عمومی

قدرت موشکی ایران؛ از خیبر تا فتاح

قدرت موشکی ایران؛ از خیبر تا فتاح

رسانه‌های جهانی، به‌ویژه غربی اذعان می‌کنند که پایگاه‌های موشکی ایران بزرگترین و متنوع‌ترین در منطقه غرب آسیاست.

به گزارش ایواره، به نقل ازخبرگزاری میزان، قدرت نظامی ایران، به‌ویژه در حوزه موشکی طی سال‌های گذشته همواره در مرکز توجهات بین‌المللی بوده است.

رسانه‌های جهانی، به‌ویژه غربی اذعان می‌کنند که پایگاه‌های موشکی ایران بزرگترین و متنوع‌ترین در منطقه غرب آسیاست.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا پیشتر گفته بود که ایران بیش از ۳ هزار موشک بالستیک در اختیار دارد. این آمار شامل نیروی رو به رشد موشک‌های کروز زمینی ایران نمی‌شود.

به اذعان رسانه‌های غربی، ایران در دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در دقت و قدرت موشک‌های خود داشته است.

تمرکز بر دقت و قدرت با برد موشکی ۲ هزار کیلومتری برای ایران همراه بوده است. 

سرانجام، با وجود اتکای اولیه به موشک‌های با سوخت مایع، ایران از آن زمان تاکید بیشتری بر توسعه موشک‌های سوخت جامد داشته است.

حتی زمانی که محدودیت‌هایی وجود داشت، ایران به توسعه مجموعه وسیعی از موشک‌های قدرتمند و همچنین وسایل پرتاب فضایی (SLV)، ادامه داد.

ایران از سال ۲۰۱۷ در موارد متعدد از موشک‌ها در نبرد استفاده کرده است، از جمله عملیات موشکی بالستیک به پایگاه‌های عراقی محل استقرار نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۲۰. 

پولیتیکو در گزارشی نوشت که اروپا نمی‌تواند پیشرفت‌های ایران، یعنی زرادخانه موشک‌های بالستیک این کشور و بزرگترین در خاورمیانه را نادیده بگیرد.

به نوشته این پایگاه، ایران در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۲ یک موشک بالستیک جدید را که به‌طور مشترک با نام‌های «خرمشهر-۴» و «خیبر» شناخته می‌شود، پرتاب کرد.

به گفته کارشناسان، همچنین کلاهک انفجاری هزار و ۵۰۰ کیلوگرمی خرمشهر و همچنین این واقعیت که این موشک می‌تواند در مرحله میانی پرواز خود مانور دهد، چالش‌هایی را برای سامانه‌های پدافند موشکی پیشرفته ایجاد می‌کند؛ سامانه‌هایی که اغلب از سوی آمریکا ساخته شده و از سوی ناتو پشتیبانی می‌شود.

ایران در اواخر سال ۲۰۲۲ حتی اعلام کرد که یک موشک مافوق صوت تولید کرده است، سپس اوایل سال ۲۰۲۳ موشک فتاح (یک موشک بالستیک متوسط برد جدید) را رونمایی و آزمایش کرد.

فتاح که قادر است که مسافت هزار و ۴۰۰ کیلومتری را با سرعت‌های گزارش شده بین ۱۳ تا ۱۵ ماخ بپیماید، نوع دیگری از خانواده موشک‌های سوخت جامد فاتح ایران است.

پولیتیکو همچنین نوشت که ایران ثابت کرده است که توانایی و قصد توسعه موشک‌های دقیق‌تر، قوی‌تر و قابل بقا را داشته است.

سی‌ان‌ان هم در گزارشی درباره موشک فتاح نوشت: فتاح جدیدترین موشک در پایگاه تسلیحاتی ایران است که به سرعت در حال گسترش است؛ موشکی که ایران می‌گوید می‌تواند تا ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

این پرتابه مافوق صوت توانایی نفوذ به تمام سامانه‌های موشکی پدافند هوایی و منفجر کردن آن‌ها را دارد.

این موشک می‌تواند در داخل و بالای جو زمین حرکت کند و بردی معادل هزار و ۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) دارد. 

سی‌ان‌ان نوشت: بر این اساس، این موشک می‌تواند به اسرائیل نیز برسد. موشک‌های مافوق صوت موشک‌هایی هستند که می‌توانند با سرعتی بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت حرکت کنند. 

اما در همین حال، یوزی روبین، موسس و مدیر سابق سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی، گفت: این مفهوم واقع ‌گرایانه و قابل اجرا است. 

الکس واتانکا، مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، گفت: ایران پیشرفت‌های بزرگی در این بخش (قدرت موشکی) داشته است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود.

کارشناسان می‌گویند آنچه موشک جدید ایران را از سایر پرتابه‌های طراحی شده متمایز می‌کند، مانورپذیری آن است. این موشک دارای یک نازل متحرک است که به آن اجازه می‌دهد مسیری نامنظم را طی کند و بنابراین رهگیری آن دشوار است.

سی‌ان‌ان همچنین می‌نویسد که یک کارشناس اذعان کرد که اطمینانی وجود ندارد که سامانه‌های پدافند موشکی رژیم صهیونیستی بتوانند موشک فتاح ایران را رهگیری کنند.

انتهای پیام

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا