فرهنگ و هنر

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

اولین روز نمایشگاه کتاب تهران با باران بهاری غافلگیر شد و در ادامه مردم با صدای آتش‌بازی غافلگیر شدند.

به گزارش ایواره، سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، در مصلی تهران به صورت رسمی آغاز به کار کرد، هرچند به گفته مسئولان اولین خرید از نمایشگاه در بخش مجازی و ساعت شش و پنج دقیقه صبح انجام شده است.

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

 نمایشگاه کتاب مانند همه روزهای اولش در دوره‌های مختلف روز خلوتی را پشت سر گذاشت.

روز اول نمایشگاه معمولا کاستی‌هایی دارد و امروز هم از این ماجرا مستثنا نبود، مثلا برخی از ناشران گله داشتند که دستگاه پزشان دچار قطعی است اما برخی نیز نمایشگاه را منظم‌تر از سال‌های قبل می‌دیدند و از این‌که کارت شناسایی‌شان به‌موقع آماده شده، راضی بودند.

امسال تغییراتی در جانمایی بخش‌های مختلف نمایشگاه اتفاق افتاده؛ سال‌های گذشته نیم‌طبقه شبستان میزبان بخش بین‌الملل بود و انجمن‌های دوستی  و بازار جهانی در آن‌جا مستقر بودند و رفت و آمدی در آن بخش وجود داشت اما امسال  نیم‌طبقه به فعالیت‌های ترویجی اختصاص یافته و غرفه‌هایی چون پویش رهروان زینب، آزمایشگاه کتاب، کتاب‌های پیاده‌روی اربعین، سالن یاس و روابط عمومی و سازمان‌ها در آن‌جا جانمایی شده‌اند و رفت و آمد چندانی در آن‌جا وجود ندارد و باید دید در روزهای آتی به چه شکل خواهد بود.

یکی از نکاتی که امسال در نمایشگاه بیشتر به چشم می‌خورد، غرفه‌هایی با عنوان «محفل دانایی؛ با موضوع حجاب و زندگی عفیفانه» است که علاوه بر این غرفه‌ها کسانی از مردم می‌خواستند نظر خود را درباره حجاب بنویسند.

همچنین در داخل و بیرون از نمایشگاه، بنرهایی نصب شده شامل جمله‌هایی با رویکرد حجاب و عفت که به نویسندگان بزرگ جهان از جمله لئو تولستوی و ویکتور هوگو منتسب شده است.

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

امروز قرار بود افتتاحیه نمایشگاه کتاب به صورت مردمی و در صحن نمایشگاه برگزار شود، اما به دلیل طوفان و بارش ناگهانی باران، این برنامه به داخل شبستان منتقل شد. در ادامه بعد از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حیاط شبستان آتش‌بازی به راه انداختند و کسانی که  از این آتش‌بازی بی‌خبر بودند غافلگیر شده و برای تماشا به حیاط مصلی آمدند.

باران تنها برنامه افتتاحیه را به هم نریخت بلکه موجب اختلال و گاه قطعی اینترنت می‌شد.

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

مانند همه روزهای اول نمایشگاه برخی از ناشران ساعت‌های اولیه را به آماده‌سازی غرفه خود پرداختند و برخی هم غرفه‌های خود را تحویل نگرفته بودند.

باید به ناشرانی هم اشاره کرد که  پیش‌تر اعلام کرده بودند در نمایشگاه حاضر نمی‌شوند اما در روز اول مشخص شد در نمایشگاه حاضرند.

ناشری که اتفاقا کتابفروشی هم دارد درباره حضور در نمایشگاه می‌گوید: چشم‌ها برایم مهم است. ۱۵ سال است این چشم‌ها را می‌بینم. خیلی‌ها می‌دانند کتابفروشی دارم و اگر بخواهند می‌توانند آن‌جا بیایند اما حضور در نمایشگاه و بودن در این‌جا را ترجیح می‌دهم و پای کار هستم.

او البته با شمردن خوبی‌های این دوره از نمایشگاه از جمله آماده بودن کارت‌های شناسایی و تحویل به‌موقع دستگاه پز  و مهیا بودن پارکینگ برای ناشران، درباره نحوه تذکر در زمینه حجاب می‌گوید: جای تذکر در مقابل غرفه نیست، این برای منِ میزبان هم خوب نیست.

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

سازمان زیباسازی شهرداری تهران با مجسمه‌های هایپررئال قیصر امین‌پور و مهدی اخوان ثالث و سردیس هوشنگ ابتهاج به نمایشگاه آمده است. امسال موزه عبرت هم غرفه‌ای در نمایشگاه دارد با بازسازی فضای زندان در پیش از انقلاب.

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش‌بازی و باقی ماجرا

حضور افرادی یا گریم اشخاص مشهور همچون سعدی و جلال‌ آل‌احمد  و گشت‌زنی آن‌ها در محیط شبستان از دیگر مواردی بود که در روز نخست نمایشگاه به چشم می‌آمد. آن‌ها در پاسخ به این که واکنش‌ها چطور بوده،  بازخوردها را مثبت می‌خوانند و می‌گویند برخی آن‌ها را نمی‌شناسند ولی عکس می‌گیرند.

غرفه تاجیکستان، کشور میهمان ویژه نمایشگاه روز پنجشنبه به صورت رسمی افتتاح می‌شود. هرچند غرفه‌شان در روز نخست هم میزبان مخاطبانی بود که به آن‌جا مراجعه می‌کردند. یک شاعر تاجیک که در غرفه بود، با شعرخوانی خوشحالی خود را نسبت به حضور در نمایشگاه کتاب و ایران ابراز می‌کرد.

او می‌گفت هر یک از ایرانیان که این‌جا و در این جشن معنوی شرکت کرده‌اند، برایم عزیز هستند و خدا نگهبان‌شان باشد و همه  شاعران بزرگ ما رودکی و شاهنامه و سعدی را می‌شناسند.

او برای اولین بار به ایران آمده و نمایشگاه کتاب را فرصت مغتنمی برای کتاب و شعر می‌دانست.

برخلاف سال‌های گذشته که مترو، حداقل مترو بهشتی حتی پله‌هایش با تبلیغات کتاب و معرفی آن‌ها همراه بود، امسال به نصب بنری با «عنوان یه سمت نمایشگاه کتاب» اکتفا شده است.  از سویی مسئولان نمایشگاه در ورودی‌های مصلی به‌جای داربست‌های همیشگی گل‌آرایی کرده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد، نمایشگاه در روز  اول برگزاری، روز خلوتی را گذراند اما پیش‌بینی‌ می‌شود مانند هر سال اولین پنجشنبه و جمعه، روزهای شلوغ نمایشگاه باشد.

ایواره با قرار دادن یک بنر در صفحه اخبار فرهنگی-هنری و صفحه اول خبرگزاری به طور ویژه اخبار نمایشگاه کتاب را با برچسب نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ در قالب یک بسته به مخاطبان عرضه می‌کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا