علمی و پزشکی

چند باور غلط و رایج درباره هوای سرد

چند باور غلط و رایج درباره هوای سرد

احتمالا برایتان پیش آمده است حمام رفته‌اید و قصد دارید از خانه خارج شوید و معمولا مادر نگران، می‌آید و گوشزد می‌کند که هوا سرد است و اگر بلافاصله بعد از دوش گرفتن بیرون بروید، مریض می‌شوید.

وقتی بحث فصل سرما پیش می‌آید، باورهای رایجِ غلط زیادی وجود دارد و روزنامه آنلاین «یواس‌ای تودی» در مقاله‌ای بلند به برخی از این باورهای اشتباه پرداخته است.

به گزارش ایواره، آنچه در ادامه می‌آید چند باور غلط و رایج در مورد هوای سرد است که احتمالا برخی از آنها را شنیده‌اید.

اگر موهایتان خیس باشد یا بعد از حمام از خانه بیرون بروید، مریض می‌شوید

این تصور اشتباه است. برخی مردم تصور می‌کنند که چون هوای بیرون سرد است، پس سرما می‌خوریم. اما دمای هوا واقعا باعث نمی‌شود که بیشتر یا کمتر بیمار شویم. آنچه اتفاق می‌افتد این است که در ماه‌های سرد سال بیشتر احتمال دارد در فضای بسته بمانیم و بنابراین، بیشتر احتمال دارد بیماری‌های ویروسی از اطرافیان به ما سرایت کند.

اگر در زمستان شنا کنید، بیشتر احتمال دارد سرما بخورید

این هم یک باور غلط است. در واقع هر گونه فعالیت بدنی سالم و ایمن سبب می‌شود که کمتر بیمار شویم زیرا سیستم ایمنی بدن را فعال و تقویت می‌کند. بدن ما برای حرکت ساخته شده است و هرچه بیشتر تحرک داشته باشیم به‌ طور کلی، سالم‌تریم. اما اگر در فضاهای کوچک و بسته مانند رختکن یا نزدیک دیگران باشیم، ممکن است بیمار شویم یا به‌ اصطلاح سرما بخوریم.

اگر در زمستان شنا کنید، ممکن است دچار عفونت گوش شوید

شنا یا به‌طور کلی قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند سبب عفونت گوش خارجی (بیرونی) شود. اما این خطر در زمستان افزایش پیدا نمی‌کند و در زمستان و تابستان به یک اندازه احتمال دارد به عفونت باکتریایی دچار شوید.

پوشیدن چند لایه لباس کمک می‌کند گرم بمانید

برای گرم شدن نیازی به چندلایه‌ پوشیدن نیست. لباسی که عایق مناسبی داشته باشد و بتواند گرما را نزدیک بدنتان نگه دارد، مانند پارچه‌ای گرم یا پشم می‌تواند به اندازه کافی موثر باشد. یک لایه بیرونی بادگیر و ضدآب کمک می‌کند گرم بمانید.

نوشیدنی الکلی گرم نگه‌تان می‌دارد

مصرف الکل نه تنها مضر و سرطان‌زاست بلکه در فصل زمستان و سرما هم استفاده از این نوشیدنی‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر الکل بنوشید، دیگر سرما و درد را احساس نمی‌کنید و ممکن است مدت زیادی بیرون بمانید که این وضعیت احتمال دارد به «سرمازدگی» یا «هیپوترمی» منجر شود.

در زمستان به کرم ضدآفتاب نیاز ندارید

چه تابستان باشد چه زمستان، کرم ضدآفتاب همیشه ضروری است. در واقع، انعکاس نور از برف و یخ می‌تواند ما را در معرض اشعه فرابنفش بیشتری قرار دهد. بدن در تابستان ملاتونین بیشتری تولید می‌کند و در زمستان حفاظ کمتری در مقابل اشعه فرابنفش دارد.

۹۰ درصد گرمای بدن از سر خارج می‌شود

اشتباه است. سر از منبع خون سرشاری برخوردار است و بنابراین گرمای زیادی در مغز و پوست سر و عضلات اطراف پوست سر جریان دارد. علاوه بر این، سر نسبت به سایر قسمت‌های بدن پایانه‌های عصبی بیشتری دارد و به‌محض قرار گرفتن در معرض سرما، بلافاصله احساسش می‌کنیم.

واقعیت این است که تمام سطح بدن تقریبا به یک اندازه گرما از دست می‌دهد و به‌دلیل اینکه سر حدود ۱۰ درصد سطح بدن است، حدود ۱۰ درصد گرمای بدن را از طریق سر از دست می‌دهیم.

اگر یخ بشکند و توی آب بیفتید، بلافاصله از سرمازدگی می‌میرید

در واقع، بلافاصله از سرمازدگی نمی‌میرید اما شوک آب سرد می‌تواند هراس و اضطراب ناگهانی ایجاد کند و سبب شود زیر آب غیرارادی نفس بکشید که به غرق شدن منجر می‌شود.

سرمازدگی ظرف نیم ساعت رخ می‌دهد و بنابراین، بلافاصله سراغتان نمی‌آید. علت مرگ آنی می‌تواند غرق‌شدگی بر اثر ورود آب به ریه باشد.

اگر گم شدید و تشنه بودید، برف بخورید

بهتر است در صورت امکان از خوردن برف بپرهیزید، زیرا این خطر وجود دارد که دمای بدن را به‌سرعت پایین بیاورد. به یاد داشته باشید، انسان تا چند روز می‌تواند بدون آب زنده بماند. گرمای بدن ارزشمندترین منبع است که با خوردن برف و تلاش بدن برای ذوب برف، هدر می‌رود.

لازم نیست در هوای سرد مدام آب بنوشید

قطعا درست نیست. ممکن است در هوای سرد هم بدنتان دچار کم‌آبی شود. در واقع، از آنجا که هوای سرد معمولا بسیار خشک است، باید مراقب باشید که در فصل سرما، آب بدنتان کم نشود. اگر بیش از یک ساعت فعالیت داشته باشید، احتمالا عرق می‌کنید یا از طریق بازدم آن‌قدر مایع از دست می‌دهید که باید برای حفظ آب بدن، مایعات بنوشید.

ورزش در هوای سرد خطرناک است

تنها موردی که ورزش در هوای سرد را خطرناک می‌کند، سطوح یخ‌ زده است. لغزش و سقوط روی سطوح یخ‌ زده خطرناک است. پس هنگام پیاده‌ روی یا دویدن در فصل زمستان، از کفش مناسب استفاده کنید.

هوای سرد میگرن را تشدید می‌کند

بنابر گزارش ایندیپندنت، مجموعه‌ ای از عوامل محیطی مانند فشار متغیر هوا، رطوبت، تغییرهای شدید و ناگهانی هوا می‌ تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود. افراد با یکدیگر فرق دارند و ممکن است عوامل متفاوتی باعث عود سردرد میگرنی در آنها شود پس باید این عوامل را شناسایی و از آنها اجتناب کنند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا