علمی و پزشکی

آتش‌بازی شگفت‌انگیز فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی/ عکس

فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۶»(Shenzhou 16)، یک آزمایش را در فضا انجام دادند که با ایجاد شعله‌های آتش در ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) همراه بود.

«گوی هایچائو»(Gui Haichao) و «ژو یانگژو»(Zhu Yangzhu) طی یک سخنرانی زنده از ایستگاه فضایی تیانگونگ، یک شمع را روشن کردند تا نشان دهند که چگونه شعله‌های آتش در شرایط ریزگرانش می‌سوزند. در این ویدئو به طرز شگفت‌انگیزی، شعله‌ها تقریبا کروی به نظر می‌رسند و مشابه شعله‌های قطره‌ای شکل نیستند که آنها را در زمین می‌بینیم.

شمع‌های روشن روی زمین شعله‌هایی را تولید می‌کنند که از طریق همرفت حرکتی، با هوای گرم بالا می‌آید و هوای سرد پایین می‌رود. جریان همرفتی احتراق در محیط ریزگرانشی مدار پایین زمین ضعیف است. این بدان معناست که شعله‌ها در همه جهات پخش می‌شوند و در نتیجه، گلوله‌های آتشین کروی شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

این سخنرانی زنده، چهارمین به اصطلاح «کلاس درس تیانگونگ» بود که در ایستگاه فضایی چین میزبانی شد. فضانوردان با دانش‌آموزان پنج کلاس درس در سراسر چین تعامل داشتند و نمونه‌هایی از پدیده‌های ریزگرانش را به نمایش گذاشتند. مانند کلاس‌های قبلی، فضانوردان نشان دادند که بسیاری از فرآیندهای فیزیکی در فضا متفاوت از روی زمین رفتار می‌کنند.

از سوی دیگر، آزمایش شمع که در آن هایچائو به منظور ایجاد شعله باز برای روشن کردن شمع، با کبریت برخورد داشته است، احتمالا شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی را که قوانین سختگیرانه‌ای در مورد مواد قابل اشتعال و شعله‌های باز دارند، غافلگیر خواهد کرد.

تدابیر شدید امنیتی پیرامون آتش‌سوزی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، تا حدودی در واکنش به آتش‌سوزی قابل توجه ایستگاه فضایی «میر»(Mir) روسیه در سال ۱۹۹۷ ایجاد شده‌اند.

احتراق در شرایط ریزگرانش، موضوع آزمایش‌های متعددی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده، اما معمولا با استفاده از یک قفسه احتراق که به صورت ویژه طراحی‌ شده است، آتش را ایزوله و مهار می‌کند.

همچنین، ایستگاه فضایی تیانگونگ دارای محفظه آزمایش احتراق برای تحقیقات جدی در این زمینه است.

آتش‌بازی شگفت‌انگیز فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی/ عکس

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا