بین المللمدیریت کسب و کار

چه کسانی نمیتوانند پاسپورت بگیرند؟

مدارک لازم برای اخذ گذرنامه چیست ؟

برای اقدام به دریافت پاسپورت دومینیکا در ایران به مدارکی نیاز است. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و یا تائیدیه ثبت احوال،  ارائه اصل آخرین گذرنامه (برای افرادی که قصد به تمدید مهلت اعتبار پاسپورت دارند) ،  یک قطعه عکس ۶*۴جدید و رنگی به صورت تمام رخ با شرط نگذشتن ۶ماه از تاریخ انداختن عکس ، از جمله لوازم گرفتن پاسپورت است. افرادی که بالای ۱۵سال سن دارند باید حتما گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه ی خود را نیز تحویل مراجع ذی ربط کنند. همچنین برای اخذ پاسپورت برای کودکان زیر ۶سال می بایست کودک در محل حاضر شود و یک قطعه عکس از او توسط والدینش ارائه شود. ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا و یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی برای آقایان نیز از جمله شرایط دریافت پاسپورت است. (آقایان بالای ۵۰سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند)

شرایط اخذ پاسپورت چیست ؟

افرادی که هنوز سن آن ها به 18 سال قانونی نرسیده است و یا تحت سرپرستی فردی دیگر هستند ، تنها با اجاره ولی و یا قیّم خود می توانند برای گرفتن پاسپورت اقدام کنند. همچنین مردانی که مشمول خدمت سربازی هستند باید با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی از این سازمان اجازه خروج  از کشور بگیرند. خانم های متاهل و غیر مجرد می بایست برای دریافت گذرنامه، حتما از شوهرشان موافقت نامه کتبی گرفته و همراه داشته باشند. در موارد اضطراری  نیز آن ها باید اجازه دادستان شهرستان خود برای گرفتن پاسپورت داشته باشند. در قانون اساسی کشور آمده است که اگر شوهر و یا سازمانی به هر دلیلی اجازه ی دریافت گذرنامه به خانمی را ندهد ، فرد به اصطلاح ممنوع الخروج شده و تا زمانی که مشکل او به طور کامل برطرف نشود یا گذرنامه برای او صادر نمیشود یا اگر خانم پاسپورت دارد اما مشکلاتی همراه اوست، گذرنامه ی او ضبط می شود.

مدارک لازم برای اخذ گذرنامه چیست ؟

برای اقدام به دریافت پاسپورت در ایران به مدارکی نیاز است. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و یا تائیدیه ثبت احوال،  ارائه اصل آخرین گذرنامه (برای افرادی که قصد  مهلت اعتبار پاسپورت دارند) ،  یک قطعه عکس 6*4 جدید و رنگی به صورت تمام رخ با شرط نگذشتن 6 ماه از تاریخ انداختن عکس ، از جمله لوازم گرفتن پاسپورت است. افرادی که بالای 15 سال سن دارند باید حتما گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه ی خود را نیز تحویل مراجع ذی ربط کنند

. همچنین برای اخذ پاسپورت برای کودکان زیر 6 سال می بایست کودک در محل حاضر شود و یک قطعه عکس از او توسط والدینش ارائه شود. ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت و یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی برای آقایان نیز از جمله شرایط دریافت پاسپورت است. (آقایان بالای 50 سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند)
به طور خلاصه تمام آنچه برای دریافت گذرنامه نیاز دارید اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، تاییدیه ثبت احوال، اصل آخرین گذرنامه (در صورت داشتن) و یک قطعه عکس 6 در 4 است.

انواع پاسپورت در ایران

  1. گذرنامه عادی یا توریستی : این پاسپورت با هدف تحصیل ، تجارت و یا فعالیت های گردشگری برای شهروندان ایرانی صادر می شود و افراد با در دست داشتن این نوع گذرنامه می توانند به راحتی از کشور خارج شوند.
  2. گذرنامه دیپلماتیک : این نوع پاسپورت برای سیاستمداران ایرانی صادر می شود. دلیل صدور این پاسپورت آن است که در برخی مواقع سیاست های صدور گذرنامه در مورد دیپلمات ها یا همان سیاستمداران و افراد دارای مقام با دیگر افراد تفاوت دارد. گذرنامه خدمت : گذرنامه ی خدمت ، یکی دیگر از انواع گذرنامه است. پاسپورت خدمت برای کارمندان دولت ، با هدف اعزام به سفرهای کاری و دولتی صادر می شود و قوانین صدور آن به مانند پاسپورت دیپلمات است.
Who can't get a passport
WASHINGTON – OCTOBER 24: A new British biometric European Union passport, which is embedded with a microchip, is shown during a news briefing at the British Embassy October 24, 2005 in Washington, DC. “The new British biometric passport contains features such as an enhanced security chip which will help to make international travel as safe and efficient as possible,” said British Ambassador to the United States, Sir David Manning. (Photo by Alex Wong/Getty Images)

تمدید پاسپورت، اقدامی حیاتی برای سفر خارجی

شاید تصور کنید پس از خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل، تنها خرده‌کاری‌هایی مانند بستن چمدان باقی می‌ماند. اما اگر حواستان به تاریخ گذرنامه‌تان نباشد، تمام حساب و کتاب‌هایتان به هم خواهد ریخت. اگر پاسپورت شما به مدت شش ماه پس از زمان خروج از کشور اعتبار نداشته باشد، سفر خارجی خود را کنسل‌شده بدانید. البته این مورد بیشتر در سفر به کشورهایی پیش می‌آید که نیاز به ویزا ندارند؛ چرا که وقتی برای دریافت ویزا به کنسولگری‌ها مراجعه می‌کنید، اعتبار پاسپورت توسط آن‌ها کنترل می‌شود.

حالا این سوال پیش می‌آید که برای تمدید گذرنامه چه کار باید کرد و شرایط تمدید پاسپورت چیست؟ برای این کار باید تمام مدارک مورد نیاز را تهیه کنید و به یکی از دفاتر پلیس+ ۱۰ ببرید. با توجه به اینکه دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس+۱۰ معمولا شلوغ هستند، بهتر است برای صرفه‌جویی در زمان خود، نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ به محل کار یا منزل را از طریق جستجو و پیدا کنید. مدارک را به همراه فرم‌هایی که تکمیل کرده‌اید به افسر گذرنامه تحویل دهید. در رابطه با مدت زمان صدور پاسپورت باید به شما بگوییم که معمولا طی دو تا سه روز پاسپورت از طریق پست به دست متقاضی می‌رسد، اما با توجه به تاخیر در روند ارسال یا مشکلات دیگر، این زمان ممکن است نهایتا تا ۱۰ روز طول بکشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ یا تمدید پاسپورت

مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت شامل یک سری موارد مشترک میان بانوان و آقایان (برای کلیه متقاضیان) و یک سری مدارک جداگانه برای هرکدام از این دسته است. بنابراین تهیه موارد مشترک و مدارک اختصاصی مربوط به بانوان و آقایان برای گرفتن پاسپورت ضروری است. توجه داشته باشید که هنگام ارائه مدارک در دفتر پلیس +۱۰، حضور شخص متقاضی (صاحب گذرنامه) در همه گروه‌های سنی الزامی است.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تاییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان دریافت پاسپورت
  • ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورتی که هنوز معتبر است.)
  • تصویر بیومتریک که در دفاتر پلیس+۱۰ انجام می‌شود. (موارد مربوط به تصویر بیومتریک در بخش بعدی به‌طور کامل شرح داده شده است.)
  • برای افراد زیر ۱۸ سال، اجازه محضری از سوی پدر و یا قیم قانونی ضروری است.
  • افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر، می‌باست شناسنامه عکس‌دار ارائه دهند.
  • افراد زیر ۱۵ سال، برای اخذ پاسپورت باید دفترچه بیمه، گواهی اشتغال به تحصیل و یا گذرنامه عکس‌دار خود را تحویل ماموران صدور دهند.
  • بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آن‌ها نگذشته است، باید از حفاظت یگان خود اجازه کتبی به همراه داشته باشند.
  • بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آن‌ها گذشته می‌گذرد، می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند. (نیازی به ارائه گواهی از سازمان متبوع نیست.)
  • نظامی‌هایی که هنوز مشغول کار هستند، باید نامه موافقت حفاظت یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند.
  • برای متولدین خارج از کشور، ارائه مدرک نحوه ورود الزامی است.

الزامات تصویر بیومتریک یا عکس پاسپورت

در حال حاضر تمام دفاتر پلیس+۱۰، برای عکس‌برداری بیومتریک از چهره و اثر انگشت مطابق با استانداردهای پلیس، مجهز شده‌اند. برای اینکه به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید از کیوسک‌های پیشرفته دفاتر استفاده کنید، باید به نکات زیر توجه کنید. توجه داشته باشید که مدت انقضای تصویر چهره اخذ شده در دفاتر خدمات الکترونیکی سه سال است و در صورت مراجعه پس از سه سال، باید تصویر جدید تهیه کنید.

در صورت مراجعه برای دریافت یک خدمت بیش از یک بار در عرض کم‌تر از سه سال، تصویر چهره قبلی منقضی شده و باید تصویر جدید تهیه شود. رعایت وضعیت ظاهری استاندارد برابر با اصول اعلام‌شده از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در درگاه خدمات الکترونیک انتظامی که عبارت است از:

شرایط اختصاصی خانم‌ها برای تصویر بیومتریک

  1. حجاب کامل (عدم نمایش تار و ریشه مو)
  2. بدون آرایش غیر متعارف
  3. بدون عینک
  4. استفاده از مقنعه یا روسری بدون طرح و نقش (رنگ آن سفید و سبز تیره یا روشن نباشد)
  5. مشخص بودن گردی کامل صورت شامل گوشه ابروها، گونه‌ها، چانه و پیشانی
  6. عدم استفاده از وسایل تزیینی در چهره (مانند نگین روی بینی و دندان)
  7. در خدمت گذرنامه حجاب کامل برای دختران بالای ۵ سال و بانوان الزامی است
  8. در خدمت گذرنامه لباس دختران زیر ۵ سال باید پوشیده و گوش‌ها کاملا نمایان باشد

در انتها

تمام قوانین و شرایط گرفتن پاسپورت که در این مقاله گفته شد، همگی مربوط به سال ۱۴۰۲ است. پس ممکن است در گذر زمان، بعضی از قوانین در این زمینه، دچار تغییرات شود. بنابراین برای گرفتن پاسپورت قبل از هر اقدامی به پلیس +۱۰ مراجعه کنید تا از تمام جزئیات مطلع شوید.

دکمه بازگشت به بالا