بازگشت صعودی قرار گیرند.

کندل استیک دوجی چهار قیمت کاربرد خیلی خاصی در تحلیل تکنیکال بورس ندارد. باید توجه داشت کندل استیک دوجی سنگ قبر قدرت فروشندگان بازار بورس را نشان می دهد. این امر باعث کاهش قیمت سهم در بورس می شود ولی نشان دهنده این موضوع هم می باشد که در سهم خریداران خیلی قوی هم وجود داشته اند که باعث شده است سهم در محدوده قیمت آغازین بسته شود.

این تصویر به‌وضوح نشان می‌دهد که عملکرد معامله‌گران در زمان مشخص بازار چگونه است. ازآنجاکه تحلیل الگوهای شمعی یکی از انواع تحلیل تکنیکال است، اساس الگوهای شمعی روان‌شناسی معامله‌گران است. یکی از ایده‌ها برای الگوهای شمعی این است که معامله‌گران در زمان‌های یکسان رفتار یکسانی از خود بروز می‌دهند و این رفتار یکسان در نهایت خود را در ظاهر شمع‌ها نمایان می‌کند.

از جمله مزیت‌های کندل استیک استفاده راحت و تشخیص روند صعودی یا نزولی به‌صورت مجزا است. در مطلب انواع نمودار در تحلیل تکنیکال، توضیحات کاملی درباره کندل ‌استیک‌ داده شد. دلیل محبوبیت نمودارهای شمعی، ساختار بسیار صریح و شفاف کندل استیک ها و تشکیل الگوهای متفاوت جهت پیش‌بینی بهتر بازار است. لطفا سوال های خود در مورد الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال و بازارهای مالی و بورس را با ما در میان بگذارید. خوشحال می شوم بتوانم در زمینه بازار بورس داخل و خارج تا جایی که در توان دارم راهنمایی لازم را داشته باشم. الگوی کندل استیک سه واحد ترقی یافته در میانه روند صعودی در بازار بورس بوجود می آید.

ژاپنی‌ها یکی از کشورهای پیشرو در بحث تحلیل تکنیکال بازارهای مالی هستند؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت بسیاری از مفاهیم و اندیکاتورهای مطرح در جهان را ژاپنی‌ها ایجاد کرده یا توسعه داده‌اند. باوجوداین، شاید بتوان مهم‌ترین ابداع ژاپنی‌ها را نمودار‌های شمعی عنوان کرد. ژاپنی‌ها یکی از کشورهای پیشرو در بحث تحلیل تکنیکال بازارهای مالی هستند؛ به‌طوری‌ که می‌توان گفت بسیاری از مفاهیم و اندیکاتورهای مطرح در جهان را ژاپنی‌ها ایجاد کرده یا توسعه داده‌اند. هنگامی که یک کندل نزولی کندل صعودی قبلی را پوشش می دهد، الگوی پوشانی صعودی شکل میگیرد. درست در مقابل ستاره صبحگاهی، یک ستاره شامگاهی با کندلی صعودی قوی شروع به کار می کند و پس از آن یک کندل نزولی ضعیف، و در نهایت یک کندل نزولی قویتر.

بیش از پنج سال است که در زمینه رمز ارزها و بازارهای مالی فعالیت میکنیم. تجربه این سال ها به ما نشان داده است که رمز ارزها و سرمایه گذاری در بازارهای مالی نقش کلیدی در افزایش سرمایه مالی علاقه مندان به این حوزه را داشته است. خوشبختانه، آمار ارائه‌شده توسط توماس بولکوفسکی، نشان از اتکاپذیری دستهٔ کوچکی از الگوها را دارد، الگوهایی که می‌توانند سیگنال‌های خرید و یا فروش صادر می‌کنند. که اکنون تحلیل این نمودارها یک تکنیک بسیار مناسب برای دارایی‌هایی مانند سهام، معاملات فارکس و معاملات آتی محسوب می‌شوند. در این بخش ابتدا به معرفی و نامگذاری کندل استیک ها می پردازیم و سپس کاربرد و معانی الگوهای ترکیبی یا منفرد را توضیح خواهیم داد.

در نرم افزارهای تحلیل حرکت قیمت یا نرخ به صورت های مختلفی مانند میله ای، خطی و کندل های شمعی ژاپنی نمایش داده می شود. کندل های شمعی ژاپنی در بین بسیاری از تریدرها از جایگاه خاصی برخوردار است. تریدرهای حرفه ای با بررسی اندازه سایه ها و بادی کندل اطلاعات مهمی از قدرت و ضعف خریداران و فروشندگان استخراج می کنند. شماتیکی از الگوی ستاره صبحگاهی در تحلیل الگوهای کندل استیکستاره صبحگاهی نیز یک الگوی بازگشتی صعودی بوده و در بین الگوهای کندل استیک، از اعتبار بالایی برخوردار است. تصویر بالا یک الگوی ایده‌آل ستاره صبحگاهی بوده و همانطور که در مورد ستاره عصرگاهی گفته شد، احتیاجی نیست تمام موارد عینا اتفاق بیافتد. یک چکش به وسیله یک کندل استیک بدون هیچ سایه بالایی ( یا سایه بالایی کوتاه )، و یک سایه پایین تر حداقل ۲ برابر اندازه بدنه حقیقی تعریف می شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که درست است که باید تمام حالت شمع‌ها و الگوها را بررسی کرد و از آن‌ها مطلع شد. اما تحلیل کندل‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید به موارد دیگری نیز توجه کرد. استفاده از خطوط روند، خطوط حمایت و مقاومت، کانال‌ها و سایر ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارند، در اولویت بالاتری قرار دارد. برخی مواقع پیش می‌آید که دوجی‌ها بعد از ماروبزوی سفید پدیدار می‌شوند.

درمقابل، الگوی شمعی پوشاننده نزولی تمایل دارد هنگامی که روند بازار در قله ی روند صعودی است، ظهور پیداکند. الگوی کندل استیک مرد آویزان صعودیاز طرف دیگر، الگوی مرد به دارآویخته هنگامی که پس از یک سری شمع های صعودی ظهور می کند معتبرتر است. الگوی ستاره صبحگاهی در پایان یک روند نزولی واضح نمایان می شود. این الگو از دو کندل تشکیل می شود که کندل اول نزولی و کندل دوم صعودی می باشد. اگر توجه کنید کندل قبلی هم کندل قبل خود را انگالف کرده و معتبر نبوده است. علت آن اینست که در ناحیه مقاومتی و تشکیل یک کندل انگالف نزولی می تواند معتبر باشد.

شاید اندازه سایه و بدنه کمی متفاوت باشد، اما مفهوم یکسان است. در اینحالت یک شمع با دامنه نرمال یا بزرگ داریم که قیمتها بالا رفته اند و بعد فشار عرضه (فروش) باعث شده است که قیمت پایینتر از نیمه شمع قرار گیرد. تحلیل شمعی به معنای افزایش یا کاهش مومنتوم میباشد که میتواند منجر به برگشت قیمتها شود. در ادامه تحلیل شمعی را از دیدگاه دیگری بررسی خواهیم کرد. درک عمیق تر شمع ها باعث میشود که بتوانیم راحتتر از آنها استفاده کنیم. این الگوها را میتوانیم به عنوان “زبان شمع ها” در نظر بگیریم که افکار ما را شکل میدهند و بر روی تصمیمات معامله گری تاثیر میگذارند.

از طرفی اگر قیمت آخرین معامله کمتر از قیمت اولین معامله باشد، چنین کندلی نزولی خواهد بود و در نرم افزارهای مختلف تحلیل تکنیکال با رنگ مشکی یا قرمز نشان داده می شود. باید توجه داشت که در بازار سرمایه برخلاف بازارهای بین المللی، قیمت آخرین معامله با قیمت پایانی متفاوت می باشد. یکی از الگوهای کندلی بسیار کاربردی کندل چکش یا Hammer است. کندل چکش در واقع یک الگوی تک کندلی است و در انتهای یک روند نزولی ظاهر میشود و بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران می باشد. در واقع تشکیل کندل چکش در یک روند نزولی میتواند نشانه ای از بازگشت روند نزولی به صعودی باشد بنابراین چکش یک کندل گاوی است.

وقتی دوجی استار در محدوده رنج تشکیل می‌شود، خنثی است و اگر در پایان روند صعودی باشد نشانه نزول قیمت است. ستاره دوجی در پایان روند نزولی می‌تواند به معنای صعود باشد. در طول یک روند، اگر شمع بعدی در جهت روند فعلی به حرکت خود ادامه دهد، ستاره دوجی می‌تواند به معنی وقفه باشد. الگوی ادامه‌دهنده نزولی دو شکاف (گپ) سیاه پس از یک قله قابل توجه در یک روند صعودی ظاهر می‌شود، پس از آن با یک فاصله دو شمع نزولی در قسمت پایین تشکیل می‌شوند. این الگو پیش‌بینی می‌کند که این کاهش حتی به کف‌های پایین‌تر خود ادامه خواهد یافت و شاید باعث ایجاد یک روند نزولی در مقیاس گسترده‌تر شود. الگوی شمعی سه کلاغ سیاه سه کلاغ سیاه یک الگوی نمودار سه شمعی نزولی است که توسط حرکت قیمت در سه روز متوالی تشکیل می شود.

اما خریداران ها و فروشنده ها یکدیگر را خنثی می کنند ، بنابراین حرکت واقعی قیمت، خیلی ناچیز است. در تصویر زیر چند نمونه‌ی مهم و محبوب دیگر از الگوهای شمعی را مشاهده می‌کنید. اگر قیمت پایانی زیر قیمت آغازین باشد، آنگاه شمع توپر کشیده می شود. اگر قیمت پایانی بالای قیمت آغازین باشد، آنگاه شمع توخالی کشیده می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، در بدنه کندل های توپر، اوپن پرایس بالاتر از کلوز پرایس قرار دارد. علاوه بر آن، شکل هر کندل در نمودار شمعی، می تواند مفاهیمی داشته باشد.

در بالای بادی کندل هنگینگ من یا سایه نیست یا سایه بسیار کوچکی وجود دارد. این الگو در مقابل الگوی انگالف نزولی قرار دارد و در پایان یک روند نزولی ظاهر می‌شود و بیانگر آغاز روند صعودی است. توجه کنید کندل اول قرمز (نزولی) و کندل دوم سبز (صعودی) است.

هنگام مشاهده‌ی الگو نه‌تنها باید به تمام شرایط آن الگو دقت کنید؛ بلکه باید به‌دنبال تأییدیه‌های دیگر از سایر اندیکاتورها نیز باشید. عموما معامله‌گران تکنیکال از چهار یا پنج اندیکاتور و ابزار تکنیکال برای تأیید جهت معامله‌شان استفاده می‌کنند که الگوهای شمع ژاپنی، تنها یکی از این ابزار است. تعدادی از آنها نیز برگرفته از تحلیلها ، تجربیات و حتی خاطرات خودم در مورد سهم ها میباشد.

از طرفی در صورتی که در یک روند نزولی، پس از یک کندل سیاه با بدنه بلند، کندل فرفره شکل بگیرد، می توان تغییر روند یا حداقل توقف روند نزولی را انتظار داشت. به روزهایی که اختلاف بین قیمت اولین معامله و آخرین معامله زیاد باشد، روزهای بزرگ یا بلند گفته می شود و به کندل های دارای چنین بدنه های بلندی، کندل بلند گفته می شود. از طرفی به روزهایی که اختلاف بین قیمت اولین معامله و آخرین معامله کم باشد، روزهای کوچک یا کوتاه گفته می شود و به کندل های دارای چنین بدنه های کوتاهی، کندل کوتاه گفته می شود. بایستی توجه داشت که این نوع نامگذاری، به صورت ساده بر اساس طول بدنه صورت گرفته و در آن سایه های بالایی یا پایینی مد نظر قرار نمی گیرد. در این مقاله ابتدا به بررسی کندل های ماروبوزو، فرفره و دوجی پرداخته می شود و از لحاظ روانشناسی، دلیل شکل گیری این الگوهای تک کندلی بررسی می شود.

به همین ترتیب الگوهای تاسوکی رو به پایین، سه خط حمله، سه کلاغ سیاه، سه سرباز سفید، سه ستاره صعودی، سه مکعب سفید، ستاره عصرگاهی، کودک رها شده و ستاره صبح‌گاهی هم جزو الگوهای سه‌کندلی هستند. در آموزش کندل خوانی الگوی دیگری داریم به نام سه مکعب سفید. این امر به منزله پایان روند نزولی و تغییر پرقدرت روند سهم به یک روند صعودی است. الگوی چکشالگوی چکش معمولاً در یک‌روند نزولی و در انتهای آن تشکیل می‌شود. سایه پایینی بلند (دو تا سه برابر اندازه بدنه) دومین خصوصیت الگوی چکش است. سومین خصوصیت اصلی الگوی چکش، نداشتن سایه بالایی (سایه بالایی خیلی کوتاه) است.

یادگیری خواندن الگوهای شمعی مانند یادگیری یک زبان تجاری جدید و فنی است. با گذشت زمان و تجربه، یک معامله‌گر می‌تواند از شمع‌ها برای مشاهده سریع قیمت استفاده کند. بسته به تایم فریم نمودار، هر شمع شامل محدوده معاملاتی دقیقه، یک روز، یک هفته یا یک ماه است. نمودار روزانه شمع‌هایی را نشان می‌دهد که محدوده معاملات هر روز را نشان می‌دهند. نمودار هفتگی شمع‌هایی را نشان می‌دهد که محدوده معاملات هر هفته را نشان می‌دهند. کندل استیک یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال است که می توانید در نمودار خود رسم کنید.

در واقع این الگو از دو کندل تشکیل شده و کندل اول که بزرگ تر از کندل دوم است نقش مادر و کندل دوم که کوچک تر است و در دل کندل ظاهر می شود نقش فرزند را دارد. وقتی که روند حرکت سهم کند می شود یا توقف دارد می توان منتظر ظهور این الگوی کندل استیک بود. با توجه به رنگ کندل ها می توان صعودی یا نزولی بودن سهم را پیش بینی کرد. اگر رنگ کندل مادر سفید یا سبز باشد نشان دهنده صعودی بودن بازار است و اگر رنگ کندل استیک مادر قرمز باشد نشان دهنده نزولی بودن بازار است.

فتیله در واقع به خطوط باریکی که در بالا و پایین بدنه شمع قرار دارند گفته می شود. اگر قیمت بسته شدن در بالای قیمت باز شدن باشد کندل سبز یا سفید تشکیل می شود. و اگر قیمت بسته شدن زیر قیمت باز شدن باشد کندل سیاه یا قرمز تشکیل خواهد شد. به قسمت بین نقاط باز و بسته شدن قیمت، بدنه کندل استیک گفته می شود.

الف) الگوی پوشای صعودی در حالی به وجود می­آید که بازار روندی نزولی را طی می­‌کند تا این که بدنه اصلی یک شمع سفید، کل بدنه اصلی شمع سیاه قبل از خود را می­‌پوشاند. هنگامی که یک دوجی در انتهای یک روند صعودی یا نزولی ظاهر می‌شود، ممکن است نشانه این باشد که حرکت روند در حال کند شدن یا رو به پایان است. سومین شمع نزولی که پایین‌تر بسته می‌شود، تأیید برگشت در روند صعودی است و بسیاری از معامله‌گران به عنوان یک سیگنال فروش از آن استفاده می‌کنند.

آخرین شمع در الگوی صعودی نشان می‌دهد که خریداران برای افزایش قیمت وارد عمل شده‌اند و نشان می‌دهد که فشار فروش برطرف شده است. الگوی شمعی بچه رها شده صعودی الگوی بچه رها شده یک الگوی سه کندلی پس از نزولی شدن قیمت است. این الگو توسط یک شمع نزولی بزرگ ایجاد شده که پس از آن با فاصله یک دوجی در پایین و سپس یک شمع صعودی با فاصله در بالا تشکیل می‌شود. چند مدل الگوی شمعی وجود دارد؟ به طور تقریبی، بیش از 100 الگوی نمودار شمعی شناخته شده است.

سهم شناس در سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش آگاهی معامله‌گران، آموزش به مبتدیان و کسانی که قصد ورود به بازارهای مالی را دارند، و همچنین، بررسی نمادهای معاملاتی در بورس تشکیل شد. الگوهای کندلی متشکل از چند کندل می‌توانند دید بهتری به معا‌مله‌گر بدهند و اعتبار زیادی در بین معامله‌گرها دارند. در این قسمت با معروف‌ترین الگوهای چند کندلی که در بحث آموزش کندل شناسی از اهمیت زیادی برخوردار هستند آشنا خواهید شد. این کندل نشان می‌دهد که کنترل بازار به طور کامل در دست خریدران و یا فروشندگان است. برای مثال ،کندل Marubozu صعودی نشان می‌دهد که خریداران کنترل کلی بازار را در اختیار داشته و بازار کاملا تمایل به روند صعودی دارد.

در حالی که شمع‌های این الگو می‌توانند هر رنگی داشته باشند، در صورتی که شمع دوم نزولی و پایین باشد، احتمال برگشت وجود دارد. دو شمعی که این الگو را ایجاد می‌کنند باید دارای بدنه بزرگی نسبت به دیگر شمع‌های مجاور باشند. این الگو یک سیگنال بازگشتی نزولی محسوب می‌شود، به ویژه هنگامی که در نزدیکی قله‌ها رخ دهد. تشکیل این الگو در منطقه بیش خرید مانند 70 RSI، احتمال بازگشت قیمت را بیشتر می‌کند. این سه شمع نشان‌دهنده افزایش قیمت، سپس حرکت ناموفق به بالا و در نهایت برگشت به سمت کاهش قیمت‌ها هستند.

شمع های ژاپنی با نام های مختلفی شناخته می شوند؛ از این جمله، می توان نام های کندل استیک، شمع، نمودار شمعی یا نمودار کندلی را مثال زد. تشکیل الگوهای شمعی ژاپنی در دایره C و D مترادف با محدوده ساپورت هایی در گذشته قیمت بوده است. این محدوده ها به همراه الگوهای شمعی ژاپنی به وجود آمده در آنها، روند کوتاه قبل از خود را از حالت نزولی به حالت صعودی تبدیل کرده اند. در الگوی دایره C یک شمع ژاپنی Long-legged Doji و در دایره D الگوی Bullish Harami Cross دیده می شود. این کندل در ناحیه مقاومت نشانه ای از پایان روند صعودی می باشد. قیمت یا نرخ باز شدن این کندل از قیمت بسته شدن کندل قبلی بالاتر است.

نمودار شمعی یا کندل استیک نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت های بالا ، پایین ، باز و بسته شدن یک سهم را برای یک دوره خاص نشان می دهد. این نمودار توسط تریدر ها و بازرگانان ژاپنی برنج برای پیگیری قیمت های بازار و حرکت روزانه صدها سال قبل از اینکه در ایالات متحده محبوبیت پیدا کند استفاده می شد. یکی از الگوهای معمول و متداول برگشت قیمت در نمودارهای شمعی، تشکیل یک کندل با بدنه کوچک ولی مشکی است که سایه پایینی بلندی دارد.

انگالفینگ می تواند بخشی از یک استراتژی معامله گری مانند امواج الیوت ، پرایس اکشن و … باشد و نیاز به تاییدات عوامل دیگر برای ورود به معامله یا اردر گذاری دارد. عموما برای شناسایی شمع‌ها از دو رنگ سبز و قرمز یا سیاه و سفید استفاده می‌کنند؛ ولی ترکیب رنگ‌های متنوع‌تری نیز وجود دارد. این تغییر رنگ به ما نشان می‌دهد که قیمت پایانی کمتر از قیمت اولیه بوده‌ است یا بیشتر.

نقطه مقابل الگوی سه گانه صعودی، سه گانه نزولی است که در آن سه شمع کوچک صعودی در میان دو شمع بلند نزولی قرار می‌گیرند. سه گانه نزولی یک الگوی ادامه‌دهنده نزولی است و در یک روند نزولی مشاهده می‌شود. اولین کندل در الگوی سه سرباز سفید باید در محدوده 50 تا 60 درصد شمع نزولی قبلی بسته شود. تنها تفاوت این است که سایه بالایی بلند است، در حالی که سایه پایینی کوتاه است.

اگر رنگ بدنه سفید (سبز یا توخالی) باشد، بیانگر قوی بودن خریداران هست و بر عکس. در ادامه به طور مفصل و دقیق‌تر انواع کندل‌ها و الگوهای کندلی را با شکل مورد بررسی قرار خواهیم داد. نمودارهای شمعی یا کندل استیک رایج‌ترین روش ترسیم اطلاعات قیمت‌ در تحلیل تکنیکال هستند. مبحث الگوهای کندل استیک، هنر تشخیص ترکیبات کندل‌های قیمتی و تعریف کردن این ترکیبات است.

بدنه این کندل‌ها باید کوچک باشد تا نشان دهد که تفاوت چندانی میان قیمت گشایش و پایانی وجود ندارد اما حتما باید دارای بدنه باشد. از این کندل نمیتوان چیزی را پیش بینی کرد و باید منتظر کندل‌های بعدی باشیم. کندل چیست؟ این سوالی است که برای بسیاری از تازه واردها به بازارهای مالی از جمله بورس ایران پیش می‌آید. کندل‌ها در ابتدا مسئله‌ای ساده و قابل فهم به نظر می‌آیند، اما واقعیت این است که مبحث کندل‌ها (کندل شناسی) مبحثی نسبتا پیچیده است و نکاتی در این زمینه وجود دارد که به آموزش و یادگیری نیاز دارد. کندل Marubozu نزولی یک کندل کاملا کاهشی بوده و نشان می‌دهد که کنترل بازار در اختیار فروشندگان بوده و نشانه‌ای برای ادامه‌دار بودن روند نزولی است.

در صورتی که چنین کندلی در محدوده حمایتی معتبر شکل نگیرد، نمی توان برداشت خاصی از آن کرد و حتی ممکن است چند روز معاملاتی بعد، افت قیمت را هم شاهد باشیم. الگوی سه کندل افزایشی ، بعد از یک کندل سبز با بادی بزرگ رخ می دهد. همه آنها به طور معمول نزولی و به رنگ قرمز هستند و در محدوده تعیین شده توسط کندل صعودی قبلی نوسان می کنند. در اینجا ، روند صعودی متوقف شده است در حالی که خریداران منتظرند ببینند آیا احساسات و روند به کدام سمت تغییر می کند.

اما کندل 1 ساعته پس از گذشت 1 ساعت بسته شده ولی کندل 1 روزه به کار خود تا پایان روز معاملاتی ادامه داد. بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی بدون استفاده از اندیکاتورها و تحلیل تکنیکال، تنها با شناخت کندل‌ها اقدام به معامله می‌کنند. بنابراین شناخت دقیق کندل‌ها یکی از مهمترین اصول وارد شدن به بازارهای مالی است. پس هر الگوی بازگشتی، لزوما اجازه خروج از سهم نیست، به خصوص اگر روند کلی بازار صعودی باشد. اما در بازار نزولی، با تشکیل همان الگوی بازگشتی، اقدام به خروج از بازار می‌کنیم. در حالی که کندل هایی با تنه کوتاه نشان می‌دهد که هیچ کدام از گروه خریداران و فروشندگان نتوانسته بر دیگری غلبه کنند.

الگوی کندل استیک ماروبزو مشکی دارای یک روند نزولی در بورس می باشد و در تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی دارد. در این مقاله انواع الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال همراه با الگوی تصویری کندل استیک ها گفته شده است. به تمام تحلیل گران تکنیکالیست در بورس پیشنهاد می کنم حتما این مقاله کاربردی در مورد تحلیل تکنیکال و کندل استیک های ژاپنی را حتما مطالعه کنند.

با بسته شدن شمع سوم اخطار قوی تغییر روند از نزولی به صعودی ایجاد می شود. شکل زیرکندل هایی با بدنه صعودی یا نزولی را نمایش می دهد کندل های صعودی بدنه شفاف (توخالی) و و کندل های نزولی بدنه مشکی (تو پر) دارند. آیا استفاده از این نمودار شرایط و قوانینی دارد؟در این باره باید بگوییم که از کندل ها مخاطب هنگامی می تواند استفاده کند که تغییرات قیمت سهام دارای روند باشد. در اکثر اوقات از کندل ‌ها در روند صعودی و نزولی استفاده می شود، چرا که بسیار آسان روند نزولی و یا صعودی را به شخص نشان می دهد.

معامله گران معمولا در این نوع کندل صبر می کنند تا تمام شود و سپس با کندل بعدی وارد معامله خواهند شد. با نام پین بار صعودی نیز شناخته می شود و یک الگوی برگشتی است. دوجی چهار قیمت، اصلا سایه ای ندارد و شبیه یک خط نازک است. تمامی کاربران باید هنگام ثبت نام در سایت، از کلمات مناسب در نام کاربری خود استفاده کنند.

در الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی دوجی شمع اول نزولی و خیلی قوی تشکیل می شود. در الگوی کندل استیک هارامی توقف و یا کند شدن روند سهم در بورس مهمترین برداشتی است که تحلیل گران تکنیکال بعد از مشاهده این الگو از آن برداشت می کنند. اگر الگوی کندل استیک دوجی بعد از الگوی کندل استیک ماروبزو سفید دیده شود تحلیل گران این حالت را نشانه این می بینند که خریداران بورس قدرت خود را از دست داده‌اند. در حقیقت کندل استیک ها احساسات و هیجانات سرمایه گذاران بورس را نشان می دهند و تحلیلگران می توانند بهترین زمان برای خرید و فروش سهم را با بررسی و تحلیل نمودارهای شمعی پیش بینی کنند. در انتهای روند صعودی- فاقد سایه پایینی یا بسیار کوتاه – رنگ بدنه مهم نیست اما بهتر است قرمز (نزولی) باشد.

معامله‌گران این الگو را شروع یک روند نزولی می‌دانند، زیرا فروشندگان در سه روز معاملاتی متوالی از خریداران پیشی گرفته‌اند. عکس الگوی سه کلاغ سیاه نزولی‌، الگوی سه سرباز سفید صعودی است. الگوی شمعی ستاره صبحگاهی الگوی شمعی ستاره صبحگاهی توسط سه شمع ایجاد می‌شود که بازگشت صعودی از کف قیمت را نشان می‌دهد. به طور کلی، الگوهای ستاره صبحگاهی در طول روند نزولی روی نمودار شکل می‌گیرند. این الگو نشان می‌دهد که به احتمال زیاد کاهش قیمت رو به پایان بوده و شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. یعنی پس از روند صعودی ظاهر می شود ، شامل سه کندل قرمز متوالی است و به عنوان یک سیگنال قوی برای پایان یافتن بازار صعودی قلمداد می شود.

در انتهای روند صعودی پس از یک شمع صعودی قوی شکافی صعودی تا شمع بعدی به وجود می آید. شمع بعدی بصورت ستاره(داجی) بسته می شود و فاصله بسته شدنش تا شمع بعدی نیز دارای شکاف است. با مشکی (نزولی) بسته شدن بدنه شمع سوم اخطار پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی به وجود می آید. این الگو در انتهای روند صعودی تشکیل شده و نمایشگر آغاز روند نزولی می باشد.

اگر بین شمع اول و دوم یک شکاف نزولی و بین شمع دوم و سوم یک شکاف صعودی تشکیل شود، می‌تواند پیامی مبنی بر تغییر روند از نزولی به صعودی از آن استخراج کرد. معمولاً این نوع کندل سایه بالایی ندارد یا اینکه سایه بالایی آن بسیار کوتاه است. در این نوع الگو نیز رنگ بدنه اهمیت زیادی ندارد اما معمولاً رنگ بدنه مشکی نشانگر قدرت بالای الگو برای برگشت را نشان می‌دهد. بدنه سفید یا سبز هر کندل بیانگر بیشتر بودن قیمت پایانی از قیمت آغازین است و نشان از قدرت بالای خریداران دارد. الگوهای ادامه دهنده در مقایسه با الگوهای بازگشتی تعداد کمی دارند و از عدم تغییر در روند خبر می‌دهند.

الگوهای کندل استیک‌ در تحلیل تکنیکال هر کدام تابع قوانینی می باشند که لازم است هر تحلیل گر تکنیکالی در کنار روش های دیگر به آنها اشراف کامل داشته باشد. در صورتیکه این شمع ها در نقاطی بالاتر از سایر شمع ها تشکیل شود نشان دهنده تغییر روند از صعودی به نزولی سهم در بورس است. شمع ها در الگوی کندل استیک ابر تیره دارای بدنه بزرگ هستند. شمع اول دارای بدنه مشکی و شمع دوم بدنه سفید دارد و نشان دهنده روند صعودی در تحلیل تکنیکال است. حد ضرر درالگوی کندل استیک اینگالف صعودی را باید در پایین کندل اینگالف قرار داد.

برای خروج سهم بهتر است در کنار تحلیل تکنیکال با الگوهای کندل استیک از ابزارهای تحلیلی دیگر نیز استفاده کرد. همچنین اگر به تحلیل تکنیکال علاقه دارید می توانید از دو محصول حرفه ای که به صورت اختصاصی در وب سایت ثروت آفرین کد نویسی شده است دیدن کنید. محصولاندیکاتور خرید و فروش (هشدار ورود به سهم)که سهم های با بازدهی 10 تا 30 درصد ماهیانه را به معامله گران سیگنال می دهد. محصول دیگری با عنواناندیکاتور پول هوشمند (شناسایی پول هدفمند)نیز برای شناسایی ورود پول بزرگان بازار مورد استفاده قرار می گیرد. الگوی سه خط حمله، دارای سه شمع به شکل نزولی است که بعد از این سه شمع، یک شمع با بدنه بزرگ به‌ صورت نزولی شکل می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل