اقتصادی

واحدی: پیشکسوتان و جوانان هر دو اولویت جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند

در گفت وگو با آنا مطرح شد؛

واحدی: پیشکسوتان و جوانان هر دو اولویت جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند

جعفر واحدی دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: حضور پیشکسوتان تجسمی در کنار جوانان باعث غنا و اعتباربخشی به جشنواره می شود و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

جعفر واحدی دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره سیاست‌‌های جاری در این دوره از جشنواره گفت: در فجر شانزدهم بخش‌های متنوعی با اولویت‌بخشی به توسعه هنرهای تجسمی و توجه به جوانان که آینده‌سازان هنر ایران محسوب می‌شوند، طراحی شده است. علاوه بر این، استادان و پیشکسوتان هم در سیاست‌های جشنواره امسال جایگاه ویژ‌ه‌ای دارند.

وی ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی را با محوریت مرور پانزده دوره گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار کرده‌ایم تا اهم ضعف‌ها و قوت‌های موجود را واکاوی کنیم. تلاش‌مان بر این است کا ضعف‌ها را به حداقل برسانیم و قوت‌ها را تقویت کنیم تا در نهایت، فضای خوبی برای برپایی فجر شانزدهم فراهم شود.

دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: تلاش می‌کنیم پیشنهاداتی را بررسی کنیم که قابلیت اجرایی شدن در بستر فجر شانزدهم دارند. بنابراین، تصمیمات نهایی با توجه به منابع، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود اتخاذ می‌شود.

بخش‌های جدید و جذاب تجسمی فجر

واحدی یادآور شد: امسال چندین بخش‌ تازه و متنوع به ساختار جشنواره هنرهای تجسمی افزوده شده است که فکر می‌کنم جذابیت خاصی برای هنرمندان و عموم مردم داشته باشد و با استقبال مواجه شود.

دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین توضیح داد: دبیرکل جشنواره، اعضای شورای سیاست‌گذاری، دبیران، داوران و تمامی دست‌اندرکاران، جملگی تلاش می‌کنند تا ذائقه و سلایق عموم مردم و پیشکسوتان هنر را در نظر بگیرند؛ چرا که باعث غنا و اعتباربخشی به جشنواره می‌شود. حضور پیشکسوتان هنر در جشنواره‌ای که بزرگترین آوردگاه هنرهای تجسمی کشور محسوب می‌شود، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بسیاری از داوران این دوره نیز جزو استادان درجه یک عرصه هنرهای تجسمی کشورند.

او با اشاره به اینکه مثل هر سال، مفاخر تجسمی مدرک درجه یک هنری دریافت خواهند کرد، گفت: این فقط یک تشکر کوچک از چهار ـ پنج دهه زندگی هنری آنها است. در کنار این تجلیل، تلاش می‌شود تا آثار این مفاخر عرصه هنرهای تجسمی به خوبی دیده شود و به رسم قدرشناسی در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآید‌.

واحدی در پاسخ به این پرسش که بودجه جشنواره نسبت به دوره قبل چگونه است، گفت: قاعدتا تلاش مجموعه وزارتخانه بر این است که امسال، هنرهای تجسمی که همواره هم مظلوم بوده شرایط بهتری به لحاظ زیرساختی و اعتباری داشته باشد اما به هرحال مشکلات همواره وجود دارد. وزیر محترم فرهنگ و معاون امور هنری هم پیگیر رفع موانع هستند و ما هم در حد توان تلاش می‌کنیم تا جشنواره از حیث اجرا با کیفیت خوبی برگزار شود.

رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر افزود: بدون شک محدودیت‌های مالی بر کیفیت برنامه‌ها و سطح رضایتمندی‌ هنرمندان اثرگذار است. طبیعتا راه‌اندازی بخش‌ها و اجرای ایده‌های تازه هزینه دارد، حتی در حوزه جوایز اهدایی به هنرمندان هم می‌دانیم که این جوایز، هدیه‌ای ناچیز است. از این‌رو امسال تلاش می‌کنیم سطح جوایز را بهبود بخشیم.

واحدی یادآور شد: هنرهای تجسمی نسبت به سایر هنرها از حمایت‌های کمتری برخوردار است و عموما حامی مالی ندارد. در چنین شرایطی ناگزیریم که تنها با بودجه دولتی کار کنیم و این کار دشواری است. تلاش‌مان بر این است که امسال اعتبارات جشنواره را افزایش دهیم. در نهایت از تمامی هنرمندان درخواست می‌کنیم که با حضور پررنگشان، زمینه برپایی هر چه شایسته‌تر فجر شانزدهم را فراهم کنند.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا