علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی

یک سوال پر تکرار بین مراجعان کلینیک فوق تخصصی پوست و  مو وجود دارد و این است که بعد از بوتاکس چه کنیم؟ آن‌ها طالب دریافت اطلاعات مهم و نکات مراقبتی بعد از  می‌باشند. در این مقاله اصول مراقبت ‌های بعد از تزریق بوتاکس را بیان خواهیم کرد. بوتاکس یک داروی آرایشی و بهداشتی تزریقی است که به طور موقت عضلات پوست را فلج می‌کند. این ماده در واقع سم یا نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری‌هایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم می‌باشد که در غلظت‌های بالا باعث مسمومیت و ابتلا به بوتولیسم می‌شود.

مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم - 10 نکته مهم

اما اگر این سم را در غلظت و مقدار کم به پوست تزریق نمایند، تمام چین و چروک‌های ریز و درشت ناشی از افزایش سن و یا موارد دیگر را کاهش می‌دهد یا به طور موقت از بین می‌برد.

اقدامات بعد از بوتاکس
اهمیت مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس
  1. کاهش همانند ورم، التهاب و کبودی
  2. جلوگیری از جابجایی بوتاکس
  3. جلوگیری از عوارض جدی همانند بهم خوردن تقارن صورت، فلج اندام‌های غیر هدف و همچنین عفونت
  1. بهتر است تا ۲۴ ساعت صورت خود را نشویید و سپس به مدت یک هفته از آب ولرم و شوینده مناسب استفاده کنید.
  2.  در این یک هفته در زمان شستن صورت، هیچ فشاری به صورت وارد نشود.
نحوه خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس
  1. تا چند ساعت از خوابیدن پرهیز کنید.
  2.  تا یک هفته سر بالاتر از بدن باشد تا ورم برطرف گردد.
  3.  به مدت یک هفته طاق باز بخوابید و دو طرف خود را بالش قرار دهید تا از چرخیدن و فشار آوردن به صورت جلوگیری گردد.

مراقبت در روز دوم تزریق بوتاکس

اطلاع از مراقبت‌های بوتاکس نقش بسزایی در نتایج درمانی خواهد داشت.  تبعیت از توصیه‌های پزشک متخصص پوست در تهران می‌تواند مانع از ایجاد عوارض جانبی پس از بوتاکس شود. روزهای نخست این روش درمانی، نیاز به برخی مراقبت‌ها دارد که در آن میان ۲ روز نخست از بیشترین اهمیت برخوردار است. بنا بر توصیه متخصصین کلینیک  ما مهم‌ترین مراقبت‌ها در ۲ روز نخست بوتاکس عبارتند از:

  • اجتناب از فعالیت سنگین: برای اجتناب از تحریک پوست، در ۲ روز اول از فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین پرهیز کنید.
  • نحوه استحمام: که توصیه می‌گردد در ۲ روز نخست از آن اجتناب گردد. پس از این مدت از قرارگیری در معرض آب داغ و بخار نیز پرهیز کنید.
  • اجتناب از ورود به استخر و سونا: در ۲ روز اول هرگونه فشار و تعریق در ناحیه موردنظر می‌تواند نتایج نامطلوبی ایجاد کند.
  • نحوه شستشوی صورت: که در ۲۴ ساعت نخست بهتر است از آن خودداری شود.
  • اصطلاح ناحیه صورت: که به دلیل اعمال فشار و افزایش جریان خون در اطراف ناحیه بوتاکس باعث جابه‌جایی مواد می‌شود.
  • نحوه خوابیدن: که در ۴ الی ۶ ساعت نخست پس از تزریق بوتاکس باید از آن خودداری کنید. پس از این مدت نیز نحوه دراز کشیدن خود را طوری تنظیم کنید که سر بالا باشد. در ۴۸ ساعت اول به پشت خوابیده و بدین ترتیب از عدم جابه‌جایی بوتاکس اطمینان حاصل شود.

بعد از بوتاکس چه کارهایی باید انجام داد؟

بعد از تزریق بوتاکس چکار کنیم؟ چه نکاتی را باید بعد از بوتاکس رعایت کرد؟ اقدامات بعد از بوتاکس بسیار ساده هستند. در زیر به برخی از کار‌هایی که می‌توان بعد از تزریق بوتاکس انجام داد اشاره می‌کنیم:

  1. شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق بوتاکس فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.
  2. ورزش سبک را می‌توان پس از گذشت ۴ ساعت از تزریق از سر گرفت (پیاده‌روی، آهسته دویدن).
  3. بلافاصله پس از تزریق به مدت ۲۴ ساعت سر خود را بالا و مستقیم نگه دارید (دولا و خم نشوید).
  4. تزریق بوتاکس به صورت، گاهی ممکن است موجب ایجاد برجستگی‌های کوچکی در مناطق تزریق شود. در صورت مواجهه با این موارد می‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید. به این ترتیب این برجستگی‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین ‌می‌روند.
  5. پس از گذشت ۲۴ ساعت به آرامی صورت خود را ورزش دهید.
  6. ریتم و شدت ضربان قلب خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید تا شدت جریان خون بالا نرود. این اتفاق کبودی و التهاب پوست را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا چند روز به سراغ فعالیت‌های سنگین نروید.
  7. شاید بهتر باشد پس از تزریق، باقی روز را استراحت کنید.
  8. به مدت ۴ ساعت به حالت ‌ایستاده قرار بگیرید.
  9. توصیه می‌شود بعد از بوتاکس از داروها و مواد رقیق‌کننده خون مانند چای سبز، ویتامین E و امگا ۳ استفاده نکنید زیرا آن‌ها حاوی موادی هستند که باعث خونریزی و کبودی پوست می‌شوند.
  10. بهتر است تا یک یا دو روز از حمام ترکی، سونا، استخر و دوش دوری کنید چون همانطور که همه ما می‌دانیم خطر ابتلا به عفونت از طریق استخر زیاد است.
  11. توصیه می‌شود شستشوی مو پس از تزریق بوتاکس تا ۲۴ ساعت بعد به تعویق انداخته شود. برای کسانی که به شستشوی صورت اهمیت می‌دهند، صورت را می‌توان ۴ یا ۵ ساعت پس از تزریق بوتاکس شست. توصیه می‌شود بعد از شستشوی صورت، مراقب باشید که ناحیه مورد نظر را به اشتباه ماساژ ندهید.

نکات مهم بعد بوتاکس پیشانی

تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت کاربرد دارد. مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس در برخی از نواحی صورت دارای برخی تفاوت‌ها است. بوتاکس در ناحیه پیشانی نیز از جمله رایج‌ترین روش‌های درمانی به شمار می‌آید.

نتایج درمانی تزریق در این ناحیه با تبحر پزشک متخصص پوست و مو و کیفیت بوتاکس ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این تبعیت از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مراقبتی نیز می‌تواند در نتایج درازمدت این روش درمانی مؤثر باشد. از دیدگاه متخصصین کلینیک ما برخی از متداول‌ترین توصیه‌های مراقبتی تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی و دورچشم عبارتند از:

  1. اجتناب از اعمال فشار و ماساژ در ناحیه مذکور
  2. اجتناب از فعالیت‌های سنگین و طاقت‌فرسا
  3. اجتناب از سیگار و سایر دخانیات
  4. اجتناب از نوشیدنی‌های حاوی الکل
  5. اجتناب از استحمام، استخر، شنا و سونا
  6. اجتناب از نور مستقیم خورشید و بخار
  7. اجتناب از تعریق ناحیه پیشانی
  8. اجتناب از استفاده
  9. اجتناب از شستن صورت
  10. اجتناب از خوابیدن به بر روی صورت

نکات مهم بعد از بوتاکس دور چشم

معمولاً به منظور از بین بردن خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک‌های زیر چشم صورت می‌گیرد. چشم منطقه بسیار حساسی می‌باشد بنابراین باید تمام حواس خود را جمع کرد تا دوره نقاهت پس از تزریق به پایان برسد:

  1. یکی از مهمترین نکات بعد از تزریق بوتاکس در دور چشم این است که از مالش چشم‌ها و مناطق اطراف آن تا حداقل ۲۴ ساعت اکیداً پرهیز شود.
  2. بعد از گذشت ۲۴ ساعت در صورت احساس خارش می‌توان به آرامی آن‌ها را خاراند ولی نباید محل هدف فشار وارد شود.
  3. دیگر نکته مهم این است که نباید تا حدود حداقل ۱ ساعت بعد از تزریق، آرایش چشم انجام داد. بعد از آن توصیه می‌شود که در طی آرایش کردن، فشار زیادی به چشم و نواحی دور چشم که بوتاکس دریافت کرده‌اند وارد نکنید.
  4. همچنین بهتر است یک شب را بدون استفاده از عینک خواب بگذرانید.

مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

چنانچه در طی مطلب به آن اشاره شد، رعایت اصول بهداشتی و خوراکی در نتیجه نهایی روند درمانی بوتاکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رعایت این اصول در رابطه با بوتاکس در نواحی دورچشم و پیشانی نیز به دلیل حساسیت پوست از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه به کلیدی‌ترین اصول مراقبتی بوتاکس در این نواحی اشاره خواهیم داشت.

  1. اجتناب از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده
  2. اجتناب از مصرف برخی محصولات شیمیایی
  3. اجتناب از مصرف الکل و نیکوتین
  4. اجتناب از فعالیت‌های سنگین
  5. اجتناب از ماساژ صورت
  6. اجتناب از مصرف داروهای ضدالتهاب
  7. اجتناب از تعریق در نواحی ذکرشده

علاوه بر موارد ذکرشده و پس از ساعت‌های نخست تزریق بوتاکس در نواحی دور چشم و پیشانی انجام فعالیت‌های زیر می‌تواند نتیجه مطلوبی در نتیجه درمانی ایجاد کنند:

  1. مراقبت پوست با استفاده از کرم ضدآفتاب
  2. حرکت دادن و ورزش صورت
  3. پرهیز از دست زدن به محل تزریق
  4. استفاده از لوسیون‌های توصیه‌شده پس از گذشت روزهای اولیه بوتاکس

بعد از بوتاکس چی نخوریم

یکی از توصیه‌های بسیار مهم بعد از تزریق بوتاکس پیشانی  ، نوع رژیم غذایی است که شما باید در چند روز اول در پیش بگیرید. با توجه به اینکه در زمان تزریق، سوزن وارد پوست می‌شود، در نتیجه بافت‌های زیر پوست دستکاری خواهند شد و عوارضی همانند التهاب، ورم و کبودی جزئی بروز می‌کند.

پس شما در تغذیه خود باید وسواس بیشتری به خرج دهید تا این عوارض تشدید نشده و هر چه زودتر فروکش کند. بنابراین خوردن مشروبات الکلی و مواد غذایی رقیق‌کننده خون همانند چای سبز یا مواد حاوی ویتأمین E از جمله مواد غذایی ممنوعه در چند روز اول بعد از بوتاکس هستند.

از طرف دیگر بهتر است به مدت چند روز از غذا‌های شور یا بسیار شیرین دوری کنید چون در این صورت ورم در ناحیه تزریق تشدید می‌شود و شما دوره نقاهت طولانی‌تری را تجربه می‌کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا